Onthul geheim! Een SUV die past bij de tijd van nu! Wij blijven up to date Terug naar de toekomst? Nagedacht Test: Volkswagen Tiguan 1.4 TSI door De Volder en Vos SIGNALEMENT Daarom is moderne electronica zoals ABS, Airco en Tiptronic voor ons geen enkel probleem. Je bent beter af bij het onafhankelijke autobedrijf UW LEVERANCIER VAN BETROUWBARE MOBILITEIT X rray/yaflNIMIIlDe FaamWoensdag 30 januari 2008 - Pagina 29 koO oz keg po sedoc nekark? Als je deze zin niet kunt of wilt ontcijferen, hoefje eigenlijk niet meer verder te lezen, want dan is Da Vinci's Secret hoogstwaarschijnlijk niet jouw ding. Deze hou ten puzzel is eigenlijk al een eyecatcher als je 'm ongebruikt in de kamer hebt staan, maar het wordt nóg leuker als je de code probeert te kra ken. Inderdaad, proberen. Want dat valt nog niet mee. Terwijl je al die tijd in het midden van de puzzel een rol papier kunt zien zitten. Met de juiste code kun je dat papier uit de puzzel halen. Maar wat is de juiste code? Op www.firebox.com gaan ze je het niet vertel len, maar kun je wel meer over deze puzzel lezen. Wie met de ogen dicht in de Tiguan stapt en het logo op het stuur afdekt, zal direct na het verwij deren van de blinddoek roepen dat hij of zij in een Volkswagen zit. De materialen, afwerking, de verschillende organen en het ontwerp zijn on miskenbaar VW. Er is goed nagedacht over op- bergmogelijkheden en de stoelen zitten prima. On danks dat de Sport Style zeer compleet is. is het dashboard geen wir war van knoppen. Eigen lijk is alles intuïtief te vinden. Onder de grote Touareg SUV brengt Volkswagen nu de Tiguan, een model dat met een lengte van 4,42 me ter veel bescheidener is ge dimensioneerd en daar door beter past bij het hui dige Europese verkeers beeld. De vormgeving van de Tiguan houdt keurig het midden tussen stoer en elegant. Daaraan dra gen onder meer de metaalkleu- rige dakrails en de chromen omlijsting van de portierruiten bij. De sterke V-vorm in het front en de brede grille zorgen ervoor dat de auto robuust oogt en de bijzonder gevormde kop lampen vormen een typisch Volkswagen-detail. Alle ge noemde chromen details horen bij het uitrustingsniveau Sport Style. Bovendien heeft deze uitvoering ook donker getinte achterruiten en 17 inch licht metalen wielen. De carrosserie van de Tiguan is voldoende hoog, zodat passa giers netjes rechtop kunnen zit ten. Dat geeft binnen de be scheiden afmetingen van de bo- demgroep weer extra ruimte. Probleemloos vinden vier vol wassenen er voldoende zit ruimte, waarbij het comfortver- hogend werkt dat het middelste deel van de rugleuning kan wor den neergeklapt tot een arm- steun met bekerhouders. Het standaard bagagevolume be draagt 470 liter en dat is fors. 