SnZ7fZiidighe,d van het Technum Technasiumschool C°"ege 3 Symposium: De Kracht van het TEAM Dl (Tezamen Eikaars Ambitie Mogelijk maken) Sckeldemond ArTy-Pq5y Scheldemond College pagina 7 Het Scheldemond College beschikt niet alleen over sport talenten maar zeker ook over talenten op het culturele vlak. Afgelopen schooljaar was de eerste Arty-Party op het Scheldemond College. Tijdens deze feestavond konden ouders, docenten en medeleerlingen genieten van een zeer ge varieerd programma op het gebied van muziek, dans en caba ret, geheel verzorgd door leerlingen en docenten. Een aantal weken voor de Arty-Party zijn de leer lingen begonnen met repeteren op school. De leerlingen konden gebruik maken van een heuse begeleidingsband die gedeeltelijk bestaat uit Scheldemond-docenten. Een aantal leerlingen had deze band echter helemaal niet nodig en deed het volledig op eigen kracht. Een leerling zong de sterren van de hemel met nummers van Leona Lewis en Evanescence maar ook waren er leerlingen die een klassiek stuk speelden op de piano. Een volledige leerlingenband deed een nummer van Enri que Iglesias en een tweetal dames gaf een dansshow ten beste. Ook waren er twee rapacts te bewonderen en het geheel werd afgesloten met een optreden van de begeleidingsband. Al met al kunnen we spreken van een zeer geslaagde avond voor zowel deelnemers als publiek. Het Scheldemond College zal deze Arty Parties zeker gaan voortzetten dit schooljaar om zo leerlin gen de mogelijkheid te bieden zich naast de reguliere uren CKV j verder te ontwikkelen op cultureel vlak. Ha"S Kra™'ÏÏ«™™Z'E»*e„e Fagg. en Hendrik-Jan van Arenthafe 'eurrv ïea >rproc □C ie Ongeveer twintig leerlingen van het Scheldemond Col lege, van de tweede tot en met de zesde klas, van het vmbo tot het vwo, zijn vol enthousiasme begonnen met repeteren voor het theaterstuk voor het honderdjarig ju bileum van Scheldemond. Het wordt een productie met drie theaterprofessionals en oud-leerlingen! "We maken een moderne versie van de beroemde klassie ker Romeo Julia van William Shakespeare, een verhaal ever een onmogelijke liefde door familieruzies waar in ook Oude liefdesverhalen van oud-leerlingen in voorkomen", ver- j tallen leerlingen Simone Maas en Marit van Reems (klas V3A). De productie staat onder leiding van Elike Roovers met assistentie van Peter van Roermund en Ralph Verhoef. "We hebben tot nu toe onder andere stemtrainingen f gehad, omdat we in relatief grote aula spelen. Verder is er I voel teamwork en zijn er veel vriendschappen ontstaan f tussen de acteurs en actrices, dat is natuurlijk nodig om j zo'n grote productie te kunnen maken. We hebben nog J anderhalve week om te repeteren voor de voorstelling, 1 waar iedereen nu al erg veel zin in heeft. Niet alleen spe- len studenten van het Scheldemond College mee maar f ook oud-leerlingen een zelfs een docent. De uiteindelijke 1 voorstellingen zijn op donderdag 18 september en we spelen voor medestudenten, docenten en familieleden." I In januari hadden we een avond, waarin we ouders voorlichtten over het f Technum. Het Scheldemond College biedt haar technische beroepsgerichte programma's aan in het Technum in Vlissingen. We hebben de ouders ver teld, waarom het Technum zo'n unieke kans is voor hun kinderen. Het was een positief verhaal. Het echte verhaal kre gen ze echter pas te zien, toen ze in het pand zelf rondgeleid werden. De beste argumentatie voor de deelname van het vmbo aan het Technum, is nameiijk het gebouw zelf. De leerlingen, maar zeker ook hun ouders, waren enorm enthousiast. Je ziet met eigen ogen, wat we bedoelen met aansprekend en modern techniekonderwijs. Je begrijpt, waarom hét Technum het 'boegbeeld' van een Zeeuwse revival van de sectorTechniek zal gaan worden. Zo'n revival is hard nodig. De beroepskolom vmbo - mbo - hbo in Zeeland heeft daarin een duidelijke, gezamenlijke missie: jongeren inte resseren voor de sector techniek. We willen ze laten zien, dat deze sector hen volop kansen biedt, kansen op een goede opleiding en op be langrijk, uitdagend en vaak goedbetaald werk. In het Technum kunnen vmbo leerlingen al in de onderbouw kennismaken met moderne, hoog waardige technologie in een prachtige omge ving. Ze zien een gebouw, dat in niets meer doet eer inqenverenr^in^ De leerlingenvereniging is lang geleden opgericht door leerlingen van de toenmalige Rijks hbs. Het ging toen om een clubje mensen die zich vooral literair verzet tegen de heersende orde. Zij vulden Phoenix, de schoolkrant van toen, met gedichten en spotprenten. Wat later begonnen ze feesten te organiseren. Men besloot de fles in het wapen van Vlissingen over te nemen en daarachter een 'j' te zetten: Flesj. De vereniging werd, na een wat mindere periode, nieuw leven ingeblazen door Aarnout de Bruijne, docent Nederlands (later conrec tor) en grote liefhebber van literatuur en kunst Hij zorgde ervoor dat er een vereniging ontstond waar de leerlingen van 'Scheldemond