Jongen met lange haren was uniek object Hulp bij de aanvraag van uw toeslag 'Eigenlijk ontwikkelde Zeeland zich geweldig' 'Een kind k< on hier ^11 nog echt ee n kind zijn' 'De wereld was nog overzichtelijk' 1965-1974 'Zeeuwen gedijen niet op zandgrond, ze zitten vast in de klei' 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973 1974 Sixties als inspiratiebron voor muziek van nu Sixty revival met DVD opname in Middelburg ZO WAS HET TOEN Nonchalant Racoon Heimwee Hans Verhage Trofee Belastingdienst Toe Kerncentrale 'Thuiswachten' Rood brommertje Bombardement van Noord-Vietnam door de V.S. Jonge anarchisten richten Provo op. Huwelijk Beatrix en Claus. Acteur Ronald Reagan gouverneur Caiifornië. Opstand bouwvak kers in Amsterdam. Het kabinet Cals wordt ten val gebracht door de KVP. Rechts kabinet De Jong wordt gevormd. EG wordt gevormd. Provo wordt opgehe ven. De politieke partij Radicalen wordt opgericht. Martin Luther King wordt vermoord. Nixon gekozen tot president V.S. Neil Armstrong eer ste mens op de maan. Yasser Arafat leidt de Palestijnen. BTW wordt inge voerd. Jimi Hendrix overle den Beatles gaan uit elkaar V.S. valt Cambodja binnen V.S. valt Laos binnen. China lid van de Verenigde Naties Engeland, Ierland, Denemarken en Noorwegen treden toe tot de EG. Kerst bombardement van Noord-Vietnam Jongeren vanaf 18 jaar krijgen stem recht bij Tweede Kamer verkiezingen Een oliecrisis ont staat door een voor Nederland opgelegde olieboycot. Minister wordt 1984 secretaris-generaal van de NAVO. Wapenstilstand in Vietnam. De schilder Picasso overlijdt. Gijzelingsdrama vol trekt zich en de Franse Ambassade te Den-Haag. Nixon treedt af. Gerard Ford wordt president van de V.S. ^5v.; Zeeland is, mede door het project '50 jaar jong in Zeeland', in de ban van de jeugdherinnering. De Faam doet daar van harte aan mee. In zes tweewekelijkse pagi na's blikken we terug op de afgelopen halve eeuw. Deze week een pagina over het tijdvak 1965-1974. BURGHSLUIS - In de loop van de decennia na hippie, provo en revolutie in de muziek is bij veel jongeren een bijna melan cholieke hang naar de jaren zestig en zeventig ontstaan. Som migen kleden zich als toen, houden hun haar lang en luisteren met een mengsel van weemoed en jaloezie naar rockgroepen als The Who, Pink Floyd, Jimmy Hendrx, Bob Dylan, Frank Zappa en The Kinks. Die verbeelden muzikaal wat tussen de dertig en veertig jaar geleden als 'hot' gold. De achttienjarige Tij 1 Frijns uit het Schouwse Burghsluis kan het rijtje prominente rockensembles uit die tijd met gemak tot twintig aanvullen met de toevoeging 'en noem maar op'. Zelf drumt hij in de band The Twisted Animals met gelijkgezinden. Ze maken mu ziek die sterk aan de jaren zestig en zeventig is verwant. "Eigen nummers hoor, geen covers. Allemaal in de geest van Is het vooral de muziek, de 'seks, drugs en rock and roll-menta- liteit uit die periode van vrijheid' die de net afgestudeerde Zeeuwse Havo-leerling aanspreekt. De kleding hoort daar natuur lijk ook bij. hoewel hij beseft dat de etiketten op die kleding heden ten dage met andere merknamen zijn bedrukt. Toch zijn het spij kerbroeken, stelt hij vast. En de kleding moet verder lekker los en nonchalant gedragen worden. En natuurlijk lang haar. Dat spreekt voor zich. Ook hoorde hij over de enorme feesten en popconcerten in die tijd. Videobeelden van toen ziet hij met verbazing. "Dat is de vrijheid die ik me zelf ook wens en voel op het podium," glimlacht de student die bezig is met een vooropleiding aan de kunstacade mie Sint Joost in Breda. Tijl ziet met genoegen bands die muziek maken met wortels in de roemruchte jaren zestig en zeventig steeds populairder worden. Om dicht bij huis te blijven noemt hij Racoon. "Die zijn natuurlijk van deze tijd en gebruiken ook de technieken van nu, maar je ziet een duidelijke rock terug komen uit die periode. Ik bedoel daarmee de gitaarsolo's en