Met een sportief DNA standaard MM BOVAG-occasions.nl Rijksweg A58 moet veiliger worden occasion met garantie? Hulde dé Weekkrant De Faam SIGNALEMENT Test: Mitsubishi Lancer 140 Dl-D Instyle door De Volder en Vos MEER DAN 75.000 OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE. B0VAG. ZEKER VAN JE ZAAK. Woensdag 5 maart 2008 - Pagina 49 Samen met de naam Colt is de Lancer een blijvertje bij Mitsubishi, ook al heeft het model de laatste jaren in Europa in de schaduw ge staan. Met de nieuwe Lan cer Sports Sedan komt het merk sterk in de zakelijke middenklasse terug. Meteen in eerste aanblik vallen we voor de uitstraling van de nieuwe Lancer, een uitermate krachtig gelijnde vierdeurs die met zijn lengte van 4,57 meter in het segment beslist compact genoemd mag worden. De licht oplopende taillelijn, de grote wielen en de lage neus met trapeziumvormige lucht inlaat dragen allemaal bij tot een zeer geslaagd eindresul taat. De V-vorm in de motor kap lijkt wat van Volvo afgeke ken te zijn, terwijl de achter kant associaties oproept met de Alfa 156/159. Maar de mix is helemaal in de prik. De meest luxueuze Instyle staat op 18 in ch lichtmetaal, heeft sportieve skirts en extra randen op de hoeken van de voorbumper. Chroom rond de grille en een accentstrips onderlangs de portierruiten maken het geheel compleet. Ook van binnen is er werk ge maakt van de vormgeving en lijken alle elementen haast na tuurlijk op elkaar afgestemd te zijn. Opmerkelijk is ook dat de auto ondanks zijn niet overdre ven lengte een royale vierzitter is met bovendien een bagage volume van 400 liter. De rug leuning van de achterbank kan uiteraard nog worden neerge klapt. Kortom de maximale functionaliteit van een sedan is bereikt. De laatste jaren koopt Mitsubishi haar dieselmotoren bij Volkswagen en dat is ook bij de Lancer het geval. Vooronder ligt de vertrouwde 2 liter TDI, in dit geval DI-D genaamd. Het roetfilter is uiteraard standaard en het vermogen van 140 pk en koppel van 310 Nm klinken be kend in de oren. Het verwon dert dan ook niet dat de Lancer tot vlotte prestaties in staat is. Soepel schakelend door de zes versnellingen haalt de auto een top van 207 km/u en sprint in 9,6 seconden naar de 100 km/u. Daarbij wordt wel het van een TDI-bekende geluids niveau bereikt. Common rail motoren zijn eenmaal per de finitie stiller. Maar de Lancer blijft gelukkig beneden het irri- J i, t k tatieniveau. De volledig onaf hankelijke wielophanging rondom zorgt voor een uiter mate betrouwbaar weggedrag, waarin ook een sportief gevoel zich van de bestuurder meester maakt. Vanaf de Invite heeft de Lancer namelijk standaard een stugger sportonderstel dat pri ma harmonieert. De diesel be gint bij 27.699 euro als Inform en loopt tot 35.599 euro als In style. Het interieur van de Instyle is zeer compleet ingericht en de verwennerij begint al meteen met de lederen be kleding die wordt gecombi neerd met stoelverwar- ming. Verder rust Mitsubis hi de top-Lancer uit met een prachtige combinatie van radio/CD/mp3/DVD- speler en een harddisk met muziekserver. De kaartin- formatie van het navigatie systeem staat ook op deze disk. Het instrumentarium is lekker compact met twee grote klokken en ex tra digitale informatie op een kleine display. Vanaf het stuur kunnen diverse functies worden bediend. Verder zit eigenlijk alles op een vertrouwde plek. Ergo nomische hulde! L X B X H: 4.570 x 1.760 x 1.490 mm Wielbasis: 2.635 mm Kentekengewicht: 1.400 kg Trekgewicht geremd: 1.400 kg Motor: viercilinder dieselmotor Cilinderinhoud: 1.968 cm3 Max. vermogen: 103 kW/140 pk bij 4.000 tpm. Max. koppel: 310 Nm bij 1.750 tpm. Van 0 naar 100 km/u: 9,6 sec. Topsnelheid: 207 km/u Gem. verbruik: 1 op 16,4 km (fabrieksopgave) Prijs geteste versie: 35.995 euro (Instyle) Plus: Krachtige, sportieve vormgeving, bescheiden van for maat, volop binnenruimte ook achterin, rijke uitrusting van topmodel, krachtige diesel met goede prestaties Min: Dieselmotor door pompverstuivers niet echt stil, smalle onderkant achterdeuren, klant wil wagons! T0: JAAP W0LTER8EEK. DOOR MARCEL VAN DER VOORT VLISSINGEN - "Automobilis ten op de A58 wisselen tijdens het rijden cd'tjes, telefoneren met de hand, eten, scheren zich, kammen de haren, ma ken zich op, of kijken zelfs een film", zegt woordvoerder Jan van Gorp van Rijkswaterstaat over de veelvuldige eenzijdige ongevallen op de snelweg van Vlissingen naar Eindhoven. Daarom is sinds kort Team 58 actief om de weg veiliger te maken.Team 58 is een samen werking tussen Regionaal Or gaan Verkeersveiligheid Zee land (ROVZ), Politie Zeeland en Rijkswaterstaat. "Wij willen nul verkeersdoden in Zeeland. Op de A58 gebeuren vergele ken met de rest van Nederland veel eenzijdige ongelukken. De weg is veiliger gemaakt, nu is de bestuurder aan zet. Want juist op een veilige weg heeft een automobilist de neiging om in te dutten en de sloot in te rijden", vertelt Van Gorp. Team 58 gaat op parkeerplaat sen koffie en flyers uitdelen om weggebruiker wakker te houden, 's avonds zijn ze we derom bij de snelweg te vin den en delen tijdens laaghan gende zon zonnebrillen uit. Ook komt er aandacht voor de zijwindgevoeligheid bij het rij den. Commissaris van de Koningin Karla Peijs gaf vorige week woensdag het startsein voor de actie, die via www.team58.nl is te volgen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2008 | | pagina 49