Inspreken tijdens een commissievergadering Woon Advies Commissie zoekt leden Het woord aan raadslid Yilmaz Coban Informatieavond Kanaalweg dé Weekkrant |De Faam Woensdag 10 september 2008 - Pagina 8 Het eerste deel van een commissievergadering is gereserveerd voor burgers. Insprekers kunnen op een agendapunt inspreken, maar ook zelf een onderwerp inbrengen. Middelburgers die willen inspre ken zijn dus niet meer afhankelijk van de agenda. Zij kunnen nu ook zelf een onderwerp aankaarten. De gemeente biedt op deze manier een extra manier om bij de besluitvorming betrokken te zijn. Wie wil inspreken, krijgt daar voor vijf minuten de tijd. Als het druk is met insprekers, kan de voorzitter de spreektijd inkorten. Niet ieder onderwerp is geschikt voor inspraak. Bijvoorbeeld als het om een benoeming gaat of een besluit van het gemeentebe stuur waartegen bezwaar of be roep openstaat. Als u inspreekt öp een onderwerp dat op de agenda staat kunt u aan een deel van de discussie meedoen. Nadat het on derwerp door de commissie is behandeld krijgt u gelegenheid voor een laatste reactie. Waar en wanneer De commissies vergaderen iedere maand om 19.30 uur in het stadskantoor. Een commissie be reidt een groot deel van het raads werk voor. Tijdens een commis sievergadering worden geen be sluiten genomen. Dat gebeurt pas in de raadsvergadering. De bijeen komsten zijn openbaar. De commissie Maatschappelijke Za ken vergadert op woensdag 24 september. Op maandag 29 sep tember komt de commissie Ruim te bij elkaar en een dag later de commissie Algemeen Bestuur. Wie wil inspreken, moet dat 24 uur voor de vergadering laten we ten aan de commissiegriffier. Bij de gemeente Middelburg zijn dat Ko Noordhoek, telefoon 67 54 82 en Ans de Nooijer, telefoon 67 54 81. Agenda's en verslagen van com missievergaderingen zijn te bekij ken op www.middelburg.nl onder de rubriek Bestuur en Organisa tie/Raadscommissies. De stuk ken liggen vijf dagen voor de ver gadering ook ter inzage in de hal van het stadskantoor. Gemeente Middelburg en VAC Zeeland onderzoeken de haalbaar heid van een heroprichting van de adviescommissie in Middelburg. De Woon Advies Commissie beoordeelt woningbouwplannen en brengt daarover advies uit aan gemeenten, architecten en op drachtgevers in de bouw. Het doel is het bevorderen van de kwa liteit van het wonen en daarmee de leefbaarheid van zowel bestaan de als toekomstige woningen en de woonomgeving op het gebied van praktische bewoonbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Middelburg bouwt de komende jaren veel nieuwe woningen. Om de bouwplannen vooraf te toet sen aan de gestelde eisen en na oplevering de tevredenheid van bewoners te onderzoeken over weegt de gemeente de wederop richting van een Woon Advies Commissie. Hiervoor zijn nieuwe leden nodig. Een WAC bestaat uit vrij willigers die belangstelling heb ben voor woningbouw en bereid zijn cursussen te volgen om te worden opgeleid tot bouwplan toetser. De werkzaamheden be staan uit het bijwonen van verga deringen en het beoordelen van bouwtekeningen. Voor geïnteresseerde inwoners van Middelburg organiseert de gemeente in samenwerking met de VAC Zeeland op maandag 15 september 2008 om 20.00 uur een voorlichtingsbijeenkomst. De bijeenkomst vindt plaats in het stadskantoor aan de Kanaalweg 3. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Rutger Wondergem, telefoonnummmer 67 57 57, of kijk op de website van stichting VACpunt Wonen: www.vacpuntwonen.nl of op www.vaczeeland.nl Distantie of dialoog? Het ligt voor de hand om iets wat moeilijk of ingewikkeld is te nege ren. Dagelijks hebben we hiermee te maken. Er komt zoveel op je af en je kunt niet alles behappen. Soms is het moeilijk om snel dat onderscheid te maken. Wat zal ik oppakken en er werk van maken en wat zal ik overlaten aan collegae? Afgelopen zomer was het voor mij niet moeilijk om direct aan de slag te gaan. Vijf allochtone jon geren - leerlingen van een school hier in de omgeving - zouden zon der slag of stoot van school weg gestuurd worden. In een tijd waar in communicatie en dialoog hoog in het vaandel staan is er niet voor gekozen om hier veel tijd en ener gie in te steken. Als het echter om jongeren gaat die nog geen startkwalificatie heb ben ben ik van mening dat je als school, ondanks wellicht moeilijke problemen, je uiterste best moet doen om een oplossing te vinden. Het is nog steeds een kerntaak van de school om voortijdig schoolver laten te voorkomen. Kies niet voor distantie, maar voor een dialoog met de jongeren en hun ouders/ verzorgers. Eventueel met hulp van derden. Het is tegenwoordig heel gewoon om intermediairs in te schakelen. Het moet duurzaam beleid zijn van een school om afgewogen en Foto: Mieke Wijnen effectief de juiste beleidsmaatre gelen te kiezen in moeilijke situa ties. Het gaat om de toekomst van jon geren, waarvan sommigen niet altijd gemakkelijk zijn in hun gedrag. Alle begrip voor zulke knellende problemen waar een school mee kan zitten. Zoek daar om de dialoog op zou ik zeggen. Kijk wie je erbij zou kunnen halen om te helpen. Bereid dit tijdig voor voordat er sprake is van pro blemen. Zorg voor een netwerk van mogelijke