drumsolo's. Ook in de bezetting van veel bands zie je dat terug. Gewoon bij de basis, gitaar, drum, bas en zang. Onze band is ook zo. We treden trouwens 11 oktober op in De Stulp in Renesse, ook al een café dat een beetje doet denken aan die tijd...." Elke periode heeft zijn eigen klassiekers: zaken die lange tijd in het straatbeeld terug komen of die zelfs tot op de dag van vandaag als vanzelfsprekend gevonden worden. Zo ook de ja ren zestig en zeventig. De eerste tekenen van de noodzakelijke mobiliteit dient zich aan. Auto's stijgen in populariteit, ook al omdat de banken hun eerste leningen aanbieden. Jongeren zweren bij Puch, Batavus, DKW, NSU, Kreiddler en Zündapp, weer anderen kiezen voor de rustige re Solex. Voor gezinnen wordt de auto populair. Jongeren verzamelen zich vanaf 1965 rond Roel van Duyn. Ze treffen zich wekelijks op het Amsterdamse Spui rond antirookma giër Robert Jasper Grootveld. Met ludiek alternatieve plannen la ten deze provo's van zich horen. Eén van die. plannen is het witte fietsenplan, die verspreid door Amsterdam voor iedereen klaar staan voor gemeenschappelijk gebruik. in de kleding komt alles zowat losser. Ook vrouwen dragen jeans of ultra korte rokken met lang haar. Ook de jonge mannen vinden de gang naar de kapper niet meer oké en laten haar, baard en snor gewoon staan. De ontwerpers kiezen voor Op Art en Pop Art Dave Berry sstaat weken nummer één met zijn nummer This Strange Effect en de De Dans van Zorba de Griek blijft jaren po pulair. Muziek gaat ineens anders klinken omdat het protest en de hang naar verandering logische ingre4diëenten vormen. Van Nederlandse bodem heeft Q65 succes, onder meer met The Life I Live. Na Woodstock krijgt Nederland diverse vergelijkbare festi vals. Pink Pop wordt in 1970 voor de eerste keer georganiseerd op een sportpark in Geleen. Studenten slikken niet zomaar alles voor zoete koek. Zowel op uni versiteiten als op middelbare scholen worden woorden als inspraak en medezeggenschap gemeengoed. Ook wordt hier en daar een eerste jointje geprobeerd zoals dat in Amsterdam bij de happe nings normaal is. De eerste industrieën bepalen de horizon in de havens van Vlissin- gen en Terneuzen. Dow, Hoechst en Pechiney zijn voorbeelden. Ook wordt begonnen met de bouw van de kerncentrale bij Borsele. De bevolking in Zeeland groeit bijna explosief, want veel perso neel voor die fabrieken wordt uit andere delen van Nederland ge haald, onder meer uit Limburg waar de kolenmijnen sluiten. Die buitenprovincialen moeten ergens wonen, dus ontstaan er razend snel nieuwe wijken in de steden. MIDDELBURG - Voor de één bood Zeeland alleen maar ver veling, de ander kon niet zon der en verkwanselde zijn car rière als internationaal cineast. De nu bijna 54-jarige Sarina Reijerse haalde vanaf 1969 pas opgelucht adem in Den Haag. In Middelburg werd ze teveel gecontroleerd, dus daar bleef ze maar weg. Haar partner, de zeven jaar oudere fotograaf Jaap Wolterbeek, liep in die tijd in elke vreemde stad met de ziel onder zijn arm. Hij kon niet zonder Zeeland in het al gemeen en Vlissingen in het bijzonder. Door Ad Hanneman "Zeeuwen gedijen niet op zand grond, ze zitten vast in de klei," probeert de in Middelburg woonachtige fotograaf met een statement zijn gebondenheid te verklaren. Dan: "Heimwee is niet te verklaren." Sarina kende dat gevoel niet. Ze wilde weg van de plaatsen waar ze ge kluisterd werd door vaste regels. Pas toen ze meer dan twintig jaar later het grootste deel van haar wilde haren in de Randstad had achtergelaten, herontdekte ze in Zeeland haar thuisgevoel. Sarina en Jaap wonen nu een aantal jaren samen. Ze praten vaak over toen. Hij uit zijn dage lijkse twijfel over de vraag of hij zijn heimwee niet had moeten aanpakken. Nadat hij het diplo ma van de kunstacademie Sint Joost in Breda voor de studie film en fotografie had ingelijst en zijn afstudeerfilm met Leen Jongewaard in de hoofdrol