sjjm Een vraaggesprek met Marja Albers, de nieuwe directeur van SWM Het lange wachten StichtingWelzijnMiddelburg Cursusbureau SWM Missie en visie Cultuurschok SWM: welzijnsambtenaren? Vrijwilligers, onderschat ze niet Situationeel leiderschap Geduld is op Voorbeeld van Wageningen Workshop Bloemschikken Praten met Marja Albers is bepaald geen saaie aangelegen heid. Haar woorden en gebaren lopen qua enthousiasme aardig synchroon. Onze fotograaf moest bij al die bewegelijk heid z'n uiterste best doen om een mooi plaatje te schieten. Na het handjes schudden liepen we naar het raam dat uitzicht biedt op het centrum van Middelburg. Een fraai plaatje. "Ik heb m'n bureau zo gezet dat ik van het uitzicht kan genieten. Nou niet denken dat ik dromerig uit het raam ga zitten staren, want er is veel werk te doen". En daar heeft directeur Albers duidelijk zin in: werken aan de verdere professionalisering van SWM als aanbieder van kwalitatief hoogstaande welzijns voorzieningen. SWM op de kaart zetten als organisatie die iets te bieden heeft voor alle Middelburgers, ongeacht leeftijd of sociale status. "Mag wat mij betreft best wel zelfbewust zijn, zonder arrogantie, met een luisterend oor naar de weizijnsvra gen uit alle lagen van de bevolking". Onder begeleiding van interim-direc teur Ad Krijnen hebben de medewer kers van SWM een nieuwe missie slogan geformuleerd: "SWM: Stimulans naar Welzijn". Op mijn vraag of ze zich in die slogan kan vinden luidt het antwoord volmondig "Ja". Op mijn vraag of ze niet liever ook zelf betrokken zou zijn geweest bij het proces van het samen naden ken over een nieuwe visie en missie en het samen formuleren daarvan is het antwoord eveneens: ja. Ze ziet niets liever dan dat het beleid gedra gen wordt door de hele organisatie; van directie tot de grote schare van vrijwilligers, die de ruggengraat van het welzijnswerk vormen. SWM mag volgens Marja bijzonder trots zijn op het feit dat op een aantal van 40 pro fessionele krachten een aantal van 500 vrijwilligers actief betrokken is bij het uitvoeren van het werk. "Als ik voortaan collega's uit de randstad ontmoet zal ik met gepaste trots ver melden dat wij in Middelburg kun nen rekenen op de medewerking van zo'n 500 vrijwilligers. Ze zullen jaloers op ons zijn". Op mijn vraag of ze in de korte tijd dat ze nu voor haar werk geregeld in Zeeland vertoeft al een "cultuur schok" heeft ondergaan in de verge lijking met het werken in de randstad antwoordt Marja Albers dat ze niet zo zeer over een schok dan wel over grote cultuurverschillen wil praten. Ze schudt de door haar tot nu toe geconstateerde verschillen ten opzichte van de randstad achter elkaar uit de mouw: de mensen hier zijn veel vriendelijker, ze lijken meer tijd te hebben om je behoorlijk te woord te staan als je bijvoorbeeld de weg vraagt. Het leven lijkt veel min der gejaagd. Er is hier nog zo veel ruimte. Zeeuwen babbelen misschien niet zo vlot als Randstedelingen, maar wat ze zeggen snijdt meer hout en is betrouwbaarder. Dat klinkt alle maal bijzonder positief. Is er dan geen enkel punt van kritiek? Natuurlijk wel: zo zouden Zeeuwen zich in het algemeen beter wat zelf bewuster opstellen. Geldt ook voor medewerkers van SWM: laat de Middelburgers maar weten dat je er voor hen bent en waar je voor staat. Niet te veel de kat uit de boom lijken. Erop af en laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Veel Middelburgers zien SWM als een soort verlengstuk van het stad huis. Immers: daar komt het geld vandaan. "Helemaal fout", zegt Marja, "wij zijn absoluut geen amb tenaren, maar medewerkers van een welzijnsonderneming". SWM voert het beleid uit zo als dat, met name in het kader van de nieuwe WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) door het gemeentebestuur is vastge steld. De gemeente is, naast subsi dieverstrekker tegelijk ook een grote klant van SWM. In alle Middelburgse wijken en woon-service-zines is SWM actief om vorm te geven aan het door het gemeentebestuur voor gestane beleid. "Goed dat er ambte naren en politici zijn die zich daar mee bezig houden, maar wij van SWM hebben een geheel andere functie. Als de mensen in Middelburg dat niet goed inschatten zullen we dat dus duidelijk moeten maken in onze communicatie met de werkvel den". Je kunt als Welzijnsorganisatie niet genoeg geld, aandacht en tijd investeren in het werven, vasthou den en begeleiden van je vrijwilli gerscorps. "Onderschat ze niet, die vrijwilligers". Een uitspraak van een collega van Marja, waar ze het volle dig mee eens is. Zo veel vrijwilligers. Is dat niet een