StichtingWelzijnMiddelburg Het Juridisch Loket stelt zich aan u voor! Zomeractiviteiten voor ouderen Locatie: Molstraat 13 ZipZapactiviteiten Zomer 2006 Jongeren en ouders werken aan kwaliteits verbetering van medewerkers van Bureau Jeugdzorg Zeeland Girls just wanna have fun Zaterdag 1 juli 'Aanmutsen' sJJm U bent ontslagen! Snel een WW-uitkering aangevraagd. Het CWI stuurt u weg, omdat het ontslag onrechtmatig zou zijn. U moet maar bezwaar maken en zien dat u uw loon alsnog krijgt. Wat nu? U verblijft als uitkeringsgerechtigde 6 weken in Turkije. Niet zomaar, u was er voor de begrafenis van uw vader en daarna voor alles wat geregeld moest worden. Maar u verzuimde uw lange afwezigheid te melden en nu dreigt een korting op, wie weet zelfs een inhouding van uw uitkering. Wat te doen? Ga niet, zonder nog tot iets te komen, bij de pakken neer zitten! Meldt u voor informatie en advies bij het Juridisch Loket in Middelburg. We bieden als redactie het JL graag de gelegenheid zich aan u voor te stellen! Sinds juli 2005 bestaan de Bureaus Rechtshulp niet meer. Het Juridisch Loket is daarvoor in de plaats gekomen. Het Juridisch Loket is een door de overheid gefinancier de instelling die in het leven is geroe pen om aan burgers gratis juridisch advies en informatie te verlenen. Als mensen zich in een vroeg stadi um goed laten informeren over hun mogelijkheden kan daarmee vaak worden voorkomen dat ze in dure en ingewikkelde juridische procedures verzeild raken. Daarom is het belang rijk dat iedereen het Juridisch Loket weet te vinden. Bij het Juridisch Loket kan de burger terecht met problemen op het gebied van arbeidsconflicten, familie kwesties, sociale zekerheid (uitkerin gen), huur- en woonrecht, vreemde lingenzaken en problemen met pro ducten of diensten die ze kopen. Ook voor andere juridische kwesties, zoals strafzaken, burenkwesties, ver gunningen, rijbewijzen en huursubsi die zijn mensen bij het Juridisch Loket aan het juiste adres. Wij kunnen mensen niet helpen met vragen over vermogensrecht, zake lijke kwesties, pacht of verhuur van onroerend goed en dergelijke. Het Juridisch Loket zal eerst de vraag verhelderen en vervolgens samen met de klant kijken wat de mogelijk heden zijn. Veel klanten zijn met een kort advies geholpen. In sommige gevallen wordt een voorbeeldbrief gemaakt. Die brief kan de klant deze zelf ondertekenen en versturen. In een enkel geval zal ook contact opgenomen worden met de tegen partij om zodoende duidelijkheid te verkrijgen over de aard van het pro bleem. Het komt nl. nogal eens voor dat er sprake is van een misverstand dat snel uit de wereld geholpen kan worden. Natuurlijk kunnen niet alle proble men direct opgelost worden. Soms is het nodig dat de klant een advocaat in de arm neemt. Het Juridisch Loket kan de klant dan verwijzen naar een advocaat die gespecialiseerd is op het rechtsgebied waarop het pro- bleem zich voordoet. Met het groot- ste deel van de Zeeuwse advocatuur is daarvoor een arrangement afge sloten. Bij iedere zaak die doorverwezen moet worden zal het Juridisch Loket ook kijken of het probleem wellicht opgelost kan worden door middel van mediation. In dat geval kunnen partijen met behulp van een media tor proberen zelf tot een oplossing te komen. De mediator is onafhankelijk en treedt niet voor één van de partij en op. Hij/zij brengt mensen met elkaar in gesprek en geeft ze de gele genheid samen te werken om tot een oplossing te komen. Het Juridisch Loket heeft ook een verwijzingsar rangement met gecertificeerde medi ators. Het Juridisch Loket is bereikbaar telefonisch maandag t/m vrijdag van 9.00 - 20.00 uur op nr. 0900- 8020 (0,10 p min) via internet 24 uur per dag - www.hetjl.nl Mevrouw T. Fonse van het Juridisch Loket Middelburg (foto Ivo Sekhuis) via een bezoek aan de balie van het loket dagelijks van 9.00 -17.00 uur en op donderdag tot 20.00 uur aan de Rotterdamsekaai 69 in Middelburg Verder kan telefonisch ook een afspraak gemaakt worden voor het spreekuur. Het Juridisch Loket houdt in Zeeland spreekuren in Middelburg en Terneuzen. Voor kinderen in