BGVAG Pechhulp in de Dakar Rally Schokdemperfabrikant wil aanpassing APK goed licht beter zicht Daar kun je mee komen Goed licht, Beten Zicht Met de herfst komt ook het slechte weer het land in. Duisternis, nattigheid, mist: slecht zicht is een grote vijand van veilig verkeer, een goede verlichting is zeker in de komende maanden letterlijk van levensbelang. De hele maand no vember kunnen bestuurders van perso nenauto's him verlichting gratis laten controleren 6000 BOVAG-garages. Zien en gezien worden is van levensbelang. Bijna dertig procent van de automobilisten rijdt met slecht afgestelde koplampen rond en nog eens 15% met kapotte lampen. Dit draagt niet bij aan de verkeersveiligheidDe Bovag is in 2007 samen met de ANWB, de autoimporteurs, Philips, Veilig Verkeer Ne derland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat een driejarige campagne begon nen: Goed Licht Beter Zicht. Doelstelling van deze campagne voor het komend jaar is dat automobilisten geregeld hun verlichting controleren, waardoor er minder auto's met slecht of defect licht zullen rondrijden. Ui teraard is het doel om het aantal doden en gewonden terug te dringen bij verkeersonge lukken die. veroorzaakt worden door slecht licht. Tips: -Controleer iedere week de verlichting. Lichten die je zelf niet kunt zien, kun je controleren in bijvoorbeeld de reflectie van een winkelruit. -Vervang lampen altijd per twee stuks. -Vervang de lampen van uw koplampen om de 30.000 km of om de twee jaar. -Laat al uw lampen geregeld opnieuw afstel len om verblinding van tegenliggers te voor komen. -Controleer alle signaal- en binnenverlich- tinglampen. -Reinig geregeld de buitenkant van de kop lampunits. -Maak voor goed zicht je voorruit van bin nen- en buiten goed schoon. Wisselen: -Zorg altijd voor een set reservelampen in de auto. Bij een' politiecontrole moet een ka potte lamp ter plekke worden vervangen. -Kijk in het instructieboekje welke lampen er in de auto zitten. Er zijn lampen in alle soor ten en maten. -Het glas van een halogeenlamp mag bij het verwisselen niet met de handen aangeraakt worden. Vet op de handen inbrandt in en geeft een zwarte aanslag op de lamp. -Lampen worden gloeiend heet. Laat ze dus even afkoelen voordat je ze verwisselt. -Vervang het defecte exemplaar door dezelf de type lamp. Let daarbij op de spanning (Volt) en vermogen (Watt). -Kunststof koplampglazen mogen alleen ha logeenlampen bevatten waarop een XJ' aan de zijkant is aangebracht, anders verkleurt het plastic. De mobiliteit van Team Dakarsport is tijdens de rally van 2009 in goede handen met deBOVAG als sponsor. Team Dakarsport.com, het grootste team dat deelneemt aan de Dakar Rally, kan in januari in Zuid-Amerika vertrouwen op BOVAG als servi ce-partner. Als sponsor van het assistentieteam ondersteunt BOVAG de vier Bowler rally-au to's, een racetruck, acht motoren en een quad van het zestigkoppige team, waar onder andere Tim en Tom Coronel deel van uitmaken. De Dakar-karavaan verruilt in 2009 Noord- Afrika voor Zuid-Amerika. Het vertrek is op 3 januari vanuit Buenos Aires en via 9.000 kilo meters door Patagonië, de Andes en de Ataca- ma-woestijn finishen de deelnemers op 18 janu ari weer in de Argentijnse hoofdstad. Met de on dersteuning van BOVAG Pechhulp houden de vakmensen van Team Dakarsport.com hun coureurs ook onder extreme omstandigheden mobiel. Tijdens de Dakar-rally in 2007 haalden alle auto's, trucks en motoren van het Neder landse team de finish. Biobrandstof BOVAG en Team Dakarsport.com hebben de organisator van de Dakar Rally (A.S.O.) inmid dels schriftelijk verzocht om schone en verant woorde biobrandstoffen in de rally beschikbaar te stellen. Het wedstrijdreglement staat het ge bruik hiervan toe, maar deze zogenaamde 'twee de generatie' brandstof is momenteel niet op grote schaal verkrijgbaar in Chili en Argentinië. In samenwerking met Stichting GUT I'S wil BOVAG de assistentievloot van het rallyteam geschikt maken voor schonere biodiesel. Met het gebruik van zulke biobrandstoffen kan de rally als voorbeeld dienen voor de vele miljoenen mensen die het spektakel dagelijks op tv volgen. Team Dakarsport.com Hollands glorie in Zuid-Amerika is het grootste team dat deelneemt aan de Dakar Rally en het enige team dat in alle klassementen is vertegen woordigd. Team Dakarsport.com verschijnt in het auto klassement met vier speciaal geprepareerde Bowlers aan de start. De auto's worden onder andere bestuurd door de welbekende tweeling broers Tim en Tom Coronel en door de Belgi sche rallykampioen en voormalig WRC-rijder Freddy Loix. Het stuur van de racetruck is in handen van Dakarveteraan Hans Bekx, terwijl oud-MotoGP-coureur Jurgen van den Goor- bergh deel uitmaakt van het team van acht mo torcoureurs. BOVAG-lid Alex Brusselers doet op een quad mee voor de eindoverwinning. Verkeersveiligheid hangt nauw samen met de technische staat van de auto en is niet alleen af hankelijk van de ervaring en het gedrag van au tomobilisten. Uit de praktijk blijkt dat één op de vier auto's met een of meerdere versleten schokdempers rondrijdt. Met als gevolg deinende auto's die meer handelingen van de automobilist vergen en zorgen voor onnodige verblinding van tegenlig gers. Sluipslijtage Schokdemperdeskundige Maurits Binnendijk: "Automobilisten staan er niet bij stil dat een schokdemper per kilometer tussen de 5.000 en 7.000 op en neer gaande bewegingen maakt. Omdat een schokdemper een mechanisch appa raat is, treedt er daardoor slijtage op. Dat sluipt er heel langzaam in en dus merkt de bestuurder dat niet. Als tegenligger merk je het echter al te goed: je wordt verblind. Mankeert er dan ook nog wat aan je verlichting, zeker de koplampen, dan is er sprake van veel onnodige hinder en mogelijk vefkeersgevaarlijke situaties. Uit onder zoek van Goed Licht Beter Zicht blijkt dat 1 op de 6 auto's defecte of verkeerd afgestelde lam pen heeft. Voeg dat bij ons cijfer van het aantal auto's met gedeeltelijk of geheel versleten schok dempers en het is duidelijk dat er een grote winst voor de verkeersveiligheid is te behalen. Boven dien, wie met kwalitatief goede schokdempers rijdt, heeft ook een kortere remweg, vermindert bandenslijtage en verbetert de grip van zijn ban den bij aquaplaning." APK Schokdemperfabrikanten pleiten ervoor om bij de eerstvolgende hervorming van de eisen van de APK-keuring deze aan te passen. Binnendijk: "De keuringseisen voor schokdempers zijn nu visueel: zit hij goed vast en lekt hij niet. De ech te inwendige staat van de schokdemper wordt niet getest. Daarom rijden er zoveel auto's met één of meer versleten dempers. Dat zal niet ver anderen als we niet anders gaan keuren. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid juichen wij het enorm toe als een uniforme wijze van testen van de werking van schokdempers op zo kort mogelijke termijn in de APK-eisen wordt opge-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2008 | | pagina 27