Bekendmaking
Schermen is niet duur
Onze Club
Uitrusten
dé Weekkrant
De Faam
bij l'Assaillant in Vlissingen
Rijkswaterstaat
door De Volder en Vos
SIGNALEMENT
Woensdag 24 oktober 2007 - Pagina 40
Wet verontreiniging oppervlaktewateren
Ontwerpbesluit inzake een aanvraag ingevolge de Wet verontreini
ging oppervlaktewateren van Martens Havenontvangstinstallatie
Vlissingen B.V. te Nieuwdorp
De staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat maakt ter voldoening aan
de Algemene wet bestuursrecht het
volgende bekend.
Op 14 juni 2007 is van Martens Haven
ontvangstinstallatie Vlissingen B.V. te
Nieuwdorp een aanvraag ingevolge
de Wet verontreiniging oppervlakte
wateren (Wvo) ontvangen voor het
wijzigen van de bij beschikking d.d. 12 juli
2005 met nummer WVO 4972 verleende
vergunning, zodanig dat de lozingseis
voor CZV wordt verruimd.
Het voornemen bestaat om, onder het
stellen van voorschriften, hiervoor
vergunning te verlenen.
Terinzagelegging
De aanvraag, alsmede het ontwerp en
andere van belang zijnde stukken liggen
vanaf 25 oktober 2007 tot en met de
termijn waarbinnen tegen het besluit op
de aanvraag beroep kan worden ingesteld
ter inzage op de volgende adressen en
tijdstippen:
1. Rijkswaterstaat Zeeland, Poelendaele-
singel 18 te Middelburg op voorafgaande
afspraak (telefoon 0118 - 62 23 87) op
werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur
en van 13.00 uur tot 16.00 uur.
2. Gemeentehuis van Borsele, Stenevate
10 te Heinkenszand van maandag
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
tot en met vrijdag van 8.30 uur tot
12.30 uur.
3. In de cëntrale hal van het stadhuis van
de gemeente Vlissingen gelegen aan
de Paul Krugerstraat 1 te Vlissingen,
op werkdagen tijdens kantooruren.
Na voorafgaande afspraak (telefoon
0118-48 73 39/48 73 00 of
whe@vlissingen.nl) kunnen de stukken
ook op donderdagavond van 17.00 uur
tot 20.00 uur ingezien worden.
Zienswijzen
Eenieder kan tot en met 5 december
2007, zowel schriftelijk als mondeling,
zienswijzen inbrengen bij de hoofd
ingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat
Zeeland, Postbus 5014, 4330 KA
Middelburg. Degene die schriftelijke
zienswijzen inbrengt kan gelijktijdig en
bij aparte brief verzoeken zijn/haar
persoonlijke gegevens niet bekend te
maken.
Middelburg, 24 oktober 2007.
De staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat,
namens deze,
het hoofd van de afdeling
Vergunningverlening en Handhaving,
ir. E.J. Blaakman
"Schermen is een interessante combinatie van techniek, snelheid en maximaal gebruik maken
van je capaciteiten. Bovendien is het een slimme sport, bijna een stukje toneelspel op de loper",
definieert penningmeester Hans Krabbendam de schermsport. foto: inzaak verkeste.
door peter vrancken
VLISSINGEN - Het is wellicht
een van de kleinste, zo niet de
allerkleinste sportvereniging
van Zeeland: schermvereni-
ging l'Assaillant in Vlissingen.
Op de ledenlijst prijken zegge
en schrijven veertien namen,
waaronder twee jeugdleden en
vijf dames. Onmiddellijk rijst
dan de vraag, of deze kleine
sportvereniging zich nog wel
kan bedruipen. Wie anders
dan penningmeester Hans
Krabbendam kan er het ant
woord op geven? "Bij tien le
den draaien we quitte. Zodra
er leden vertrekken, gaan we
op zoek naar nieuwe leden.
Nog niet zo lang geleden tel
den we acht leden en groeiden
we naar twaalf. Dat is toch vijf
tig procent", lacht Krabben
dam. Dan gaan we op zoek
naar de oorzaak van het gerin
ge aantal leden. "Schermen
heeft de naam een exclusieve
sport te zijn. Bovendien zie je
schermen zelden op televisie,
dus dat scheelt ook populari
teit. En dan zijn de regels nog
erg ingewikkeld. En tenslotte is
het een razendsnelle sport,
waarbij je erg goed moet oplet
ten wat er precies gebeurt". In
het verleden telde l'Assaillant
veel mariniers binnen de ver
eniging. Nu komt ledenaanwas
vooral voor rekening van de
studenten van de Roosevelt
Academy. "Maar na drie jaar
zijn zij ook vertrokken. Plus
punt is vaak, dat ze elders in
den lande onderdak vinden bij
een andere schermvereniging.
