spïm
Van half acht tot half zeven
WMO in uitvoering (1)
Bus
StichtingWelzijnMiddelburg
Gemeenteraad
op de fiets
Je kind's morgens om half acht naar de voorschoolse opvang
brengen en het 's avonds om half zeven bij de naschoolse
opvang weer ophalen. Voor de ene ouder een schrikbeeld,
voor de andere de gewoonste zaak van de wereld en voor
weer een andere een noodzakelijk kwaad. Voor de bedenkers
van het project "Dagarrangementen en combinatiefuncties"
een uitdaging. Bedoeld om in een vloeiende daglijn opvang
van en onderwijs aan kinderen van werkende ouders te laten
verlopen. Een zogenaamd dagarrangement. Door het creëren
van combinatiefuncties is het bijvoorbeeld mogelijk dat een
kind 's morgens wordt opgevangen door dezelfde persoon die
later in de klas als onderwijsassistent werkt. Vertrouwd en
handig als je op zoek bent naar een aanspreekpersoon bij wie
je terecht kunt als je ouders er overdag niet zijn.
Ik praat over het project met Mariska Burger, projectmanager
Jeugd en Jongeren van de SWM, Stichting Welzijn
Middelburg, Edwin van Alphen, directeur van KOW, Stichting
Kinderopvang Walcheren en Emile Eshuis, werkzaam bij het
Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (RPCZ) en aangesteld
als stedelijk coördinator voor de Brede Schoolaanpak.
Doorgaand arrangement
Het aanbieden van een geheel
van voorschoolse opvang, onder
wijs en naschoolse opvang is niet
uit de lucht komen vallen. In de
vorige kabinetsperiode werd de
motie Aartsen/Bos ingediend, die
scholen opdroeg om kinderen
van werkende ouders (hard
nodig in de krapper wordende
arbeidsmarkt) in een doorgaand
dagarrangement op te vangen.
Het opvangen van kinderen is
iets anders dan het verzorgen
van onderwijs. Een schoollokaal
is iets anders dan een ruimte
waar kinderen zich "thuis" kun
nen voelen. Bij KOW weten ze
alles van opvang. SWM kan
samen met KOW voor naschoolse
activiteiten zorgen. Onderwijs
gevenden verzorgen het onder
wijs. In het totale dagarrange
ment zijn verschillende discipli
nes actief. Het is zaak dat die dis
ciplines perfect samenwerken in
het belang van het welzijn van
het kind en als bron van vertrou
wen en zekerheid voor de
ouders.
Brede school
De in Middelburg inmiddels
bekende brede schoolaanpak
leent zich goed voor het verzor
gen van dagarrangementen. De
gemeente wil de mogelijkheden
die de brede schoolaanpak biedt
graag ten volle benutten.
Vraagsturing en kwaliteit staan
daarbij hoog genoteerd. De aan
bieders van dagarrangementen
moeten daarom goed luisteren
naar de wensen van ouders en
kinderen. Ze moeten kwaliteit
garanderen. Werkende ouders
die hun kind in een dagarrange
ment laten meedraaien moeten
er zeker van kunnen zijn dat er
prima voor hun kroost gezorgd
wordt. Ook als een kind lekker
niks wil doen. Een poosje op de
bank hangen met iets te eten en
te drinken. Zoals hij dat thuis ook
zou doen. Eens even lekker z'n
hart kunnen luchten over iets
wat hem dwars zit. "Moet abso
luut kunnen", luidt het oordeel
van m'n drie gesprekspartners.
Verder invullen
Het plan ligt er. Nu moet het nog
concreet worden ingevuld. Per
wijk, want er is sprake van een
wijkgerichte aanpak. Met alle
betrokkenen. Er zijn nog allerlei
open endjes: Wie is het aan
spreekpunt voor de ouders. Hoe
gebeurt de overdracht van infor
matie over het gedrag en de
ervaringen van en met het kind.
WÊmÊÊÊÊÊÊÊm
■Uil inn' tf l'rHh'Mlf Hl W
Op 1 januari jl. ging de Wet Maatschappelijke Ondersteuning
(WMO) van start, die taken van de rijksoverheid bij de
gemeente legt. De wet is met gemengde gevoelens ontvan
gen. Sommigen zien haar als een ordinaire bezuiniging, ande
ren zijn enthousiast over het MEEDOEN dat de opstellers pro
pageren: mensen zoveel en zolang mogelijk bij de samenle
ving betrekken, in een isolement raken voorkomen. En dan
zijn er opeens die negatieve berichten over de huishoudelijke
verzorging die zoveel slechter zou zijn geworden. Krijgen de
somberaars toch gelijk?
Wat is er aan de hand?
Een van de nieuwe taken van de
gemeente betreft het ondersteu
nen van mensen die niet alleen
hun huishouding kunnen doen.
Vtftfr januari van dit jaar konden
zij in dat geval een beroep doen
op de Algemene Wet Bijzondere
Ziektenkosten (AWBZ). Nu moe
ten ze aankloppen bij de
gemeente, want de huishoude
lijke verzorging is een onderdeel
uit de AWBZ dat is overgegaan
naar de WMO. En wat blijkt? Die
overgang verloopt niet goed.
Mensen die vroeger
Huishoudelijke Hulp 2 kregen
(poetshulp met ondersteuning in
het huishouden), moeten het nu
doen met Huishoudelijke Hulp 1
(poetshulp, en niet meer). De ver
houding HH1-HH2 is helemaal
anders komen te liggen. Vóór
januari was die 25%-75%, daar
na 90%-10%.
Problemen
De hulpvrager is de eerste gedu
peerde, moet soms de vertrouw
de hulp missen, krijgt daarvoor in
de plaats een goedkopere HH1-
hulp.
