sP5m Buurtbemiddeling: meer dan een modieus nieuwigheidje! RIDDER GERARD (in memoriam) StichtifigWetzijnMiddelburg Informatie Stichting Welzijn Middelburg (SWM) Doelen en werkwijze Resultaten Valkuilen Taken coördinator "Henk" en "Marian" Politieagent heeft altijd pet op Gezag hebben en jezelf zijn 2e jaargang - nummer 20 ■HÜii Uitgave Stichting Welzijn Middelburg, Vrijlandstraat 33c tel. 0118 629004 e-mail red.: baijens@zeelandnet.nl Redactie: Gerard Baijens Thisbe van den Berg Jan Lauret Margot Piscaer Ivo Sekhuis Chris Stronks SWM Centraal Kantoor Vrijlandstraat 33c 4337 EA Middelburg 0118-629004 SWM locatie Molstraat Molstraat 13 4331 SM Middelburg 0118-627537 BoödschappenPlusBus Molstraat 13 4331 SM Middelburg op werkdagen van 9-12 uur 0118-614505 Activiteiten Centrum Middelburg Vrijlandstraat 65 4337 EC Middelburg 0118-613960 Jongerencentrum De Spot Beddewijkstraat 15 4331 LP Middelburg 0118-633229 Jongeren Gebouw Dauwendaele Goudend 2 0118-641175 Skatepark Meker Sportlaan 25 4332 TN Middelburg 0118-640056 Grand Café Buitenrust Buitenruststraat 221 4337 EP Middelburg 0118-610309 't Wijkpunt Nieuw Middelburg Sportlaan 23a 4332 TN Middelburg 0118-681603 Locatie Vlasmarkt 45 4331 PD Middelburg Hier bevinden zich: Jongeren Informatie Punt 0118 624606 Bureau Welzijn 8f Advies 0118-624989 Bureau Vrijwillige Inzet 0118-626757 Formulierenbrigade 0118-624989 Hoe belangrijk is buurtbemiddeling? Het wordt me pas goed duidelijk als de belangrijkste informatie over dat onderwerp al is gegeven. In drie opvallende momenten die ik daarna nog meemaak. Dinsdag 27 november 2007, ik ben te gast op het minicongres "1 jaar Buurtbemiddeling Middelburg", in het Stadskantoor. "Het is niet altijd pais en vree tussen buren in Middelburg", zo begint wethouder Van Klinken zijn opening van het minicongres. De folder Buurtbemiddeling Middelburg opent op dezelfde manier. "In elke straat kunnen ruzies en conflicten ont staan. Ruzies over het lawaai van kinderen, de blaffende hond, het vuil in de voortuin, de hoogte van de heg of de manier waarop de buren hun auto parkeren. U heeft uw buren hierop aangespro ken, maar het helpt niet. Er is een vervelende situatie ontstaan. Een buurtbemiddelaar kan u helpen om er samen met uw buren weer uit te komen." Buurtbemiddeling Middelburg is een project van de Woningbouwvereni ging Arnemuiden, Woongoed Middelburg, gemeente Middelburg en Politie Zeeland, dat nu 1 jaar draait. Coördinator Sam van Bakergem vertelt erover en voldoet daarmee aan zijn opdracht ook actief aan kennisoverdracht te doen. Het project probeert woonoverlast te verminderen, escalatie van conflicten tegen te gaan en in meer algemene zin de zelfredzaamheid van mensen en de leefbaarheid in de wijk te ver groten. De vrijwilligers, 17 op dit moment, tussen de 29 en 75 jaar, mogen na een intensieve training van 2 dagen, professionele onder handelaars worden genoemd. Ze opereren in teams van 2. De coördi nator probeert altijd een zodanig koppel voor een bemiddelingszaak te formeren dat de 2 elkaar aanvullen. Bemiddelaars lossen een probleem niet voor mensen op. Ze houden hun als het ware een spiegel voor, waar na de partijen zelf tot de oplossing ervan moeten komen. Lukt dat, dan worden gemaakte afspraken vastge legd en door beide partijen onderte kend. Voor het behalen van succes is vooral nodig dat bemiddelaars tijd hebben! Belangrijk is dat iemand die (gratis!) bemiddeling wenst, zelf het initiatief neemt: Sam van Bakergem bellen of aan een instantie, bijvoorbeeld de politie, laten weten zich voor bemid deling open te stellen. In het afgelopen jaar kwamen er meer dan 100 aanmeldingen binnen. Daarvan werden er 22 al opgelost bij de intake, slaagde 19 keer de bemiddelingspoging, weigerden par- Onze eindredacteur, Gerard Baijens zou op vrijdag, 7 december 2007 geridderd worden. Terecht, want de figuur Gerard, daar kon je als Middelburger letterlijk en figuurlijk moeilijk om heen. Royaal van postuur, royaal met z'n inzet als vrijwilliger voor tal van organi saties. En: royaal met verhalen en anekdotes uit zijn leven als ambte naar bij Rijkswaterstaat en bij de gemeente Middelburg en als vrij williger. Als Gerard eenmaal op z'n praatstoel zat kreeg je hem er moeilijk meer af. En dan: maandagavond, 3 decem ber 2007 komt het bericht dat Gerard is overleden. Niet te bevat ten. Zo kort geleden nog met hem vergaderd, mailtjes met bijdragen voor het decembernummer van de Welzijnskrant aan hem gestuurd. Hem succes gewenst met de opmaak, omdat je natuurlijk weer meer woorden had ingeleverd dan je eigenlijk mocht. En