Hockeyclub linie In één klap in de voorste Onze Club mmiiWM Stagiairs blij met leerafdeling Biblioservicebus heeft netwerk problemen Nagedacht dé Weekkrant KJLvoor Hockeyclub Vlissingen Kort Sport Van Schaijk overleden Oemoemenoe Zege Van de Ven Cursus over vogels De Faam Test: Audi A5 3.0 TDI quattro door De Volder en Vos SIGNALEMENT De nieuwste aanwinst van hockeyclub Vlissingen is het ballenkanon. )aarmee kan nog intensiever worden getraind. De keepers van de toekomstige fusiepartner Middelburg trainen inmiddels al samen met Vlissingen met het ballenkanon. foto: izaak verkeste. J)a door peter vrancken VLISSINGEN - Met ruim drie honderd leden, met een kleine meerderheid aan jeugdleden, mag de mixhockeyclub Vlissin gen een grote vereniging worden genoemd. Ambities zijn er volop, vooral als in 2009 eindelijk de sportboulevard bij zwembad Vrijburg gerealiseerd is door de gemeenten Middelburg en Vliss ingen. Want dan gaan de hoc- keyverenigingen Middelburg en Vlissingen fuseren en ontstaat een grote Walcherse hockeyclub. "Middelburg en Vlissingen willen een hoger prestatieniveau berei ken en dat is alleen mogelijk wanneer je een grote vereniging hebt", laat persvoorlichter Stefan van Mierlo gedecideerd weten Toch wordt al vele jaren over de sportboulevard gesproken zon der dat er concrete plannen zijn. "De seniorgames komen naar Zeeland en het hockeycomplex gaat daar een voorname rol spe- len. In 2009 is de accommodatie echt klaar". Op competitieniveau werden vooral de herenwedstrij den tussen beide clubs op het scherpst van de snede gespeeld. "Een gezonde rivaliteit is goed", weet Van Mierlo. Competitie en ontspanning gaan hand in hand op het kunstgras van Vlissingen op het sportpark aan de Irislaan. Met zes senioren en twaalf jeugdteams wordt deelgenomen aan de vaderlandse competitie. De dames spelen in de derde klasse, de heren een klasse lager. Opvallend is overigens wel de aanwezigheid van Vlissingen in de landelijke overgangsklasse bij de veteranen, de een na hoogste competitieklasse die de hockey- bond kent. In alle leeftijdsklassen spelen teams in de competitie. "Zo hebben we sinds kort de mo mo's, een dameselftal van moe ders waarvan de kinderen ook hoeken. Momo's staat voor mooie moeders", zegt Van Mier lo. VLISSINGEN - De strijd om de Open Zeeuwse judokam pioenschappen werd opge schrikt door het plotselinge overlijden van Johan van Schaijk (69) uit Oost Souburg. Van Schaijk was meer dan een halve eeuw actief in de judosport en kopstuk ach ter Ryu Van Schaijk. Om hem te gedenken werd het toernooi enige tijd stilgelegd. MIDDELBURG - De rugby ers van Oemoemenoe blijven goed presteren. Na de winst in de topper tegen Rotter dam, vorige week, werd nu hekkensluiter Maraboes aan de zegekar gebonden. De koploper in de tweede klasse Zuid won overtuigend: 61-18. WESTDORPE - Motorcrosser Rinus van de Ven won de tweede wedstrijd om de Open Zeeuwse crosstitel. De Vlissinger was de sterkste in de MX-1 klasse. Komend weekeinde volgt de derde' wedstrijd in Wemeldinge. MIDDELBURG - MICMEC Walcheren houdt in samen werking met de ZVU een cur sus over de vogels van een stad en een dorp. Het is op maandag 12, 19 en 27 no vember in de Zeeuwse Bibli otheek in Middelburg van 19.30 tot 21.30 uur. Aanmel den kan via 0118-634800. Woensdag 17 oktober 2007 - Pagina 33 VEERE - De Biblioservice bus heeft verbindingspro blemen. "Het netwerk is niet altijd stabiel en be trouwbaar", zegt mede werkster M. Esseling. Dat doet echter niets af van het succes dat het initiatief in vooral kleine dorpen heeft. "De geldautomaat, informatie zuil voor de bezoekers, pu- bliekscomputer, het biblio-sys- teem en onze eigen computers zijn afhankelijk van dat net werk. Het is een punt van zorg en er wordt volop aan gewerkt. Verder willen wij de staan tijden van de bus langer en meer ker nen en gemeenten gaan bezoe ken", aldus de eerste mede werkster van de Biblioservice bus. Ze is verder vooral tevre den over de gang van zaken. Juist nu ook Rekenkamer Zee land in een onderzoeksrapport heeft uitgesproken dat de bus succesvol is. De vruchtbare sa menwerking tussen publieke diensten en private onderne mingen is de reden hiervan. De ze bus komt op vrijdag in Bigge- kerke, Gapinge, Oostkapelle en Zanddijk. De inwoners van deze woonkernen kunnen er terecht om boeken te lenen, voor het pinnen van geld, chipknip opla den, postzegels en openbaar vervoerkaartjes. "Die combina tie verklaart het succes. Vooral in de kleine kernen zijn veel voorzieningen verdwenen", weet Esseling. "Wij komen nu ook in Middelburg bij wijkcen trum Het Pallet. Dat is een zorg- zone waar veel ouderen wonen. Die mensen stellen het op prijs dat wij dicht bij ze in de buurt zijn. Vooral