^Tanoy CSW: dé school waar jij je talenten ontwikkelt! CHRISTELIJKE SCHOLENGEMEENSCHAP WALCHEREN www.cswalcheren.nl sfeer proeven en bezoek onze Open Dagen Je boekenpakket tot in de puntjes geregeld dé Weekkrant De Faam déRuiTER Service tot de laatste letter.... www.ruiterenfanoy.nl Tweede fase Tweede fase in voortgezet onderwijs verandert opnieuw Andets NAAST GEDEGEN LESPROGRAMMA'S IN HET HAVO/VWO FLEXUREN met mogelijkheid tot steunlessen uitdagende extra's IN HET VMBO Algemene Voorlichtingsavond Voor ouders/verzorgers die niet in de gelegenheid zijn een voorlichtingsavond bij te wonen op één van de basisscholen, is er een algemene voorlichtingsavond op woensdag 8 februari 2006 19.30 uur op onze locatie Elzenlaan en in onze vestiging Vlissingen. Middelburg CSW-locatie Elzenlaan HAVO ATHENEUM GYMNASIUM Brugklassen VMBOt/HAVO, HAVO/VWO en GYMNASIUM CSW-locatie Churchilllaan/Gen. Eisenhowerlaan VMBO Brugklassen VMBOb, VMBObILWOO en VMBOt Vlissingen CSW-vestiging Vlissingen VMBO, met instroom HAVOIVWO Brugklassen VMBOb met LWOO, VMBOt, VMBOtlHAVO en HAVOIVWO donderdag 16 februari Elzenlaan 4 woensdag 22 februari Sir W. Churchililaan 8 en Gen. Eisenhowerlaan 25 woensdag 15 februari Adrtaen Coortelaan 5 15.30 - 20.30 uur 16.00-20.30 uur 16.00-20.30 uur Woensdag 18 januari 2006 - Pagina 21 studieboekhandel Eind aan deelvakken OOR ELLEN DE VRIEND IOES - De tweede fase in het 'oortgezet onderwijs wordt >er 1 augustus 2007 weer ver- inderd. De kern van de ver- inderingen is meer keuze- 'akken en minder verplichte 'akken voor de bovenbouw ran havo en vwo. Daardoor xijgen scholen meer ruimte roor eigen keuzes en wordt le werkdruk voor leraren en eerlingen verminderd. De \veede Kamer spreekt deze veek over de voorgenomen ianpassingen. )irecteur onderwijs Eugene ?agg van Scholengemeen- chap Scheldemond in Vliss- ugen is positief over de ver- mderingen. "Het is weer de ;oveelste reorganisatie, waar o als school niet op zit te vachten. Maar we kunnen ïu het hele traject van klas ién tot zes aanpakken." Fagg leeft zich verbaasd over som- nige aspecten in de tweede ase. Hij is blij dat aan de deel- 'akken een eind komt. "Wat le talen betreft komt nu al- een het lezen of schrijven lan bod, maar geen fatsoen- ijke grammatica. Vanaf 2007 vorden de talen weer com- >leet." Monique Wagensveld, tfdelingshoofd atheneum en jymnasium, van de Stedelij - :e Scholengemeenschap Ne- ïalennia in Middelburg is het laar volmondig mee eens. Het is belachelijk dat vwo- :rs nu alleen maar drie uur eesvaardigheid per week GOES - De tweede fase werd in 1999 ingevoerd en betekende voor havo- en vwo-leerlingen dat zij geen eigen vakkenpakket meer konden samenstel len. Ze moesten kiezen uit één van de vier profie len: natuur en techniek, natuur en gezondheid, economie en maatschap pij en cultuur en maat schappij. Die profielen blijven vanaf augustus 2007 behouden, maar gaan wél inhoudelijk ver anderen. Het systeem van vakken en deelvakken wordt dan vervangen door een eenvoudiger systeem. De examen voorschriften worden be perkt. Scholen krijgen meer ruimte voor alterna tieve werkvormen, ver dieping of praktisch werk. Meer info op www.mi- nocw.nl/tweedefase. krijgen. Ook scheikunde-2 en natuurkunde-2 verdwijnen en worden weer gewoon hele vakken." Izak Vogelaar, team leider havo en vwo, van het Buys Ballot College in Goes is eveneens blij dat aan het op splitsen van talen in deeltalen een eind komt. "Leerlingen van de bovenbouw havo en vwo krijgen een docent straks vaker te zien door de inhou delijke verzwaring van de meeste vakken. Een gunstige ontwikkeling," vindt Voge laar. De Zeeuwse scholen gaan nog bekijken hoe zij de eigen keuzevrijheid in gaan vullen. Alleen bij Scheldemond is al iets bekend. "Bij ons wordt het vak lichamelijke opvoe ding een eindexamenvak. Dat is een logisch gevolg op het feit dat onze school sport- klassen heeft en gecertifi ceerd is als Sportactieve School." De voorgestelde veranderingen betekenen volgens de scholen niet dat gehoor wordt gegeven aan de klachten van hogescholen en universiteiten, die vinden dat havisten en vwo-ers onvol doende kunnen rekenen en spellen. Wagensveld denk dat het wel meevalt. "Wij hebben het klassikale onderwijs niet helemaal overboord gegooid en nog veel contact met onze leerlingen. Soms heb je ge woon uitleg nodig." Van Mammoetwet tot nu 1900 - Invoering leerplicht 1968 - Invoering Mam moetwet 1985 - Kleuterschool en lagere school worden basisschool 1998- Invoering twee de fase bovenbouw j§f> BWs" tl Meer keuzevakken en minder verplichte vakken voor de bovenbouw, (foto: Ellen De Vriend) vakoverschrijdende onderwijsprojecten profieloriëntatie BRUGKLAS GYMNASIUM begeleiding op maat projecten natuurlijk leren praktische sectororiëntatie leerpleinen LWOO

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2006 | | pagina 20