Test: Renault Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique door De Volder en Vos SIGNALEMENT Breed UW LEVERANCIER VAN BETROUWBARE MOBILITEIT Caliouw1 Rademaker MERKENDE VERHUIZINGEN Verhuizingen in binnen- en buitenland Piano- en vleugeltransport Antiekvervoer Meubelopslag Overzeeverpakkingen Pc 1226 Wij zijn gevestigd te: WSÊÊÊÈHBBSiïiïki TTAv/"N'1/1 s>ilDe Faam Woensdag 19 december 2007 - Pagina 44 Aan dynamiek gewonnen De nieuwe Laguna van Renault maakt zijn entree in het za kelijk segment. Heel verstandig bouwt Renault voort op de aan het einde van zijn levensfase volledig uitontwikkelde en door en door betrouwbare vorige generatie. Dit om te voorkomen dat allerhande nieuwe elektronische vindin gen net zoals bij aanvang van het vorige model een ernsti ge aanslag op de betrouwbaarheid zouden doen. Op zeker spelen, noemt men dat en geef Renault eens onge lijk. De hatchback van de Lagu na is een elegante verschijning met een langgerekte, sierlijke carrosserielijn, fantasievolle achterzijde door de hoog ge plaatste lichtunits en een front dat door de typische vorm van koplampen en bumpers smaller overkomt dan ie in werkelijk- heid is. Met de volledig automa tische sleutelkaart in de broek zak (optie) opent en sluit de au to vanzelf en kan met een druk op de startknop tot leven wor den gebracht. In het interieur is bijvoorbeeld aan de materialen duidelijk zichtbaar dat kwaliteit hoog op de prioriteitenlijst staat. De ma terialen zijn fraai gekozen en verwerkt. Kijk maar naar de bo venkant van het dashboard uit een zacht materiaal. De Dyna mique heeft standaard een Car- minat navigatiesysteem met een groot kleurenscherm. De stoelen zijn voldoende groot en bieden een comfortabele zit. Ook achterin is er in de Laguna volop ruimte, meer nog dan bij het vorige model. Ook kan er voor 450 liter aan bagage mee, maximaal zelfs 1.377 liter. In het vooronder van ons test exemplaar huist de middelste dieselmotor, een moderne 2 li ter common rail met distribu tieketting voor een gunstig on- derhoudstarief en een vermo gen van 150 pk. Bij deze motor hoort tevens een fors koppel van 340 Nm bij 2.000 tpm en daarmee weet de Laguna wel raad. Een beweging van het gas pedaal resulteert direct in een vlotte reactie van de motor. In minder dan tien tellen staat de 100 km/u op de snelheidsmeter en de auto gaat door tot 210 km/u. We rijden in dit geval met de 6-traps automaat, die slechts een zeer geringe invloed heeft op de prestaties. Het gemiddel de brandstofverbruik ligt in de praktijk boven de 1 op 13 en daarin is wel de invloed van de mm automatische versnellingsbak merkbaar. Het onderstel is volledig op comfort afgestemd, maar dan wel op een dynamische, moder ne manier. De carrosserie ligt zeer stabiel in bochten, terwijl oneffenheden goed worden uit gefilterd. Typisch zo'n auto waar je na vele uren achtereen ontspannen uitstapt. De Lagu na Dynamique dCi 150 auto maat kost 36.150 euro. Dieselen kan al vanaf de dCi 130 Expres sion voor 31.900 euro. De ontwerpers van de Laguna hebben er bewust voor gekozen de midden console niet tot beneden door te laten lopen en daardoor wordt het dash board optisch breed. Tussen de twee grote klokken zit een digitale display onder meer voor de boordcomputer en twee kleine instrumenten voor brandstofvoorraad en motortemperatuur. De Dynamique heeft vele alu- miniumkleurige accenten en het meubilair is be kleed met een combinatie van stof en leer. Alle be dieningsknoppen zijn zo gegroepeerd dat het inte rieur niet onnodig druk is. L X B X H: 4.695 x 1.811 x 1.445 mm Wielbasis: 2.756 mm Kentekengewicht: 1.511 kg Trekgewicht geremd:1.500 kg Motor: viercilinder dieselmotor Cilinderinhoud: 1.995 cm3 Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 4.000 tpm. Max. koppel: 340 Nm bij 2.000 tpm. Van 0 naar 100 km/u: 9,8 sec. Topsnelheid: 210 km/u Gem. verbruik: 1 op 14,3 km (fabrieksopgave) 3rijs geteste versie: 36.150 euro (Dynamique Aut.) Plus: Sierlijk gelijnde, ruime auto met