hulpverleners in termediairs. Ik denk dat wij, als beleidsma kers, ook medeverantwoordelijk zijn voor het stringente beleid om voortijdig schoolverlaten te voor komen. In goed overleg met het onderwijs met onze leerplicht- en RMC-ambtenaren, moeten we toch kunnen komen tot een stukje cultuur- en mentaliteitsverande ring waardoor adequate hulpver lening) mogelijk is. Ondanks dat men op bovenge noemde school de verantwoorde lijkheid kent heeft men er tegenop gezien om een goede analyse te maken en dit bespreekbaar te maken met leerlingen èn ouders. Niet gemotiveerd, slechte resulta ten, veel verzuim? Daar werd niet over gepraat. Om onduidelijke redenen werden ze vlak voor de zomervakantie van school ge stuurd. Er werd niet gecommuni ceerd met de ouders, omdat de jongeren al volwassen waren. Na een telefoontje trok ik stevig aan de bel. Omdat ik geen ouder was leverde dat in het begin veel problemen op. Gelukkig ontstond er een goede dialoog tussen school-ouders-leerlingen waardoor veel duidelijkheid werd geschapen. Met als resultaat dat de jongeren op deze school kunnen blijven en een reële kans krijgen om hun opleiding af te maken. Yilmaz Coban Raadslid CDA Coban65@zeelandnet.nl De Kamer van Koophandel en Woongoed Middelburg willen verhuizen naar de Kanaalweg. De organisaties hebben hiero ver een akkoord bereikt met de gemeente. Op dinsdag 16 sep tember 2008 presenteren de architecten in hotel Arneville de eerste bouwplannen. Het kantoor van de Kamer van Koophandel komt naast dat van de Grontmij te liggen. Woongoed wil haar bedrijfspand vestigen ten westen van het station. Naast het kantoor komt een apparte mentengebouw, met compacte woningen voor een brede doel groep. Onder de gebouwen komt een parkeergarage. Het huidige bestemmingsplan staat appartementen op deze plek overigens niet toe. De ge meente wil daarom een zogehe ten "artikel 19-procedure" star ten waarmee ze de functie van het gebied kan wijzigen. Tijdens de voorlichtingsavond licht de gemeente toe wat dit betekent en welke mogelijkheden er zijn om te reageren op de plannen. De voorlichtingsavond is op 16 september in hotel Arneville, Buitenruststraat 22, start om 19.45 uur. De zaal is open vanaf 19.30 uur. Omwonenden van de Kanaalweg zijn hiervoor uitgeno digd. Belangstellenden zijn van harte welkom. Foto Mieke Wijnen de banen te leiden, wordt net als vo rig jaar een tijdplanning aangehou den. Organisatoren die in 2009 een (bui- ten)evenement willen houden, moeten dit voor 3 november 2008 melden bij de gemeente. Aan de hand van de binnengekomen mel dingen stelt de gemeente een voor lopige evenementenkalender vast. Voor 1 februari krijgen de organisa toren bericht of hun evenement op de gewenste datum en locatie kan plaatsvinden en of een vergunning aanvraag kan worden ingediend. Bij knelpunten qua datum of loca tie overlegt de gemeente vóór vast stelling van de evenementenkalen der met de organisator. Informatie Voor meer informatie over de eve nementensubsidie kunt u contact opnemen met Tonie van den Buuse van de afdeling Stedelijk Sociaal Beleid, telefoonnummer 67 56 41, email a.van.den.buuse@middelburg.nl. Voor de aanmelding op de eve nementenkalender kunt u gebruik maken van het "meldingsformulier voor activiteit/evenement op open bare grond" Het formulier kan wor den opgevraagd bij de afdeling Vergunningverlening en Handha ving: Peter Maas, telefoon 67 53 05, e mail p.maas@middelburg.nl of David van de Voorde, telefoon nummer 67 53 55, e-mail d.van.de.voorde@middelburg.nl Als u in 2009 voor een evenementen subsidie in aanmer king wilt komen, stuur uw subsidie aanvraag dan op voor 6 oktober 2008. Wilt u op de even ementenkalender staan, dan moet dit voor 3 november aangemeld worden. De ingediende subsi dieverzoeken worden na 6 oktober beoor deeld. Bij de beoor deling van uw aan vraag wordt vooral gekeken of uw aan vraag aansluit op het vastgestelde evenementenbeleid, het stadspromotiebeleid en het binnenstadsbeleid van de gemeen te Middelburg. Concreet houdt dit in dat u voor een subsidie in aan merking kunt komen als het evene ment voldoet aan één of meerdere criteria. Het formulier en de criteria waar aan de aanvraag moet voldoen kunt u vinden op de website van de gemeente Middelburg: www.mid- delburg.nl. U krijgt voor 1 januari 2009 een brief waarin staat of het subsidieverzoek is gehonoreerd. Evenementenkalender In Middelburg worden, vooral in de binnenstad, veel buitenevenemen ten georganiseerd. Dit varieert van verschillende soorten markten tot muzikale en sportieve evenemen ten. Op al deze evenementen komt veel publiek af; ze dragen dan ook bij aan de levendigheid en de aan trekkingskracht van de stad. De mogelijkheden voor het organi seren van buitenevenementen zijn niet onbeperkt. Zo wordt de druk op bepaalde data, vooral in de weekeinden in de zomer, en loca ties (vooral de Markt en het Abdijplein) steeds groter. Ook is niet elke locatie geschikt. En voor de meeste evenementen geldt dat er maar één evenement op één locatie tegelijk kan plaatsvinden. Om de planning en vergunningver lening van de evenementen in goe-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2008 | | pagina 8