Boden pleit voor begrijpelijke poëzie Thrillers met milieu in de hoofdrol PLAFONDSHOW Een nieuw plafond in 1 dag! Geschikt voor elke ruimte. odig*nS Op, dé Weekkrant De Faam Toch nog een vader Venijnige brieven vrijdag 14 december van 14.00-18.00 uur en op zaterdag 15 december van 10.00-16.00 uur. In onze showroom bij Van Gilst v.o.f. aan de Columbusweg 3 te Goes Bellen kan natuurlijk ook: 0113-270000 www.plameco.nl Woensdag 12 december 2007 - Pagina 18 DOOR DICK SNUDERS Al aan het begin van de jaren ne gentig stuurde Look J. Boden ge dichten naar uitgevers in de hoop ze gepubli ceerd te krijgen. "Met steevast reacties als 'het past niet in ons fonds'. Ik begreep niet eens wat ze daar mee bedoelden." Wat Boden betreft zouden niet alleen reacties van uitgevers maar ook gedichten zelf begrijpelijk moe ten zijn. In zijn eerste bundel De waan van de nacht breekt hij naar eigen zeggen dan ook een lans voor de begrijpelij ke poëzie. "Poëzie hoeft niet al tijd dik en wollig te zijn," is hij stellig. "Het gaat erom datje har ten weet te raken. Dat kan het beste met sterke, beeldende en heldere taal. Veel poëzie lijkt bij- Een vader kun je de verteller van leroen Brouwers' Datumlo- ze dagen nauwelijks noemen. Al voor de geboorte van zijn zoon onttrekt hij zich aan alles wat maar met het vaderschap, te maken zou kunnen hebben. Als hij na de scheiding zijn zoon Nathan niet meer mag zien van zijn ex-vrouw, is er ook niets in hem wat zich daartegen verzet. En bij de enkele ont moeting met de inmiddels volwassen Nathan kan ook al niet gesproken worden van iets dat op een vader-zoonrelatie lijkt. Maar toch is Datumloze dagen een roman waarin die vader-zoonrela- tie centraal staat. luist omdat die relatie er in al die jaren niet was. De kans -om op er op de valreep toch nog iets van te maken is er bepaald geen waar je als vader op zit te wachten. Maar toch; op een ontroe rende manier blijkt het nooit te laat om je schaamte alsnog in daden om te zetten. leroen Brouwers, Datumloze dagen, Atlas, 18,50 euro. na hermetisch geslo ten. Ik wil geen ge dichten waarbij de minder geoefende lezer zich vooral af vraagt wat er nou ei genlijk staat!" In zijn eerste bundel brengt Boden ge dichten bijeen die moeilijk onder één noemer zijn te van gen. "Dat is ook niet zo heel raar," zegt Boden. "De bundel is een weerslag van de denkbeelden die ik de afgelopen tien jaar verzameld heb." Op die manier komt zijn schizofrene moeder voorbij, terwijl Boden ook betekenis probeert te geven aan de gewone dingen die hij ziet. "En dan hoop ik dat ik mijn waarheid met zoveel mogelijk anderen kan delen. Maar dat hoeft niet per se. Het lijkt tegen woordig wel alsof we eikaars waarheden niet kunnen accep teren, maar ik vind het juist wel interessant als we het niet hele maal eens zijn." Voor de publicatie van zijn bun del richtte Boden met een aantal anderen uitgeverij TextMessage op. Maar daar blijft het niet bij. "We willen minstens vier bun dels per jaar uitgeven. Daaron der tenminste één debuut en één thematische bloemlezing. Ja, alleen poëzie. Wij zien ons zelf als een fonds voor heldere, nuchter poëzie. Ik zou zeggen: ramen en deuren open!" Look I. Boden, De waan van de nacht, TextMessage, 8,50 euro. Met groot plezier zet Amon Grimberg zo veel mogelijk mensen op het verkeerde been. De schrijver met de scheipe pen heeft tal van kwaliteiten maai- het maken van vrienden lijkt daar niet bij te horen. In Omdat ilc u begeer heeft Humo-redacteur Mark Schaevers een groot aantal brieven bij elkaar gebracht die Grunberg eerder in Humo en (deels) het Parool liet verschij nen. In de brieven richt hij zich tot be kende en soms minder bekende Neder landers en wereldburgers. Met de van Grunberg bekende scherpe pen en - in derdaad - niet bedoeld om vrienden te maken. In zijn verantwoording noemt Mark Schaevers het boek een autobio grafie in boekvorm. Maar alleen al gezien het feit dat Grunberg het daar mee eens was, is het ernstig de vraag of de lezer dat serieus moet nemen. Hoeft ook niet. Lees ze gewoon van voor naar achter of van achter naar voren. Soms met bijna plaatsvervangende schaamte en elders met simpel plezier. Amon Grunberg, Omdat ik u begeer, Nijgh Van Ditmar, 19,90 euro. En plotseling lijkt de eco-thril- ler een heus genre geworden. Wereldwijd, maar zeker ook in Nederland maken mensen zich druk om de verandering van het milieu en de rol die menselijk handelen daarbij speelt. Hoe verschillend kli maatproblemen tot een thriller kan leiden, blijkt wel uit de boeken die Marten van der Veen en Ruben van Dijk hebben laten verschij nen. Bij de eerste speelt een briljante maar tegelijk wat wereldvreemde mete oroloog de hoofdrol, het verhaal van de tweede speelt zich voor een groot deel in de milieubewe ging af. Bij Van der Veen zijn het vooral politiek en macht, die ervoor zorgen dat noodzakelijke maatregelen niet genomen worden. Van Dijk daarentegen heeft een nadrukkelijke rol voor het bedrijfsleven. Vanuit Nederlands perspectief is er echter een heel belangrijke overeenkomst tussen de twee boeken: het feit dat ons kikker landje voor een groot deel onder zeeniveau ligt en de kans dat de stijging van de zeespiegel desastreuze ge volgen kan hebben voor miljoenen Nederlanders. De waag is nu of doemsce nario's werkelijkheid wor den. Of dat we de komende jaren slechts op papier ge trakteerd blijven worden op thrillers waar mogelijke rampen ons in gedachten heel klein maken. Marten van der Veen, Dag- vals tijding, TM Publishers, 17,90 euro. Ruben van Dijk, Het Kyoto- complot, A.W. Bruna, 19,95 euro. Schone montage in één dag. Zonder hakken en breken. De meubels kunnen blijven staan. Voor elke interieurstijl. Brandveilig. lit één geheel op maat gemaakt. Verlichting naar wens. Geluidsdempend Warmteisolerend. Onderhoudsvriendelij k. Circa 100 kleuren en structuren. Sierlijsten. Tijdens deze speciale show kunt u zich uitvoerig laten voorlichten over de vele mogelijkheden van dit unieke en beproefde plafondsysteem. De koffie staat klaar! Richting Zierikzee Richting Bergen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 18