Dus doen we het toch goed in
Zeeland", lacht Krabbendam.
Een dure sport is het zeker
niet. 22 Euro contributie en
een complete uitrusting heb je
al voor 250 euro, Nieuwe leden
kunnen de uitrusting het eer
ste jaar van de club leden", be
sluit Krabbendam. Meer infor
matie; 0118-640448.
Het dashboard, waarbij de
meeste knoppen overzichte
lijk op de middenconsole zijn
samengebracht, is identiek
aan de S80 en kenmerkt
zich door een eenvoud in het
design. Dit is typisch Volvo,
onder meer ook met de zwe
vende middenconsole met
extra bergvak erachter. De
stoeien zijn weer van de ca
tegorie 'geweldig' met een
perfect aansluitende zitting
en rugleuning en uitsteken
de versteibaarheid. Het is
gewoon uitrusten in een
V70. Ook de ruimte op de
achterbank laat weinig te
wensen over.
Auto
geschakelde versnellingsbak,
maar een Geartronic automaat.
Wie tijdens een rustige rit even
snel wil passeren, zal merken
dat de bak wat traag is met het
terugschakelen en daardoor
duurt het passeren net even te
lang. Handmatig een tandje te
rug is hier de oplossing. Het
verbruik ligt rond de 1 op 9. De
Volvo V70 2.5T is er vanaf
43.635 euro.
L X B X H: 4.823 x 1.861 x 1.547 mm
Wielbasis: 2.816 mm
Kentekengewicht: 1.573. kg
Trekgewicht geremd: 1.800 kg
Motor: vijfcilinder benzinemotor
Cilinderinhoud: 2.521 cm3
Max. vermogen: 147 kW/200 pk bij 4.800 tpm.
Max. koppel: 300 Nm bij 1.500-4.500 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 8,1 sec.
Topsnelheid: 230 km/u
Gem. verbruik: 1 op 10,7 km (fabrieksopgave)
Prijs geteste versie: 43.635 euro
Plus:
Fors bemeten auto met flinke ruimte voor inzittenden
en bagage, comfortabel en tegelijk dynamisch afgestemd on
derstel, eigen gezicht
Min:
Automaat heeft merkbaar invloed op het prestatieniveau
Aan dynamiek gewonnen
Een stationwagon van Volvo was tot nu toe praktisch, ui
termate comfortabel, veilig en degelijk. Een nieuwe sta
tionwagon van Volvo is dat nog steeds, maar het merk
voegt aan haar nieuwe V70 een brok extra rijdynamiek toe
en dat is belangrijker dan puur de vormgeving van het
nieuwe model.
De nieuwe V70 is direct herken
baar aan zijn stoere neus, die
op de bumper na gelijk is aan
de S80, de sterke schouderlijn
en de rechte achterkant. Toch is
:de auto van voor tot achter
'nieuw en maakt gebruik van
dezelfde bodemgroep waar ook
de S80 op staat. De enige struc
turele uiterlijke wijziging zien
we bij de achterlichten die nu
gedeeltelijk op de achterklep
zijn geplaatst. Dat is dan ook
het enige element dat even
wennen is, de rest van de volle
dig nieuw ontwikkelde carros
serie sluit helemaal bij de ver
wachting aan.
Dat geldt zeker voor het baga
gevolume dat achter de bank
en onder de rolhoes maar liefst
575 liter bedraagt. De achter
bank gaat niet in twee, maar in
drie delen plat om een vlakke
vloer en een ruimte van 1.600 li
ter te verkrijgen. Het smalle
middelste deel van de bank
dient nu als skiluik. In de interi
eurinrichting herkennen we
veel elementen van de S80, in
feite de sedanuitvoering van de
V70. De grote verandering van
de V70 zit vooral in het nieuwe
onderstel dat bovendien tegen
meerprijs met een elektronisch
dempersysteem kan worden
geleverd. Daarbij kan de koper
kiezen uit drie instellingen van
comfortabel tot uiterst sportief.
Als de auto als gezinsvervoer
middel wordt ingezet is de
comfortstand het meest prettig,
wie als bestuurder alleen wat
vlotter wil rijden geeft wellicht
voorkeur aan de twee andere
standen. De 5 cilinder 2.5 liter
turbomotor is op dit moment
de instapper, al staat er ook een
2 liter 4 cilinder op stapel. De
motor levert met 200 pk volop
vermogen én geeft vooral een
enorme souplesse door zijn
koppel van 300 Nm dat tussen
1.500 en 4.500 tr/min beschik
baar is. Ons testexemplaar
heeft niet de standaard hand-