Hockeyclub
linie
In één klap in de voorste
Onze Club
mmiiWM
Stagiairs blij met leerafdeling
Biblioservicebus heeft
netwerk problemen
Nagedacht
dé Weekkrant
KJLvoor Hockeyclub Vlissingen
Kort Sport
Van Schaijk
overleden
Oemoemenoe
Zege Van de Ven
Cursus over vogels
De Faam
Test: Audi A5 3.0 TDI quattro
door De Volder en Vos
SIGNALEMENT
De nieuwste aanwinst van hockeyclub Vlissingen is het ballenkanon.
)aarmee kan nog intensiever worden getraind. De keepers van de toekomstige fusiepartner
Middelburg trainen inmiddels al samen met Vlissingen met het ballenkanon. foto: izaak verkeste.
J)a
door peter vrancken
VLISSINGEN - Met ruim drie
honderd leden, met een kleine
meerderheid aan jeugdleden,
mag de mixhockeyclub Vlissin
gen een grote vereniging worden
genoemd. Ambities zijn er volop,
vooral als in 2009 eindelijk de
sportboulevard bij zwembad
Vrijburg gerealiseerd is door de
gemeenten Middelburg en Vliss
ingen. Want dan gaan de hoc-
keyverenigingen Middelburg en
Vlissingen fuseren en ontstaat
een grote Walcherse hockeyclub.
"Middelburg en Vlissingen willen
een hoger prestatieniveau berei
ken en dat is alleen mogelijk
wanneer je een grote vereniging
hebt", laat persvoorlichter Stefan
van Mierlo gedecideerd weten
Toch wordt al vele jaren over de
sportboulevard gesproken zon
der dat er concrete plannen zijn.
"De seniorgames komen naar
Zeeland en het hockeycomplex
gaat daar een voorname rol spe-
len. In 2009 is de accommodatie
echt klaar". Op competitieniveau
werden vooral de herenwedstrij
den tussen beide clubs op het
scherpst van de snede gespeeld.
"Een gezonde rivaliteit is goed",
weet Van Mierlo. Competitie en
ontspanning gaan hand in hand
op het kunstgras van Vlissingen
op het sportpark aan de Irislaan.
Met zes senioren en twaalf
jeugdteams wordt deelgenomen
aan de vaderlandse competitie.
De dames spelen in de derde
klasse, de heren een klasse lager.
Opvallend is overigens wel de
aanwezigheid van Vlissingen in
de landelijke overgangsklasse bij
de veteranen, de een na hoogste
competitieklasse die de hockey-
bond kent. In alle leeftijdsklassen
spelen teams in de competitie.
"Zo hebben we sinds kort de mo
mo's, een dameselftal van moe
ders waarvan de kinderen ook
hoeken. Momo's staat voor
mooie moeders", zegt Van Mier
lo.
VLISSINGEN - De strijd om
de Open Zeeuwse judokam
pioenschappen werd opge
schrikt door het plotselinge
overlijden van Johan van
Schaijk (69) uit Oost Souburg.
Van Schaijk was meer dan
een halve eeuw actief in de
judosport en kopstuk ach
ter Ryu Van Schaijk. Om
hem te gedenken werd
het toernooi enige tijd
stilgelegd.
MIDDELBURG - De rugby
ers van Oemoemenoe blijven
goed presteren. Na de winst
in de topper tegen Rotter
dam, vorige week, werd nu
hekkensluiter Maraboes aan
de zegekar gebonden. De
koploper in de tweede klasse
Zuid won overtuigend: 61-18.
WESTDORPE - Motorcrosser
Rinus van de Ven won de
tweede wedstrijd om de
Open Zeeuwse crosstitel. De
Vlissinger was de sterkste in
de MX-1 klasse. Komend
weekeinde volgt de derde'
wedstrijd in Wemeldinge.