de aanwezigheid van personeel waarderen ze. De mensen kunnen binnen geld pinnen en krijgen zonodig hulp. De Rabobank zit in het project en vindt deze ontwikkeling inte ressant. Daarom krijgt het een vervolg. Wij denken aan plek ken in andere wijken waar ook veel ouderen zijn", vertelt Esse ling. "Als wij het Zeeuwse platteland vitaal willen houden is het be langrijk dat gemeentelijke- en provinciale bestuurders naden ken over het succes van de Bi blioservicebus. Dan kunnen ze het verder uitbouwen", reageert woordvoerder H. Kramer na mens Rekenkamer Zeeland. Volgens hem zijn onderzoeken naar de klanttevredenheid en bezoekersaantallen belangrijk. VLISSINGEN - Het project 'Leerafdeling in een verpleeg huis' bestaat binnenkort één jaar en is zo'n groot succes dat er besloten is om het project een vervolg te geven. De Stich ting Werkt voor Ouderen, het Hoornbeeck College uit Goes en het ROC-Zeeland hebben op 11 oktober een hernieuwde sa menwerkingsovereenkomst getekend in Ter Reede in Vliss ingen. Dit innovatieve stage concept geeft leerlingen de mo gelijkheid om in groepen van elkaar te leren en daarnaast toch zelfstandigheid te behou den. Als je alle logo's af zou plakken, is het interieur van de A5 direct als Audi her kenbaar. Kijk maar naar de twee clusters met instru menten, de brede midden console en de eveneens fors uitgevallen overkap ping. Over ieder element lijkt nagedacht te zijn. Jam mer alleen dat het uitge breide informatiesysteem MMI op de middenconsole en niet met een knop tus sen de voorstoelen wordt bediend. Ondanks dat op de A5 al het denkbare aan wezig is. is het dashboard geen onoverzichtelijke wir war van knoppen. Bgenlijk zitten alle functies op de juiste plek. Plus: Zeer fraai vormgegeven coupé, uitstekende afwerking van het interi eur, flinke bagageruimte, krachtige diesel, uitstekend onderstel Min: Plaatsing van de bediening van het Audi informatiesysteem hoofdruimte achterin maakt daarop geen uitzonde ring. De stoelen hebben een sportieve vorm met een goede ondersteuning van de schou ders, vooral bij de optionele sportstoelen. De achterbank is keurig bereikbaar na het vooro ver klappen van de rugleunin gen van de voorstoelen en twee volwassenen kunnen er be hoorlijk zitten, al blijft de hoofd ruimte bij een coupé altijd een punt van discussie. De A5 heeft een compleet nieuw onderstel, dat we ook vinden op de nieuwe A4 die bin nenkort verschijnt. De auto be schikt over een uitstekende af stemming om zeer actief en dy namisch bereden te worden. Toch vormen ook lange ritten geen onplezierige bezigheid, al komt de auto in eerste instantie behoorlijk stug over. Dat wordt deels veroorzaakt door de op tionele 18 inch wielen op het testexemplaar. De A5 stuurt ver der messcherp en voelt zeer de- L X B X H: 4.625 x 1.854 x 1.372 mm Wielbasis: 2.751 mm Kentekengewicht: 1.610 kg Laadvermogen: 500 kg Trekgewicht geremd: 1.900 kg Motor: zescilinder dieselmotor Cilinderinhoud: 2.967 cm3 Max. vermogen: 176 kW/239 pk bij 4.000-4.400 tpm. Max. koppel: 500 Nm bij 1.500-3.000 tpm. Van 0 naar 100 km/u: 5,9 sec. Topsnelheid: 250 km/u Gem. verbruik: X op 13,9 km (fabrieksopgave) Prijs geteste versie: 59.065 euro Het ontwerpen van fraaie, moderne auto's met een sterk eigen gezicht, dat kunnen we Audi wel toevertrouwen. En met de nieuwe A5 flikt het merk het weer om een model neer te zetten dat omstanders niet ongeboeid laat Op stap met de 3 liter TDI quattro. Niet eerder had Audi een seri euze tegenhanger van auto's als de 3-serie coupé en de Merce des CLK, maar met de komst van de A5 telt het merk meteen mee. De 4.69 meter lange auto heeft een sierlijke lijn met goede proporties. Het front is natuur lijk typisch Audi met de hoge grille. De brede koplampen hebben afhankelijk van de uit voering deels LED-verlichting en de achterkant is met zijn glad afgewerkt lichtunits een moder ne interpretatie van het typi sche Audi-beeld. Bij het openen van de portieren valt op dat de ruiten geen omlijsting hebben, zo hoort dat bij een echte coupé. Het bagagevolume is met 455 liter zeer behoorlijk, bovendien is de ruimte goed bereikbaar omdat de klep ver opent, zowel in hoek als in uit snede in de achterpartij. Stappen we in, dan komen we in een typisch Audi-interieur. Audi behoort wat betreft afwer king en materiaalkeuze tot de top in de autowereld en de A5 gelijk aan. Het motorenpro gramma is nog in opbouw en daarom is met uitzondering van de V8 in de S5 de 3.0 TDI de snelste versie. Met 239 pk en een koppel van 500 Nm tussen 1.500 en 3.000 tpm. accelereert de A5 in 5,9 tellen naar de 100 km/u. Inclusief quattro vier- wielaandrijving kost de 3.0 TDI V6 59.065 euro.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 33