Stemmig
dé Weekkrant
Test: Honda Civic Type-R
door De Volder en Vos
CHRYSLER 300C.
MADE FOR PEOPLE
WHO MADE IT.
De Faam
Woensdag 25 juli 2007 - Pagina 25
Voor 't net
vissen...
Op stap met Theodoor Braaksma levert naast vis ook een hoop plezier op.
FOTO JAAP WOLTERBEEK
DOOR MARCEL VAN DER VOORT
MIDDELBURG/KAM
PERLAND - Theodoor
Braaksma loopt deze zo
mer door het water te sle
pen met een enorm net.
Met zijn 'Natuur Avon
tuur' geeft de Middelbur
ger zeeles aan de toeris
ten. "Deze keer zaten er
een grote schol en twee
inktvissen met hele mooie
ogen in. Die gaan allemaal
weer met zorg terug in het
water", zegt de natuur
vriend.
De afgelopen twee dins
dagen was hij te vinden op
De Banjaard, het strand
bij Kamperland. Op uitno
diging van de gemeente
Noord-Beveland en de
VW. Tegenwoordig heeft
hij ook kleinere netten die
de kinderen met een touw
om hun middel mogen
knopen. "Ze kunnen uren
bezig zijn en halen platvis-
jes uit het water. En als er
veel Duitsers zijn, geef ik
uitleg in hun taal. Die vin
den het mooi dat er iets
bijzonders te beleven is tij
dens de vakantie." Braaks
ma is een graag geziene
gast op scholen, vooral in
de buurt van het Noord
zeestrand. "Het natuurbe-
sef bij de kinderen is rede
lijk goed. Als ik ze laat zien
dat door plastic en andere
rotzooi dieren uitsterven
en het koppel het aan iets
positiefs, gaan ze oprui
men. Dat is een winst
punt. Het vervuilen door
de jeugd komt vooral door
onoplettendheid", vindt
hij. Informatie: www.na-
tuuravontuur.com.
U weet het als geen ander: delegeren Is controleren. Voor dé troepen uit lopen;
richting bepalen. Maar dan komt toch dat moment. Dat u zou willen dat u kunt
gaon.zitten en alles verder vanzelf gaat. Dat moment is hu aangebroken. A/iet
de Chrysler 300C. De auto waarbij u nog maar éénding hoeft te doen: genie
ten. Van z'n robuuste uiterlijk bijvoorbeeld en z'n fenomenale rijeigenschappen.
Kom binnenkort eens bij ons langs voor een onvergetelijke proefrit. Eén mid
dagje delegeren moet wel lukken, toch?
JAN HOP CHRYSLER GOES Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 01 1 3 - 25 08 58.
Internet: www.hopgoes.nl Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 1 8.00 uur.
Donderdag koopavond tot 21.00 uur. Zaterdag 9.00 - 1 7.00 uur.
U rijdt al een Chrysler 300C vanaf 45.800,- inclusief btw/bpm en exclusief kosten rijklaar maken. Leasetarief vanaf 849,- per maand excl. blw, op basis van
Operationele Service Lease, 60 mnd, 20.000 km p.j. Gemiddeld verbruik: 8,1 - 12,1 1/100 km (12,3 - 8,3 km/1). C02-uitstoot: 215 - 287 g/km. Wijzigingen
voorbehouden, www.chrysler.nl
E R
Een groot compliment
krijgt de Civic Type-R alleen
ai voor de kleurstelling in
het interieur. Zwart en grijs
worden daar prachtig opge
fleurd met donkerrood zo
wel voor de vloerbedekking
als banen in de bekleding.
De stoelen komen zo uit
een racewagen met aange
bouwde hoofdsteunen en
een uitstekende ondersteu
ning van onder meer de
schouders. Je krijgt hier
door het gevoel van een
kart. Het dashboard is vol
ledig digitaal uitgevoerd,
dat is even wennen, maar
kan de pret beslist niet
drukken.
De R van Racing SU
De nieuwe Honda Civic Ty-
pe-R is dan wel goedge
keurd voor gebruik op de
openbare weg, de auto had
net zo goed uitsluitend voor
het circuit bedoeld kunnen
zijn.
Als we even wat luxueuze za
ken bij deze auto wegdenken,
zien we de startvlag al wappe
ren. Pure fun dus! De lol van
deze auto schuilt in diverse ele
menten die samen één gewel
dig geheel opleveren. Moto
risch is Honda natuurlijk een
L X B X H: 4.270 x 1.785 x 1.445 mm
Wielbasis: 2.620 mm
Kentekengewicht: 1.238 kg
Laadvermogen: 462 kg
Trekgewicht geremd: n.v.t.
Motor: viercilinder, 16 kleps benzinemotor
Cilinderinhoud: 1.998 cm3
Max. vermogen: 148 kW/201 pk bij 7.800 tpm.
Max. koppel: 193 Nm bij 5.600 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 6,6 sec.
Topsnelheid: 235 km/h
Gem. verbruik: 1 op 11,0 km (fabrieksopgave)
Prijs geteste versie: 34.995 euro
Plus:
Bijzonder stuk motorische techniek met piekvermogen bij
hoge toerentallen, prachtige interieurinrichting, prima onderstel.
Min:
Zweept enorm op tot snel rijden, forse dode hoek rechtsachter,
wennen aan digitale klokken.
specialist. In het GTI-segment
beginnen turbo's de overhand
te krijgen, maar Honda houdt
vast aan de vertrouwde VTEC-
techniek, waarbij de nokkenas-
sen bij 5.500 tpm verdraaien
om de timing van de kleppen
aan te passen. Daarmee wordt
de kracht van de motor over
een groter toerenbereik door
getrokken. Sterker nog, het
maximale vermogen van 201
pk wordt pas bij 7.800 tpm be
reikt, precies 700 toeren voor
dat de toerenbegrenzer in
grijpt.
Het tweede element dat de Ty
pe-R zo bijzonder maakt is het
onderstel dat lager is dan bij de
normale Civic, voorzien van
een maat grotere wielen met
plattere banden en een afstem
ming heeft die veel stugger is.
Toch is de auto niet te hard ge
veerd, al heeft de bestuurder er
de meeste lol van en zullen
passagiers het wellicht wat
minder weten te waarderen.
De besturing is hier ook weer
prima op afgestemd, zodat een
beetje ervaren chauffeur na
een paar bochtjes helemaal de
smaak te pakken krijgt. Bij ho
gere toerentallen verandert
ook het geluid van de motor en
wanen we ons helemaal op een
circuit. De manier waarop met
de Type-R gereden wordt, be
paalt in grote matehet verbruik
dat goed boven de 1 op 10 te
houden is, maar net zo makke
lijk er fors onder duikt. De
handgeschakelde zesbak heeft
een korte pook en kent een
zeer exacte bediening.
Functioneel is de Civic beslist.
Het interieur biedt zelfs achter
in volop ruimte en over de ba
gageruimte van 456 liter kun
nen we alleen maar zeer tevre
den zijn. Het uiterlijk wordt
aangevuld met meegespoten
randen langs de wielkasten,
een spoiler op de achterklep,
iets ruigere skirts en het Hon-
da-logo in rood. Alles is bij deze
Civic eigenlijk in balans, zelfs
de prijs van 34.995 euro voor de
zeer complete normale versie
of 31.495 euro voor de Race
versie die het een en ander aan
luxe mist.