Deelnemers kijken
uit naar Roparun
autotrust
Garantie voor particulieren
qnnitinmMM 'Er gaat wat door je heen'
Hoe verkoopt u uw auto sneller en voor een betere prijs?
Met Autotrust garantie natuurlijk!
6 maanden garantie, net als bij de dealér.
Uw koper de zekerheid, u geen gezeur achteraf!
Reageer nu en wij doen u een interessante aanbieding!
Bel 0900-323 23 23 (lokaal tarief)
of kijk op www.autotrust.nl
garantie voor particuliere occasions
SIGNALEMENT
Test:Ford Focus Coupé-Cabriolet 2.0 Titanium
door Willem de Volder en Tony Vos
Donker masker
m
TT^v/MH'ilfeiiilDe Faam
Woensdag 23 mei 2007 - Pagina 42
Het is veel oefenen voor de Roparun. foto:MARIEKE mandemaker
was na de finish altijd een hele
happening bij le Bourget. Van
wege de organisatie in Frankrijk
is besloten om vanaf2003 Parijs-
Rotterdam te lopen. "De gezelli
ge sfeer voerde de boventoon",
weet Van Rossum. "Buiten de
prestatie is de sfeer belangrijk.
Het is een ontlading in sport en
plezier met in je achterhoofd de
gedachte aan die zieke men
sen."
Het Cegelec Runningteam bestaat uit twee teams van vier lopers,
twee fietsers, kaartlezers en chauffeurs in de busjes en begeleiding.
Om 7.00 uur is het vertrek door Saint Denis naar het noorden. De
twee teams wisselen elkaar om de veertig kilometer af. Het afge
loste team kan dan rusten in de bus waar een massagetafel in
staat. Vier fysiotherapeuten houden de lopers fit In de bus zit een
keuken en zijn een aantal bedden. Dit jaar gaat voor het eerst een
bus met supporters mee. Cegelec heeft goede lopers, twee jaar ge
leden behaalden zij de tweede plaats na Flakkee, dat overigens
ook nu weer favoriet is voor de snelste tijd. "Het is een schitterend
evenement. Ik heb veel bewondering voor de lopers dat zij die 527
kilometer afleggen en het op deze manier met zoveel plezier doen.
Ze lopen zo goed en hard dat je er als fietser moeite mee hebt",
vertelt Jon van Rossum. "Ik denk nog wel met heimwee terug aan
die finish in Parijs maar het goede doel blijft, geld ophalen. En als
je nu in Rotterdam langs de mensen van de Daniël de Hoedt kli
niek komt, dat is emotioneel. Dan gaat er wél wat door je heen.
unigarant
DOOR LEON JANSSENS
MIDDELBURG - In Parijs bij
vliegveld Le Bourget gaan
komend weekend 207 Ne
derlandse teams van start
voor de jaarlijkse Roparun,
de langste non-stop estafet
teloop ter wereld. De start is
in de vroege uren van Eerste
Pinksterdag en de finish laat
in de maandagmiddag op de
Coolsingel in Rotterdam.
Ruim 500 kilometer van Parijs
naar Rotterdam. Een van de
teams is het Cegelec Running
team uit Walcheren dat voor de
zesde keer meedoet. Jon van
Rossum, maandag wordt hij 61,
is bestuurslid, fietser en organi
sator van sponsor-evenemen
ten met de rommelmarkt als
voornaamste project. "Wij doen
om de twee jaar mee, dan krij
gen wij het organisatorisch goed
rond. Voor de Roparun krijgen
wij van onze sponsor een AMZ-
bus ter beschikking en van Citax
twee begeleidingsbusjes. In ons
team hebben wij te maken met
prominente lopers. Wij halen
een gemiddelde snelheid van 17
kilometer per uur."
Het team organiseert alles zelf,
zoals materiaal, eten, kleding,
vervoer. "Ook de sponsoring,
want als je goed gesponsord
bent betekent dat veel voor het
goede doel, het leven van termi
nale kankerpatiënten verlich
ten." Roparun, Rotterdam Parijs
Running, is ooit ontstaan uit een
weddenschap van vier mannen
met aankomst nog in Parijs. Dat
Alles in één
Auto
Het dashboard van de
Coupé-Cabriolet is 1 op 1
overgenomen uit de geslo
ten varianten van de Focus.