Middelburg, van 4 tot en met 12 jaar is van ver veling in de zomer geen sprake meer. Ze kunnen dan namelijk kiezen uit diverse activiteiten op het gebied van sport, spel, handvaardigheid, timmeren, theater, dans en beweging. Ook zijn er diverse excursies en kan er worden geroefeld (een kijkje nemen in de grote mensenwereld bijvoor beeld voor een ochtend de plaats innemen van de directeur van de SWM). Een tipje van de sluier opgelicht Theaterpicknick, IJSIJSIJS, Zeepfabriek, huttenbouwen, koken, paard verzor gen én rijden, sporten bij Middelburg in Beweging, workshop anders tekenen, Rommelland in het Vrijburgbad, beautymiddagen, Kaasboerderij Schellach, dans en beweging bij de Gezonde Zaak £n een heuse ZipZapsurvivaldag. Voor de meeste van deze ZipZapactiviteiten is een ZipZapPas nodig. Deze pas is geldig tijdens de zomer- en herfstvakantie 2006. De ZipZapper geeft de kin deren flinke korting of vrije toegang op een aantal uitstapjes of activiteiten, zoals bijvoorbeeld: korting op elk zwembadbezoek in het Vrijburgbad en miniatuur Walcheren, gratis diervoer Utropia, één keer gratis entree Skatepark Meker, één keer gra tis Midgetgolf bij Kwekerij Overwater én flinke korting op een vierdagen strip penkaart bij de Bouwspeelplaats 2006. De ZipZapPas is te koop voor 3,50 pasfoto op de volgende plaatsen: de Brede School Middelburg Zuid maandag en dinsdag van 9.00 -14.30 woensdag t/m vrijdag van 9.00 - 12.00 uur, (gesloten tijdens vakanties) of het Jongeren Informatie Punt (JIP) in de Zeeuwse Bibliotheek (openingstijden bibliotheek) maar je kunt ook eenmalig een machtiging £n inschrijfformulier downloaden (www.zipzappas.nl) en dat ingevuld sturen naar de SWM, dan wordt de pas toegezonden. Ook voor mensen die vrijwilligerswerk willen doen zijn er tal van mogelijk heden. Voor meer informatie over de ZipZapPas en alle activiteiten of over het doen van vrijwilligerswerk bij de ZipZapactiviteiten, mail of bel naar Stichting Welzijn Middelburg 0118 629004 e-mail: c.weerepas@welzijnmiddelburg.nl contactpersoon: Cindy Weerepas Juli Elke woensdagmiddag Koersbal. Open middag 14.00 uur Elke vrijdagmiddag Koersbal. Open middag 13.30 uur 6 juli Inloopmiddag vanaf 14.00 uur Spelletjesmiddag (rummicub, ganzenbord etc) Film: "Sound of Music" 7 juli Bingo 14.00 uur, kosten 2,50 13 juli Inloopmiddag vanaf 14.00 uur Spelletjesmiddag Film: "Cocoon" 20 juli Inloopmiddag vanaf 14.00 uur Sport kijken Tour de France Spelletjesmiddag Augustus Elke woensdagmiddag Koersbal. Open middag 14.00 uur Elke vrijdagmiddag Koersbal. Open middag 13.30 uur 3 augustus Stadswandeling. Bekijk je eigen stad eens anders Vertrek 14.00 uur o.l.v. dhr. C. Slootmans. Van te voren aanmelden! Tel. 627537 4 auqustus Bingo 14.00 uur, kosten €2,50 10 augustus Legpuzzelmiddag 13.00 uur o.l.v. dhr. J. Cappon 24 augustus Muziek- en meezing- middag 14.00 uur o.l.v. mevr. S. Raaijmakers met mede werking van dhr. M. de Haan accordeon. Behalve bij de bingo is de toegang voor alle activiteiten gratis. De afgelopen jaren heeft de jeugd zorg volop in de negatieve belang stelling gestaan. Met nieuws over lange wachtlijsten en instanties die naast elkaar werken. Bureau Jeugdzorg Zeeland (BJZ), de doorver wijzende instantie naar andere jeugdzorgverleners, heeft om die reden aan cliënten gevraagd hoe zij zelf die problemen zien. Maar belangrijker, zij mochten zelf ook oplossingen aandragen. Een groep van 17 jongeren (tevens cliënten van BJZ) zijn opgeleid tot 'razende repor ter'. Zij hebben andere jongeren die cliënt zijn bij Bureau Jeugdzorg Zeeland gevraagd naar hun mening over de zorg die BJZ verleent. Rico en Talitha zijn twee 'razende reporters'. Vorig jaar hebben zij een trainingsweekend gevolgd, waar ze samen met de andere 15 jongeren, interviewtechnieken hebben geleerd. Rico vertelt dat hij aan het eind van dit trainingsweekend een map met vragenlijsten heeft gekregen. Daarmee is hij op pad gegaan en heeft hij mondeling jongeren onder vraagd. Er waren best wat jongeren die mee wilde werken aan het onder zoek. De uitkomsten van het onder zoek waren zowel positief als