de destijds op een hand te tellen televisiestations passeerde, kreeg hij studiebeurzen aange boden voor beroemde Europese filmacademies, onder meer in Rome. Die weigerde hij. Te ver van Vlissingen. "Ik heb nog sta ge gelopen bij de televisie, om cameraman te worden. Ik woon de toen in Amsterdam. Maar het raakte me niet. Vlissingen bleef knagen." In zijn huiskamer in de Middel burgse Edelstenenbuurt, waar het fotobureau met de modernste digitale snuljes een prominente plaats inneemt, zoekt Wolter beek nog steeds naar een verkla ring voor die opmerkelijke heim wee. "Ik lette nergens op als ik niet in Zeeland zat. Daar in de Randstad hadden ze voor mij vreemde omgangsvormen. Ik was bijvoorbeeld verbaasd als in Amsterdam een man op me af kwam met onzedelijke voorstel len. Zoiets bestond in Zeeland niet. Ik hield me vooral bezig met kunst. Dat was mijn vak en mijn leven." - In Amsterdam en omgeving ont moette hij wel kunstenaars. "Maar ook die spraken me niet aan. Het was allemaal zo an ders." Bovendien ontmoette hij in zijn eigen provincie kunste naars die hem wel iets te melden hadden. "Ik zag hier regelmatig de dichter Hans Verhage. Dat was een goeroe voor mij. Ik ben trouwens van zijn gedichten blij ven houden, kort en bondig. Net als die van Cees Buddingh." Bo vendien hoorde hij over de suc cessen van de Walcherse band Dragon Fly. die landelijk en zelfs internationaal doorbrak. Waar om zou hij dan zijn heil elders zoeken. "Nee. Voorkeur voor muziek had ik niet. Ik ging wel vaak naar het Concertgebouw. Cuby and the Blizzards traden er bijvoorbeeld op." Aan deze band met Herman Brood achter de pi ano, heeft Sarina ook herinnerin gen. "Ik heb drie cd's met hun beste nummers." Jaap heeft geen verklaring voor zijn verbondenheid met Zeeland. "Er was hier van alles, maar ei genlijk ook weer niks. Jongens met lange haren kwam je niet te gen." Voor Sarina, die de saai heid in Zeeland tot lijfspreuk had gemaakt en elke gelegenheid aangreep om die te ontvluchten, waren jongens met lange haren juist te veroveren objecten. "Ik zag ooit zo'n jongen en heb nog met hem gezoend. Dat was een trofee in die tijd, althans voor mij." Als dochter van een huis arts, moest dat wel allemaal stie kem. Want ze had al een verban f advertentie) Heeft u hulp nodig bij het invullen van uw aanvraag huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag? Kijk dan op www.toeslagen.nl of bel met de BelastingTelefoon: 0800-0543. Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u persoonlijke invulhulp krijgen op onder meer de onderstaande lokaties: Belastingdienst/Zuidwest Kantoor Goes Stationsplein 21, Goes Openingstijden: ma t/m vr 08.00 - 17.00 uur. Bel vooreen afspraak met de BelastingTelefoon 0800-0543. Gemeente Middelburg Kanaalweg 3, Middelburg Openingstijden: 21 en 22 september en 21 en 24 oktober 08.00 - 15.30 uur. Bel voor een afspraak met de BelastingTelefoon 0800-0543. WBV Amemuiden (alleen voor huurtoeslag] Langstraat 16, Amemuiden Openingstijden: ma t/m vr 09.00 - 12.00 uur. Bel vooreen afspraak (0118) 60 1720. Leuker kunnen we't niet maken. Wel makkelijker. Fotograaf Jaap Wolterbeek (links) legde de bouw en opstart van de Borsselse kerncentrale vast. (foto: Dutchy den Hollander) ning meegemaakt naar een kost school in Dordrecht. "Daar ont moette ik een zoon van de be kende snoepfabrikant Van Meile in Breskcns. Ik had er weinig contact mee." Ze had er niks mee en zeker geen gedoe van 'wij Zeeuwen onder elkaar'. Als volwassen wordende puber wil de ze niks met die benepen pro vincie te maken hebben. Weg en wonen in de steden waar "het al lemaal gebeurde, waar je vrij was om te gaan en te staan waar je wilde" luidde haar levensmot to. Sabrina en Jaap kenden elkaar in die tijd niet. En zouden ze elkaar zijn tegengekomen, dan had het ongetwijfeld van geen kant ge klikt. "Ik had uiteindelijk vrede met mijn plaats-in Zeeland. Zo heb ik in opdracht de hele