geweldig risico, is mijn vraag. "Absoluut", luidt het ant woord; "als onze vrijwilligers mor gen massaal besluiten om het bijltje er bij neer te gooien kunnen we wel stoppen". Daarom moeten we onze vrijwilligers optimaal begeleiden, nieuwe ontwikkelingen op het gebied van het vrijwilligerswerk goed in de gaten houden, durven veranderen op z'n tijd. Bijvoorbeeld: niet meer de vrijwilliger die zich z'n leven lang met hetzelfde bezig houdt, maar kansen creëren om op projectbasis nieuwe dingen aan te pakken, nieuwe impulsen te krijgen en nieuwe ervaringen op te doen. Ik vraag Marja hoe ze haar eigen lei derschap zou willen kwalificeren. "Situationeel leiderschap", zegt ze, "sorry hoor, zo heet het nu eenmaal, 't Is belangrijker wat het inhoudt: het functioneren van je medewerkers beoordelen en begeleiden op basis van hun situatie in het geheel". Zit de juiste man/vrouw op de juiste plek? "Gericht ondersteunen, bege leiding op maat, daar gaat het om" zegt de directeur van SWM. Ik heb nog veel meer kopij in m'n schriftje, maar de ruimte in deze krant is beperkt. Marja: veel succes Jan Lauret Marja Albers: "Onderschat ze niet, die vrijwilligers" (foto Ivo Sekhuis) Acht jaar uitzien naar een verblijfs vergunning. Van de ene procedure in de andere rollen. Steeds weer een "negatief" krijgen. En dan, onver wacht toch, uitzicht krijgen op een pardonregeling. Je zou iets van opluchting verwachten. Maar de gezichten van het Soedanese echtpaar Alkhatem-Taha spreken een andere taal. Het maakt zich zorgen, is bang. Waarom kregen zo velen om hen heen wel de verlos sende brief: Op u is de pardonrege ling van toepassing? Waarom moe ten zij hun kinderen elke dag vertel len dat er weer geen brief was? Woorden van steun in overvloed: Jullie weten toch dat niet iedereen die brief tegelijk kan ontvangen, dat je geduld moet hebben? Maar daar zit 'm nu net de crux. Het geduld is op. Het wachten heeft te lang geduurd. De spanning is te groot geworden. Slapeloosheid, armen en benen die zomaar niet meer doen wat ze altijd deden, zijn er het gevolg van. De familie krijgt bezoek van een ander Soedanees echtpaar: Ali Bakhith en Souad Hussein. Dezelfde zorg, gelatenheid maar ook opstan digheid. Het echtpaar, dat zeven jaar in ons land verblijft, heeft zojuist een brief ontvangen van de IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst). Er zal onderzoek worden gedaan naar het werkverleden van Ali, die in dienst van het Soedanese leger was. Schrijnend: de brief was gericht aan het 5-jarig zoontje. Een vergissing natuurlijk, waarvoor de IND excuus aanbiedt. Maar waarom nu opeens dat onderzoek? Hoelang gaat het duren? vraagt de advocaat. Het zijn vragen waarop hij geen duidelijk antwoord krijgt. Ja, dat het antwoord 9 maanden op zich kan laten wach ten, staat er in een volgende brief aan de familie. Verder geen medede lingen. In wat beide Soedanese families overkomt, staan ze niet alleen. Wat ik vanmiddag met eigen ogen en oren waarneem, vertellen ook anderen me: in de krant, op radio en televisie. Is er iets anders mogelijk dan wach ten en nog eens wachten? De gemeente Wageningen vond van wel en startte een project "Aan de slag." Niet met de armen over elkaar blijven zitten tot aan alle formalitei ten is voldaan. Onnodig tijdverlies. Tijd die zo hard nodig is als asielzoe kers echt moeten inburgeren. Daarom nu alvast een begin gemaakt met hen de weg te wiizen in de gezondheidszorg, in het geheel van onderwijs- en scholingsmogelijk heden, in de doolhof van instanties waarmee (ook) Nederlandse burgers hebben te maken. Het is een aanpak met risico's. Stel dat iemand toch ons land moet verlaten. Maar voor de velen die wel mogen blijven zal het een enorme stimulans zijn actief te worden, niet toe te geven aan gevoe lens van apathie. Een signaal dat hun, het zou mooi zijn, misschien als nog de indruk geeft: Wij horen er toch bij! Al lieten die zeven, acht jaren ons wat anders denken. Chris Stronks Herfst-tafel-arrangement Dag/tijd 30 november 14.00-16.00 uur Locatie Molstraat 13 Docent Johan Maas Prijs 10.00 (inclusief schaal en bloemen) Meenemen kniptangetje of schaar en plastic tasje Bij onderstaande activiteiten zijn enkele plaatsen vrijgekomen: Schilderen: woensdag 14.00-16.00 uur in Middelburg-Zuid Koersbal: woensdag 14.00-16.00 uur in Molstraat 13 Line-dance: woensdag 9.00-10.00 uur in Molstraat 13 Flamenco: dinsdag 10.00-11.00 uur in Molstraat 13 Inlichtingen en aanmelden: SWM Cursusbureau, telefoon 627537 Maandag t/m donderdag van 8.30 tot 12.30 uur.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 27