Test: Renault Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique
door De Volder en Vos
SIGNALEMENT
Breed
UW LEVERANCIER VAN
BETROUWBARE MOBILITEIT
Caliouw1 Rademaker MERKENDE
VERHUIZINGEN
Verhuizingen in binnen- en buitenland Piano- en vleugeltransport
Antiekvervoer Meubelopslag Overzeeverpakkingen
Pc 1226
Wij zijn gevestigd te:
WSÊÊÊÈHBBSiïiïki
TTAv/"N'1/1 s>ilDe Faam
Woensdag 19 december 2007 - Pagina 44
Aan dynamiek gewonnen
De nieuwe Laguna van Renault maakt zijn entree in het za
kelijk segment. Heel verstandig bouwt Renault voort op de
aan het einde van zijn levensfase volledig uitontwikkelde
en door en door betrouwbare vorige generatie. Dit om te
voorkomen dat allerhande nieuwe elektronische vindin
gen net zoals bij aanvang van het vorige model een ernsti
ge aanslag op de betrouwbaarheid zouden doen.
Op zeker spelen, noemt men
dat en geef Renault eens onge
lijk. De hatchback van de Lagu
na is een elegante verschijning
met een langgerekte, sierlijke
carrosserielijn, fantasievolle
achterzijde door de hoog ge
plaatste lichtunits en een front
dat door de typische vorm van
koplampen en bumpers smaller
overkomt dan ie in werkelijk-
heid is. Met de volledig automa
tische sleutelkaart in de broek
zak (optie) opent en sluit de au
to vanzelf en kan met een druk
op de startknop tot leven wor
den gebracht.
In het interieur is bijvoorbeeld
aan de materialen duidelijk
zichtbaar dat kwaliteit hoog op
de prioriteitenlijst staat. De ma
terialen zijn fraai gekozen en
verwerkt. Kijk maar naar de bo
venkant van het dashboard uit
een zacht materiaal. De Dyna
mique heeft standaard een Car-
minat navigatiesysteem met
een groot kleurenscherm. De
stoelen zijn voldoende groot en
bieden een comfortabele zit.
Ook achterin is er in de Laguna
volop ruimte, meer nog dan bij
het vorige model. Ook kan er
voor 450 liter aan bagage mee,
maximaal zelfs 1.377 liter.
In het vooronder van ons test
exemplaar huist de middelste
dieselmotor, een moderne 2 li
ter common rail met distribu
tieketting voor een gunstig on-
derhoudstarief en een vermo
gen van 150 pk. Bij deze motor
hoort tevens een fors koppel
van 340 Nm bij 2.000 tpm en
daarmee weet de Laguna wel
raad. Een beweging van het gas
pedaal resulteert direct in een
vlotte reactie van de motor. In
minder dan tien tellen staat de
100 km/u op de snelheidsmeter
en de auto gaat door tot 210
km/u. We rijden in dit geval met
de 6-traps automaat, die slechts
een zeer geringe invloed heeft
op de prestaties. Het gemiddel
de brandstofverbruik ligt in de
praktijk boven de 1 op 13 en
daarin is wel de invloed van de
mm
automatische versnellingsbak
merkbaar.
Het onderstel is volledig op
comfort afgestemd, maar dan
wel op een dynamische, moder
ne manier. De carrosserie ligt
zeer stabiel in bochten, terwijl
oneffenheden goed worden uit
gefilterd. Typisch zo'n auto
waar je na vele uren achtereen
ontspannen uitstapt. De Lagu
na Dynamique dCi 150 auto
maat kost 36.150 euro. Dieselen
kan al vanaf de dCi 130 Expres
sion voor 31.900 euro.
De ontwerpers van de
Laguna hebben er bewust
voor gekozen de midden
console niet tot beneden
door te laten lopen en
daardoor wordt het dash
board optisch breed.
Tussen de twee grote
klokken zit een digitale
display onder meer voor
de boordcomputer en
twee kleine instrumenten
voor brandstofvoorraad
en motortemperatuur. De
Dynamique heeft vele alu-
miniumkleurige accenten
en het meubilair is be
kleed met een combinatie
van stof en leer. Alle be
dieningsknoppen zijn zo
gegroepeerd dat het inte
rieur niet onnodig druk is.
L X B X H: 4.695 x 1.811 x 1.445 mm
Wielbasis: 2.756 mm
Kentekengewicht: 1.511 kg
Trekgewicht geremd:1.500 kg
Motor: viercilinder dieselmotor
Cilinderinhoud: 1.995 cm3
Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 4.000 tpm.
Max. koppel: 340 Nm bij 2.000 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 9,8 sec.
Topsnelheid: 210 km/u
Gem. verbruik: 1 op 14,3 km (fabrieksopgave)
3rijs geteste versie: 36.150 euro (Dynamique Aut.)