Maar er zijn andere ongelukki-
gen. Zorgaanbieders zitten
opeens met een te veel aan HH2-
medewerkers: ontslagen drei
gen, hun bedrijfsvoering komt in
de knel. De gemeenten, verant
woordelijk voor de WMO-uitvoe-
ring, beloofden veelal een
geruisloze overgang van AWBZ
naar WMO. Ze maken een slech
te start. Boze woorden worden
gesproken over het CIZ, het
Centraal Indicatie-orgaan Zorg,
dat in veel gevallen bepaalt of
iemand recht heeft op zorg en
hoeveel die bedraagt. Het
orgaan zou nu anders indiceren
dan vóór januari 2007, iets wat
het zelf ontkent.
Kommer en kwel dus op verschil
lende fronten als vanzelf leidend
tot de vraag: Vanwaar die ver
schuiving in de 2 soorten huis
houdelijke hulp? Over die vraag
wordt veel gespeculeerd, ze hield
ook Tweede Kamerleden bezig.
Antwoord van staatssecretaris
Bussemaker: We zoeken het uit.
Positieve elementen
Het geeft mij gelegenheid het
probleem te laten voor wat het is
en op zoek te gaan naar wat
positief is in het gebeurde.
Dat is in de eerste plaats de snel
le reactie gekomen van de
Zeeuwse gemeenten. Ze stelden
een ambtelijke werkgroep in met
als belangrijkste opdracht: Hoe
komen we uit de problemen? Het
rapport van de werkgroep is er
inmiddels. Het erkent dat er
onduidelijkheid is over de indica
tiestelling, dat hulpvragers noch
zorgaanbieders daarvan de dupe
mogen worden. De werkgroep
stelt een overgangsperiode voor,
waarin de indicatiestelling nader
wordt onderzocht. Hulpvragers
die vóór 1 januari 2007 een HH2-
indicatie hadden, behouden die
in deze periode. Zorgaanbieders,
hier en daar beticht van zakken-
vullerij (zij zouden een te dure
uitvoering aan de indicering heb
ben gegeven), krijgen gelegen
heid hun medewerkersbestand
aan te passen aan de hulp die in
de toekomst daadwerkelijk moet
worden gegeven.
Positief is ook de actie van de
Middelburgse WMO-Adviesraad.
Die legde schriftelijk een aantal
indringende ophelderingsvragen
aan het Middelburgse College
voor. Het is een actie die het
begin kan zijn van uitleg en
openheid richting burgers over
de gevolgen van de WMO in uit
voering, maar ook van. een nood
zakelijke profilering van de raad
zelf.
Aan het rapport van de ambte
lijke werkgroep ontleen ik nóg
een mogelijk positieve ontwikke
ling. De gemeente Sluis heeft als
enige Zeeuwse gemeente de uit
voering van hulp en ondersteu
ning bij het huishouden geheel
in eigen hand gehouden. Niet
het CIZ indiceert er, maar ambte
naren van de gemeente, die
daarvoor zonodig huisbezoeken
afleggen. Wat blijkt? In deze
gemeente is sprake van een veel
minder grote verschuiving van
HH2- naar HH1-hulp. Ik kom hier
op graag in een vervolgartikel
terug.
Hart van de WMO
Datzelfde geldt voor iets wat in
deze kwestie gemakkelijk onder
belicht blijft: de houding, de
instelling van de hulpvrager. Die
houding heeft ook te maken met
de bezorgde vraag van Tweede
kamerleden aan de eerder
genoemde staatssecretaris: Bent
u het niet met ons eens dat er
sprake is van verslechterende
zorg wanneer mensen die vroe
ger een dure beroepskracht kre
gen het nu moeten doen met
een goedkope alpha-hulp? Ik zal
in het tweede artikel ingaan op
haar wat cryptisch lijkende ant
woord: "Ik vind het van belang
dat iemand de ondersteuning
ontvangt die, gelet op de com
pensatieplicht noodzakelijk is."
Daarmee zijn we dan bij het hart
van de WMO.
Chris Stronks
Het eindresultaat moet in ieder
geval zijn: kinderen die het
arrangement positief ervaren en
ouders die met een gerust hart
hun kind achterlaten. Want al
met al is het toch nog al wat: de
zorg voor je kind uit handen
geven. Van half acht tot half
zeven.
Jan Lauret.
Op 30 maart jl. heeft een ver
tegenwoordiging van de
gemeenteraad op de fiets een
excursie gemaakt langs de diver
se locaties en activiteiten van
Stichting Welzijn Middelburg.
Omdat veel projecten en acti
viteiten door de gemeente
Middelburg worden gesubsidi
eerd, wilden de raadsleden met
eigen ogen zien hoe dit geld
wordt besteed. De beroepskrach
ten van SWM vonden het prettig
zichzelf eens te kunnen presente
ren in hun eigen werkomgeving.
Zo bezochten de raadsleden o.a.
het Grand Café Buitenrust,
jongerengebouw Dauwendaele,
skatepark Meker, de open club
Dauwendaele, 't Wijkpunt en de
Spot. Zij kregen ook presentaties
over het opbouwwerk, woon-
service-zones, ondersteuningsbu
reau, BoodschappenPlusBus;
Bureau Vrijwillige Inzet en de
buurtbemiddeling. Het was een
succesvolle ontdekkingsreis,
waar zeker een vervolg op zal
komen.
Thisbe Wessel
De activiteiten van de BoodschappenPlusBus in de maand mei
staan vermeld in de activiteitenkrant, die kan worden aange
vraagd via telefoonnummer 614505.
Voor- en naschoolse opvang
(foto Ivo Sekhuis)