Handleiding strepen op de weg rkering Groen 100 Hier Waarom zijn deze strepen verzonnen? De inrichting van de weg heeft invloed op het gedrag van de weggebruiker Zo heeft het ontbreken van een middenstreep in het midden bi] een 60 km/u weg, het effect dat het minder prettig is om hard te rijden. De dubbele strepen in het midden op 80 en 100 km/u wegen zorgen ervoor dat het verkeer uit tegengestelde richtingen iets meer afstand houdt tot elkaar. Door de duidelijkheid die de strepen op termijn bieden, weet iedereen steeds waar hij aan toe is. Dat draagt bij aan de veiligheid. Borden blijven belangrijk Blijf sowieso ook altijd op de borden letten. De markering is een handig hulpmiddel in 95% van de gevallen. Bij de nadering van een kruising bijvoorbeeld, kan de maximum snelheid wel naar 70 km/u worden teruggebracht, terwijl de strepen op de weg anders aangeven. Ook bij wegwerkzaam heden kan tijdelijk een lagere snelheid gelden. Zeker in deze periode waarin nog niet alle markering is aangebracht, is het raadzaam de borden goed in de gaten te houden. Hier Inhalen verboden! Op bepaalde wegen worden inhaalverboden ingevoerd. In Zeeland gebeurt dit op drukke wegen waar gemiddeld meer dan 7.000 motorvoertuigen per etmaal rijden. Ook de inhaal verboden moeten bijdragen aan een verkeersveiliger Zeeland. Inhalen is per definitie een onveilige manoeuvre omdat je op de weghetft met verkeer in tegengestelde richting komt. Plaats op de weg als er geen middenstreep is Bij een weg zonder middenstreep gebruikt u de kantstreep aan de rechterkant van de weg als geleiding. Dit is veiliger, omdat u zo een eindje van de berm vandaan blijft. Plotseling in de berm komen met de wielen is een belangrijke ongeval oorzaak. Bij tegenliggers mindert u snelheid en rijdt zo rechts mogelijk op de weg. Hit»r Sommige wegen met een 60 km/u markering - zonder streep in het midden - hebben een rode fietsstrook. De strook heeft een onderbroken markering. Als automobilist mag je er dus wel op komen, maar fietsers mogen er niet gehinderd worden, ook niet bij tegenliggers. Hoe passeer je een fietser op een weg met een 60 km/u markering? Wanneer fietsers van dezelfde weg gebruik maken, moei je die als automobilist zo ruim mogelijk passeren, met gepaste snelheid. Dat betekent soms: de linkerwielen overschrijden de linkerkantstreep. idsdoelstetüng; een daling van het aantal ernstige ^slachtoffer*, waarvan maximaal 26 met dodelijke afloop Doorgetrokken kantstrepen Maximum snelheid 100 km/u Doorgetrokken middenstrepen Inhalen verboden Groene vulling in het midden Benadrukt datje hier 100 km/u mag Doorgetrokken kantstrepen Maximum snelheid 100 km/u Onderbroken middenstrepen Inhalen toegestaan in veilige situaties Groene vulling in het midden Benadrukt datje hier 100 km/u mag Onderbroken kantstrepen Maximumsnelheid 80 km/u Doorgetrokken middenstrepen Inhalen verboden Onderbroken kantstrepen Maximumsnelheid 80 km/u Onderbroken middenstrepen Inhalen toegestaan in veilige situaties Onderbroken kantstrepen/geen middenstreep MaximumsnelheidóO km/u Rode stroken aan de zijkanten met fietssymbool erop Fietsers op die strook mogen niet gehinderd worden Onderbroken kantstrepen/geen middenstreep Maximumsnelheid 60 km/u Fietsers op de rijbaan of op een vrijliggend fietspad Rijkswaterstaat Provincie Zeeland Verkeer en Waterstaat ji.ïj

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2006 | | pagina 14