tylifestyle Vanaf 1 maart weer open 1 bol Ijs GRATIS Ruimte maestro gelato Vrouw is sociaal consument dé Weekkrant De Faam Test: Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDI Stylance SIGNALEMENT Klokstraat 19, 4461 JK Goes, 0113-215837 Kleine Markt 7, 4381 EJ Vliss/ngen, 0118-413101 Tegen inlevering van deze bon op j donderdag 1 maart, vrijdag 2 maart en zaterdag 3 maart 'Let op! Nieuwe collectie dames, heren en kids komt al binnen.' Grote markt 1 GOES Ooststraat 1 DOMBURG Woensdag 28 februari 2007 - Pagina 40 Betalen per centimeter Auto Fabrikanten doen hun best met nieuwe modellen te ko men en zo zette Seat de Altea duidelijk sportiever neer dan de gemiddelde midi-ruimtewagen. En dan roept de klant toch om meer ruimte. Die vraag wordt nu ingevuld met de Seat Altea XL Stationwagon, die inderdaad alleen maar ex tra volume biedt. In de middenklasse heeft Seat een groot aanbod met de I eon, Altea en Toledo, allemaal op dezelfde bodemgroep. De To ledo is ook al een Altea me t lan gere en qua design sterk gewij zigde achterkant, die niet zo aansprekend is. Wat dat betreft scoort de XL-versie van de Al- tea meteen veel beter. Tot en met de portieren is de XL gelijk aan de bestaande Altea, alleen is de beplating van de achter deuren iets aangepast. Daar achter is de auto simpelweg verlengd met een grotere derde zijruit en langere overhang. Doel was uiteraard het vergro ten van de mogelijkheden in het interieur. De winst is vooral te vinden bij het bagagevolume dat nu in standaardopstelling maar liefst 532 liter groot is. Dat betekent 123" liter meer ten opzichte van de normale Altea die 18,7 centimeter korter is. Niet alleen de bagage profiteert van deze ingreep, ook de ach terpassagiers staan op winst. De achterbank is namelijk in lengterichting verschuifbaar en het verstelbereik is bij de XL met enkele centimeters ge groeid. In de achterste stand hebben de achterpassagiers dus meer beenruimte. En inderdaad heeft nie mand daar te klagen. Je kunt er bijna met je benen over elkaar zitten. Ook de hoogte is prima, omdat de daklijn wat verder is doorgetrokken. Verder is het interieur natuurlijk volledig be kend en overgenomen van de bestaande Altea. In het rijden is er van de lange re carrosserie.normaal gespro ken niets te merken. Dat is wel enigszins het geval als de baga geruimte maximaal wordt be laden,' maar dat gebeurt in de praktijk ook maar een of twee keer per jaar tijdens een vakan tie. Verder is de Altea XL een probleemloze familieauto met inderdaad volop ruimte. Nu zou men verwachten dat door de extra lengte nu ook zeven zitplaatsen mogelijk zijn. Maar helaas biedt Seat deze optie niet aan. De meerprijs voor de XL ten opzichte van de korte Altea be draagt gemiddeld zo'n duizend euro. De serie begint met de 1.4 Alles draait in de Seat Altea XL om sportiviteit en ruim te. Want zelfs de luxueuze Stylance met een rijke uit rusting heeft een aparte styling in het interieur. Kijk maar naar de ronde klok ken van het dashboard en de randen langs de midden console. Alhoewel Seat niet overdadig met kleur speelt, ziet het er allemaal goed uit en zijn ook keurige materialen gekozen. De zrt- positie is wat hoger dan bij een normale middenklas ser, maar niet zo hoog als bij een ruimtewagen. Reference voor 20.995 euro. Onze 1.9 TDI in luxueuze Sty lance uitvoering kost 29.095 euro met roetfilter. L X B X H: 4.467 x 1.768 x 1.581 mm Wielbasis: 2.578 mm Kentekengewicht: 1.419 kg Laadvermogen: 645 kg Trekgewicht geremd: 1.400 kg Motor: viercilinder, 8 kleps dieselmotor Cilinderinhoud: 1.896 cm3 Max. vermogen: 77 kW/105 pk bij 4.000 tpm. Max. koppel: 250 Nm bij 1.900 tpm. Van 0 naar 100 km/u: 12,6 sec. Topsnelheid: 183 km/h Gem. verbruik: 1 op 18,5 km (fabrieksopgave) Prijs geteste versie: 29.095 euro (Stylance met roetfil ter) Plus: Door de langere achterzijde aantrekkelijk meer bagage ruimte, moderne inrichting met een tikkeltje sportieve vormgeving, veel ruimte op alle zitplaatsen. Min: Door de langere achterkant levert de Altea in aan dynamiek Niet inleverbaar tijdens de Happy Hour NEW CLASSIC LIFESTYLE De Nederlandse vrouw mag dan af en toe 'stout' zijn, zoals onlangs bleek uit onderzoek van TNS NIPO, ze levert wel graag een bijdrage aan de eer lijke handel op het gebied van levensmiddelen, kleding en cosmetica. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 600 vrouwen in opdracht van de Huis houdbeurs in Amsterdam RAI. Het onderzoek is uitgevoerd door TNS NI PO. De meeste vrouwen zijn deels (70%) of geheel (23%) op de hoogte van het feit dat in Nederland kleding wordt verkocht die soms onder zeer slechte arbeidsomstandigheden in andere landen gemaakt is. Ruim een derde van alle vrouwen (34%) houdt hier rekening mee bij de aanschaf van kleding. Van de vrouwen die hier geen rekening mee houden tijdens het shoppen, geeft bijna de helft (47%) aan dat ze dit wel zou doen als eer lijke kleding niet duurder is dan andere kleding of als ze geen extra moei te hoeft te doen om 'eerlijke' kleding te vinden (43%). Soortgelijke cijfers gelden bij de aanschaf van levensmiddelen en cosmetica, foto: vnu exhibition £Z3

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 40