fraai materiaalgebruik, krachtige,voldoende zuinige en uitermate stille dieselmotor comfortabel Min: Vooral het design van de voorzijde is even wennen, kleine details in de afwerking Fiat Punto 1.2i 16V Sporting, 6-bak 2001 Ford Focus,1.6-16V 74kw Wagon Cool Edition 2002 Ford Mondeo 1.8 16V Wagon 2002 Mazdo 3,1.6i-16V Sport Executive 2004 Mazda 323 F 1.5i GLX 1997 Mazda Premacy 2.0 Dl TD Exclusive 2002 Mercedes Benz C220 2.2 CDI Classic 1999 Nissan Micro 1.0 S 1995 Opel Astra 1.6i 8V Njoy, 47.000km 2003 Opel Corso 1.4i 16V Sport 1998 Peugeot 206 1.4 HDI SW Pop-art 2004 Renault Laguna, 1.6-16V Expression, 38.000km 2002 Renault Laguna 1.9 DTI RXE 2000 Renault Megane 1.6 16V Break 2000 Seat Leon 1.6 16V Sport 2003 Seat Toledo 1.6 16V Stella 2001 Toyota Corolla Verso 1.8 16V VVTi Unea Sol 2004 Toyota Starlet 1.3 16V RXT blue 1998 VW Passat 1.6, 75 kW bosis 2002 LET OP Begin 2008 gaan wij verhuizen naar: Cruyckelcreke 1-3, 4491 PS Wissenkerke Autobedrijf VAN DAMME Noordeindstraat 30 KSTj Wissenkerke B£i Tel. 0113 37 14 77 BOVAG E www.vandammeautos.nl Als verplegende op vakantie? Ga mee met de Zonnebloem! (076) 564 63 65 www.zonnebloem.nl de Zonnebloem Ml VERHUIZERS Kuipersweg 23/25 De Rote rij 17 Verrijn Stuartweg 26 Ambachtsstraat 20 4338 PH Middelburg 4328 BB Burgh-Haamstede 4462 GE Goes 4538 AW Terneuzen ■zr 0118-626 649 TT-0111 -650 165 C 0113 - 227 062 "Ef 0115-617 840 Wilt u reageren op iets wat u in De Faam heeft gelezen of wilt u iets kwijt over iets leuks of verve lends in uw wijk, stad of dorp? Stuur dan een brief of email naar de redactie van maximaal 150 woorden voorzien van uw naam, adres en woonplaats. U kunt uw post sturen aan red.faam@whk.wegener.nl of Postbus 5, 4460 AA Goes. De re dactie van deze rubriek behoudt zich het recht voor uw brieven te redigeren en in te korten. Wij proberen alle reacties wekelijks te publiceren. Bedrijfsvolleybal In De Faam van woensdag 5 de cember stond een stuk geschre ven over de Middelburgse Be- drijfsvolley Vereniging. Onder de foto stond een tekst waarin ik een foutje aantrof. Er stond na melijk vermeld dat iedere vrij dagavond diverse wedstrijden worden gespeeld in Sporthal De Kruitmolen in Middelburg. Dit moet echter de dinsdagavond zijn. De tijden zijn vanaf 19.15 uur t/m 22.15 uur. Karin Caljouw, Middelburg Burgemeester Op de voorpagina van De Faam van 12 december staat een verhaal over de nieuwe burgemeester. Nu blijkt dat mevrouw A. Van Dok al een paar weken ziek is. Ik kan het me wel voorstellen dat ze ziek geworden is van die rotzooi in Vlissingen. Als die politici die met hun eigen hachje bezig zijn. Het is Van Dok duur komen te staan. Ik wens haar alle goeds en dank haar voor de inzet die ze voor de stad had. Willem de Jonge, Vlissingen Zeeuws meisje Wat een knappe Zeeuwse jon gedame stond er vorige week in De Faam. Of dit mooie meisje de hoog opgeleiden kan lok ken, weet ik niet. Wel denk ik dat we de Zeeuwse kleding, de écht dracht, in ere moeten houden. En dat gebeurt dus veel te weinig vind ik. Mevrouw J.L., Domburg Vuurwerk Mens: Voor een nieuwjaarswens, schitterend in de lucht, kleurrijk prachtig en krachtig neemt het zijn eigen vlucht. Dier: Een lijfje dat beeft, de ze nuwen heeft, kijk naar zijn baas, voelt zich alleen en rent ergens heen, vindt geen rust helaas. Mens: Een mens is niet bang, die weet immers allang, 't is maar een spel, veel en krachtig, kleurrijk en machtig en straks stopt het wel. Dier: Oh, hield het maai' op, zegt niemand eens stop? Ik ben toch zo bang, zoveel en krach tig, het wordt me te machtig, en het duurt al zo lang. Mens: De laatste avond, yveer een nieuw jaar afgerond, een niéuw jaar knallend tegemoet, veel en krachtig kleurrijk en prachtig. Dat vinden jullie die ren toch wel goed? Dier: Zouden ze het begrijpen, zou het al rijpen? De denkwe reld van de mens, zij vinden het prachtig. Maar ik, echt waar achtig vind er is toch een grens? mens, een Mies Zwaan

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 44