spïm Van half acht tot half zeven WMO in uitvoering (1) Bus StichtingWelzijnMiddelburg Gemeenteraad op de fiets Je kind's morgens om half acht naar de voorschoolse opvang brengen en het 's avonds om half zeven bij de naschoolse opvang weer ophalen. Voor de ene ouder een schrikbeeld, voor de andere de gewoonste zaak van de wereld en voor weer een andere een noodzakelijk kwaad. Voor de bedenkers van het project "Dagarrangementen en combinatiefuncties" een uitdaging. Bedoeld om in een vloeiende daglijn opvang van en onderwijs aan kinderen van werkende ouders te laten verlopen. Een zogenaamd dagarrangement. Door het creëren van combinatiefuncties is het bijvoorbeeld mogelijk dat een kind 's morgens wordt opgevangen door dezelfde persoon die later in de klas als onderwijsassistent werkt. Vertrouwd en handig als je op zoek bent naar een aanspreekpersoon bij wie je terecht kunt als je ouders er overdag niet zijn. Ik praat over het project met Mariska Burger, projectmanager Jeugd en Jongeren van de SWM, Stichting Welzijn Middelburg, Edwin van Alphen, directeur van KOW, Stichting Kinderopvang Walcheren en Emile Eshuis, werkzaam bij het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (RPCZ) en aangesteld als stedelijk coördinator voor de Brede Schoolaanpak. Doorgaand arrangement Het aanbieden van een geheel van voorschoolse opvang, onder wijs en naschoolse opvang is niet uit de lucht komen vallen. In de vorige kabinetsperiode werd de motie Aartsen/Bos ingediend, die scholen opdroeg om kinderen van werkende ouders (hard nodig in de krapper wordende arbeidsmarkt) in een doorgaand dagarrangement op te vangen. Het opvangen van kinderen is iets anders dan het verzorgen van onderwijs. Een schoollokaal is iets anders dan een ruimte waar kinderen zich "thuis" kun nen voelen. Bij KOW weten ze alles van opvang. SWM kan samen met KOW voor naschoolse activiteiten zorgen. Onderwijs gevenden verzorgen het onder wijs. In het totale dagarrange ment zijn verschillende discipli nes actief. Het is zaak dat die dis ciplines perfect samenwerken in het belang van het welzijn van het kind en als bron van vertrou wen en zekerheid voor de ouders. Brede school De in Middelburg inmiddels bekende brede schoolaanpak leent zich goed voor het verzor gen van dagarrangementen. De gemeente wil de mogelijkheden die de brede schoolaanpak biedt graag ten volle benutten. Vraagsturing en kwaliteit staan daarbij hoog genoteerd. De aan bieders van dagarrangementen moeten daarom goed luisteren naar de wensen van ouders en kinderen. Ze moeten kwaliteit garanderen. Werkende ouders die hun kind in een dagarrange ment laten meedraaien moeten er zeker van kunnen zijn dat er prima voor hun kroost gezorgd wordt. Ook als een kind lekker niks wil doen. Een poosje op de bank hangen met iets te eten en te drinken. Zoals hij dat thuis ook zou doen. Eens even lekker z'n hart kunnen luchten over iets wat hem dwars zit. "Moet abso luut kunnen", luidt het oordeel van m'n drie gesprekspartners. Verder invullen Het plan ligt er. Nu moet het nog concreet worden ingevuld. Per wijk, want er is sprake van een wijkgerichte aanpak. Met alle betrokkenen. Er zijn nog allerlei open endjes: Wie is het aan spreekpunt voor de ouders. Hoe gebeurt de overdracht van infor matie over het gedrag en de ervaringen van en met het kind. WÊmÊÊÊÊÊÊÊm ■Uil inn' tf l'rHh'Mlf Hl W Op 1 januari jl. ging de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) van start, die taken van de rijksoverheid bij de gemeente legt. De wet is met gemengde gevoelens ontvan gen. Sommigen zien haar als een ordinaire bezuiniging, ande ren zijn enthousiast over het MEEDOEN dat de opstellers pro pageren: mensen zoveel en zolang mogelijk bij de samenle ving betrekken, in een isolement raken voorkomen. En dan zijn er opeens die negatieve berichten over de huishoudelijke verzorging die zoveel slechter zou zijn geworden. Krijgen de somberaars toch gelijk? Wat is er aan de hand? Een van de nieuwe taken van de gemeente betreft het ondersteu nen van mensen die niet alleen hun huishouding kunnen doen. Vtftfr januari van dit jaar konden zij in dat geval een beroep doen op de Algemene Wet Bijzondere Ziektenkosten (AWBZ). Nu moe ten ze aankloppen bij de gemeente, want de huishoude lijke verzorging is een onderdeel uit de AWBZ dat is overgegaan naar de WMO. En wat blijkt? Die overgang verloopt niet goed. Mensen die vroeger Huishoudelijke Hulp 2 kregen (poetshulp met ondersteuning in het huishouden), moeten het nu doen met Huishoudelijke Hulp 1 (poetshulp, en niet meer). De ver houding HH1-HH2 is helemaal anders komen te liggen. Vóór januari was die 25%-75%, daar na 90%-10%. Problemen De hulpvrager is de eerste gedu peerde, moet soms de vertrouw de hulp missen, krijgt