Plus:
Sierlijk gelijnde, ruime auto met fraai materiaalgebruik,
krachtige,voldoende zuinige en uitermate stille dieselmotor
comfortabel
Min:
Vooral het design van de voorzijde is even wennen, kleine details in
de afwerking
Fiat Punto 1.2i 16V Sporting, 6-bak
2001
Ford Focus,1.6-16V 74kw Wagon Cool Edition
2002
Ford Mondeo 1.8 16V Wagon
2002
Mazdo 3,1.6i-16V Sport Executive
2004
Mazda 323 F 1.5i GLX
1997
Mazda Premacy 2.0 Dl TD Exclusive
2002
Mercedes Benz C220 2.2 CDI Classic
1999
Nissan Micro 1.0 S
1995
Opel Astra 1.6i 8V Njoy, 47.000km
2003
Opel Corso 1.4i 16V Sport
1998
Peugeot 206 1.4 HDI SW Pop-art
2004
Renault Laguna, 1.6-16V Expression, 38.000km
2002
Renault Laguna 1.9 DTI RXE
2000
Renault Megane 1.6 16V Break
2000
Seat Leon 1.6 16V Sport
2003
Seat Toledo 1.6 16V Stella
2001
Toyota Corolla Verso 1.8 16V VVTi Unea Sol
2004
Toyota Starlet 1.3 16V RXT blue
1998
VW Passat 1.6, 75 kW bosis
2002
LET OP Begin 2008 gaan wij verhuizen naar:
Cruyckelcreke 1-3, 4491 PS Wissenkerke
Autobedrijf
VAN DAMME
Noordeindstraat 30 KSTj
Wissenkerke B£i
Tel. 0113 37 14 77 BOVAG
E www.vandammeautos.nl
Als verplegende op vakantie?
Ga mee met de Zonnebloem!
(076) 564 63 65
www.zonnebloem.nl
de Zonnebloem
Ml
VERHUIZERS
Kuipersweg 23/25
De Rote rij 17
Verrijn Stuartweg 26
Ambachtsstraat 20
4338 PH Middelburg
4328 BB Burgh-Haamstede
4462 GE Goes
4538 AW Terneuzen
■zr 0118-626 649
TT-0111 -650 165
C 0113 - 227 062
"Ef 0115-617 840
Wilt u reageren op iets wat u in
De Faam heeft gelezen of wilt u
iets kwijt over iets leuks of verve
lends in uw wijk, stad of dorp?
Stuur dan een brief of email
naar de redactie van maximaal
150 woorden voorzien van uw
naam, adres en woonplaats. U
kunt uw post sturen aan
red.faam@whk.wegener.nl of
Postbus 5, 4460 AA Goes. De re
dactie van deze rubriek behoudt
zich het recht voor uw brieven te
redigeren en in te korten. Wij
proberen alle reacties wekelijks
te publiceren.
Bedrijfsvolleybal
In De Faam van woensdag 5 de
cember stond een stuk geschre
ven over de Middelburgse Be-
drijfsvolley Vereniging. Onder
de foto stond een tekst waarin ik
een foutje aantrof. Er stond na
melijk vermeld dat iedere vrij
dagavond diverse wedstrijden
worden gespeeld in Sporthal De
Kruitmolen in Middelburg. Dit
moet echter de dinsdagavond
zijn. De tijden zijn vanaf 19.15
uur t/m 22.15 uur.
Karin Caljouw, Middelburg
Burgemeester
Op de voorpagina van De
Faam van 12 december staat
een verhaal over de nieuwe
burgemeester. Nu blijkt dat
mevrouw A. Van Dok al een
paar weken ziek is. Ik kan het
me wel voorstellen dat ze ziek
geworden is van die rotzooi in
Vlissingen. Als die politici die
met hun eigen hachje bezig
zijn.
Het is Van Dok duur komen te
staan. Ik wens haar alle goeds
en dank haar voor de inzet die
ze voor de stad had.
Willem de Jonge, Vlissingen
Zeeuws meisje
Wat een knappe Zeeuwse jon
gedame stond er vorige week in
De Faam. Of dit mooie meisje
de hoog opgeleiden kan lok
ken, weet ik niet. Wel denk ik
dat we de Zeeuwse kleding, de
écht dracht, in ere moeten
houden. En dat gebeurt dus
veel te weinig vind ik.
Mevrouw J.L., Domburg
Vuurwerk
Mens: Voor een
nieuwjaarswens, schitterend in
de lucht, kleurrijk prachtig en
krachtig neemt het zijn eigen
vlucht.
Dier: Een lijfje dat beeft, de ze
nuwen heeft, kijk naar zijn
baas, voelt zich alleen en rent
ergens heen, vindt geen rust
helaas.
Mens: Een mens is niet bang,
die weet immers allang, 't is
maar een spel, veel en krachtig,
kleurrijk en machtig en straks
stopt het wel.
Dier: Oh, hield het maai' op,
zegt niemand eens stop? Ik ben
toch zo bang, zoveel en krach
tig, het wordt me te machtig, en
het duurt al zo lang.
Mens: De laatste avond, yveer
een nieuw jaar afgerond, een
niéuw jaar knallend tegemoet,
veel en krachtig kleurrijk en
prachtig. Dat vinden jullie die
ren toch wel goed?
Dier: Zouden ze het begrijpen,
zou het al rijpen? De denkwe
reld van de mens, zij vinden het
prachtig. Maar ik, echt waar
achtig vind er is toch een grens?
mens, een Mies Zwaan