Boden pleit voor begrijpelijke poëzie
Thrillers met milieu
in de hoofdrol
PLAFONDSHOW
Een nieuw plafond in 1 dag!
Geschikt voor elke ruimte.
odig*nS Op,
dé Weekkrant
De Faam
Toch nog een vader
Venijnige brieven
vrijdag 14 december van 14.00-18.00 uur en
op zaterdag 15 december van 10.00-16.00 uur.
In onze showroom bij Van Gilst v.o.f. aan de Columbusweg 3 te Goes
Bellen kan natuurlijk ook:
0113-270000
www.plameco.nl
Woensdag 12 december 2007 - Pagina 18
DOOR DICK SNUDERS
Al aan het begin van de jaren ne
gentig stuurde Look J. Boden ge
dichten naar uitgevers in de
hoop ze gepubli
ceerd te krijgen. "Met
steevast reacties als
'het past niet in ons
fonds'. Ik begreep
niet eens wat ze daar
mee bedoelden."
Wat Boden betreft
zouden niet alleen
reacties van uitgevers
maar ook gedichten
zelf begrijpelijk moe
ten zijn. In zijn eerste
bundel De waan van de nacht
breekt hij naar eigen zeggen dan
ook een lans voor de begrijpelij
ke poëzie. "Poëzie hoeft niet al
tijd dik en wollig te zijn," is hij
stellig. "Het gaat erom datje har
ten weet te raken. Dat kan het
beste met sterke, beeldende en
heldere taal. Veel poëzie lijkt bij-
Een vader kun je de verteller van leroen Brouwers' Datumlo-
ze dagen nauwelijks noemen. Al voor de geboorte van zijn
zoon onttrekt hij zich aan alles wat maar met het vaderschap,
te maken zou kunnen hebben. Als hij na de scheiding zijn
zoon Nathan niet meer mag zien van zijn ex-vrouw, is er ook
niets in hem wat zich daartegen verzet. En bij de enkele ont
moeting met de inmiddels volwassen Nathan kan ook al niet
gesproken worden van iets dat op een vader-zoonrelatie lijkt.
Maar toch is Datumloze dagen een
roman waarin die vader-zoonrela-
tie centraal staat. luist omdat die
relatie er in al die jaren niet was. De
kans -om op er op de valreep toch
nog iets van te maken is er bepaald
geen waar je als vader op zit te
wachten. Maar toch; op een ontroe
rende manier blijkt het nooit te laat
om je schaamte alsnog in daden om te
zetten.
leroen Brouwers, Datumloze dagen,
Atlas, 18,50 euro.
na hermetisch geslo
ten. Ik wil geen ge
dichten waarbij de
minder geoefende
lezer zich vooral af
vraagt wat er nou ei
genlijk staat!"
In zijn eerste bundel
brengt Boden ge
dichten bijeen die
moeilijk onder één
noemer zijn te van
gen. "Dat is ook niet
zo heel raar," zegt Boden. "De
bundel is een weerslag van de
denkbeelden die ik de afgelopen
tien jaar verzameld heb." Op die
manier komt zijn schizofrene
moeder voorbij, terwijl Boden
ook betekenis probeert te geven
aan de gewone dingen die hij
ziet. "En dan hoop ik dat ik mijn
waarheid met zoveel mogelijk
anderen kan delen. Maar dat
hoeft niet per se. Het lijkt tegen
woordig wel alsof we eikaars
waarheden niet kunnen accep
teren, maar ik vind het juist wel
interessant als we het niet hele
maal eens zijn."
Voor de publicatie van zijn bun
del richtte Boden met een aantal
anderen uitgeverij TextMessage
op. Maar daar blijft het niet bij.
"We willen minstens vier bun
dels per jaar uitgeven. Daaron
der tenminste één debuut en
één thematische bloemlezing.
Ja, alleen poëzie. Wij zien ons
zelf als een fonds voor heldere,
nuchter poëzie. Ik zou zeggen:
ramen en deuren open!"
Look I. Boden, De waan van de
nacht, TextMessage, 8,50 euro.
Met groot plezier zet Amon Grimberg zo
veel mogelijk mensen op het verkeerde
been. De schrijver met de scheipe pen
heeft tal van kwaliteiten maai- het maken
van vrienden lijkt daar niet bij te horen. In
Omdat ilc u begeer heeft Humo-redacteur
Mark Schaevers een groot aantal brieven
bij elkaar gebracht die Grunberg eerder in
Humo en (deels) het Parool liet verschij
nen. In de brieven richt hij zich tot be
kende en soms minder bekende Neder
landers en wereldburgers. Met de van
Grunberg bekende scherpe pen en - in
derdaad - niet bedoeld om vrienden te
maken. In zijn verantwoording noemt
Mark Schaevers het boek een autobio
grafie in boekvorm. Maar alleen al gezien het feit dat Grunberg het
daar mee eens was, is het ernstig de vraag of de lezer dat serieus moet
nemen. Hoeft ook niet. Lees ze gewoon van voor naar achter of van
achter naar voren. Soms met bijna plaatsvervangende schaamte en
elders met simpel plezier.
Amon Grunberg, Omdat ik u begeer, Nijgh Van Ditmar, 19,90
euro.
En plotseling lijkt de eco-thril-
ler een heus genre geworden.
Wereldwijd, maar zeker ook
in Nederland maken mensen
zich druk om de verandering
van het milieu en de rol die
menselijk handelen daarbij
speelt. Hoe verschillend kli
maatproblemen tot een
thriller kan leiden, blijkt wel
uit de boeken die Marten
van der Veen en Ruben van
Dijk hebben laten verschij
nen. Bij de eerste speelt
een briljante maar tegelijk
wat wereldvreemde mete
oroloog de hoofdrol, het
verhaal van de tweede
speelt zich voor een groot
deel in de milieubewe
ging af. Bij Van der Veen
zijn het vooral politiek en macht, die ervoor zorgen dat
noodzakelijke maatregelen niet genomen worden. Van Dijk
daarentegen heeft een nadrukkelijke rol voor het bedrijfsleven.
Vanuit Nederlands perspectief is er echter een heel belangrijke
overeenkomst tussen de twee boeken: het feit dat ons kikker
landje voor een groot deel
onder zeeniveau ligt en de
kans dat de stijging van de
zeespiegel desastreuze ge
volgen kan hebben voor
miljoenen Nederlanders.
De waag is nu of doemsce
nario's werkelijkheid wor
den. Of dat we de komende
jaren slechts op papier ge
trakteerd blijven worden op
thrillers waar mogelijke
rampen ons in gedachten
heel klein maken.
Marten van der Veen, Dag-
vals tijding, TM Publishers,
17,90 euro.
Ruben van Dijk, Het Kyoto-
complot, A.W. Bruna, 19,95
euro.
Schone montage in één dag.
Zonder hakken en breken.
De meubels kunnen blijven staan.
Voor elke interieurstijl.
Brandveilig.
lit één geheel op maat gemaakt.
Verlichting naar wens.
Geluidsdempend
Warmteisolerend.
Onderhoudsvriendelij k.
Circa 100 kleuren en structuren.
Sierlijsten.
Tijdens deze speciale show kunt u
zich uitvoerig laten voorlichten
over de vele mogelijkheden
van dit unieke en beproefde
plafondsysteem.
De koffie staat klaar!
Richting Zierikzee
Richting Bergen