MIDDELBURG - MICMEC
Walcheren houdt in samen
werking met de ZVU een cur
sus over de vogels van een
stad en een dorp. Het is op
maandag 12, 19 en 27 no
vember in de Zeeuwse Bibli
otheek in Middelburg van
19.30 tot 21.30 uur. Aanmel
den kan via 0118-634800.
Woensdag 17 oktober 2007 - Pagina 33
VEERE - De Biblioservice
bus heeft verbindingspro
blemen. "Het netwerk is
niet altijd stabiel en be
trouwbaar", zegt mede
werkster M. Esseling. Dat
doet echter niets af van het
succes dat het initiatief in
vooral kleine dorpen heeft.
"De geldautomaat, informatie
zuil voor de bezoekers, pu-
bliekscomputer, het biblio-sys-
teem en onze eigen computers
zijn afhankelijk van dat net
werk. Het is een punt van zorg
en er wordt volop aan gewerkt.
Verder willen wij de staan tijden
van de bus langer en meer ker
nen en gemeenten gaan bezoe
ken", aldus de eerste mede
werkster van de Biblioservice
bus. Ze is verder vooral tevre
den over de gang van zaken.
Juist nu ook Rekenkamer Zee
land in een onderzoeksrapport
heeft uitgesproken dat de bus
succesvol is. De vruchtbare sa
menwerking tussen publieke
diensten en private onderne
mingen is de reden hiervan. De
ze bus komt op vrijdag in Bigge-
kerke, Gapinge, Oostkapelle en
Zanddijk. De inwoners van deze
woonkernen kunnen er terecht
om boeken te lenen, voor het
pinnen van geld, chipknip opla
den, postzegels en openbaar
vervoerkaartjes. "Die combina
tie verklaart het succes. Vooral
in de kleine kernen zijn veel
voorzieningen verdwenen",
weet Esseling. "Wij komen nu
ook in Middelburg bij wijkcen
trum Het Pallet. Dat is een zorg-
zone waar veel ouderen wonen.
Die mensen stellen het op prijs
dat wij dicht bij ze in de buurt
zijn. Vooral de aanwezigheid
van personeel waarderen ze. De
mensen kunnen binnen geld
pinnen en krijgen zonodig hulp.
De Rabobank zit in het project
en vindt deze ontwikkeling inte
ressant. Daarom krijgt het een
vervolg. Wij denken aan plek
ken in andere wijken waar ook
veel ouderen zijn", vertelt Esse
ling.
"Als wij het Zeeuwse platteland
vitaal willen houden is het be
langrijk dat gemeentelijke- en
provinciale bestuurders naden
ken over het succes van de Bi
blioservicebus. Dan kunnen ze
het verder uitbouwen", reageert
woordvoerder H. Kramer na
mens Rekenkamer Zeeland.
Volgens hem zijn onderzoeken
naar de klanttevredenheid en
bezoekersaantallen belangrijk.
VLISSINGEN - Het project
'Leerafdeling in een verpleeg
huis' bestaat binnenkort één
jaar en is zo'n groot succes dat
er besloten is om het project
een vervolg te geven. De Stich
ting Werkt voor Ouderen, het
Hoornbeeck College uit Goes
en het ROC-Zeeland hebben op
11 oktober een hernieuwde sa
menwerkingsovereenkomst
getekend in Ter Reede in Vliss
ingen. Dit innovatieve stage
concept geeft leerlingen de mo
gelijkheid om in groepen van
elkaar te leren en daarnaast
toch zelfstandigheid te behou
den.
Als je alle logo's af zou
plakken, is het interieur van
de A5 direct als Audi her
kenbaar. Kijk maar naar de
twee clusters met instru
menten, de brede midden
console en de eveneens
fors uitgevallen overkap
ping. Over ieder element
lijkt nagedacht te zijn. Jam
mer alleen dat het uitge
breide informatiesysteem
MMI op de middenconsole
en niet met een knop tus
sen de voorstoelen wordt
bediend. Ondanks dat op
de A5 al het denkbare aan
wezig is. is het dashboard
geen onoverzichtelijke wir
war van knoppen. Bgenlijk
zitten alle functies op de
juiste plek.
