kiesBeter.nl Hk wijst u de weg in de zorg Inmiddels heeft u de eerste premie aan uw verzekeraar betaald en heeft u ook uw salaris en loonstrook over januari ontvangen. Een goed moment dus om nog eens stil te staan bij de financiële gevolgen van de veranderingen. Hieronder brengen we ze in beeld. 1 Naar het ziekenhuis? Neem uw legitimatie mee! 2. Lagere AWBZ-premie en De nieuwe Zorgverzekering nr. 8 JANUARI 2006 MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT Uw loonstrook ziet er in januari anders uit Effect op de maandelijkse verzekeringskosten Het effect op de maandelijkse ver zekeringskosten heeft u inmiddels kunnen merken. U heeft een aan bod van uw verzekeraar gehad en daar de 'oude premie' mee kun nen vergelijken. Ook kunt u dat aanbod op internet vergelijken met de aanbiedingen van de andere verzekeraars. In het algemeen geldt dat ziekenfondsverzekerden een hogere verzekeringspremie betalen dan in 2005 en particulier verzekerden een lagere. Voor de ziekenfondsverzekerden is daarom de zorgtoeslag (een tegemoet koming in de zorgkosten) van belang. Komt u daarvoor in aanmerking, dan heeft de Belastingdienst/Toeslagen u inmiddels geïnformeerd over de hoogte van uw zorgtoeslag. Effect op het netto-inkomen De zorgverzekering heeft ook effect op uw nettoloon. Hoe de zorgverzekering financieel uitpakt, blijkt deze maand: dan laten loon- of uitkeringsstrookjes het effect op het netto-inkomen zien. De hoofdlijn is: voor ziekenfonds verzekerden verbetert het netto-inkomen. Samen met de zorgtoeslag vangt die verbetering de premieverhoging op. Bij de meeste particulier verzekerden is er sprake van een nadelig effect op het netto-inkomen. Zij betalen, vergeleken met 2005, een lagere premie. Bij hen komen de veran deringen in het netto-inkomen vooral door de nieuwe inkomens afhankelijke bijdrage (1). Daarnaast zijn overige fiscale maatregelen van invloed (2). 1. Inkomensafhankelijke bijdrage De kosten van de nieuwe zorgver zekering worden voor de helft betaald uit premies die mensen rechtstreeks aan de verzekeraars betalen. De andere helft komt uit de bijdragen die de overheid heft op basis van het inkomen van mensen, de zogenoemde inkomensafhankelijke bijdrage. Er zijn twee verschillende bijdragen, afhankelijk van uw arbeidssituatie: de bijdrage van 6,5% en de bij drage van 4,4%. De Belasting dienst int dit geld en stort het in het 'vereveningsfonds'. Dat fonds keert weer bedragen uit aan de verzekeraars waarbij gekeken wordt naar het type klanten van die verzekeraars. Zo krijgen verze keraars voor oudere verzekerden hogere uitkeringen dan voor jonge verzekerden. Ongelijkheden in het klantenbestand worden zo 'verevend' (verrekend). Dat is belangrijk omdat de overheid zo alle zorgverzekeraars kan verplichten iedere Nederlander te accepteren, of hij of zij nu veel of weinig gebruik maakt van zorg. Wanneer valt u onder de 6,5%? Heeft u een baan of een sociale uitkering, dan bedraagt uw bijdrage 6,5%. Uw werkgever of uitkeringsinstantie houdt dat bedrag maandelijks in op uw loon of uitkering en draagt dit af aan de Belastingdienst. De Zorgverzeke- ringswet bepaalt dat werkgevers en uitkeringsinstanties u dit bedrag moeten vergoeden. Dat gebeurt alleen niet bij de AOW-uitkering. Maar bij de hoog te van de bruto AOW-uitkering - wordt al rekening gehouden met de inkomensafhankelijke bijdrage van 6,5%, net zoals dat voorheen gebeurde met de procentuele ziekenfondspremie. De vergoeding is onderdeel van uw bruto-inkomen. Daar moet u belasting over betalen. U krijgt dus niet de hele inkomens afhankelijke bijdrage van 6,5% gecompenseerd. Het uiteindelijke effect op uw loonstrookje van de nieuwe inkomensafhankelijke bijdrage hangt ook nog af van het feit of u in het ziekenfonds zat of particu lier verzekerd was. De verschillende effecten staan hieronder op een rijtje: Ex-ziekenfondsverzekerden Voor u betekent de inkomensaf hankelijke bijdrage een verbetering van het netto-inkomen. Dat heeft twee