Walcheren Omkomen in het werk Healing massage Stoomgordijn. Bagels Beans is open Dattin thuis in de tuin Uit het Zakenhart van... TEIVdH'JNEi ill De Faam Helft mkb-ers heeft geen tijd voor zichzelf Scheldemond ingemaakt voor Terre des Hommes Ondernemers tevreden over pasen Woensdag 18 april 2007 - Pagina 20 Voorlichter AndfHuiser van de horeca-afdeling van het ROC weet dat er weinig animo is voor ambachten. "Maar dat geldt niet voor alle opleidingen", bena drukt hij. "Óp de bakkerijafde ling is het redelijk druk en bij de koksopleiding is het ongelooflijk druk. Koken is populair! Alleen stagneert gek genoeg de animo hiervoor bij de meisjes." Breijer vult aan dat er wel een tekort aan slagers is. "Dat is een landelijk VUSSINGEN - Bijna de helft van de mkb-ondernemers vindt dat door het onderne merschap 'tijd voor zichzelf structureel onder druk staat. Daarnaast is ruim een kwart van mening dat er te weinig tijd is voor het gezin en voor vrien den. Door de hoeveelheid werk krijgt de gezondheid bij onder nemers ook veel te weinig aan dacht. Deze cijfers komen voort uit het onderzoek dat Booming Business heeft gedaan onder ondernemers. Een andere op merkelijke uitkomst uit het on derzoek is dat achtendertig procent van de ondernemers zegt zijn bedrijf te zullen verko pen op het moment dat er een ZOUTELANDE - Healing Touch Massage is de praktijk van gediplomeerd stoelmasseu- se Desiree Klink Logeman. "Ik doe stoelmassage om mensen te kunnen helpen en om ziekte verzuim bij bedrijven tegen te gaan. Denk aan RSI, rugklach ten, spanningen in nek en schouders of hoofdpijn", vertelt Desiree, "Ik bied stoelmassage voor alle medewerkers. Het- massage omvat een bundeling van oosterse- en westerse mas sagetechnieken met als doel ef fectief te kunnen masseren ter wijl de cliënt de kleding aan houdt." Een ziektedag kost een bedrijf gemiddeld 300 euro per werknemer; een stoelmassage bij Healing Touch Massage kost 17.50 euro exclusief BTW "Re- goed bod wordt gedaan. 'Een succesvolle overdracht aan de opvolger', typeert voor eenen twintig procent van de onder nemers zijn ambities. Hetzelfde percentage gaf aan plannen te hebben om vestigingen in het buitenland te openen. Richard Branson (Virgin Groep), Joop van den Ende en John de Mol worden in deze volgorde in de top drie genoemd van topon dernemers die het meest aan spreken. Daarnaast kijken de ondernemers met ontzag naar het succes van Marktplaats en TomTom. Op de vraag waar de ondernemer het meest trots op is, antwoordt ruim een kwart het bedrijf als organisatie. Slechts zeven procent van de ondernemers is trots op zijn personeel. Vakantiedagen en een goede pensioenregeling zijn de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden om per soneel te werven en te behou den, geeft de meerderheid van de ondernemers aan. Booming Business is een online-initiatief van onder meer Delta Lloyd, MKB-Nederland en het media bedrijf Advance. den te meer om mij een aantal keren per jaar per werknemer uit te nodigen",, stelt Desiree vast. e-mail: desireevan@heulen.nl of telefoon 0646064201 door tara de vriend VUSSINGEN - Scholen gemeenschap Schelde mond in Vlissingen laat zien dat sport daar erg belangrijk is. Niet alleen door op vrijdag 20 april een dag van de sport te houden, maar ook door een grote sponsorloop voor Terre des Hommes. De hele dag kunnen de leer lingen meedoen aan sporten als karate, rythm basketbal, BMX-en, uni- of veldhockey, streetsoccer en thai-boksen. De laagste drie klassen moe ten meedoen aan een grote sponsorloop om het school gebouw. In een half uur tijd moeten de leerlingen zoveel mogelijk rondes lopen en zich daarvoor laten spon soren. Om 14.30 uur begint de grote wedstrijdloop voor iedere loper die denkt Schel- demond's snelste te kunnen worden. De afstand daarvan is 2,5 kilometer. Om extra geld te krijgen zijn er nog bo nusactiviteiten als een ritje op een rodeostier, tafelvoet ballen en streetsoccer spelen tegen de docenten. De school geeft het geld aan Terre des Hommes omdat deze organisatie zich inzet voor betere leefomstandig heden voor de ruim twintig miljoen kindarbeiders. Het geld van deze actie gaat naar Foyer Maurice Sixto in Haïti. Elise Veldman foto: leon janssens MIDDELBURG - Stomerij en wasserij Veldman aan de Gortstraat 44a in Middel burg is