nega tief. Talitha vertelt dat ze veel negatieve reacties heeft ontvangen over de bereikbaarheid van de medewerkers van BJZ. Jongeren gaven aan dat het contact met de contactpersoon bij BJZ niet altijd optimaal is. Uit het onderzoek blijkt verder dat jongeren de folder van Bureau Jeugdzorg saai vinden. Zij hebben ook aangegeven niet precies te weten welke rechten ze hebben. Er kwamen ook positieve reacties binnen. Zo vond een grote meerder heid dat dit een. goede manier is om hun mening te geven over jeugdzorg. Er hebben meer dan 100 jongeren meegewerkt aar> het onderzoek. Cliëntendag Uit het onderzoek zijn dus enkele knelpunten naar voren gekomen, maar hoe wordt de zorg nu verbe terd? Dennis van Overbeeke, jeugdre- dasseerder, vertelt dat Bureau Jeugdzorg in mei een diantendag heeft georganiseerd. Hier waren zowel ouders als jongeren aanwezig. Tijdens deze dag hebben zij gepraat over de uitkomsten van het onder zoek. De aanwezigen zijn opgesplitst in drie subgroepen. De ene groep heeft gepraat over informatiever strekking, de andere groep over bereikbaarheid en de derde groep heeft het gehad over de omgang van de medewerker van BJZ. Vervolgens hebben de groepen gezocht naar oplossingen voor de knelpunten. Aan het eind van het gesprek zijn alle "Girls just wanna have fuuun", klinkt het door de microfoons op het podium, ledereen schiet in de lach. In een andere hoek van de zaal zet een meisje tijdelijke tattoo's en achter de bar zijn twee meiden echte meiden drankjes aan het brouwen. Boven bij de deur zitten weer andere meiden cadeautjes uit te delen. Want zo gaat het er aan toe als je op een Ladies Night bent in jongerencentrum Midgard. Je mag er naar binnen zolang je tussen de 14 en 25 jaar bent én natuurlijk alleen als je een meisje bent! Want mannen komen er op zo'n avond niet in! Zelfs de beheerder moet boven blijven! Onze vrijwiTligersgroep van Midgard bestaat uit heel wat meiden. En op een gegeven moment werd het idee geboren om een activiteit te organi seren, enkel en alleen voor én door meiden. Eind november hebben we met z'n zevenen de eerste editie van 'de Ladies Night' op poten gezet. We mochten deze avond geheel naar onze wensen invullen. Daarbij keken we natuurlijk naar typische meiden- dingen. Er was een karaoke, een gir lie shirt verkoop, een vrouwelijke deejay, een photoshoot en nog veel meer. Het was zo'n succes dat we besloten er meer van te maken. Dus zo gezegd, zo gedaan. In april was er weer een en zaterdag 1 juli a.s. gaan we weer feesten met alleen meiden. Het thema is dan zon, zee, strand, want we gaan de zomer inluiden! Ons doel van zo'n avond met alleen meiden is om eens lekker zonder jon gens te zijn. Als je namelijk als meis je op een feest bent waar ook jon gens zijn, heerst er vaak een soort onbewuste bewijsdrang tegenover de andere meiden. Dat heb je op een meidenavond niet. Je kan er heerlijk jezelf zijn en een beetje 'aanmutsen' met de andere meiden. En natuurlijk proberen we er een informatief tintje aan te geven. Daarom werken we nauw samen met het JIP (Jongeren Informatie Punt), die ons steunt met allerlei foldertjes over voorlichting, condooms en andere leuke spulletjes. Wij als vrouwelijke vrijwilligers van Midgard zijn hartstikke trots op deze terugkomende activiteit. Dus mei den, ben je tussen de 14 en 25 jaar en heb je zin in een Beachparty op zaterdag 1 juli?! Komen dus!!! Heb je vragen, suggesties of andere dingen te melden mail dan naar ladiesniahtmidaard@hotmail.com of kijk op www.midgardweb.tk. De Ladies Night Commissie Aurora Dobson oplossingen op een flap-over opge schreven. De diëanten mochten ver volgens aangeven wat zij de beste oplossing voor het probleem vinden. Bureau Jeugdzorg neemt de conclu sies en de aanbevelingen van de cli ënten serieus. Half oktober 2006 horen zij van de directeur, de heer F. van den Brüle van Bureau Jeugdzorg Zeeland welke plannen al in gang zijn gezet door Bureau Jeugdzorg Zeeland en welke rol cliënten daar actief bij kunnen hebben. Tobias Manuhutu

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2006 | | pagina 21