daarvoor in de plaats een goedkopere HH1- hulp. Maar er zijn andere ongelukki- gen. Zorgaanbieders zitten opeens met een te veel aan HH2- medewerkers: ontslagen drei gen, hun bedrijfsvoering komt in de knel. De gemeenten, verant woordelijk voor de WMO-uitvoe- ring, beloofden veelal een geruisloze overgang van AWBZ naar WMO. Ze maken een slech te start. Boze woorden worden gesproken over het CIZ, het Centraal Indicatie-orgaan Zorg, dat in veel gevallen bepaalt of iemand recht heeft op zorg en hoeveel die bedraagt. Het orgaan zou nu anders indiceren dan vóór januari 2007, iets wat het zelf ontkent. Kommer en kwel dus op verschil lende fronten als vanzelf leidend tot de vraag: Vanwaar die ver schuiving in de 2 soorten huis houdelijke hulp? Over die vraag wordt veel gespeculeerd, ze hield ook Tweede Kamerleden bezig. Antwoord van staatssecretaris Bussemaker: We zoeken het uit. Positieve elementen Het geeft mij gelegenheid het probleem te laten voor wat het is en op zoek te gaan naar wat positief is in het gebeurde. Dat is in de eerste plaats de snel le reactie gekomen van de Zeeuwse gemeenten. Ze stelden een ambtelijke werkgroep in met als belangrijkste opdracht: Hoe komen we uit de problemen? Het rapport van de werkgroep is er inmiddels. Het erkent dat er onduidelijkheid is over de indica tiestelling, dat hulpvragers noch zorgaanbieders daarvan de dupe mogen worden. De werkgroep stelt een overgangsperiode voor, waarin de indicatiestelling nader wordt onderzocht. Hulpvragers die vóór 1 januari 2007 een HH2- indicatie hadden, behouden die in deze periode. Zorgaanbieders, hier en daar beticht van zakken- vullerij (zij zouden een te dure uitvoering aan de indicering heb ben gegeven), krijgen gelegen heid hun medewerkersbestand aan te passen aan de hulp die in de toekomst daadwerkelijk moet worden gegeven. Positief is ook de actie van de Middelburgse WMO-Adviesraad. Die legde schriftelijk een aantal indringende ophelderingsvragen aan het Middelburgse College voor. Het is een actie die het begin kan zijn van uitleg en openheid richting burgers over de gevolgen van de WMO in uit voering, maar ook van. een nood zakelijke profilering van de raad zelf. Aan het rapport van de ambte lijke werkgroep ontleen ik nóg een mogelijk positieve ontwikke ling. De gemeente Sluis heeft als enige Zeeuwse gemeente de uit voering van hulp en ondersteu ning bij het huishouden geheel in eigen hand gehouden. Niet het CIZ indiceert er, maar ambte naren van de gemeente, die daarvoor zonodig huisbezoeken afleggen. Wat blijkt? In deze gemeente is sprake van een veel minder grote verschuiving van HH2- naar HH1-hulp. Ik kom hier op graag in een vervolgartikel terug. Hart van de WMO Datzelfde geldt voor iets wat in deze kwestie gemakkelijk onder belicht blijft: de houding, de instelling van de hulpvrager. Die houding heeft ook te maken met de bezorgde vraag van Tweede kamerleden aan de eerder genoemde staatssecretaris: Bent u het niet met ons eens dat er sprake is van verslechterende zorg wanneer mensen die vroe ger een dure beroepskracht kre gen het nu moeten doen met een goedkope alpha-hulp? Ik zal in het tweede artikel ingaan op haar wat cryptisch lijkende ant woord: "Ik vind het van belang dat iemand de ondersteuning ontvangt die, gelet op de com pensatieplicht noodzakelijk is." Daarmee zijn we dan bij het hart van de WMO. Chris Stronks Het eindresultaat moet in ieder geval zijn: kinderen die het arrangement positief ervaren en ouders die met een gerust hart hun kind achterlaten. Want al met al is het toch nog al wat: de zorg voor je kind uit handen geven. Van half acht tot half zeven. Jan Lauret. Op 30 maart jl. heeft een ver tegenwoordiging van de gemeenteraad op de fiets een excursie gemaakt langs de diver se locaties en activiteiten van Stichting Welzijn Middelburg. Omdat veel projecten en acti viteiten door de gemeente Middelburg worden gesubsidi eerd, wilden de raadsleden met eigen ogen zien hoe dit geld wordt besteed. De beroepskrach ten van SWM vonden het prettig zichzelf eens te kunnen presente ren in hun eigen werkomgeving. Zo bezochten de raadsleden o.a. het Grand Café Buitenrust, jongerengebouw Dauwendaele, skatepark Meker, de open club Dauwendaele, 't Wijkpunt en de Spot. Zij kregen ook presentaties over het opbouwwerk, woon- service-zones, ondersteuningsbu reau, BoodschappenPlusBus; Bureau Vrijwillige Inzet en de buurtbemiddeling. Het was een succesvolle ontdekkingsreis, waar zeker een vervolg op zal komen. Thisbe Wessel De activiteiten van de BoodschappenPlusBus in de maand mei staan vermeld in de activiteitenkrant, die kan worden aange vraagd via telefoonnummer 614505. Voor- en naschoolse opvang (foto Ivo Sekhuis)

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 19