Stemmig dé Weekkrant Test: Honda Civic Type-R door De Volder en Vos CHRYSLER 300C. MADE FOR PEOPLE WHO MADE IT. De Faam Woensdag 25 juli 2007 - Pagina 25 Voor 't net vissen... Op stap met Theodoor Braaksma levert naast vis ook een hoop plezier op. FOTO JAAP WOLTERBEEK DOOR MARCEL VAN DER VOORT MIDDELBURG/KAM PERLAND - Theodoor Braaksma loopt deze zo mer door het water te sle pen met een enorm net. Met zijn 'Natuur Avon tuur' geeft de Middelbur ger zeeles aan de toeris ten. "Deze keer zaten er een grote schol en twee inktvissen met hele mooie ogen in. Die gaan allemaal weer met zorg terug in het water", zegt de natuur vriend. De afgelopen twee dins dagen was hij te vinden op De Banjaard, het strand bij Kamperland. Op uitno diging van de gemeente Noord-Beveland en de VW. Tegenwoordig heeft hij ook kleinere netten die de kinderen met een touw om hun middel mogen knopen. "Ze kunnen uren bezig zijn en halen platvis- jes uit het water. En als er veel Duitsers zijn, geef ik uitleg in hun taal. Die vin den het mooi dat er iets bijzonders te beleven is tij dens de vakantie." Braaks ma is een graag geziene gast op scholen, vooral in de buurt van het Noord zeestrand. "Het natuurbe- sef bij de kinderen is rede lijk goed. Als ik ze laat zien dat door plastic en andere rotzooi dieren uitsterven en het koppel het aan iets positiefs, gaan ze oprui men. Dat is een winst punt. Het vervuilen door de jeugd komt vooral door onoplettendheid", vindt hij. Informatie: www.na- tuuravontuur.com. U weet het als geen ander: delegeren Is controleren. Voor dé troepen uit lopen; richting bepalen. Maar dan komt toch dat moment. Dat u zou willen dat u kunt gaon.zitten en alles verder vanzelf gaat. Dat moment is hu aangebroken. A/iet de Chrysler 300C. De auto waarbij u nog maar éénding hoeft te doen: genie ten. Van z'n robuuste uiterlijk bijvoorbeeld en z'n fenomenale rijeigenschappen. Kom binnenkort eens bij ons langs voor een onvergetelijke proefrit. Eén mid dagje delegeren moet wel lukken, toch? JAN HOP CHRYSLER GOES Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 01 1 3 - 25 08 58. Internet: www.hopgoes.nl Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 1 8.00 uur. Donderdag koopavond tot 21.00 uur. Zaterdag 9.00 - 1 7.00 uur. U rijdt al een Chrysler 300C vanaf 45.800,- inclusief btw/bpm en exclusief kosten rijklaar maken. Leasetarief vanaf 849,- per maand excl. blw, op basis van Operationele Service Lease, 60 mnd, 20.000 km p.j. Gemiddeld verbruik: 8,1 - 12,1 1/100 km (12,3 - 8,3 km/1). C02-uitstoot: 215 - 287 g/km. Wijzigingen voorbehouden, www.chrysler.nl E R Een groot compliment krijgt de Civic Type-R alleen ai voor de kleurstelling in het interieur. Zwart en grijs worden daar prachtig opge fleurd met donkerrood zo wel voor de vloerbedekking als banen in de bekleding. De stoelen komen zo uit een racewagen met aange bouwde hoofdsteunen en een uitstekende ondersteu ning van onder meer de schouders. Je krijgt hier door het gevoel van een kart. Het dashboard is vol ledig digitaal uitgevoerd, dat is even wennen, maar kan de pret beslist niet drukken. De R van Racing SU De nieuwe Honda Civic Ty- pe-R is dan wel goedge keurd voor gebruik op de openbare weg, de auto had net zo goed uitsluitend voor het circuit bedoeld kunnen zijn. Als we even wat luxueuze za ken bij deze auto wegdenken, zien we de startvlag al wappe ren. Pure fun dus! De lol van deze auto schuilt in diverse ele menten die samen één gewel dig geheel opleveren. Moto risch is Honda natuurlijk een L X B X H: 4.270 x 1.785 x 1.445 mm Wielbasis: 2.620 mm Kentekengewicht: 1.238 kg Laadvermogen: 462 kg Trekgewicht geremd: n.v.t. Motor: viercilinder, 16 kleps benzinemotor Cilinderinhoud: 1.998 cm3 Max. vermogen: 148 kW/201 pk bij 7.800 tpm. Max. koppel: 193 Nm bij 5.600 tpm. Van 0 naar 100 km/u: 6,6 sec. Topsnelheid: 235 km/h Gem. verbruik: 1 op 11,0 km (fabrieksopgave) Prijs geteste versie: 34.995 euro Plus: Bijzonder stuk motorische techniek met piekvermogen bij hoge toerentallen, prachtige interieurinrichting, prima onderstel. Min: Zweept enorm op tot snel rijden, forse dode hoek rechtsachter, wennen aan digitale klokken. specialist. In het GTI-segment beginnen turbo's de overhand te krijgen, maar Honda houdt vast aan de vertrouwde VTEC- techniek, waarbij de nokkenas- sen bij 5.500 tpm verdraaien om de timing van de kleppen aan te passen. Daarmee wordt de kracht van de motor over een groter toerenbereik door getrokken. Sterker nog, het maximale vermogen van 201 pk wordt pas bij 7.800 tpm be reikt, precies 700 toeren voor dat de toerenbegrenzer in grijpt. Het tweede element dat de Ty pe-R zo bijzonder maakt is het onderstel dat lager is dan bij de normale Civic, voorzien van een maat grotere wielen met plattere banden en een afstem ming heeft die veel stugger is. Toch is de auto niet te hard ge veerd, al heeft de bestuurder er de meeste lol van en zullen passagiers het wellicht wat minder weten te waarderen. De besturing is hier ook weer prima op afgestemd, zodat een beetje ervaren chauffeur na een paar bochtjes helemaal de smaak te pakken krijgt. Bij ho gere toerentallen verandert ook het geluid van de motor en wanen we ons helemaal op een circuit. De manier waarop met de Type-R gereden wordt, be paalt in grote matehet verbruik dat goed boven de 1 op 10 te houden is, maar net zo makke lijk er fors onder duikt. De handgeschakelde zesbak heeft een korte pook en kent een zeer exacte bediening. Functioneel is de Civic beslist. Het interieur biedt zelfs achter in volop ruimte en over de ba gageruimte van 456 liter kun nen we alleen maar zeer tevre den zijn. Het uiterlijk wordt aangevuld met meegespoten randen langs de wielkasten, een spoiler op de achterklep, iets ruigere skirts en het Hon- da-logo in rood. Alles is bij deze Civic eigenlijk in balans, zelfs de prijs van 34.995 euro voor de zeer complete normale versie of 31.495 euro voor de Race versie die het een en ander aan luxe mist.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 25