SnZ7fZiidighe,d van het
Technum
Technasiumschool
C°"ege
3
Symposium:
De Kracht van
het TEAM
Dl
(Tezamen Eikaars Ambitie
Mogelijk maken)
Sckeldemond ArTy-Pq5y
Scheldemond College pagina 7
Het Scheldemond College beschikt niet alleen over sport
talenten maar zeker ook over talenten op het culturele
vlak. Afgelopen schooljaar was de eerste Arty-Party op het
Scheldemond College. Tijdens deze feestavond konden
ouders, docenten en medeleerlingen genieten van een zeer ge
varieerd programma op het gebied van muziek, dans en caba
ret, geheel verzorgd door leerlingen en docenten.
Een aantal weken voor de Arty-Party zijn de leer
lingen begonnen met repeteren op school. De
leerlingen konden gebruik maken van een heuse
begeleidingsband die gedeeltelijk bestaat uit
Scheldemond-docenten. Een aantal leerlingen
had deze band echter helemaal niet nodig en
deed het volledig op eigen kracht. Een leerling
zong de sterren van de hemel met nummers van
Leona Lewis en Evanescence maar ook waren er
leerlingen die een klassiek stuk speelden op de
piano. Een volledige leerlingenband deed een nummer van Enri
que Iglesias en een tweetal dames gaf een dansshow ten beste.
Ook waren er twee rapacts te bewonderen en het geheel werd
afgesloten met een optreden van de begeleidingsband.
Al met al kunnen we spreken van een zeer geslaagde avond voor
zowel deelnemers als publiek. Het Scheldemond College zal deze
Arty Parties zeker gaan voortzetten dit schooljaar om zo leerlin
gen de mogelijkheid te bieden zich naast de reguliere uren CKV j
verder te ontwikkelen op cultureel vlak.
Ha"S Kra™'ÏÏ«™™Z'E»*e„e Fagg.
en Hendrik-Jan van Arenthafe
'eurrv
ïea
>rproc
□C
ie
Ongeveer twintig leerlingen van het Scheldemond Col
lege, van de tweede tot en met de zesde klas, van het
vmbo tot het vwo, zijn vol enthousiasme begonnen met
repeteren voor het theaterstuk voor het honderdjarig ju
bileum van Scheldemond. Het wordt een productie met
drie theaterprofessionals en oud-leerlingen!
"We maken een moderne versie van de beroemde klassie
ker Romeo Julia van William Shakespeare, een verhaal
ever een onmogelijke liefde door familieruzies waar in ook
Oude liefdesverhalen van oud-leerlingen in voorkomen", ver- j
tallen leerlingen Simone Maas en Marit van Reems (klas
V3A). De productie staat onder leiding van Elike Roovers
met assistentie van Peter van Roermund en Ralph Verhoef.
"We hebben tot nu toe onder andere stemtrainingen f
gehad, omdat we in relatief grote aula spelen. Verder is er I
voel teamwork en zijn er veel vriendschappen ontstaan f
tussen de acteurs en actrices, dat is natuurlijk nodig om j
zo'n grote productie te kunnen maken. We hebben nog J
anderhalve week om te repeteren voor de voorstelling, 1
waar iedereen nu al erg veel zin in heeft. Niet alleen spe-
len studenten van het Scheldemond College mee maar f
ook oud-leerlingen een zelfs een docent. De uiteindelijke 1
voorstellingen zijn op donderdag 18 september en we
spelen voor medestudenten, docenten en familieleden."
I In januari hadden we een avond,
waarin we ouders voorlichtten over het
f Technum. Het Scheldemond College
biedt haar technische beroepsgerichte
programma's aan in het Technum in
Vlissingen. We hebben de ouders ver
teld, waarom het Technum zo'n unieke
kans is voor hun kinderen. Het was een
positief verhaal. Het echte verhaal kre
gen ze echter pas te zien, toen ze in het
pand zelf rondgeleid werden.
De beste argumentatie voor de deelname van
het vmbo aan het Technum, is nameiijk het
gebouw zelf. De leerlingen, maar zeker ook hun
ouders, waren enorm enthousiast. Je ziet met
eigen ogen, wat we bedoelen met aansprekend
en modern techniekonderwijs. Je begrijpt,
waarom hét Technum het 'boegbeeld' van een
Zeeuwse revival van de sectorTechniek zal gaan
worden.
Zo'n revival is hard nodig. De beroepskolom
vmbo - mbo - hbo in Zeeland heeft daarin een
duidelijke, gezamenlijke missie: jongeren inte
resseren voor de sector techniek. We willen ze
laten zien, dat deze sector hen volop kansen
biedt, kansen op een goede opleiding en op be
langrijk, uitdagend en vaak goedbetaald werk.
In het Technum kunnen vmbo leerlingen al in de
onderbouw kennismaken met moderne, hoog
waardige technologie in een prachtige omge
ving. Ze zien een gebouw, dat in niets meer doet
eer
inqenverenr^in^
De leerlingenvereniging is lang geleden opgericht
door leerlingen van de toenmalige Rijks hbs. Het ging
toen om een clubje mensen die zich vooral literair
verzet tegen de heersende orde. Zij vulden Phoenix,
de schoolkrant van toen, met gedichten en spotprenten.
Wat later begonnen ze feesten te organiseren.
