StichtingWelzijnMiddelburg sjtfm Inlopen bij de formulierenbrigade WIJS Huurwoning zoeken: van woonbon naar webportaal Wijs met medicijnen Doelgroepen Laptop en woningzoe kenden Verwachtingen Twee benen Woningzoekenden met en zonder computer Aanbod- of vraaggerich te besluitvorming Gelijke kansen Papieren brief of mailtje MET MEDICIJNEN Op dinsdagochtend, van 9 tot 11 hebben ze inloopspreekuur. De Formulierenbrigade van de SWM. Staat in hun blauwe fol der. Ik liep dus in op dinsdag, 12 juni 2007. De dag nadat ik tij dens bijeenkomst van de woningcorporaties had geroepen dat het helpen van mensen zonder computer misschien wel iets was voor de Formulierenbrigade. Het kostte even moeite om de brigadiers te vinden. Toen ik Annie Neve zag lopen was het contact snel gelegd. Ik zat om de tafel met Annie, Evelien en Newaf, drie van de vijf vrijwilligers die de brigade runnen. Professioneel ondersteund door Mariske Smits van het Sociaal Raadslieden Werk. De brigade richt zich op het onder steunen van ouderen, minima en mensen met een functionele beper king. Tijdens het inloopspreekuur en op afspraak. Ook thuis. Tot 130% van het minimum inkomen. Om mensen te helpen bij het vinden van de weg door het woud van regelingen en for mulieren. Dat woud is soms zo dicht dat mensen afzien van hun recht op ondersteuning: het zogenaamde niet-gebruik van voorzieningen, 't Staat allemaal in een folder die is meegestuurd met de formulieren die minima elke maand moeten invullen. Je vindt de folder o.a. bij huisartsen, apotheken en in de woon-servicezi- nes van de gemeente Middelburg. Het invullen van formulieren doe je tegenwoordig dikwijls met behulp van de computer. De brigadiers beschikken over enkele laptops om dat te kunnen doen. Vraag: zouden jullie ook woningzoekenden kunnen helpen bij het verkennen van het woningaanbod en het indienen van digitale zoekprofielen en aanvragen? Antwoord: als de woningcorporaties ons dat verzoeken kunnen we er over praten natuurlijk. We zouden woningzoekenden kunnen helpen bij het starten van het zoekproces. Het vervolgtraject is voor de corporaties zelf. De bal ligt dus bij de Walcherse verhuurders. Het is nu, een dikke maand na de oprichting nog niet bijzonder druk. Op de spreekuren komen 2 tot 5 klanten. In totaal worden een dikke 20 mensen ondersteund. Gelet op ervaringen met soortgelijke brigades in bijvoorbeeld Tilburg mogen we verwachten dat het aantal hulpvra gers explosief zal stijgen. De brigade is er klaar voor. We gaan na de zomer opnieuw op bezoek om wat dieper in te gaan op het werk en de resultaten van de brigade. Jan Lauret Evelien Franken helpt bij het invullen van formulieren (foto Ivo Sekhuis) In De Faam speuren naar een huurwoning op Walcheren. De woonbon invullen en afwachten of je in de prijzen valt. Het is er niet meer bij. Het moet nu via internet, met de computer dus. Veel sneller en informatiever volgens de woningcorpora ties. Je geeft (via de computer) een zoekprofiel op. De corpo raties gaan voor je aan het werk en laten je het actuele aan bod zien. Je reageert en ziet direct of, en hoeveel kans je maakt. Mooi toch! Maar: als je nu geen computer hebt en niet weet wat internet is. Wat dan. Dat was de grote vraag waar over een aantal vertegenwoordigers van belangenorganisa ties en vertegenwoordigers van de woningcorporaties met elkaar in discussie gingen tijdens een bijeenkomst op 11 juni 2007 in hotel Arneville in Middelburg. De directeur van Woongoed Middelburg, de heer De Ceuster opende de bijeenkomst met een oproep aan de deelnemers om op twee benen te gaan staan. Op het ene been gaat het erom om het pro bleem helder te definiëren. Waar pra ten we nu eigenlijk over. Op het andere been gaat het om het mee denken over werkbare oplossingen voor het probleem. Ook de vertegen woordigers van de corporaties wer den verzocht hun twee benen te gebruiken: het ene been om uit te leggen waarom de corporaties zijn overgegaan op het digitale systeem voor de woonruimteverdeling en het andere been om goed te luisteren naar wat er leeft onder de deelne mers, vertegenwoordigers van de cliënten van de corporaties voor wie het allemaal bedoeld is. Moraal van het benenverhaal: wie beide benen goed gebruikt komt vooruit! Daarover waren geen exacte gege vens bekend. Het vermoeden bestaat dat zo'n 85% van de