^Tanoy
CSW: dé school waar jij je talenten ontwikkelt!
CHRISTELIJKE SCHOLENGEMEENSCHAP WALCHEREN
www.cswalcheren.nl
sfeer proeven en bezoek onze Open Dagen
Je boekenpakket
tot in de puntjes
geregeld
dé Weekkrant
De Faam
déRuiTER
Service tot de laatste letter....
www.ruiterenfanoy.nl
Tweede fase
Tweede fase in
voortgezet
onderwijs
verandert
opnieuw
Andets
NAAST GEDEGEN LESPROGRAMMA'S
IN HET HAVO/VWO
FLEXUREN met mogelijkheid tot
steunlessen
uitdagende extra's
IN HET VMBO
Algemene Voorlichtingsavond
Voor ouders/verzorgers die niet in de
gelegenheid zijn een voorlichtingsavond
bij te wonen op één van de basisscholen,
is er een algemene voorlichtingsavond op
woensdag 8 februari 2006 19.30 uur
op onze locatie Elzenlaan en
in onze vestiging Vlissingen.
Middelburg
CSW-locatie Elzenlaan
HAVO ATHENEUM GYMNASIUM
Brugklassen VMBOt/HAVO, HAVO/VWO en GYMNASIUM
CSW-locatie Churchilllaan/Gen. Eisenhowerlaan
VMBO
Brugklassen VMBOb, VMBObILWOO en VMBOt
Vlissingen
CSW-vestiging Vlissingen
VMBO, met instroom HAVOIVWO
Brugklassen VMBOb met LWOO, VMBOt,
VMBOtlHAVO en HAVOIVWO
donderdag 16 februari
Elzenlaan 4
woensdag 22 februari
Sir W. Churchililaan 8
en Gen. Eisenhowerlaan 25
woensdag 15 februari
Adrtaen Coortelaan 5
15.30 - 20.30 uur
16.00-20.30 uur
16.00-20.30 uur
Woensdag 18 januari 2006 - Pagina 21
studieboekhandel
Eind aan deelvakken
OOR ELLEN DE VRIEND
IOES - De tweede fase in het
'oortgezet onderwijs wordt
>er 1 augustus 2007 weer ver-
inderd. De kern van de ver-
inderingen is meer keuze-
'akken en minder verplichte
'akken voor de bovenbouw
ran havo en vwo. Daardoor
xijgen scholen meer ruimte
roor eigen keuzes en wordt
le werkdruk voor leraren en
eerlingen verminderd. De
\veede Kamer spreekt deze
veek over de voorgenomen
ianpassingen.
)irecteur onderwijs Eugene
?agg van Scholengemeen-
chap Scheldemond in Vliss-
ugen is positief over de ver-
mderingen. "Het is weer de
;oveelste reorganisatie, waar
o als school niet op zit te
vachten. Maar we kunnen
ïu het hele traject van klas
ién tot zes aanpakken." Fagg
leeft zich verbaasd over som-
nige aspecten in de tweede
ase. Hij is blij dat aan de deel-
'akken een eind komt. "Wat
le talen betreft komt nu al-
een het lezen of schrijven
lan bod, maar geen fatsoen-
ijke grammatica. Vanaf 2007
vorden de talen weer com-
>leet." Monique Wagensveld,
tfdelingshoofd atheneum en
jymnasium, van de Stedelij -
:e Scholengemeenschap Ne-
ïalennia in Middelburg is het
laar volmondig mee eens.
Het is belachelijk dat vwo-
:rs nu alleen maar drie uur
eesvaardigheid per week
GOES - De tweede fase
werd in 1999 ingevoerd
en betekende voor havo-
en vwo-leerlingen dat zij
geen eigen vakkenpakket
meer konden samenstel
len. Ze moesten kiezen
uit één van de vier profie
len: natuur en techniek,
natuur en gezondheid,
economie en maatschap
pij en cultuur en maat
schappij. Die profielen
blijven vanaf augustus
2007 behouden, maar
gaan wél inhoudelijk ver
anderen. Het systeem van
vakken en deelvakken
wordt dan vervangen
door een eenvoudiger
systeem. De examen
voorschriften worden be
perkt. Scholen krijgen
meer ruimte voor alterna
tieve werkvormen, ver
dieping of praktisch werk.
Meer info op www.mi-
nocw.nl/tweedefase.
krijgen. Ook scheikunde-2 en
natuurkunde-2 verdwijnen
en worden weer gewoon hele
vakken." Izak Vogelaar, team
leider havo en vwo, van het
Buys Ballot College in Goes is
eveneens blij dat aan het op
splitsen van talen in deeltalen
een eind komt. "Leerlingen
van de bovenbouw havo en
vwo krijgen een docent straks
vaker te zien door de inhou
delijke verzwaring van de
meeste vakken. Een gunstige
ontwikkeling," vindt Voge
laar.
De Zeeuwse scholen gaan
nog bekijken hoe zij de eigen
keuzevrijheid in gaan vullen.
Alleen bij Scheldemond is al
iets bekend. "Bij ons wordt
het vak lichamelijke opvoe
ding een eindexamenvak.
Dat is een logisch gevolg op
het feit dat onze school sport-
klassen heeft en gecertifi
ceerd is als Sportactieve
School." De voorgestelde
veranderingen betekenen
volgens de scholen niet dat
gehoor wordt gegeven aan de
klachten van hogescholen en
universiteiten, die vinden dat
havisten en vwo-ers onvol
doende kunnen rekenen en
spellen. Wagensveld denk dat
het wel meevalt. "Wij hebben
het klassikale onderwijs niet
helemaal overboord gegooid
en nog veel contact met onze
leerlingen. Soms heb je ge
woon uitleg nodig."
Van Mammoetwet tot nu
1900 - Invoering leerplicht
1968 - Invoering Mam
moetwet
1985 - Kleuterschool
en lagere school worden
basisschool
1998- Invoering twee
de fase bovenbouw
j§f> BWs"
tl
Meer keuzevakken en minder verplichte vakken voor de bovenbouw, (foto: Ellen De Vriend)
vakoverschrijdende onderwijsprojecten
profieloriëntatie
BRUGKLAS GYMNASIUM
begeleiding op maat
projecten natuurlijk leren
praktische sectororiëntatie
leerpleinen LWOO