Crematorium Ondertekening huurcontract werf Staandehoudactie 'Gewoon 30' Nieuwe folder over kleurenbeleidL Commissie Straatnaamgeving Op vrijdag 8 februari vindt er een vergadering plaats van de Com missie Straatnaamgeving. Het eerste gedeelte van de vergade ring, waarin de reacties op de prijs vraag voor de N57 besproken wor den, is besloten. Het openbare deel van de vergade ring is van 10.00 tot 11.00 uur in het stadskantoor. Op de agenda staan de afronding van het voorstel voor N57 en omgeving en de conceptver ordening Commissie Straatnaam geving. Prijsvraag Er zijn 58 suggesties binnenkomen voor een naam voor het aquaduct en de N57. De commissie advieseert het college van burgemeester en wethouders over de naamgeving. Daarop neemt het college een definitief besluit. Foto: Jan Koole Ook voor wie van buiten Middelburg komt, is het cremato rium aan de Westelijke Oude Ha- vendijk nu goed te vinden. Daar voor zorgen de onlangs geplaat ste bordjes langs de A58 en in Middelburg. Komend vanuit Goes of Vlissingen was de richting naar het crematori um niet goed aangegeven. Voor veel bezoekers was het zoeken geblazen. Door het plaatsen van de bordjes hoopt de gemeente dat het cremato rium nu goed te vinden is. Foto: Jan Koole Wethouder Hannie Kool-Blokland (links) en voorzitter Ria Geluk van de Stichting Historische Scheeps werf C.A. Meerman hebben vori ge week de huur- en bruikleen overeenkomst tussen de ge meente Middelburg en de stich ting getekend. De overeenkom sten hebben een duur van vijfen twintig jaar. De historie van de scheepswerf aan de Zuidwal gaat terug tot 1763 toen het stadsbestuur van Arnemuiden toestemming verleende voor de oprichting van een scheepstimmer werf met helling. In 1786 kocht Jacob Meerman de werf met loods en toebehoren. De werf bleef meer dan tweehonderd jaar in het bezit van de familie Meerman. In de twee eeu wen werden er vele vissersschepen, waaronder een groot aantal hoogaar zen gebouwd. In 1986 werd de scheepswerf geslo ten. De gemeente Middelburg kocht het terrein in 2003 voor het symboli sche bedrag van één euro. Voorwaarde hierbij was de werf te restaureren en weer in gebruik te stellen. In 2006 is de gemeente Middelburg met de ingrijpende restauratie gestart. Op 8 juni werd deze.histori sche scheepswerf C.A. Meerman door de Commissaris van de Koningin, Karla Peijs en de wethou der van de gemeente Middelburg, Hannie Kool-Blokland geopend. Uniek is dat de werf nog beschikt over alle oude gereedschappen en werktuigen. De stichting Historische Scheepswerf C.A. Meerman beheert de werf als werkende museumwerf. Het is ook de thuishaven van de Stichting Behoud Hoogaars, waar de vier eigen schepen (drie hoogaarzen en een hengst) onderhouden en gerestaureerd worden. www.werfarnemuiden.nl De Middelburgse binnenstad en de Noordweg zijn bijzondere stadsdelen. Daarom zijn er speci ale voorschriften voor kleurge bruik. In een nieuwe gemeentelijke brochu re over kleurenbeleid staat wat er wel en niet kan als het gaat om schilder werk binnen het beschermd stadsge zicht. De folder is verkrijgbaar op het stadskantoor. Daar is ook een apar te, vernieuwde folder over wonen in het beschermd stadsgezicht op te halen. Na de aftrap in Middelburg is dinsdag 29 januari in de Spoor straat in Arnemuiden ook een staandehoudactie gehouden. Dit keer hebben leerlingen van Archipelschool 't Vierschip in Arnemuiden zich ingezet voor de verkeersveiligheid in hun dorp. Nu was het de beurt aan Thijmen, Julia, Pieter en Jordi om bestuurders aan te spreken op hun rijgedrag in de 30km zone en groene en gele kaar ten uit te delen. Daarnaast heeft de politie twaalf bestuurders bekeurd. Resultaten van de staandehoud actie in de Spoorstraat: -Aantal groene kaarten: 18 stuks - Aantal gele kaarten: 22 stuks - Aantal procesverbalen: 12 stuks Samen met politie, Veilig Verkeer Nederland en de gemeente stonden de kinderen 's morgens al vroeg opgesteld. Met laserapparatuur is van alle passanten de snelheid geme ten. De hoogst gemeten snelheid was 55 km per uur. Alle auto's zijn aan de kant gezet en afhankelijk van het rijgedrag werd een groene kaart (goede snelheid), gele kaart (iets te hard) en waar nodig een procesver baal uitgedeeld. Bestuurders met een groene kaart kregen van de schoolkinderen ook een felgekleurde oranje fleece sjaal als blijk van waardering. De gele kaart is bedoeld als waarschuwing en werd uitgedeeld samen met een 'boetekaart', om thuis nog eens na te lezen hoe de verkeersregels zijn. Regelmatig gin gen de kinderen in gesprek met de automobilisten. Zij stelden vragen over bijvoorbeeld de reden van het te hard rijden. De meeste bestuurders waren positief over de actie en de hardrijders beloofden beterschap. Campagne 'Gewoon 30' De komende weken wordt met staan- dehoudacties opnieuw extra aan dacht besteed aan de campagne 'Gewoon 30'. Met de campagne hoopt de gemeente te bereiken dat bestuurders zich ook in een 30km zone aan de maximumsnelheid hou den. Bij 30km per uur is de remweg veel korter en kan de bestuurder op tijd stoppen voor bijvoorbeeld een spelend kind dat ineens de straat oversteekt. Het is zelfs zo dat daar waar de snel heid wordt verdubbeld, de remweg wordt verviervoudigd. Meer weten? Voor meer informatie over de staan- dehoudacties kunt u bellen met Anja Jonkman-Kuijl van de gemeente Mid delburg, telefoonnummer 67 54 49. r.nw=!JMiM.HDe Faam Woensdag 6 februari 2008 - Pagina 9 Fotografie: Mieke Wijnen Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door communicatie. Reacties zijn welkom! Per e:mail naar info@middelburg.nl of per telefoon op (0118) 67 50 00. Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in het stadskantoor aan de Kanaalweg 3. Meer info: www.middelburg.nl Maximaal Text: vanaf pagina 830

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2008 | | pagina 9