'Deels valt dat de verklaren door de lage vloer, waardoor er wel sprake is van een drempel waar over bagagestukken getild moe ten worden. Uiteraard kan de bank neergeklapt worden en dan kan de Tiguan concurreren met een forse stationwagon (1.510 liter). Dat betekent dat het met de functionaliteit hele maal goed zit. Op dit moment is er één benzi nemotor leverbaar, de inmid dels bekende 1.4 TSI. Volkswa gen haalt uit een bescheiden ci linderinhoud een fors vermo gen van 150 pk en een koppel van 240 Nm door zowel een tur bo als een mechanische com pressor toe te passen. Dat bete kent dat de motor bij gelijke snelheden en rustig rijden lek ker zuinig is of althans zou moe ten zijn. Ons gemiddelde van 1 op 8,7 wijst daar niet op. Boven dien geeft de motor tot zo'n 1.750 tr/min niet thuis, daarbo ven springen de turbo's bij en hebben we helemaal geen klachten. In 9,3 seconden sprint de Tiguan naar de 100 km/u en haalt een top van 192 km/u. Het onderstel is verwant aan dat de Golfen voelt uitermate goed af gestemd aan en datzelfde geldt voor de stuurbekrachtiging. De Tiguan is er op dit moment al leen met 4Motion vierwielaan- drijving. De prijzen beginnen bij 33.790 euro en onze Sport Style kost 36.590 euro. L X B X H: 4.427 x 1.809 x 1.686 mm Wielbasis: 2.604 mm Kentekengewicht: 1.521 kg Trekgewicht geremd:2.000 kg Motor: viercilinder benzinemotor Cilinderinhoud: 1.390 cm3 Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 5.800 tpm. Max. koppel: 240 Nm bij 1.750 - 4.000 tpm. Van 0 naar 100 km/u: 9,3 sec. Topsnelheid: 192 km/u Gem. verbruik: 1 op 11,9 km (fabrieksopgave) Prijs geteste versie: 36.590 euro (Sport Style) Plus: Stoer ogende en tegelijk lekker compacte SUV die ook in druk verkeer prima te handhaven is, uitstekend afgewerkt, goed pres terende kleine benzinemotor Min: Motor bij lage toerentallen niet levendig, relatief hoog brandstofver bruik, prijs loopt snel op na toevoeging opties BOVAG Fiat Pun to 1.2i 16V Sporting, 6-bak 2001 Ford Focus,1.6-16V 74kw Waqon Cool Edition 2002 Ford Ka 1.3i Trend met cabriopakket 2002 Ford Mondeo 1.8 16V Wagon 2002 Mazda 3,1.6i-16V Sport Executive 2004 Mazda 323 F 1.5i GLX 1997 Mazda Premacy 2.0 Dl TD Exclusive 2002 Mercedes Benz C220 2.2 CDI Classic 1999 Nissan Micro 1.0 S 1995 Opel Astra 1.6i 8V Njoy, 47.000km 2003 Opel Vectro 2.0 CD automaat 1993 Peugeot 206 1.4 HDI SW Pop-art 2004 Renault Laguna, 1.6-16V Expression, 38.000km 2002 Renault Laguna 1.9 DTI RXE 2000 Renault Megane 1.6 16V Break 2000 Renault Scenic 1.6i 16V 1998 Seat Leon 1.6 16V Sport 2003 Seat Toledo 1.6 16V Stella 2001 Toyota Avensis Linea Terra 1.8i 16V sedan 1999 Toyota Starlet 1.3 16V RXT blue 1998 VW Golf 1.9 TDI Oxford, 74 kW, 3-deurs 2003 VW Passat 1.6,75 kW basis 2002 LET OP Begin 2008 gaan wij verhuizen naar: Cruyckelcreke 1-3, 4491 PS Wissenkerke Autobedrijf Noordeindstraat 30 r|sv Wissenkerke Ifii' Tel. 0113 37 14 77 BOVAG www.vandammeautos.nl - Altijd al je eigen tijdma chine willen hebben? Met de Flux Capacitor I Replica kom je dicht in de buurt. Dit apparaat is ft namelijk een exacte ko- pie van de Flux Capacitor die in de film 'Back to the Future' in de De Lorean tijdma- u chine zat. Hij is ongeveer 42cm hoog, 30cm breed en natuurlijk kompleet met lichteffecten. Of je er ook daadwerkelijk mee kunt tijdreizen, vertelt het ver haal niet. Het gaat wél om een apparaat dat in een gelimiteerde oplage - naar verwachting eind april, begin mei - op de markt wordt gebracht. Op www.gator.nl kun je alvast genieten van de voorpret.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2008 | | pagina 29