oorzaken: - Op uw buto loon of uitkering werd vroeger 1,45% werkne merspremie ingehouden. Dat is nu vervallen; - Werkgevers en uitkerings instanties hielden 6,75% aan werkgeverspremie in. Die premie werd beschouwd als brutoloon of bruto-uitkering en dus moest er belasting over betaald worden. Die werknemerspremie is per 1 januari vervallen. Het percentage van de nieuwe inkomensafhanke lijke bijdrage met belaste werkge versvergoeding (6,5%) ligt iets lager dan de oude werkgevers premie Ziekenfondswet. Dat betekent dat u ook iets minder belasting betaalt over de nieuwe vergoeding. Ex-particulier verzekerden Particulier verzekerde werknemers betaalden geen inkomensafhanke lijke premie zoals de ex-zieken- fondsverzekerden. De meesten van hen kregen echter wel een vergoeding van hun werkgever voorde premie van hun particulie re ziektekostenverzekering. Over die vergoeding moest wel belas ting worden betaald. Bij veel men sen is die vergoeding per 1 januari vervallen. De werkgever is immers verplicht de nieuwe inkomensafhankelijke bijdrage te vergoeden. Dat heeft twee effec ten die beide nadelig zijn voor het netto-inkomen: - Het bedrag van de oude werk geversvergoeding (na aftrek van de daarover verschuldigde belasting) is in de meeste gevallen verdwenen; - U krijgt van uw werkgever een vergoeding voor de nieuwe inkomensafhankelijke bijdrage van 6,5%, maar daarover betaalt u als werknemer belasting. Wanneer valt u onder de 4,4%? Mensen zonder werkgever, zoals zelfstandige ondernemers, freelan cers en alfahulpen betalen over dat inkomen een inkomensafhan kelijke bijdrage van 4,4%. Zij krijgen daarvoor zelf een aanslag van de Belastingdienst. Het per centage voor deze groep is lager dan de 6,5% omdat deze mensen niets vergoed krijgen van hun ■■■Hnrani WÊÊBÊKÊÊÊÊÊÊBÊSBÊÊBÊtÊÊM juli augustus september oktober november december januari februari maart april 6 - 29 Post van VWS Aanvraagformulier zorgtoeslag van Belastingdienst I te - Aanvraagformulier I zorgtoeslag terugsturen 16e - Uiterlijk aanbod verzekeraar I 1e-Zorgverzekoringswet 1 van kracht 1e - Geldigheid aanbod verzekeraar loopt at I werkgever. De regeling van 4,4% geldt om diezelfde reden ook voor allerlei (pré)pensioenuitkeringen. De AOW valt daar weer buiten: daarvoor geldt zoals gezegd de bijdrage van 6,5%. De effecten van de bijdragerege ling van 4,4% zijn op hoofdlijnen dezelfde als bij de 6,5% en han gen ook weer af van de vroegere situatie: zat iemand in het ziekenfonds of was hij of zij particulier verzekerd? Ziekenfondsverzekerden hebben een voordeel omdat ze voorheen een hogere inkomensafhankelijke premie betaalden dan de 4,4% van de nieuwe bijdrage. Particulier verzekerden betalen meer omdat ze voorheen geen inkomensafhan kelijke premie hadden en nu wel. belastingmaatregelen Voor iedereen treedt er een verbe tering op in het netto-inkomen als gevolg van een lagere AWBZ- premie. Met ingang van 1 januari 2007 zal de kortdurende geestelij ke gezondheidszorg vanuit de AWBZ onder de dekking van de nieuwe zorgverzekering worden gebracht. Vooruitlopend daarop zijn de kosten van deze zorg per 1 januari 2006 al inbegrepen in de premies van de nieuwe zorg verzekering. Dat betekent dat de premie voor de AWBZ met 0,9% kon worden verlaagd. Om de nieuwe zorgverzekering voor iedereen betaalbaar te maken heeft het kabinet ook een aantal belastingmaatregelen geno men. Het gaat om een verhoging van de algemene heffingskorting, een verlaging van de werkloos heidspremie en wijzigingen in de ouderenkorting en kinderkorting. Deze maatregelen hebben meestal een gunstig effect op de hoogte van het netto-inkomen. 1e- ledereen moet verzekerd zijn U kunt aan deze pagina geen rechten ontlenen. Aflevering 9 verschijnt eind februari. i§êiillÊsI HËH ^hJkÉ. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport www.denieuwezorgverzekering.nl U kunt ook bellen met Postbus 51:0800-8051 (gratis)

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2006 | | pagina 26