woningzoeken den geen problemen zal hebben met het digitale systeem. Dit werd door veel deelnemers ernstig in twijfel getrokken. Zeker als je meetelt dat er, naast veel hoogbejaarden ook mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking en mensen met psychische problemen tot de woningzoekenden behoren. Waarom, zo was de vraag, is niet eerst onder woningzoekenden onderzocht of ze het systeem met de woonbonnen uit De Faam wilden verruilen voor een systeem via inter net. De (machtige) corporaties heb ben anders beslist: we voeren het digitale systeem in en zien dan of en zo ja welke problemen er op ons af komen. En dan gaan we met cliënt vertegenwoordigers over oplossin gen praten. Waarom hebben de corporaties het digitale systeem ingevoerd? Omdat hun cliënten dat vroegen. Of: omdat het de corporaties beter uitkomt, 't Ja, dat moest directeur De Ceuster nog maar eens goed uitleggen. Dat edoe met die woonbonnen in de rant was toch eigenlijk niet zo fat soenlijk, vond hij. Je kreeg als woningzoekende geen antwoord als je geen woning kreeg toegewezen. Geen uitleg waarom je (deze keer) nog niet in de prijzen was gevallen. Geen duidelijkheid dus. Dat is anders met het nieuwe systeem. Je kunt een zoekprofiel opgeven. Je krijgt een gericht overzicht van het aanbod. Je weet snel of je al dan niet een woning krijgt toegewezen en waar je staat op de ranglijst van kansheb- T bers. Maar: je moet wel over een computer beschikken en kunnen internetten. Of iemand in de buurt hebben die je kan helpen. Grote vraag: hoe zorgen we ervoor dat mensen die geen computer heb ben en/of niet kunnen internetten niet op achterstand komen bij de woonruimteverdeling? Gelijke kan sen voor computeraars en niet-com- puteraars dus. Een probleem dat we die middag niet oplosten, maar T waarvoor wel een aantal, wellicht bruikbare suggesties werden gedaan. Zoals: het inrichten van informatiepunten, zowel in de steden als in de kleine kernen. Daar zouden de woningzoekenden zonder internet terecht moeten kunnen voor infor matie over het aanbod en hulp moe ten krijgen bij het digitaal aanvragen van een woning of het opgeven van een zoekprofiel. Aanbod via media als teletekst en Maximaal-tv. De for mulierenbrigade van SWM uitrusten met laptops en gericht hulp laten - bieden bij mensen die zich als woningzoekende hebben aange meld. De organisatoren van de bijeenkomst beloofden dat ze alle suggesties op hun waarde en uitvoerbaarheid zui len onderzoeken. De deelnemers aan de bijeenkomst krijgen een verslag en t.z.t. wellicht een uitnodiging voor een vervolgbijeenkomst. Schalkse vraag van één van de aanwezigen: krijgen we dat verslag over de post of via e-mail. We wachten het af. Jan Lauret Het Nederlands Instituut voor ver antwoord medicijngebruik heeft onlangs een aardige brochure uitge geven: Wijs met medicijnen. Het instituut deed dat in samenwerking met de ouderenbonden ANBO, PCOB en KBO. De brochure is dan ook aller eerst bedoeld voor ouderen, en dan weer in het bijzonder voor diegenen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken. Zij kunnen hun voordeel doen met wat de samenstellers ver tellen over het elkaar beïnvloeden van medicijnen. Per jaar komen 41.000 mensen na verkeerd medi cijngebruik in het ziekenhuis terecht. De brochure waarschuwt: Pas vooral op bij medicijnen die je zonder recept kunt kopen en die je gebruikt naast wat een arts heeft voorgeschreven. De uitgave lijkt me ook interessant voor wie nog maar een enkel medi cijn gebruikt en zelfs voor wie nog zonder medicijnen leeft. Dat interes sante zit 'm bijvoorbeeld in de vele tips die de brochure geeft, maar ook in het aan de orde stellen van vragen als Is het gebruik van veel medicijnen slecht? en Hoe kunt u uw medicijnen juist gebruiken? Niet zomaar alles slikken, zeggen de samenstellers, apotheker en arts zijn er om u van advies te dienen. De uitgave sluit daarom helemaal aan bij het streven mensen zolang mogelijk de regie over eigen leven te laten behouden. Tot slot: de naam van het instituut dat de brochure uitgaf is DGV en dat betekent (het staat nergens) Doelmatige Geneesmiddelen Voor zieningen. Interesse? Even naar SWM-Molstraat 13 of direct van internet halen via www.medicijngebruik.nl Chris Stronks De brochure. Wijs met medicijnen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 49