ETEN op Spaanse tijd maakt niet dik FITNESS in dertig minuten CQ-index voor ervaringen in de zorg Nieuwe behandeloptie voor kinderen met ADHD Nieuwe website over L&ef&LEVEN Eet niks meer na acht uur 's avonds, want dan wordt het voedsel omgezet in vet...Onzin! Het is een fabel die regelmatig als feit in het nieuws komt. Het is misschien daarom een van de meest gestelde vragen aan het Voedingscentrum. Dus eet gerust op een Spaanse tijd, maar overbrug de ti jd tussen lunch en avondeten niet met calorierijke snacks. Daar kun je wél dik van worden! (ULPMIDDELEN OVER GEZONDHEID ZORG FITNESS WELLNESS VOEDING ÉN MEER Woensdag 8 oktober 2008 - Pagina 7 Het Voedingscentrum is van mening dat je alleen dikker wordt als je meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft. Het gerucht datje niet te laat moet eten, wordt on der meer onderbouwd met het argument dat je stofwisseling 's avonds laat in de spaarstand staat. Extra calorieën zouden daarom omgezet worden in vet. Tijdstip is onbelangrijk Het Voedingscentrum is van mening dat je alleen dikker wordt als je meer calorieën eet dan je li chaam nodig heeft. Dat gebeurt bijvoorbeeld door veel snoepen, maar ook als je elke dag kopjes thee en koffie met suiker en melk drinkt. Het tijdstip van de dag maakt daarbij niet uit. Heb je een keer 'een snoepdag'? Wees dan de volgende dag extra matig en neem een balansdag. Ongemakkelijke verleidingen Er is wel een bezwaar te noemen tegen een laat di ner. Je kunt namelijk last krijgen van een zwaar gevoel op de maag. Het is ook verleidelijk om het trekgevoel in de lange tijd tussen lunch en avond eten te stillen met wat chips of een handje pinda's en een biertje. Het zijn de extra's met veel calo rieën die aanzetten, maar ze vullen nauwelijks. Je eet er waarschijnlijk 's avonds niet veel minder om. Op gewicht blijven Wil je liever niet aankomen, dan is het belangrijk gezond te eten met niet te veel calorieën. Eet voor al producten met een relatief laag vetgehalte en weinig toegevoegde suikers en drink weinig alco hol. Het beste is om drie hoofdmaaltijden op een dag te eten met maximaal vier keer iets tussen door. En: beweeg zeker 30 minuten per dag! Je hoeft daarvoor niet naar de sportschool. Traplo pen, stofzuigen, wandelen of fietsen is voldoende. Bron: www.voedingscentrum.nl. Het Centrum Klantervaring Zorg zorgt ervoor dat de ervaringen van de consument met de gezond heidszorg de komende jaren sys tematisch in kaart worden ge bracht en op een betrouwbare wij ze worden gemeten en openbaar gemaakt. Hierbij geldt een lande lijke meetstandaard, de CQ-index (Consumer Quality Index). De meting wordt gedaan aan de hand van vragenlijsten die kunnen over de zorg die verleend wordt door beroepsbeoefenaars (zoals huis artsen of fysiotherapeuten) of in stellingen (zoals ziekenhuizen of verpleeghuizen). Er zijn ook vra genlijsten die betrekking hebben op de zorg rond bepaalde aandoe ningen (bijvoorbeeld diabetes of Teuma). De vragenlijsten geven inzicht in wat patiënten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de zorg. De CQ-index is tevens een geregistreerd merk dat gebruik wordt als keurmerk. De metingen mogen alleen worden verricht door daartoe bevoegde meetorga- nisaties. Metingen met de CQ-index en de resultaten ervan worden onder meer gepubliceerd op de website kiesBeter.nl. Eind oktober, begin november 2008 zullen de resulta ten van de metingen Zorg en Zorgverzekeringen op deze site te vinden zijn, gevolgd door de me tingen van de Verpleging, Ver zorging en Thuiszorg.' Meer informatie: www.kiesbe- ter.nl en www.centrumklanterva- ringzorg.nl. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen met ADHD goed te behan delen zijn met een nieuw homeopat hisch behandelprotocol, ontwikkeld door de Zwitserse kinderarts dr. Heiner Frei. Zo krijgen artsen, ou ders en ADHD-patiëntjes er een be handeloptie bij. Het behandelprotocol van dr. Frei bestaat onder andere uit een vragen lijst waarmee de specifieke, indivi duele eigenschappen en klachten van het ADHD-patiëntje nauwkeu rig in kaart gebracht kunnen wor den. Met Frei's methodiek kan de arts de resultaten hieruit analyseren en snel tot de juiste homeopathische medi catie komen, geheel afgestemd op de individuele symptomen