Men besloot de fles in het wapen van Vlissingen over te
nemen en daarachter een 'j' te zetten: Flesj. De vereniging
werd, na een wat mindere periode, nieuw leven ingeblazen
door Aarnout de Bruijne, docent Nederlands (later conrec
tor) en grote liefhebber van literatuur en kunst Hij zorgde
ervoor dat er een vereniging ontstond waar de leerlingen van
'Scheldemond lid van konden worden om deel te kunnen
nemen aan feesten, disco's en grote avonden. Vanaf 1985
leeft Hans Schalkwijk, docent Engels en teamleider, de be
geleiding van de leerlingenvereniging op zich genomen, sinds
2003 samen met Michel Siereveld, docent Frans. De leerlin
genvereniging werd en wordt bij vele activiteiten ingezet be
zoek basisscholen, open dagen, personeelsfeesten, reünies,
Sinterklaasvieringen, diploma-uitreikingen en afscheidsrecep
ties. Flesj bestaat over het algemeen uit zo'n tien leerlingen.
Flesj ziet erg uit naar het 100-jarig bestaan en wil zich graag in
zetten voor deze happening. Het idee is ook om dit te doen met
de oud-Flesj-ers en de huidige Flesj-ers. De oud-Flesj-ers, daar-
mee worden bedoeld de leerlingen uit Flesj van het eerste uur tot
en metde huidige samenstelling en alle jaren die daar dus tus
sen liggen. Een grote reünie Flesj-club die zich inspant, zoals zij
altijd in het verleden en heden heeft gedaan en nog steeds doet
Het Scheldemond College begint dit jaar als
officiële Technasium school. EenTechnasium
is een school voor havo/vwo met extra aan
dacht voor de exacte profielen (natuur, ge
zondheid en natuurtechniek) volgens de
landelijke Technasium formule.
Het belangrijkste onderdeel van deze formule is
het projectonderwijs (het vak onderzoeken en
ontwerpen ofwel 0&0), waarin de leerlingen als
het ware in de huid kruipen van een beroeps
beoefenaar in een exact of technisch beroep,
door een opdracht voor hem of haar uit te voe
ren. Kenmerken van het projectonderwijs zijn:
een externe opdrachtgever, denken en doen, sa
menwerken in een groep, doorzetten en het op
tijd opleveren en presenteren van je resultaat.
Alle havo/vwo brugklassers maken in de
tweede helft van dit schooljaar kennis met twee
projecten. In de planning staan: het ontwikke
len van een stedentriptas voor Albert Slinger Le
derwaren (Vlissingen) en het ontwerpen van een
tuinobject, dat demente bewoners activeert,
voor verpleegtehuis Ter Reede (Vlissingen). In
denken aan de vaak wat donkere, fabriekach-
tige ruimtes van vroeger. In de bovenbouw kun
nen ze echt in het centrum aan de slag. Met
machines en andere inventaris die 'up to date'
zijn. Ze ervaren direct wat hun mogelijkheden
zijn. Ze zien concreet, welk perspectief ze heb
ben.
ROC Zeeland heeft het voor het Scheldemond
College mogelijk gemaakt volwaardig te partici
peren in het Technum. Deze samenwerking, ook
met de andere partners„mag je in deze vorm
gerust uniek noemen. We creëren zo wérkelijk
een doorlopende leerlijn, waarbij het bedrijfs
leven letterlijk aan tafel zit. Het is fantastisch,
wanneer de Zeeuwse bedrijven dit initiatief
volop ondersteunen.
de 2e klas kunnen de leerlingen kiezen of ze
wel/niet doorgaan met het vak 0&0.
In de 2e klas is nu een groepje leerlingen op
proef begonnen aan twee projecten voor het
toekomstige 2e jaar. Voor de Gemeente Vlissin
gen maken de leerlingen een ontwerp voor het
gecombineerde buurt-/schoolplein in de
nieuwe wijk het Spaans Kwartier. Daarna gaan
ze voor het Bureau Zeeweringen onderzoek
doen naar de gevolgen voor verschillende aan
passingen aan de Vlissingse Boulevard. Hierin
wordt samengewerkt met de Hogeschool Zee
land (waterbouwkundig laboratorium) en
Nehalennia uit Middelburg.
Het Scheldemond College kent sinds kort een
organisatie die uitgaat van teams. Daardoor
krijgen mensen op de werkvloer, die het dichtst
bij de leerlingen staan, meer verantwoordelijk
heden. Er komt meer kleinschaligheid, betrok
kenheid en slagvaardigheid. Het symposium
'De kracht van het team, wat het onderwijs van
de sport kan leren' is dinsdag 16 september in
de Sint Jacobskerk in Vlissingen.
In de sport wordt al heel lang in teams gewerkt.
Daar weten ze als geen ander hoe je teampres
taties kunt verbeteren. Afgelopen zomer waren
er heel veel topsportevenementen, zoals het EK
voetbal, de Tour de France, Wimbledon, en na
tuurlijk de Olympische Spelen. Ook daar zijn
goede en minder goede prestaties neergezet.
Waarom presteert het ene team beter dan het
andere? Wat kun je doen om prestaties te ver
hogen? Wat leert de trainer, de vereniging, de
organisatie daarvan? Wat pas je aan en wat
zeker niet? Al deze vragen zijn ook van toepas
sing op een school. Het is daarom erg boeiend,
om er in het kader van het honderdjarig jubi
leum met een aantal prominente topsporters,
tevens ex-leerlingen van het Scheldemond
College over te filosoferen. Dat gebeurt onder
de deskundige leiding van een andere ex-top
sporter, zeer ervaren (hockey)coach en ver-
slaggeverTom van 't Hek. De ex leerlingen die
in een forum zullen discussiëren zijn:
Dennis de Nooijerbekend oud voetballer
van o.a. Sparta en trainer van de JVOZ
Hans Felius, bekend oud tennis bonds
coach
Katja Roose, bekend nationaal en inter
nationaal kite-surfster
1 Danny Blind, bekend oud voetballer van
Ajax, behoeft nauwelijks verdere intro
ductie.