Plus:
Zeer fraai vormgegeven coupé, uitstekende afwerking van het interi
eur, flinke bagageruimte, krachtige diesel, uitstekend onderstel
Min:
Plaatsing van de bediening van het Audi informatiesysteem
hoofdruimte achterin
maakt daarop geen uitzonde
ring. De stoelen hebben een
sportieve vorm met een goede
ondersteuning van de schou
ders, vooral bij de optionele
sportstoelen. De achterbank is
keurig bereikbaar na het vooro
ver klappen van de rugleunin
gen van de voorstoelen en twee
volwassenen kunnen er be
hoorlijk zitten, al blijft de hoofd
ruimte bij een coupé altijd een
punt van discussie.
De A5 heeft een compleet
nieuw onderstel, dat we ook
vinden op de nieuwe A4 die bin
nenkort verschijnt. De auto be
schikt over een uitstekende af
stemming om zeer actief en dy
namisch bereden te worden.
Toch vormen ook lange ritten
geen onplezierige bezigheid, al
komt de auto in eerste instantie
behoorlijk stug over. Dat wordt
deels veroorzaakt door de op
tionele 18 inch wielen op het
testexemplaar. De A5 stuurt ver
der messcherp en voelt zeer de-
L X B X H: 4.625 x 1.854 x 1.372 mm
Wielbasis: 2.751 mm
Kentekengewicht: 1.610 kg
Laadvermogen: 500 kg
Trekgewicht geremd: 1.900 kg
Motor: zescilinder dieselmotor
Cilinderinhoud: 2.967 cm3
Max. vermogen: 176 kW/239 pk bij 4.000-4.400 tpm.
Max. koppel: 500 Nm bij 1.500-3.000 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 5,9 sec.
Topsnelheid: 250 km/u
Gem. verbruik: X op 13,9 km (fabrieksopgave)
Prijs geteste versie: 59.065 euro
Het ontwerpen van fraaie, moderne auto's met een sterk
eigen gezicht, dat kunnen we Audi wel toevertrouwen. En
met de nieuwe A5 flikt het merk het weer om een model
neer te zetten dat omstanders niet ongeboeid laat Op stap
met de 3 liter TDI quattro.
Niet eerder had Audi een seri
euze tegenhanger van auto's als
de 3-serie coupé en de Merce
des CLK, maar met de komst
van de A5 telt het merk meteen
mee. De 4.69 meter lange auto
heeft een sierlijke lijn met goede
proporties. Het front is natuur
lijk typisch Audi met de hoge
grille. De brede koplampen
hebben afhankelijk van de uit
voering deels LED-verlichting
en de achterkant is met zijn glad
afgewerkt lichtunits een moder
ne interpretatie van het typi
sche Audi-beeld. Bij het openen
van de portieren valt op dat de
ruiten geen omlijsting hebben,
zo hoort dat bij een echte
coupé. Het bagagevolume is
met 455 liter zeer behoorlijk,
bovendien is de ruimte goed
bereikbaar omdat de klep ver
opent, zowel in hoek als in uit
snede in de achterpartij.
Stappen we in, dan komen we
in een typisch Audi-interieur.
Audi behoort wat betreft afwer
king en materiaalkeuze tot de
top in de autowereld en de A5
gelijk aan. Het motorenpro
gramma is nog in opbouw en
daarom is met uitzondering van
de V8 in de S5 de 3.0 TDI de
snelste versie. Met 239 pk en
een koppel van 500 Nm tussen
1.500 en 3.000 tpm. accelereert
de A5 in 5,9 tellen naar de 100
km/u. Inclusief quattro vier-
wielaandrijving kost de 3.0 TDI
V6 59.065 euro.