Y Opnieuw campagne 'Gewoon 30!' in Middelburg Nieuw Middelburg Magazine! Wat gebeurt er met uw klacht? Wijktafel Griffioen dé Weekkrant De Faam Woensdag 30 januari 2008 - Pagina 9 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door communicatie. Reacties zijn welkom! Per e-mail naar info@middelburg.nl of per telefoon op (0118) 67 50 00. Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in het stadskantoor aan de Kanaalweg 3. Meer info: www.middelburg.nl Maximaal Text: vanaf pagina 830 Fotografie: Mieke Wijnen Waar gewerkt wordt, kunnen fou ten worden gemaakt. Als u vindt dat de gemeente Middelburg u niet op de juiste manier heeft behandeld, dan kunt u daarvoor een klacht indienen. Hoe werkt het? Alle schriftelijke klachten komen bij de klachtencoördinator binnen. De klachtencoördinator bekijkt eerst of uw klacht in behandeling kan worden genomen. Komt uw klacht voor behandeling in aanmerking, dan is de gang van zaken als volgt: De klachtencoördinator stuurt een afschrift van uw klacht aan degene op wie de klacht betrekking heeft. Die moet binnen vier weken reageren aan de klachtencommissie. In de tus sentijd kan degene over wie wordt geklaagd ook proberen, in overleg met u, tot een oplossing te komen. De klachtencoördinator stelt u van de reactie op uw klacht in kennis. U moet vervolgens binnen een week laten weten of uw klacht naar tevre denheid is afgehandeld. Zo ja, dan wordt de zaak gesloten. Als de klacht niet kan worden afge daan zoals hierboven is omschreven, dan houdt de klachtencommissie een hoorzitting. Deze is niet openbaar. Op de hoorzitting kunnen beide par tijen (u en degene over wie u klaagt) een nadere toelichting geven op hun standpunt. Partijen woorden gewoon lijk tegelijk gehoord, zodat recht streeks gereageerd kan worden op eikaars standpunten. Desgewenst is het mogelijk om apart van elkaar gehoord te worden. De commissie stuurt een rapport van bevindingen, met het advies van de klachtencommissie een beslissing over uw klacht. Deze beslissing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan u bekend gemaakt. Indien wordt afgeweken van het advies van de klachtencommissie, wordt de reden daarvoor bij de beslissing vermeld. Bij een klacht zal de klachtencoördi nator eerst nagaan of de klacht in onderling overleg kan worden afge handeld. Als dit niet het geval is wordt de klacht in behandeling geno men. Burgemeester en wethouders moe ten- binnen tien weken na ontvangst van de klacht een beslissing daaro-1 ver nemen. Deze termijn kan met hoogste vier weken worden ver lengd. Als u het met de beslissing van de burgemeester en wethouders niet eens bent, kunt uw klacht aanhangig maken bij de Zeeuwse ombudsman, Postbus 3000, 4380 GV Vlissingen of mailen www.dezeeuwseombuds- man.nl. De klachtencoördinator brengt jaar lijks aan de gemeenteraad verslag uit van de verrichte werkzaamheden. Op dinsdag 5 februari vergadert wijktafel Griffioen in het wijkge- bouw van stichting de Griffioen 'de Wijk' op het terrein van de OPDC. De bijeenkomst begint om 20.00 uur. Op de agenda' staat 'Wijk van sde Toekomst'. Een initiatiefgroep komt met belangrijke onderwerpen en the ma's in de Griffioen voor de komen de jaren. Een wijktafel vormt het overleg tus sen bewoners, gemeente, de wijk wethouder en diverse maatschappe lijke instellingen, zoals politie, Woongoed en wijkverenigingen. Onderwerp van gesprek op een wijk tafel is de algemene gang van zaken in uw wijk en de leefbaarheid in het bijzonder. U heeft als deelnemer op de wijktafel de mogelijkheid om nieuwe voorstel len in te dienen op het gebied van bij voorbeeld: Groen en speelplekken Wegen en verkeer Overlast en activiteiten in de wijk. Wanneer en waar zijn de wijktafels? Woensdag 13 februari Stromenwijk/'t Zand De Vergulde Baars Dinsdag 26 februari Nieuw- en Sint Joosland Dorpshuis Dinsdag 26 februari Vèerse Poort/Klarenbeek CSW Gen. Eisenhowerlaan Woensdag 27 februari Arnemuiden De Arne Donderdag 28 februari Zuid Palet (grote zaal) Dinsdag 4 maart Nieuw Middelburg SWM Unit Maandag 10 maart Dauwendaele Ontmoetingscentrum Dinsdag 11 maart Sint Laurens Van Cittershof Thomas, Jeroen, Inga en Carmen