Wat doen we? Waarom? Wat kost het?
Br
Ml
Week 25
Reacties partijen op Kadernota 2006 - 2009
HBS
c&>
D66: STEEDS BETER
Wat wil de Parti] van de
Arbeid voor Middelburg?
iMïiy J i j r i L
l;
POLITIEKE PARTIJ
Partij van de Arbeid
mm ri JJHENP SÉ li
MIDDELBURG TRANSPARANT
rio rn
MIDDELBURG
Nederland
ransparant
De Faam
RB9HH
4
ass
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door
Communicatie. Reacties zijn welkom!
Per e-mail naar info@middelburg.nl of per
telefoon op (0118) 67 50 00. Voor informatie,
folders en inzage van stukken kunt u terecht in
het stadskantoor aan de Kanaalweg 3.
Meer info: www.middelburg.nl
Maximaal Text, vanaf pagina 830
In de raadsvergaderingen van
afgelopen maandag en dins
dag kwam de Kadernota 2006
- 2009 aan de orde.
Vooruitlopend op de
Programmabegroting 2006 kon
den de partijen nu hun wensen
plaatsen, zodat die bij het
opstellen van de begroting kun
nen worden vastgesteld. In
november wordt de begroting
voor volgend jaar definitief vast
gesteld.
Deze week hebben de partijen
op de gemeentepagina ruimte
gekregen om een samenvatting
van hun uitgesproken bijdrage
te plaatsen.
Daarnaast vindt u - zoals nor
maal - nog artikelen met infor
matie van de gemeente
Middelburg.
Staaikun&g
Gereformeerde
Op 20 juni heeft de gemeente
raad de Kadernota 2006 behan
deld. U hebt er wellicht over
gelezen in uw krant. In de
kadernota berichten burge
meester en wethouders de raad
hoeveel geld zij het volgende
jaar denken over te houden en
waaraan zij dat overschot willen
uitgeven. De raad kan ook zelf
voorkeuren aangeven.
De behandeling van de
Kadernota 2006 is bijzonder.
Het is de laatste gelegenheid
vóór de verkiezingen, waarbij
de gemeenteraad een alge
meen oordeel kan uitspreken
over het gevoerde bestuur.
Ons oordeel is niet positief. Het
zittende college is zijn regeer
periode begonnen onder het
motto 'verbetering van de com
municatie met de burger'. Na
drie jaar moet de Politieke Partij
Middelburg vaststellen dat het
nog steeds slecht gesteld is
met die communicatie. De
gemeente moet dat ook her
haaldelijk toegeven. Denkt u
aan de plannen voor de sluiting
van de complexen voor onze
bejaarde inwoners en over de
bouw woon-zorg projecten.
Denkt u aan 'de alles komt
goed' verhalen over het A-thea-
ter.
Was het een reële discussie
over de Kadernota 2006?
Houden we in 2006 echt iets
over voor een paar extraatjes?
Wij denken van niet. In de
kadernota is bijvoorbeeld geen
rekening gehouden met de
tegenvallers rond het A-theater.
Het debacle van Groen Links
wethouder Adrie van 't
Westeinde zal de gemeente vol
gend jaar heel veel geld gaan
kosten. De Politieke Partij
Middelburg is ervan overtuigd
dat al veel geld in de put aan
de Noordstraat is verdwenen en
nog zal verdwijnen. Wij voor
spellen u dat het A-theater niet
aan de Noordstraat gebouwd
zal worden. Dat het college veel
te lang aan deze locatie heeft
vastgehouden en dat van uw
geld heel veel uiteindelijk zon
der resultaat zal zijn wegge
gooid.
Een ander punt van onze zorg
zijn de risico's van de zoge
naamde strategische projecten.
Met name in het gebied langs
het kanaal is veel geld gesto
ken, waarvan de Politieke Partij
Middelburg het rendement nog
moet zien. Tijdens de verkiezin
gen heeft onze partij ervoor
gepleit de ambities bij te stel
len. Daartoe waren de college
partijen CDA, PvdA,
Christenunie en Groen Links
niet bereid. U betaalt het gelag.
De fractie van de Politieke Partij
Middelburg
Hayati Akdag, Rob Koper, Piet
Kraan, Ria van den Boogaart
Beheerst ambitieus besturen
De SGP-fractie roept al jaren
dat we de politieke polsstok
niet te ver weg moeten zetten
en niet alles tegelijk moeten
doen, maar op een beheerste
manier.
Over de strategische projecten
en de financiële beheersing
daarvan constateren we het
volgende:
De kosten van het project
Stationsgebied rijzen de pan
uit. Er worden vele miljoenen
Euro's meer ingepompt dan
geraamd was.