lid van konden worden om deel te kunnen nemen aan feesten, disco's en grote avonden. Vanaf 1985 leeft Hans Schalkwijk, docent Engels en teamleider, de be geleiding van de leerlingenvereniging op zich genomen, sinds 2003 samen met Michel Siereveld, docent Frans. De leerlin genvereniging werd en wordt bij vele activiteiten ingezet be zoek basisscholen, open dagen, personeelsfeesten, reünies, Sinterklaasvieringen, diploma-uitreikingen en afscheidsrecep ties. Flesj bestaat over het algemeen uit zo'n tien leerlingen. Flesj ziet erg uit naar het 100-jarig bestaan en wil zich graag in zetten voor deze happening. Het idee is ook om dit te doen met de oud-Flesj-ers en de huidige Flesj-ers. De oud-Flesj-ers, daar- mee worden bedoeld de leerlingen uit Flesj van het eerste uur tot en metde huidige samenstelling en alle jaren die daar dus tus sen liggen. Een grote reünie Flesj-club die zich inspant, zoals zij altijd in het verleden en heden heeft gedaan en nog steeds doet Het Scheldemond College begint dit jaar als officiële Technasium school. EenTechnasium is een school voor havo/vwo met extra aan dacht voor de exacte profielen (natuur, ge zondheid en natuurtechniek) volgens de landelijke Technasium formule. Het belangrijkste onderdeel van deze formule is het projectonderwijs (het vak onderzoeken en ontwerpen ofwel 0&0), waarin de leerlingen als het ware in de huid kruipen van een beroeps beoefenaar in een exact of technisch beroep, door een opdracht voor hem of haar uit te voe ren. Kenmerken van het projectonderwijs zijn: een externe opdrachtgever, denken en doen, sa menwerken in een groep, doorzetten en het op tijd opleveren en presenteren van je resultaat. Alle havo/vwo brugklassers maken in de tweede helft van dit schooljaar kennis met twee projecten. In de planning staan: het ontwikke len van een stedentriptas voor Albert Slinger Le derwaren (Vlissingen) en het ontwerpen van een tuinobject, dat demente bewoners activeert, voor verpleegtehuis Ter Reede (Vlissingen). In denken aan de vaak wat donkere, fabriekach- tige ruimtes van vroeger. In de bovenbouw kun nen ze echt in het centrum aan de slag. Met machines en andere inventaris die 'up to date' zijn. Ze ervaren direct wat hun mogelijkheden zijn. Ze zien concreet, welk perspectief ze heb ben. ROC Zeeland heeft het voor het Scheldemond College mogelijk gemaakt volwaardig te partici peren in het Technum. Deze samenwerking, ook met de andere partners„mag je in deze vorm gerust uniek noemen. We creëren zo wérkelijk een doorlopende leerlijn, waarbij het bedrijfs leven letterlijk aan tafel zit. Het is fantastisch, wanneer de Zeeuwse bedrijven dit initiatief volop ondersteunen. de 2e klas kunnen de leerlingen kiezen of ze wel/niet doorgaan met het vak 0&0. In de 2e klas is nu een groepje leerlingen op proef begonnen aan twee projecten voor het toekomstige 2e jaar. Voor de Gemeente Vlissin gen maken de leerlingen een ontwerp voor het gecombineerde buurt-/schoolplein in de nieuwe wijk het Spaans Kwartier. Daarna gaan ze voor het Bureau Zeeweringen onderzoek doen naar de gevolgen voor verschillende aan passingen aan de Vlissingse Boulevard. Hierin wordt samengewerkt met de Hogeschool Zee land (waterbouwkundig laboratorium) en Nehalennia uit Middelburg. Het Scheldemond College kent sinds kort een organisatie die uitgaat van teams. Daardoor krijgen mensen op de werkvloer, die het dichtst bij de leerlingen staan, meer verantwoordelijk heden. Er komt meer kleinschaligheid, betrok kenheid en slagvaardigheid. Het symposium 'De kracht van het team, wat het onderwijs van de sport kan leren' is dinsdag 16 september in de Sint Jacobskerk in Vlissingen. In de sport wordt al heel lang in teams gewerkt. Daar weten ze als geen ander hoe je teampres taties kunt verbeteren. Afgelopen zomer waren er heel veel topsportevenementen, zoals het EK voetbal, de Tour de France, Wimbledon, en na tuurlijk de Olympische Spelen. Ook daar zijn goede en minder goede prestaties neergezet. Waarom presteert het ene team beter dan het andere? Wat kun je doen om prestaties te ver hogen? Wat leert de trainer, de vereniging, de organisatie daarvan? Wat pas je aan en wat zeker niet? Al deze vragen zijn ook van toepas sing op een school. Het is daarom erg boeiend, om er in het kader van het honderdjarig jubi leum met een aantal prominente topsporters, tevens ex-leerlingen van het Scheldemond College over te filosoferen. Dat gebeurt onder de deskundige leiding van een andere ex-top sporter, zeer ervaren (hockey)coach en ver- slaggeverTom van 't Hek. De ex leerlingen die in een forum zullen discussiëren zijn: Dennis de Nooijerbekend oud voetballer van o.a. Sparta en trainer van de JVOZ Hans Felius, bekend oud tennis bonds coach Katja Roose, bekend nationaal en inter nationaal kite-surfster 1 Danny Blind, bekend oud voetballer van Ajax, behoeft nauwelijks verdere intro ductie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2008 | | pagina 31