hebben zich vorige week dinsdag enthousiast ingezet voor de ver keersveiligheid in hun wijk. Samen met Politie, Veilig Verkeer Nederland en de gemeente ston den ze in alle vroegte opgesteld in de Berkenlaan voor de eerste staandehoudactie van dit jaar. Van alle automobilisten is met laserapparatuur gemeten hoe hard ze reden. Vervolgens zijn de auto's aan de kant gezet en afhankelijk van het rijgedrag overhandigden de kinderen een groene of gele kaart. Een groene kaart was er voor auto mobilisten die zich goed aan de snel heid hielden. Daarnaast ontvingen deze automobilisten als pluim voor hun goede rijgedrag een felgekleurde oranje sjaal. Bestuurders die iets te hard reden kregen een gele kaart. Ook werden zij door de basisschool kinderen ondervraagd over hun rijge drag. Op deze manier zijn de bestuurders aan het denken gezet over de gevaren van te hard rijden in een woonwijk. Bestuurders die het echt te bont maakten hadden een meevaller. Vanwege de politiestaking kregen ze nu alleen een waarschu wing in plaats van een bekeuring. Resultaten van de staandehoudactie in de Berkenlaan: -Aantal groene kaarten: 18 stuks -Aantal gele kaarten: 18 stuks -Aantal procesverbalen: 10 stuks Campagne 'Gewoon 30!' Gemeente Middelburg heeft de afge lopen jaren hard gewerkt om alle woongebieden in te richten als 30km- zone. Doel hiervan is het vergroten van de verkeersveiligheid en daar mee de leefbaarheid in de wijken. Omdat de aandacht voor het terug brengen van de rijsnelheid naar 30 km na verloop van tijd afneemt, is gemeente Middelburg een nieuwe campagne 'Gewoon 30!' gestart. Dinsdag 22 januari is de eerste staandehoudactie van dit jaar gehou den. Bij de acties zijn elke keer leer lingen van een andere basisschool uit Middelburg en Arnemuiden betrok ken. Doel is alle bestuurders er op te wijzen dat ze zich in een 30 km/uur- gebied bevinden en ze hun snelheid moeten aanpassen. Waarom 30? Veel voertuigbestuurders vinden 30 km/uur overdreven langzaam. Maar wist u dat u bij 30 km/uur op een droge weg, wanneer u oplettend rijdt, een remweg nodig heeft van ongeveer 12 meter en bij 50km/uur een remweg van maar liefst 26 meter? De gevolgen laten zich raden. Uit de resultaten van de campagne van 2007 is gebleken dat 70% van de bestuurders nog steeds harder dan 30km/uur rijdt. Al met al reden genoeg om opnieuw aandacht te schenken aan de 30km-zones, om voertuigbestuurders er nogmaals op attent te maken zich aan deze snel heid te houden. Rechts heeft voorrang! Binnen een 30km-zone gelden de wettelijk vastgestelde voorrangsre- gels. Dat houdt in dat kruispunten gelijkwaardig zijn en bestuurders van rechts voorrang hebben. Behalve automobilisten dus ook (brom-)fiet- sers. Daarentegen heeft verkeer van rechts dat uit een uitrit komt geen voorrang. Op plaatsen waar verkeer van rechts geen voorrang heeft, wordt dit met verkeersborden aange geven. Herkennen 30km-zone Een 30km-zone is te herkennen aan de zogenaamde poorten bestaand uit een 30kmbord aangebracht op rood-wit gestreepte palen. Deze palen staan ook aan het einde van de 30km-zone. Meer weten? Voor meer informatie over de staan- dehoudacties kunt u zich wenden tot Anja Jonkman-Kuijl van de gemeente Middelburg. Telefoonnummer: 67 54 49. De wijktafels beginnen om 20.00 uur. De zalen zijn geopend vanaf 19.30 uur. Behalve wijktafel Stromenwijk/'t Zand, die begint om 19.30 uur en de zaal is open vanaf 19.00 uur. De wijktafels zijn vrij toegankelijk. De tweede editie van het Middelburg Magazine is gereed. Het nieuwe Middelburg Magazine 2008/2009 staat weer vol infor matie over attracties, evenemen ten, excursies en bijzondere bezienswaardigheden in Middel burg. Als extra zit er bij het blad een MiddelburgPas op credit cardformaat, die goed is voor tal van kortingen in de stad. Het Middelburg Magazine is een initi atief van de gemeente Middelburg, in samenwerking met VOM, Koninklijke Horeca Nederland, Tourist Shop en tal van adverteerders. Het blad heeft een looptijd van twee jaar. Wilt u ook een exemplaar? Loop dan even binnen bij de Tourist Shop aan de Markt.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2008 | | pagina 9