Onthul
geheim!
Een SUV die past bij de tijd van nu!
Wij blijven
up to date
Terug
naar de
toekomst?
Nagedacht
Test: Volkswagen Tiguan 1.4 TSI
door De Volder en Vos
SIGNALEMENT
Daarom is moderne electronica
zoals ABS, Airco en Tiptronic voor
ons geen enkel probleem.
Je bent beter af bij het onafhankelijke autobedrijf
UW LEVERANCIER VAN
BETROUWBARE MOBILITEIT
X
rray/yaflNIMIIlDe FaamWoensdag 30 januari 2008 - Pagina 29
koO oz keg po sedoc nekark? Als je deze zin niet
kunt of wilt ontcijferen, hoefje eigenlijk niet meer
verder te lezen, want dan is Da Vinci's Secret
hoogstwaarschijnlijk niet jouw ding. Deze hou
ten puzzel is eigenlijk al een eyecatcher als je 'm
ongebruikt in de kamer hebt staan, maar het
wordt nóg leuker als je de code probeert te kra
ken. Inderdaad, proberen. Want dat valt nog niet
mee. Terwijl je al die tijd in het midden van de
puzzel een rol papier kunt zien zitten. Met de
juiste code kun je dat papier uit de puzzel halen.
Maar wat is de juiste code?
Op www.firebox.com gaan ze je het niet vertel
len, maar kun je wel meer over deze puzzel lezen.
Wie met de ogen dicht in
de Tiguan stapt en het
logo op het stuur afdekt,
zal direct na het verwij
deren van de blinddoek
roepen dat hij of zij in
een Volkswagen zit. De
materialen, afwerking,
de verschillende organen
en het ontwerp zijn on
miskenbaar VW. Er is
goed nagedacht over op-
bergmogelijkheden en de
stoelen zitten prima. On
danks dat de Sport
Style zeer compleet is. is
het dashboard geen wir
war van knoppen. Eigen
lijk is alles intuïtief te
vinden.
Onder de grote Touareg
SUV brengt Volkswagen nu
de Tiguan, een model dat
met een lengte van 4,42 me
ter veel bescheidener is ge
dimensioneerd en daar
door beter past bij het hui
dige Europese verkeers
beeld.
De vormgeving van de Tiguan
houdt keurig het midden tussen
stoer en elegant. Daaraan dra
gen onder meer de metaalkleu-
rige dakrails en de chromen
omlijsting van de portierruiten
bij. De sterke V-vorm in het
front en de brede grille zorgen
ervoor dat de auto robuust oogt
en de bijzonder gevormde kop
lampen vormen een typisch
Volkswagen-detail. Alle ge
noemde chromen details horen
bij het uitrustingsniveau Sport
Style. Bovendien heeft deze
uitvoering ook donker getinte
achterruiten en 17 inch licht
metalen wielen.
De carrosserie van de Tiguan is
voldoende hoog, zodat passa
giers netjes rechtop kunnen zit
ten. Dat geeft binnen de be
scheiden afmetingen van de bo-
demgroep weer extra ruimte.
Probleemloos vinden vier vol
wassenen er voldoende zit
ruimte, waarbij het comfortver-
hogend werkt dat het middelste
deel van de rugleuning kan wor
den neergeklapt tot een arm-
steun met bekerhouders. Het
standaard bagagevolume be
draagt 470 liter en dat is fors.
'Deels valt dat de verklaren door
de lage vloer, waardoor er wel
sprake is van een drempel waar
over bagagestukken getild moe
ten worden. Uiteraard kan de
bank neergeklapt worden en
dan kan de Tiguan concurreren
met een forse stationwagon
(1.510 liter). Dat betekent dat
het met de functionaliteit hele
maal goed zit.