De complete Titanium
heeft onder meer automati
sche airco met gescheiden
temperatuurregeling met
een gekoeld dashboard
kastje, beschikt over diver
se aluminium accenten,
elektrische hoogsteverstel-
ling op de bestuurdersstoel
en een Sony radio/MP3-
speler met aux-aansluiting
in het dashboardkastje. De
stoelen bieden een goed
ondersteunde zit, zijn groot
genoeg en volop verstel
baar. Aan de buitenkant is
voorzien in 17 inch lichtme
taal en koplampen met een
donker masker.
Bijna alle succesvolle middenklassers in Europa zijn ver
krijgbaar als coupé-cabriolet met een keurig hard dak.
Ford heeft voor het ontwerp en bouw van de Focus Coupé-
Cabriolet Pininfarina in de hand genomen en daarom me
nen we ook enkele Italiaanse trekjes aan de auto te zien.
Dat blijkt onder meer aan die
ietwat hoekige achterkant met
chromen verbindingsbalk tus
sen de achterlichten en de bij
zondere kleurencombinatie
van een rode lak met geel/beige
lederen bekleding. Vooral dat is
even wennen, rood zou wat dat
betreft beter bij zwart leer pas
sen en uiteraard behoort dat
ook tot de mogelijkheden.
Ford heeft gekozen voor een
kap in twee delen, waarvoor
doorgaans een behoorlijk lange
kofferbak nodig is. Meestal ver
stoort dat de harmonie in het
ontwerp, maar de Ford toont
vooral gesloten bijzonder fraai
en zo zal ie ook het meest wor
den gebruikt. In nog geen halve
minuut wordt de auto geopend
en kan er open worden geno
ten. En genieten is het! Het glas
is aan de zijkant behoorlijk ver
doorgetrokken, zodat voorpas
sagiers ook zonder windstop re
delijk uit de wind zitten. Achter
in is het een ander verhaal, bo
vendien is de beenruimte zeer
beperkt. Alleen bij inschikkelij
ke voorpassagiers kunnen
eventueel twee volwassenen
achterin zitten. Vooral gesloten
kan er veel bagage mee, maar
liefst 534 liter verdwijnt er in de
kofferbak. Maar ook gesloten is
er altijd nog een flinke 248 liter
over.
Ford levert de Focus Coupé-Ca
briolet met twee benzinemoto
ren en één diesel. De 2 liter
Duratec 16V is een bekende met
een vermogen van 145 pk en
koppel van 185 Nm. Gekoppeld
aan een handgeschakelde vijf-
bak past de motor prima bij het
karakter van de Focus. Het ge
wicht is met 1.558 liter aan de
forse kant, maar de krachtbron
heeft daar geen problemen
mee. In 10,3 seconden gaat de
auto vlot naar de 100 km/u en
topt op 208 km/u. Het gemid
delde praktijkverbruik komt uit
op 1 op 11,3 en dat is netjes. Het
onderstel verdient een hoog cij
fer en zorgt voor een behoorlijk
torsievrij geheel.
De auto kost 34.000 euro als Ti
tanium 2.0 16V en start bij
28.500 euro als Trend 1.6 16V.
L X B X H: 4.509 x 1.834 x 1.448 mm
Wielbasis: 2.640 mm
Kentekengewicht: 1.558 kg
Laadvermogen: 403 kg
Trekgewicht geremd: 1.350 kg
Motor: viercilinder, 16 kleps benzinemotor
Cilinderinhoud: 1.999 cm3
Max. vermogen: 107 kW/145 pk bij 6.000 tpm.
Max. koppel: 185 Nm bij 4.500 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 10,3 sec.
Topsnelheid: 208 km/h
Gem. verbruik: 1 op 13,3 km (fabrieksopgave)
Prijs geteste versie: 34.000 euro (Titanium)
Plus:
Fraaie lijn als coupé, uitstekend onderstel, veel ruimte voor
Min:
Kleurstelling, beenruimte op de achterbank