Met een sportief DNA standaard
MM
BOVAG-occasions.nl
Rijksweg A58 moet
veiliger worden
occasion met garantie?
Hulde
dé Weekkrant
De Faam
SIGNALEMENT
Test: Mitsubishi Lancer 140 Dl-D Instyle
door De Volder en Vos
MEER DAN 75.000 OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE.
B0VAG. ZEKER VAN JE ZAAK.
Woensdag 5 maart 2008 - Pagina 49
Samen met de naam Colt is
de Lancer een blijvertje bij
Mitsubishi, ook al heeft het
model de laatste jaren in
Europa in de schaduw ge
staan. Met de nieuwe Lan
cer Sports Sedan komt het
merk sterk in de zakelijke
middenklasse terug.
Meteen in eerste aanblik vallen
we voor de uitstraling van de
nieuwe Lancer, een uitermate
krachtig gelijnde vierdeurs die
met zijn lengte van 4,57 meter
in het segment beslist compact
genoemd mag worden. De
licht oplopende taillelijn, de
grote wielen en de lage neus
met trapeziumvormige lucht
inlaat dragen allemaal bij tot
een zeer geslaagd eindresul
taat. De V-vorm in de motor
kap lijkt wat van Volvo afgeke
ken te zijn, terwijl de achter
kant associaties oproept met
de Alfa 156/159. Maar de mix is
helemaal in de prik. De meest
luxueuze Instyle staat op 18 in
ch lichtmetaal, heeft sportieve
skirts en extra randen op de
hoeken van de voorbumper.
Chroom rond de grille en een
accentstrips onderlangs de
portierruiten maken het geheel
compleet.
Ook van binnen is er werk ge
maakt van de vormgeving en
lijken alle elementen haast na
tuurlijk op elkaar afgestemd te
zijn. Opmerkelijk is ook dat de
auto ondanks zijn niet overdre
ven lengte een royale vierzitter
is met bovendien een bagage
volume van 400 liter. De rug
leuning van de achterbank kan
uiteraard nog worden neerge
klapt. Kortom de maximale
functionaliteit van een sedan is
bereikt. De laatste jaren koopt
Mitsubishi haar dieselmotoren
bij Volkswagen en dat is ook bij
de Lancer het geval. Vooronder
ligt de vertrouwde 2 liter TDI,
in dit geval DI-D genaamd. Het
roetfilter is uiteraard standaard
en het vermogen van 140 pk en
koppel van 310 Nm klinken be
kend in de oren. Het verwon
dert dan ook niet dat de Lancer
tot vlotte prestaties in staat is.
Soepel schakelend door de zes
versnellingen haalt de auto een
top van 207 km/u en sprint in
9,6 seconden naar de 100
km/u. Daarbij wordt wel het
van een TDI-bekende geluids
niveau bereikt. Common rail
motoren zijn eenmaal per de
finitie stiller. Maar de Lancer
blijft gelukkig beneden het irri-
J i, t k
tatieniveau. De volledig onaf
hankelijke wielophanging
rondom zorgt voor een uiter
mate betrouwbaar weggedrag,
waarin ook een sportief gevoel
zich van de bestuurder meester
maakt. Vanaf de Invite heeft de
Lancer namelijk standaard een
stugger sportonderstel dat pri
ma harmonieert. De diesel be
gint bij 27.699 euro als Inform
en loopt tot 35.599 euro als In
style.
Het interieur van de Instyle
is zeer compleet ingericht
en de verwennerij begint al
meteen met de lederen be
kleding die wordt gecombi
neerd met stoelverwar-
ming. Verder rust Mitsubis
hi de top-Lancer uit met
een prachtige combinatie
van radio/CD/mp3/DVD-
speler en een harddisk met
muziekserver. De kaartin-
formatie van het navigatie
systeem staat ook op deze
disk. Het instrumentarium
is lekker compact met
twee grote klokken en ex
tra digitale informatie op
een kleine display. Vanaf
het stuur kunnen diverse
functies worden bediend.
Verder zit eigenlijk alles op
een vertrouwde plek. Ergo
nomische hulde!
L X B X H: 4.570 x 1.760 x 1.490 mm
Wielbasis: 2.635 mm
Kentekengewicht: 1.400 kg
Trekgewicht geremd: 1.400 kg
Motor: viercilinder dieselmotor
Cilinderinhoud: 1.968 cm3
Max. vermogen: 103 kW/140 pk bij 4.000 tpm.
Max. koppel: 310 Nm bij 1.750 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 9,6 sec.
Topsnelheid: 207 km/u
Gem. verbruik: 1 op 16,4 km (fabrieksopgave)
Prijs geteste versie: 35.995 euro (Instyle)
Plus:
Krachtige, sportieve vormgeving, bescheiden van for
maat, volop binnenruimte ook achterin, rijke uitrusting
van topmodel, krachtige diesel met goede prestaties
Min:
Dieselmotor door pompverstuivers niet echt stil, smalle onderkant
achterdeuren, klant wil wagons!
T0: JAAP W0LTER8EEK.
DOOR MARCEL VAN DER VOORT
VLISSINGEN - "Automobilis
ten op de A58 wisselen tijdens
het rijden cd'tjes, telefoneren
met de hand, eten, scheren
zich, kammen de haren, ma
ken zich op, of kijken zelfs een
film", zegt woordvoerder Jan
van Gorp van Rijkswaterstaat
over de veelvuldige eenzijdige
ongevallen op de snelweg van
Vlissingen naar Eindhoven.
Daarom is sinds kort Team 58
actief om de weg veiliger te
maken.Team 58 is een samen
werking tussen Regionaal Or
gaan Verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ), Politie Zeeland
en Rijkswaterstaat. "Wij willen
nul verkeersdoden in Zeeland.
Op de A58 gebeuren vergele
ken met de rest van Nederland
veel eenzijdige ongelukken.
De weg is veiliger gemaakt, nu
is de bestuurder aan zet. Want
juist op een veilige weg heeft
een automobilist de neiging
om in te dutten en de sloot in
te rijden", vertelt Van Gorp.
Team 58 gaat op parkeerplaat
sen koffie en flyers uitdelen
om weggebruiker wakker te
houden, 's avonds zijn ze we
derom bij de snelweg te vin
den en delen tijdens laaghan
gende zon zonnebrillen uit.
Ook komt er aandacht voor de
zijwindgevoeligheid bij het rij
den.
Commissaris van de Koningin
Karla Peijs gaf vorige week
woensdag het startsein voor
de actie, die via
www.team58.nl is te volgen.