Op dit moment is er één benzi
nemotor leverbaar, de inmid
dels bekende 1.4 TSI. Volkswa
gen haalt uit een bescheiden ci
linderinhoud een fors vermo
gen van 150 pk en een koppel
van 240 Nm door zowel een tur
bo als een mechanische com
pressor toe te passen. Dat bete
kent dat de motor bij gelijke
snelheden en rustig rijden lek
ker zuinig is of althans zou moe
ten zijn. Ons gemiddelde van 1
op 8,7 wijst daar niet op. Boven
dien geeft de motor tot zo'n
1.750 tr/min niet thuis, daarbo
ven springen de turbo's bij en
hebben we helemaal geen
klachten. In 9,3 seconden sprint
de Tiguan naar de 100 km/u en
haalt een top van 192 km/u. Het
onderstel is verwant aan dat de
Golfen voelt uitermate goed af
gestemd aan en datzelfde geldt
voor de stuurbekrachtiging. De
Tiguan is er op dit moment al
leen met 4Motion vierwielaan-
drijving. De prijzen beginnen
bij 33.790 euro en onze Sport
Style kost 36.590 euro.
L X B X H: 4.427 x 1.809 x 1.686 mm
Wielbasis: 2.604 mm
Kentekengewicht: 1.521 kg
Trekgewicht geremd:2.000 kg
Motor: viercilinder benzinemotor
Cilinderinhoud: 1.390 cm3
Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 5.800 tpm.
Max. koppel: 240 Nm bij 1.750 - 4.000 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 9,3 sec.
Topsnelheid: 192 km/u
Gem. verbruik: 1 op 11,9 km (fabrieksopgave)
Prijs geteste versie: 36.590 euro (Sport Style)
Plus:
Stoer ogende en tegelijk lekker compacte SUV die ook in druk
verkeer prima te handhaven is, uitstekend afgewerkt, goed pres
terende kleine benzinemotor
Min:
Motor bij lage toerentallen niet levendig, relatief hoog brandstofver
bruik, prijs loopt snel op na toevoeging opties
BOVAG
Fiat Pun to 1.2i 16V Sporting, 6-bak
2001
Ford Focus,1.6-16V 74kw Waqon Cool Edition
2002
Ford Ka 1.3i Trend met cabriopakket
2002
Ford Mondeo 1.8 16V Wagon
2002
Mazda 3,1.6i-16V Sport Executive
2004
Mazda 323 F 1.5i GLX
1997
Mazda Premacy 2.0 Dl TD Exclusive
2002
Mercedes Benz C220 2.2 CDI Classic
1999
Nissan Micro 1.0 S
1995
Opel Astra 1.6i 8V Njoy, 47.000km
2003
Opel Vectro 2.0 CD automaat
1993
Peugeot 206 1.4 HDI SW Pop-art
2004
Renault Laguna, 1.6-16V Expression, 38.000km
2002
Renault Laguna 1.9 DTI RXE
2000
Renault Megane 1.6 16V Break
2000
Renault Scenic 1.6i 16V
1998
Seat Leon 1.6 16V Sport 2003
Seat Toledo 1.6 16V Stella
2001
Toyota Avensis Linea Terra 1.8i 16V sedan
1999
Toyota Starlet 1.3 16V RXT blue
1998
VW Golf 1.9 TDI Oxford, 74 kW, 3-deurs
2003
VW Passat 1.6,75 kW basis
2002
LET OP Begin 2008 gaan wij verhuizen
naar:
Cruyckelcreke 1-3, 4491 PS Wissenkerke
Autobedrijf
Noordeindstraat 30 r|sv
Wissenkerke Ifii'
Tel. 0113 37 14 77 BOVAG
www.vandammeautos.nl
-
Altijd al je eigen tijdma
chine willen hebben?
Met de Flux Capacitor I
Replica kom je dicht in
de buurt. Dit apparaat is ft
namelijk een exacte ko-
pie van de
Flux Capacitor die in de
film 'Back to the Future'
in de De Lorean tijdma- u
chine zat. Hij is ongeveer 42cm hoog, 30cm breed en natuurlijk kompleet met
lichteffecten. Of je er ook daadwerkelijk mee kunt tijdreizen, vertelt het ver
haal niet. Het gaat wél om een apparaat dat in een gelimiteerde oplage - naar
verwachting eind april, begin mei - op de markt wordt gebracht.
Op www.gator.nl kun je alvast genieten van de voorpret.