ALTIJD ACTIE OP 60% n fraassen Makelaar...? Presenteer uw woonaanbod GRATIS op Huislijn.nl MAGAZIJN up tMJCMUljiV Uitverkoop! Tot dé Weekkrant De Faam VIEUBEL OUTLET WWW.MAGAZIJN07.NL Sla uw Slag! Een stout dagje uit! €33,00 Kunststofmontagebedrijf F.P. POORTVLIET Kunststof kozijnen Dakgoten met sierklossen Dakkapellen Volledige kunststof tuinhuisje Bel: 078 - 677 57 57 E-mail: info@huislijn.nl Huislijn.nl nu al: 1.500 makelaars; 65.000 woningen; 550.000 bezoekers koop nieuwbouw huur zakelijk agrarisch AbdijNieuws, de informatierubriek van het provinciaal bestuur, vindt u op www.zeeland.nl/abdiinieuws Geen internet? Bel voor een afdruk van AbdijNieuws naar het informatiecentrum: 0118-631400 Provincie Zeeland Voor officiële mededelingen zie ook elders in dit blad Nieuwe Burg 42, postbus 6001, 4330 LA Middelburg Veiligheid Jan van Halst 'Moeten' Koop Unicef-geboortekaartjes en help kinderen over de hele wereld Woensdag-10 januari 2007 - Pagina 2 w \iAut Exclusieve kinderschoenen Op Soestdijk Kinderschoenen Opril Grote Markt 1 - Goes Het thema van de Huishoudbeurs 2007 Met onze luxe touringcar inclusief koffie/thee met cake via verschillende opstapplaatsen naar Amsterdam. 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 en 17 februari Voor info boekingen: 0118-419220 E-mail: vanfraassenbv@planet.nl Wij doen u graag vrijblijvende prijsopgave van: Dekkersweg 12 Nieuwdorp Tel. 0113-613395 Mob1^r'06-4^fëè9ë7 WWW.fppoortvliet.nl Het roer om met een cursus op maat... DOOR BO VAN SCHEYEN VEERE - Johaii Nieuwen- hout uit Zierikzee is de schipper aan boord van de charter Marinus, een hon derdenzes jaar oude klip per. Het is de laatste tradi tionele Zeeuwse zeilklipper die nog vaart. Het schip is tweeëndertig meter lang, bijna zeven meter breed, en de grote stalen mast drieën twintig meter hoog. En deze robuuste reus is op zoek naar een nieuwe 'maat'. "Zeeland is veel mooier dan de Wadden", zegt Nieuwenhout. "Hier is het stil, de natuur is on gerept. Ik hou van de weidse ver gezichten op de Oosterschelde, haai' kreeften, haai' kracht, het Veerse Meer met haar verschil lende eilanden en met het pitto reske stadje Veere." En Zeeland biedt nog veel meer. "De tochten door de Zeeuwse wateren kun nen dagen in beslag nemen. Wind, zon en water trotseren, je één voelen met de elementen van de natuur, voelen datje leeft. Zeeland heeft en geeft het alle maal", roept de schipper geest driftig. Hij begrijpt niet dat het chartervaren in de provincie nog niet is uitgegroeid tot een massa le toeristische trekker. "Het noorden heeft vierhonderdvijftig schepen in de chartervaart en wij maar een luttele veertien", stelt hij vast. Waar het aan ligt? "Het lijkt wel of er een hek rond Zeeland staat. Er wordt te snel geroepen dat Zeeland vol is, maar niets is minder waar. We kunnen nog veel meer hebben, de politiek zou zich wat meer moeten verdiepen in wat er bij hen om de hoek gebeurt, en dat gebruiken om Zeeland op de kaart te zetten." Ook het vinden De zeilklipper Marinus is ge bouwd in 1901 en toen stond veiligheid nog niet hoog in het vaandel. Er waren voldoende varensgezellen, dus één iheer of minder maakte destijds niet zoveel uit De meesten had den al vanaf hun prille jeugd ervaring. Voor de schipper gold maar één ding: het schip veilig aanmeren. Voor een ver loren varensgezel stond al weer een volgende jongeling te trappelen om aan te mon steren. Vandaag de dag zijn scheepsmaten niet makkelijk te vinden. Terwijl de veiligheid nu zeer hoog in het vaandel staat, zegt schipper Nieuwen hout. Over veiligheid krijgen de cursisten ook van alles te horen en te leren. van geschikte maten is daardoor lastig. Er is niet genoeg levendig heid, het wereldje is te klein. Sa men met schipper Sylvia Gross van de ijsselaak Vrouwe Jannigje is er in februari een driedaagse cursus 'werken in de charter vaart'. De cursisten slapen en eten aan boord van de Marinus. De praktijklessen zijn aan boord van Vrouwe Jannigje. Daarna wordt er een dag gevaren met de Marinus. De opleiding is be doeld voor vrouwen en mannen die altijd al wilden weten wat het werken in de chartervaart eigen lijk inhoudt en hoe het is om als maat een hele zomer mee te va ren. Als maat hoef je geen zware fysieke arbeid te verrichten, legt Nieuwenhout uit. "Je bent voor namelijk in de stuurhut, daar heb je het overzicht." De gasten aan boord doen het werk, de schipper houdt een oogje in het zeil en geeft orders. Meer info over de cursus is te vinden op de site: www.demarinus.nl. De op leiding is op 15,16 en 17 februari. In 2007 wil ik niet meer 'moeten'. Ik wil me niet meer 'moeten'ergeren aan die stompzinnige TV uitzendingen bij die veel te veel zenders. Mensen in een kooi en er urenlang naar kijken. Belspelle- tjes gepresenteerd door slechts aantrekkelijke presentatrices. Of een onbegrijpelijke X factor, maar die door een paar serieus kijkende 'profes sionals' uit de showbizz uitgelegd wordt als een onmisbare factor als je een TV ster wilt worden. Miljoenen kijkers vreten het, maar ik wil de on zin niet horen. Ik 'moet' zeker niet meer opge jaagd worden. Vanuit Twente naar West-Neder land 'moet' het elke kilometer sneller en beter. En andersom 'moet' alles weer rustiger. Wie be paalt dat? Mag ik dat ook zelf beslissen? Ik wil niet meer 'moeten'. Want als we zo doorgaan, dan 'moeten' we straks met z'n allen naar een psychiatrische inrichting. Om bij te komen van de gekte om ons heen. Daar wil ik voor waken. Voordat de wal het schip keert, of dat ik zelfs ka pot sla tegen de kade. En in een dwangbuis word afgevoerd. Dan heb ik niets meer te willen. Dan zal ik wel 'moeten'! Daarom wil ik ook zeker niet 'moe ten' mee doen met al die ver plichte goede voornemens. Opgelegd door mijn omgeving. Stoppen met ro ken, nóg gezonder eten en vaker thuis zijn voor het gezin. Volgens mij willen ze dat laatste niet eens, maar durven ze het niet recht in mijn ge zicht te zeggen. Ze 'moeten' er niet aan denken. Ik kan het nog begrijpen ook! 'Moeten' is in. Maar bij mij is het uit. 'Moeten' wordt hoeven! Dan hoeft dat gehaaste allemaal niet meer..Daar moet u eens over nadenken.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2007 | | pagina 2