Gerard maar knippen en plakken om alles weer netjes in de krant te krijgen. Het zou de laatste Welzijnskrant worden in de vorm zoals we hem kennen in de Faam. Over onze ver dere toekomst als redactie waren we onzeker. Die onzekerheid heeft zich in z'n volle omvang van ons, achterblijvers meestergemaakt, nu we onze eindredacteur moeten (foto Johan Adriaanse) missen. Gerard waakte over de kwaliteit van de artikelen, stond op de bres voor zijn redacteuren, gaf ons er van langs als we te laat waren voor de deadline. De deadli ne voor het decembernummer stond voor donderdag, 6 decem ber 2007 in onze agenda's. Gerard's deadline kwam drie dagen eerder. De eindredactie en de opmaak van de laatste Welzijnskrant heeft hij niet meer kunnen doen. We hebben het nu zelf maar geprobeerd, Met een over onze schouders meekijkende Gerard in onze gedachten. Gerard's betekenis voor Middelburg? Ongeveer 350 men sen woonden vrijdag de crematie plechtigheid bij. Dat zegt genoeg. Margot, Thisbe. Ivo, Chris en Jan. tijen in een aantal gevallerï een ver volg en bleken andere niet bemiddel baar. Van Bakergem: "Ik ben degene die bepaalt of een zaak bemiddel baar is. Bij een relatie- of verslavings probleem beginnen we er niet aan." Van Bakergem somt ook enkele val kuilen voor bemiddelaars op. Nooit mogen zij hun neutraliteit verliezen; ze moeten zich bewust zijn van eigen vooroordelen die kunnen optreden; mogen niet te zeer pushen d.w.z. oplossingen aandragen, maar dienen te werken naar commitment, naar een punt dat partijen er zelf uit wil len komen. Valkuil voor de initiatiefnemers van een buurtbemiddelingsproject: Denken dat het in één jaar wel van de grond kan komen. Tot zijn taken rekent de coördinator o.m. werving en selectie van vrijwilli gers, het bijbrengen van sociale vaardigheden en taalvaardigheden aan hen, het voeren van een intake gesprek na een aanmelding, het bewaken van de financiën en het opstellen van een jaarverslag. Het verslag dat Van Bakergem tijdens dit congres uitbrengt van één jaar buurtbemiddeling is helder en over tuigend. Het zijn echter drie wat meer marginale ervaringen, die mijn bewondering en waardering voor buurtbemiddeling pas echt doen groeien. Dat is allereerst de opvoering van een "daverend"' voorbeeld uit de praktijk. "Henk" en "Marian"" spe len een burenruzie. De eerste heeft harde muziek nodig om na zijn werk op verhaal te komen, "Marian" ver langt op dat moment juist naar rust. Bemiddelaars zorgen ervoor dat bei den hun kwestie oplossen. Maar dat niet alleen: Ze brengen hun cliënten ook tot het inzicht dat aan hun conflict een die perliggend relatieprobleem ten grondslag ligt. "Niets is zoals het lijkt", zei Van Bakergem in een eer der verband. Op dit punt aangeko men moeten betrokkenen echt zelf met elkaar in gesprek. Mooi toch dat (foto Ivo Sekhuis) je dat als bemiddelaars weet te bereiken. Dan is er die opmerking van René van den Hoven, Operationeel Adviseur bij de Politie Walcheren: "Buurtbemiddeling vraagt van de politie een cultuuromslag." Een poli- tiepet is snel bedreigend, agenten ontbreekt het aan tijd om onderlig gende emoties van mensen voldoen de aandacht te geven. In het gesprek dat we daarna hebben, komt nog wat meer aan de orde: Dat de politie er soms wijs aan doet een ordetaak even uit handen te geven; dat het samenwerken van instanties, het doorverwijzen naar elkaar, van essentieel belang is voor het oplos sen van maatschappelijke proble men. Immers, niets is zoals het lijkt: conflicten en problemen die zich in de samenleving voordoen, kunnen erg complex zijn. Tenslotte is er het gesprek met twee bemiddelaars, de heren Tax en Florusse. Beiden gaan met ervarin gen, opgedaan'in o.a. hun arbeidsle ven, nu opnieuw als bemiddelaar aan de slag. "Straalt u voldoende gezag uit? vraag ik aan eerstge noemde. Zijn antwoord: Vijf bemid delingen, drie geslaagd. Genoeg?" En aan de heer Florusse: "Is het niet moeilijk bemiddelen als u merkt, dat één van de partijen meer heeft geleerd dan uzelf?" Ook zijn antwoord imponeert: "Steeds het conflict centraal stellen en vooral: jezelf blijven." Marja Albers, de nieuwe directeur van de Stichting Welzijn Middelburg, begint haar slotwoord van het mini congres met: "Wat moet ik aan dit alles nog toevoegen..?" Ik voeg aan dit verslag toe: 55.000 euro uitgeven voor een jaar buurtbe middeling, het lijkt goed besteed geld. Info Project Buurbemiddeling Middelburg: Sam van Bakergem, tel. 0118-629004, e-mailadres: buurtbemidde- ling@welzijn middelburg.nl Chris Stronks

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 34