een gordijnenservice begonnen. Elise Veldman: "Van meerdere klanten kre gen wij te horen dat ze het ontzien om de gordijnen af te halen. Dat doet Veldman nu. Ophalen, stomen, reini gen en eventueel in overleg, ook reparatie. Daarna wor den ze thuisbezorgd en net jes opgehangen." Deze ser vice wordt geboden aan be drijven, instellingen en par ticulieren. Ook via de Pro- duktweg in Vlissingen. Veld man werkt met de nieuwste apparatuur, snel en accu raat. telefoon: 0118 639164 www.netex.nl/veldman. VLISSINGEN - Marco en Selma Heijboer openden Bagels Beans, een lunch room aan de Oude Markt 8- 10 in Vlissingen. "Liefde op het eerste gezicht. Vanaf dat je bij een Bagels Beans binnenstapt heb je dat ge voel. De muziek, de bagels, de muffins, de extra grote cappuccino's". Het terras op de Oude Markt heeft ze stig plaatsen en speciaal is dat je er ook kunt ontbijten. Binnen is het rookvrij. Men sen die afhalen kunnen ge bruik maken van een klan tenkaart met extra voordeel. Open vanaf 09.00- en zon dags vanaf 11.00 uur. www.bagelbeans.nl, tele foon: 0118-418316. SEROOSKERKE - Mensen een zo compleet mogelijke tuin aanbieden is de filosofie van Gardeniersbedrijf Handelsonderneming Dattin van Iris Kuipers en Matthias Dattin. "In principe doen we alles", zegt Iris, "Wij hebben een uitgebreid assortiment met tuinhuisjes, speeltoestel len, tuinhout, bestrating, ge reedschappen, tuinmeube len, zelfs bedrijfskleding." In tuinaccessoires heeft Dattin een aparte collectie, van spe ciale materialen, voor net die andere tuinaankleding. Van af 7 mei start een serie works hops waarvoor men zich kan inschrijven. Info: www.hove- nier-dattin.com of 0118- 583968. Matthias Dattin en Iris Kuijpers foto: leon janssens Vakmense aken het door ellen de vriend GOES - Wie wil er nog fiet senmaker, schoenhersteller, vishandelaar of slager wor den? Veel jongeren zien zo'n baan niet zitten. Toch is er in Zeeland op dit moment veel werk voor ambachtelijke vakmensen. Dat is tijdens de Week van het Ambacht, die tot vrijdag wordt gehouden, te zien. In veel ambachtelijke beroepen zijn de carrièremogelijkheden groot en is er goed geld te verdie nen. Toch kiezen steeds minder mensen voor een echt vak. Met als gevolg dat het huidige perso neelsbestand vergrijst en de des kundigheid voor bepaalde be roepen in Nederland zelfs dreigt te verdwijnen. Om daar veran dering in te brengen houden het Hoofdbedrijfsschap Ambachten en het Centrum voor Werk en Inkomen de Week van het Am bacht. In Zeeland vinden diverse activiteiten plaats in het CWI in Goes. "Bij het woord ambachten denken veel mensen aan nostal gische beroepen die enigszins uit de tijd zijn. Dat imago is onte recht", vindt adviseur Peter Brei jer van het CWI. "Het is een dy namische sector, die uit vijfen dertig branches bestaat en waar circa driehonderdduizend men sen werken." Volgens de advi seur is het een landelijk pro bleem dat vooral jongeren geen beroep kiezen waarbij zij met hun handen moeten werken. "De ROC's in Zeeland bieden de Het vak van ambachtelijk slager is bij jongeren niet echt populair, foto: feuce buonadonna vakopleidingen wel, maar die zijn niet goed gevuld", weet Brei jer. verhaal, maar speelt ook zéker in Zeeland. Het beroep is voor veel jongelui niet aantrekkelijk. Voor andere beroepen, zoals de or thopedisch schoenmaker en de instrumentenmaker, geldt weer dat ze onbekend zijn en dat wil len we tijdens deze week veran deren", legt Breijer uit. De Week van het Ambacht is een pilotpro- ject dat, als het goed verloopt, een jaarlijks vervolg krijgt. Breijer constateert echter dat er nog weinig aanmeldingen in Zee land voor zijn. Op de site www.weekvanhetambacht.nl is meer informatie te vinden. DOMBURG - De bezetting tijdens Pasen is voor veel on dernemers beter geweest dan vorig jaar. Dat blijkt uit een uitgebreide enquête van de Stichting Promotie en Marketing Zeeland Delta on der de verblijfsrecreatie. Zo wel aan de kust als in het achterland is de bezetting goed geweest. Opvallend is de groei van het aantal Belgi sche gasten. Ook het aantal Duitse gasten lijkt weer aan te trekken. Zij waren goed voor bijna de helft van alle overnachtingen. Marco en Selma Heijboer foto: leon janssens Desiree Klink Logeman foto: leon janssens

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 20