ALTIJD
ACTIE OP
60%
n fraassen
Makelaar...?
Presenteer uw woonaanbod
GRATIS op Huislijn.nl
MAGAZIJN
up tMJCMUljiV
Uitverkoop!
Tot
dé Weekkrant
De Faam
VIEUBEL OUTLET
WWW.MAGAZIJN07.NL
Sla uw Slag!
Een stout dagje uit!
€33,00
Kunststofmontagebedrijf
F.P. POORTVLIET
Kunststof kozijnen
Dakgoten met sierklossen
Dakkapellen
Volledige kunststof tuinhuisje
Bel: 078 - 677 57 57 E-mail: info@huislijn.nl
Huislijn.nl nu al: 1.500 makelaars; 65.000 woningen;
550.000 bezoekers
koop nieuwbouw huur zakelijk agrarisch
AbdijNieuws, de informatierubriek
van het provinciaal bestuur, vindt u op
www.zeeland.nl/abdiinieuws
Geen internet?
Bel voor een afdruk van AbdijNieuws
naar het informatiecentrum:
0118-631400
Provincie Zeeland
Voor officiële mededelingen
zie ook elders in dit blad
Nieuwe Burg 42,
postbus 6001, 4330 LA Middelburg
Veiligheid
Jan van Halst
'Moeten'
Koop Unicef-geboortekaartjes en
help kinderen over de hele wereld
Woensdag-10 januari 2007 - Pagina 2
w
\iAut
Exclusieve kinderschoenen
Op Soestdijk Kinderschoenen
Opril Grote Markt 1 - Goes
Het thema van de Huishoudbeurs 2007
Met onze luxe touringcar inclusief
koffie/thee met cake via verschillende
opstapplaatsen naar Amsterdam.
10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 en
17 februari
Voor info boekingen: 0118-419220
E-mail: vanfraassenbv@planet.nl
Wij doen u graag vrijblijvende prijsopgave van:
Dekkersweg 12 Nieuwdorp Tel. 0113-613395 Mob1^r'06-4^fëè9ë7 WWW.fppoortvliet.nl
Het roer
om met
een cursus
op maat...
DOOR BO VAN SCHEYEN
VEERE - Johaii Nieuwen-
hout uit Zierikzee is de
schipper aan boord van de
charter Marinus, een hon
derdenzes jaar oude klip
per. Het is de laatste tradi
tionele Zeeuwse zeilklipper
die nog vaart. Het schip is
tweeëndertig meter lang,
bijna zeven meter breed, en
de grote stalen mast drieën
twintig meter hoog. En deze
robuuste reus is op zoek
naar een nieuwe 'maat'.
"Zeeland is veel mooier dan de
Wadden", zegt Nieuwenhout.
"Hier is het stil, de natuur is on
gerept. Ik hou van de weidse ver
gezichten op de Oosterschelde,
haai' kreeften, haai' kracht, het
Veerse Meer met haar verschil
lende eilanden en met het pitto
reske stadje Veere." En Zeeland
biedt nog veel meer. "De tochten
door de Zeeuwse wateren kun
nen dagen in beslag nemen.
Wind, zon en water trotseren, je
één voelen met de elementen
van de natuur, voelen datje leeft.
Zeeland heeft en geeft het alle
maal", roept de schipper geest
driftig. Hij begrijpt niet dat het
chartervaren in de provincie nog
niet is uitgegroeid tot een massa
le toeristische trekker. "Het
noorden heeft vierhonderdvijftig
schepen in de chartervaart en
wij maar een luttele veertien",
stelt hij vast. Waar het aan ligt?