bouw en in gebruikname' van de kern centrale gefilmd. Uiteraard ook de acties er omheen. Bovendien kreeg ik werk van het NOS Jour naal en fotografeerde ik voor landelijke dagbladen. Ik had dus volop werk. Dankzij mijn werk voor de kern centrale kreeg ik opdrachten van allerlei overheden en maakte daar films en diaseries. Ook dat was een deel van de nieuwe tijd toen, voorlichting geven over wal de overheid tot dan alleen schriftelijk deed." Al pratende komt Jaap los uit zijn ogenschijnlijke somberheid. "Eigenlijk ontwikkelde Zeeland zich toen geweldig. We kregen industrie en ik kon mij ei kwijt in de films die ik in opdracht deed. In 1973 kwam ik terecht in de Juniorkamer en kreeg daar dus ook van alles op mijn bord wat interessant bleek. Misschien was mijn Zeeland binding wel een gevolg van het geloof. Ik ben hervormd opgevoed. Aan de an dere kant wisten ze me wel te vinden. Ik had volop werk en kon mijn ei kwijt." WESTKAPELLE - Er was geen telefoon in huis, op televi sie was het aanbod niet groter dan een kanaal of drie, de Vlaamse zenders incluis, en de dijken rondom het eiland mar keerden het einde van de leef wereld. Het was een leven dat de aan de computer en mobiele telefoon verslingerd geraakte jeugd van nu zich niet meer kan voorstellen. Jong zijn in een Walchers dorp, eind jaren zestig, had in elk geval weinig te maken met vrije seks, drugs en hippies. "Ik weet nog goed dat we een dagje naar Miniatuur Walcheren gingen, dat was heel speciaal," zegt Tannie de Kam, geboren - in 1954 - en getogen in Westkapel- le. Maar, het was een prima tijd om op te groeien, vertelt ze terugdenkend aan haar jeugd: "Er was geen haast, de wereld was overzichtelijk en de omge ving sociaal." Het rijke Westkap- pelse verenigingsleven bracht in de vrije tijd vertier. De Kam: "Drie keer in de week stonden we te korfballen en op vrijdag ging ik naar de gymver eniging." De mensen die hun emplooi of opleiding in het dorp hadden, verlieten Westkapelle praktisch nauwelijks. "Twee keer per jaar gingen ze bij wijze van spreken voor een bezoek aan de tandarts naar Middelburg en dat was het." Uitgaan vond ook voornamelijk 'vó d'n toren' plaats. Eerst was er het 'thuiswachten' - met een groep vrienden op kinderen pas sen - en later volgde hel uitgaan bar De Schuur, een populaire Westkappelse kroeg in die tijd. "Daar kwamen ook mensen van andere dorpen naar toe, zo ont stonden er contacten. Maar nee, buiten het dorp stappen deden we eigenlijk niet vaak." Economisch ging het in die jaren steeds beter, en dat merkte de jeugd ook. "Je was niet zo mate rialistisch ingesteld zoals nu, maar je merkte dat er steeds meer nieuwe producten op de markt kwamen." Alle verbeteringen werden ook echt gewaardeerd. Zo was De Kam dolgelukkig toen ze, overi gens geheel tegen haar verwach tingen in. voor de zestiende ver jaardag een rood brommertje kreeg. Voor De Kam was het een prima tijd, vooral de zorgeloos heid. "Hoewel het wereldje waarin we leefden wellicht enigszins bekrompen was, een kind kon er wel kind zijn." My Generation speell uitsluitend covers uit de jaren zestig en zeventig, (foto: pr) MIDDELBURG - Wie life terug wil in de jaren zestig, kan zondag 23 september in het Schuttershof. In dat Middelburgse etablissement neemt de band My Generation die avond vanaf 20.00 uur een demo dvd op. My Generation staat met muziek van onder anderen The Rolling Stopes, The Kinks en Bob Dylan midden in die tijd. Het gezel schap met gerenommeerde Zeeuwse muzikanten speelt de covers zo authentiek mogelijk. Tijdens het optreden worden ook beelden opgenomen, vandaar dat My Generation mensen heeft oOpgeroepen met hun kleding terug te gaan in die tijd. De band bestaat uit Karin de Koek - zang, Diek Hoitsma - zang en gitaar, Peter Wessel - zang en gitaar, Daniël Postma - bas Rob van Akkeren - drums en Sipko Nobel keyboards en zang.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 21