BGVAG Pechhulp in de Dakar Rally
Schokdemperfabrikant wil aanpassing APK
goed licht
beter zicht
Daar kun je mee komen
Goed licht, Beten Zicht
Met de herfst komt ook het slechte weer
het land in. Duisternis, nattigheid,
mist: slecht zicht is een grote vijand van
veilig verkeer, een goede verlichting is
zeker in de komende maanden letterlijk
van levensbelang. De hele maand no
vember kunnen bestuurders van perso
nenauto's him verlichting gratis laten
controleren 6000 BOVAG-garages.
Zien en gezien worden is van levensbelang.
Bijna dertig procent van de automobilisten
rijdt met slecht afgestelde koplampen rond
en nog eens 15% met kapotte lampen. Dit
draagt niet bij aan de verkeersveiligheidDe
Bovag is in 2007 samen met de ANWB, de
autoimporteurs, Philips, Veilig Verkeer Ne
derland en het ministerie van Verkeer en
Waterstaat een driejarige campagne begon
nen: Goed Licht Beter Zicht. Doelstelling
van deze campagne voor het komend jaar is
dat automobilisten geregeld hun verlichting
controleren, waardoor er minder auto's met
slecht of defect licht zullen rondrijden. Ui
teraard is het doel om het aantal doden en
gewonden terug te dringen bij verkeersonge
lukken die. veroorzaakt worden door slecht
licht.
Tips:
-Controleer iedere week de verlichting.
Lichten die je zelf niet kunt zien, kun je
controleren in bijvoorbeeld de reflectie van
een winkelruit.
-Vervang lampen altijd per twee stuks.
-Vervang de lampen van uw koplampen om
de 30.000 km of om de twee jaar.
-Laat al uw lampen geregeld opnieuw afstel
len om verblinding van tegenliggers te voor
komen.
-Controleer alle signaal- en binnenverlich-
tinglampen.
-Reinig geregeld de buitenkant van de kop
lampunits.
-Maak voor goed zicht je voorruit van bin
nen- en buiten goed schoon.
Wisselen:
-Zorg altijd voor een set reservelampen in de
auto. Bij een' politiecontrole moet een ka
potte lamp ter plekke worden vervangen.
-Kijk in het instructieboekje welke lampen er
in de auto zitten. Er zijn lampen in alle soor
ten en maten.
-Het glas van een halogeenlamp mag bij het
verwisselen niet met de handen aangeraakt
worden. Vet op de handen inbrandt in en
geeft een zwarte aanslag op de lamp.
-Lampen worden gloeiend heet. Laat ze dus
even afkoelen voordat je ze verwisselt.
-Vervang het defecte exemplaar door dezelf
de type lamp. Let daarbij op de spanning
(Volt) en vermogen (Watt).
-Kunststof koplampglazen mogen alleen ha
logeenlampen bevatten waarop een XJ' aan
de zijkant is aangebracht, anders verkleurt
het plastic.
De mobiliteit van Team Dakarsport is tijdens de rally van 2009 in goede handen met deBOVAG als sponsor.
Team Dakarsport.com, het grootste team dat
deelneemt aan de Dakar Rally, kan in januari in
Zuid-Amerika vertrouwen op BOVAG als servi
ce-partner. Als sponsor van het assistentieteam
ondersteunt BOVAG de vier Bowler rally-au
to's, een racetruck, acht motoren en een quad
van het zestigkoppige team, waar onder andere
Tim en Tom Coronel deel van uitmaken.
De Dakar-karavaan verruilt in 2009 Noord-
Afrika voor Zuid-Amerika. Het vertrek is op 3
januari vanuit Buenos Aires en via 9.000 kilo
meters door Patagonië, de Andes en de Ataca-
ma-woestijn finishen de deelnemers op 18 janu
ari weer in de Argentijnse hoofdstad. Met de on
dersteuning van BOVAG Pechhulp houden de
vakmensen van Team Dakarsport.com hun
coureurs ook onder extreme omstandigheden
mobiel. Tijdens de Dakar-rally in 2007 haalden
alle auto's, trucks en motoren van het Neder
landse team de finish.