"Het lijkt wel of er een hek rond
Zeeland staat. Er wordt te snel
geroepen dat Zeeland vol is,
maar niets is minder waar. We
kunnen nog veel meer hebben,
de politiek zou zich wat meer
moeten verdiepen in wat er bij
hen om de hoek gebeurt, en dat
gebruiken om Zeeland op de
kaart te zetten." Ook het vinden
De zeilklipper Marinus is ge
bouwd in 1901 en toen stond
veiligheid nog niet hoog in het
vaandel. Er waren voldoende
varensgezellen, dus één iheer
of minder maakte destijds niet
zoveel uit De meesten had
den al vanaf hun prille jeugd
ervaring. Voor de schipper
gold maar één ding: het schip
veilig aanmeren. Voor een ver
loren varensgezel stond al
weer een volgende jongeling
te trappelen om aan te mon
steren. Vandaag de dag zijn
scheepsmaten niet makkelijk
te vinden. Terwijl de veiligheid
nu zeer hoog in het vaandel
staat, zegt schipper Nieuwen
hout. Over veiligheid krijgen
de cursisten ook van alles te
horen en te leren.
van geschikte maten is daardoor
lastig. Er is niet genoeg levendig
heid, het wereldje is te klein. Sa
men met schipper Sylvia Gross
van de ijsselaak Vrouwe Jannigje
is er in februari een driedaagse
cursus 'werken in de charter
vaart'. De cursisten slapen en
eten aan boord van de Marinus.
De praktijklessen zijn aan boord
van Vrouwe Jannigje. Daarna
wordt er een dag gevaren met de
Marinus. De opleiding is be
doeld voor vrouwen en mannen
die altijd al wilden weten wat het
werken in de chartervaart eigen
lijk inhoudt en hoe het is om als
maat een hele zomer mee te va
ren. Als maat hoef je geen zware
fysieke arbeid te verrichten, legt
Nieuwenhout uit. "Je bent voor
namelijk in de stuurhut, daar
heb je het overzicht." De gasten
aan boord doen het werk, de
schipper houdt een oogje in het
zeil en geeft orders. Meer info
over de cursus is te vinden op de
site: www.demarinus.nl. De op
leiding is op 15,16 en 17 februari.
In 2007 wil ik niet meer 'moeten'. Ik wil me niet
meer 'moeten'ergeren aan die stompzinnige TV
uitzendingen bij die veel te veel zenders. Mensen
in een kooi en er urenlang naar kijken. Belspelle-
tjes gepresenteerd door slechts aantrekkelijke
presentatrices. Of een onbegrijpelijke X factor,
maar die door een paar serieus kijkende 'profes
sionals' uit de showbizz uitgelegd wordt als een
onmisbare factor als je een TV ster wilt worden.
Miljoenen kijkers vreten het, maar ik wil de on
zin niet horen. Ik 'moet' zeker niet meer opge
jaagd worden. Vanuit Twente naar West-Neder
land 'moet' het elke kilometer sneller en beter.
En andersom 'moet' alles weer rustiger. Wie be
paalt dat? Mag ik dat ook zelf beslissen? Ik wil
niet meer 'moeten'. Want als we zo doorgaan,
dan 'moeten' we straks met z'n allen naar een
psychiatrische inrichting. Om bij te komen van
de gekte om ons heen. Daar wil ik voor waken.
Voordat de wal het schip keert, of dat ik zelfs ka
pot sla tegen de kade. En in een dwangbuis word
afgevoerd.
Dan heb ik
niets meer te
willen. Dan zal ik
wel 'moeten'!
Daarom wil ik ook
zeker niet 'moe
ten' mee
doen met
al die
ver
plichte
goede
voornemens.
Opgelegd door mijn omgeving. Stoppen met ro
ken, nóg gezonder eten en vaker thuis zijn voor
het gezin. Volgens mij willen ze dat laatste niet
eens, maar durven ze het niet recht in mijn ge
zicht te zeggen. Ze 'moeten' er niet aan denken.
Ik kan het nog begrijpen ook! 'Moeten' is in.
Maar bij mij is het uit. 'Moeten' wordt hoeven!
Dan hoeft dat gehaaste allemaal niet meer..Daar
moet u eens over nadenken.