Het A-theater loopt uit op
een debacle. Toch houdt het
college krampachtig vast dat
er een A-theater moet komen,
ook al is de exploitatie niet
rond te krijgen.
Herstructurering Stromenwijk
kan alleen maar gefinancierd
worden met ISV-gelden. De
uitvoering is daarmee volledig
afhankelijk geworden van sub
sidie. Dat is een groot risico.
We vinden dat de toezeggin
gen die gedaan zijn naar de
winkeliers over het winkelcen
trum door moeten gaan. De
wethouder moet op zoek naar
middelen. Je kunt zo'n project
niet in gang zetten en achteraf
zeggen: ik heb geen geld.
Het college vraagt een kre
diet voor de start van het pro
ject Kanaalzone (Ramsburg).
Onze fractie staat in principe
achter dit project, maar alleen
als het haalbaar is. Begin pas
als er geld voor is. Het is niet
verantwoord dit project te star
ten terwijl we in de
Stromenwijk niet verder kun
nen (winkelcentrum) omdat er
geen geld is!
Er is een ster
ke concentratie
van parkeervoo-
zieningen ten
westen van de
stad. (wellicht
overcapaciteit), maar ten
oosten van de stad is nauwe
lijks iets te vinden. Op het
moment dat de N57 gereali
seerd wordt, moet ook daar
een parkeervoorziening zijn.
SGP Prioriteiten
Realiseer projecten die in uit
voering zijn binnen budget.
Stel nieuwe grote projecten uit.
Stop het project A-theater.
Investeer meer in onderhoud
en dienstverlening.
- Onderwijs, onderwijskundige
vernieuwingen
- Infrastructuur, wegenonder-
houd, transferium, parkeren
- Milieu/groenbeheer, bolwer
ken
- Gebouwenbeheer, monumen-
tenonderhoud
Op de goede weg?
Het zou de SGP veel waard
zijn als ook in moreel opzicht
een stap gezet werd in de
goede richting. Dat kan door
herbezinning op waarden en
normen. We blijven daarvoor
pleiten, omdat we vinden dat
onze samenleving in moreel
opzicht steeds verder achteruit
gaat. Vanuit onze christelijke
levensvisie pleiten we voor een
terugkeer naar een op Gods
Woord en Wet gebaseerd
leven. Tot welzijn van onze
stad en haar inwoners.
In de weblog op de website
van de gemeente Middelburg
informeren we u regelmatig
over ons standpunt ten aan
zien van actuele zaken in de
politiek. Zie: www.middel-
burg.nl (weblog-SGP)
'Waar we heen willen met onze
stad en hoe we daar komen'.
D66 Middelburg houdt zich
steeds vast aan deze twee
thema's in de gemeentepolitiek.
Onze gemeente heeft een visie
vastgelegd voor gewenste ont
wikkelingen tot 2030, de zoge
naamde kwaliteitsatlas. Stukje
bij beetje komen er nu plannen
langs die hier mee te maken
hebben: Stationsgebied,
Ramsburg, Veersepoort en
Stromenwijk. Die plannen
komen niet alleen langs, ze
komen heel dichtbij. En dan
gaat het krakenVoor- en
tegenstanders, belangengroe
peringen, gelukkig vindt men de
weg steeds beter naar gemeen
teraadsleden die dan beter de
beslissingen kunnen nemen die
ze moeten nemen. D66
waardeert deze ontwikkeling
positief, de stad is van u.
Die kwaliteitsatlas gaat veel
over stenen en plannen. En
minder over mensen. Dat tekort
vingen we op door een sociale
kwaliteitsatlas te maken, per
wijk, en die wordt in het najaar
behandeld.
Twee prima ontwikkelingen,
immers, geen visie, geen toe
komst.
Vóór alles: D66 is trots op
Middelburg als stad. En daar is
ook reden voor. In Nederland en
Zeeland wordt van alles onder
zocht. We zien dat Middelburg
op gebieden als wonen, veilig
heid en voorzieningen voor
inwoners gewoon hoog scoort.
En waar we minder scoren lig
gen er plannen. Daarnaast:
Middelburg is financieel
gezond, het kraakt links en
rechts wat, maar als inwoner
hoef je niet bang te zijn voor
plotselinge belastingverhogin
gen. Ook een prettig idee.
Kortom, goed op weg en
steeds beter. En problemen in
de stad moeten we goed bekij
ken en oplossen.
'Hebben jullie nou niks te mau
wen in die gemeenteraad', kunt
u zich afvragen. Natuurlijk wel:
- Na het stadskantoor dreigt
ook een tweede publieksge
bouw op een verkeerde plaats
te komen, het theater. En het
zou nog onbetaalbaar worden
ook. Keer het tij, zegt D66 vanaf
2002 al!