van de patiënt. Het gebruik van reguliere medicijnen kon in Frei's onderzoek zelfs in 75% van de gevallen voor komen worden. Daarbij kennen ho meopathische geneesmiddelen geen bijwerkingen, onderdrukken niet en werken niet verslavend. Kinderarts dr. Heiner Frei Dr. Heiner Frei is kinderarts in Zwitserland en heeft een bloeiende praktijk opgebouwd in Zwitserland waar jaarlijks 600 kinderen met ADHD vanuit heel Zwitserland naar toe komen. Kinderen worden ook vanuit de re guliere gezondheidszorgkanalen naar hem doorverwezen. Frei's suc cesvolle aanpak is onder meer te danken aan zijn op ervaring gestoel de en wetenschappelijk getoetste behandelprotocol. Dr. Frei geeft in Europa regelmatig seminars over ADHD en homeopathie. Meer over Frei's behandelprotocol homeopathie Voor meer informatie over dr. Frei's behandelprotocol kunnen ouders en andere geïnteresseerden terecht bij de Vereniging van Homeopathische Artsen in Nederland (VHAN) op te lefoonnummer 0317- 426908, van maandag tot en met donderdag van 9:00- 16:00 uur. Met ondersteuning van de juiste hulpmiddelen is het voor veel mensen mogelijk om zo lang mogelijk zelf standig te blijven. Maar welke hulpmiddelen zijn het beste voor uw situatie? Waar vindt u die? Hoe zit het met de vergoedingsmogelijkheden via zorgverzeke raar of gemeente? Waar moet u op letten om de beste keus te maken? Fireva, de branchevereniging van fa brikanten en importeurs van hulpmiddelen, heeft on- langs een overzichtelijke consumentenwebsite ont wikkeld met uitleg over hulpmiddelen, toepassings mogelijkheden en verkrijgbaarheid. Tevens wordt er advies gegeven waar men op moet letten bij de aan schaf of passing van een hulpmiddel. Motto van de si te: Een goed hulpmiddel, een hele zorg minder! Meer informatie: www.eengoedhulpmiddel.nl. Fitness is een hele mooie start voor de "beginnende beweger1. Dit is het motto van de campagne die het Ne derlands Instituut voor Sport en Be wegen (NISB) samen met fitness branche dit najaar lanceert. Uniek is dat de overheidscampagne optrekt met de volledige fitnessbranche. De fitnesscampagne maakt deel uit van de meerjarige campagne 30minu- tenbewegen. Gezondheidseffect Zowel ketens van sportinstituten, brancheorganisaties als leveranciers van apparatuur streven er - met NISB - naar dat in ruim 400 locaties in Nederland vele duizenden 'te- weinig-actieven' kennis maken met bewegen: in de sportschool, maar ook daar buiten. De fitnessactie is één van de campagnemiddelen om de Nederlander bekend te maken met de norm van 30minutenbewe- gen, zo is toegelicht door directeur Clémence Ross en projectleider Ka- rel Determan op de Wellness Con ventie 2008 op Papendal. "Het besef groeit dat ook de fitnessbranche een zeer belangrijke partner is voor het tegengaan van de bewegingsarmoe de in Nederland. Overal zijn loca ties, het is vaak laagdrempelig met een heel divers aanbod en er is op geleid kader. Naar ons idee kunnen maatschappelijke doelen prima worden verenigd met ondernemers- doelen", aldus Clémence Ross. De nog inactieve Nederlanders worden verleid met een speciale cam- Daarom worden de nog inactieve pagne om te gaan fitnessen.. Nederlanders verleid met een spe ciale campagne om te gaan fitnessen. Achterliggende begeleiding. Deelnemers gaan twee maal per week naar gedachte is om hen vervolgens te laten inzien dat het ge- het fitnesscentrum en krijgen een startpakket met leef- zondheidseffect groter is als zij nog vaker in de week stijladvies, om het geleerde ook op de andere dagen van sporten en bewegen. Beweegvormen als fietsen, wan- de week in praktijk te brengen. De ruim 400 deelne- delen, zwemmen, gymnastiek en fitness krijgen dan ook mende centra worden intensief begeleid. Voor de wer- prioriteit. De deelnemende organisaties Fit!vak, VES, ving wordt radio en tv ingezet ondersteund met speci- FGHS, HDD Groep, EEFA, Intenz en Lerf kijken uit fieke acties om de regionale en lokale pers te attenderen naar deze nieuwe 'takken van sport'. op de actie in de buurt. De fitnesscampagne vindt plaats De campagne wordt groots aangepakt. Het aanbod is in oktober en november 2008. een vierweeks programma mét intake en professionele Bron: NISB.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2008 | | pagina 55