Biobrandstof
BOVAG en Team Dakarsport.com hebben de
organisator van de Dakar Rally (A.S.O.) inmid
dels schriftelijk verzocht om schone en verant
woorde biobrandstoffen in de rally beschikbaar
te stellen. Het wedstrijdreglement staat het ge
bruik hiervan toe, maar deze zogenaamde 'twee
de generatie' brandstof is momenteel niet op
grote schaal verkrijgbaar in Chili en Argentinië.
In samenwerking met Stichting GUT I'S wil
BOVAG de assistentievloot van het rallyteam
geschikt maken voor schonere biodiesel. Met
het gebruik van zulke biobrandstoffen kan de
rally als voorbeeld dienen voor de vele miljoenen
mensen die het spektakel dagelijks op tv volgen.
Team Dakarsport.com
Hollands glorie in Zuid-Amerika is het grootste
team dat deelneemt aan de Dakar Rally en het
enige team dat in alle klassementen is vertegen
woordigd.
Team Dakarsport.com verschijnt in het auto
klassement met vier speciaal geprepareerde
Bowlers aan de start. De auto's worden onder
andere bestuurd door de welbekende tweeling
broers Tim en Tom Coronel en door de Belgi
sche rallykampioen en voormalig WRC-rijder
Freddy Loix. Het stuur van de racetruck is in
handen van Dakarveteraan Hans Bekx, terwijl
oud-MotoGP-coureur Jurgen van den Goor-
bergh deel uitmaakt van het team van acht mo
torcoureurs.
BOVAG-lid Alex Brusselers doet op een quad
mee voor de eindoverwinning.
Verkeersveiligheid hangt nauw samen met de
technische staat van de auto en is niet alleen af
hankelijk van de ervaring en het gedrag van au
tomobilisten.
Uit de praktijk blijkt dat één op de vier auto's
met een of meerdere versleten schokdempers
rondrijdt. Met als gevolg deinende auto's die
meer handelingen van de automobilist vergen en
zorgen voor onnodige verblinding van tegenlig
gers.
Sluipslijtage
Schokdemperdeskundige Maurits Binnendijk:
"Automobilisten staan er niet bij stil dat een
schokdemper per kilometer tussen de 5.000 en
7.000 op en neer gaande bewegingen maakt.
Omdat een schokdemper een mechanisch appa
raat is, treedt er daardoor slijtage op. Dat sluipt
er heel langzaam in en dus merkt de bestuurder
dat niet. Als tegenligger merk je het echter al te
goed: je wordt verblind. Mankeert er dan ook
nog wat aan je verlichting, zeker de koplampen,
dan is er sprake van veel onnodige hinder en
mogelijk vefkeersgevaarlijke situaties. Uit onder
zoek van Goed Licht Beter Zicht blijkt dat 1 op
de 6 auto's defecte of verkeerd afgestelde lam
pen heeft. Voeg dat bij ons cijfer van het aantal
auto's met gedeeltelijk of geheel versleten schok
dempers en het is duidelijk dat er een grote winst
voor de verkeersveiligheid is te behalen. Boven
dien, wie met kwalitatief goede schokdempers
rijdt, heeft ook een kortere remweg, vermindert
bandenslijtage en verbetert de grip van zijn ban
den bij aquaplaning."
APK
Schokdemperfabrikanten pleiten ervoor om bij
de eerstvolgende hervorming van de eisen van
de APK-keuring deze aan te passen. Binnendijk:
"De keuringseisen voor schokdempers zijn nu
visueel: zit hij goed vast en lekt hij niet. De ech
te inwendige staat van de schokdemper wordt
niet getest. Daarom rijden er zoveel auto's met
één of meer versleten dempers. Dat zal niet ver
anderen als we niet anders gaan keuren. Vanuit
het oogpunt van verkeersveiligheid juichen wij
het enorm toe als een uniforme wijze van testen
van de werking van schokdempers op zo kort
mogelijke termijn in de APK-eisen wordt opge-