- We hebben achterstand op
gebied van jongeren/starters
huisvesting. Tandje erbij als het
aan D66 ligt
- Wegen, straten, fietspadenon-
derhoud: beter plannen en niet
meer op korten!
- Versterk de stadseconomie,
de drager immers voor onder
houd en voorzieningen. Een
Economisch Actieplan (in 2002
ons initiatief) laat veel te lang
op zich wachten. Opschieten
en uitvoeren!
- We krijgen, als we zo door
gaan, nooit die prijs voor de
Groenste stad van Nederland
volgend jaar: Alle hens aan dek!
D66 Middelburg, klein en fijn, is
niet altijd in staat om naar u toe
te komen, kom dan naar ons.
Regelmatig staan we met een
stand op de markt.
Rob van Eijkelenburg
www. d66walcheren. nl
telefoon 62 94 11
1. MEER GOEDKOPE HUUR-
EN KOOPWONINGEN, zowel
door te bouwen als door door
stroming. Want voor starters en
jongeren is het op dit moment
erg moeilijk om een huis te vin
den.
2. SCHOLING, VRIJWILLI
GERSWERK OF BETAALD
WERK voor mensen met een
uitkering. Het college is
inmiddels volop aan de slag
met de Wet Werk en Bijstand
en wij blijven kritisch volgen of
mensen werkelijk de kansen
krijgen waar ze echt op heb
ben.
3. JONGERENCENTRUM IN DE
BINNENSTAD want wij willen
jongeren graag een eigen plek
geven. Dit jongerencentrum kan
wat ons betreft vandaag nog
open. Ook de Boksschool vin
den wij een uitstekend initiatief.
4. WIJKTAFELS EN KLANK
BORDGROEPEN, de inwoners
van de stad moeten een
belangrijke stem hebben in hun
wijk. Wij willen komend najaar
evalueren wat de knelpunten
zijn en hoe we de inspraak van
bewoners kunnen verbeteren.
5. DE WOONSERVICEZONE als
kloppend hart in de wijk. Wij
vinden het belangrijk dat oude
ren in hun wijk kunnen blijven
wonen, dat ze midden in de
samenleving blijven staan.
En dan nog wat anders, wij wil
len voor onze inwoners de
zaken goed regelen, maar voe
len ons ook verantwoordelijk
voor gasten binnen onze
gemeente. Dit jaar heeft het
Asielzoekerscentrum de functie
van Terugkeercentrum gekre
gen. Helaas faalt het terugkeer
beleid op alle fronten. De con
sequentie hiervan is dat er zon
der enige vorm van begeleiding
regelmatig gezinnen met kinde
ren op straat worden gezet, ook
in Middelburg. Wij vinden dit
onaanvaardbaar en willen nieu
we afspraken maken met de
verantwoordelijke organisatie,
het COA. Zodat er in
Middelburg geen mensen meer
zonder voorzieningen op straat
worden gezet.
De PvdA in Middelburg
In de Gemeenteraad: Saskia
Szarafinski (fractievoorzitter),
Aty Harwijne, Nelly de Bont,
Conny Boersma, Ron Bielok en
Marleen de Voogd.
Fractieassistenten: Finus Kuijs,
Monique Baltus en Erik Bak.
Onze wethouder is Albert de
Vries.
Voor meer informatie over de
Partij van de Arbeid kunt u bel
len (zie Thuis in Middelburg) of
kijken op onze website:
www.middelburg.pvda.nl
Wonen, werken en leven in
Middelburg is voor wat de WD-
fractie betreft de beleidslijn
voor de komende jaren. Dit
beleid zal beheerst ambitieus
moeten worden opgepakt en
uitgevoerd. De inwoners van
Middelburg zijn voor de VVD
belangrijke medespelers in het
politieke spel. De afweging tus
sen individueel en gemeen
schappelijk belang zal steeds
zorgvuldig moeten worden
gemaakt.
Dat vraagt veel van de politieke
vertegenwoordigers voor wat
betreft heldere communicatie
en een luisterend oor.
De plaatselijke politiek is er
voor haar inwoners. Diezelfde
inwoners hebben hun afge
vaardigden voor vier jaar het
vertrouwen gegeven. Dat neemt
niet weg, dat inwoners voor
zichzelf of anderen opkomen.
Immers, zij willen vrij keuzes
kunnen maken over werken,
wonen en leven in Middelburg.
Tegelijkertijd willen zij ook keu
zevrijheid in onderwijs en zorg.
Dat vraagt veel van beide partij
en in overlegsituaties. Door
slechte communicatie is een
sterk negatief gevoel ontstaan
naar overheden. De WD wil er
alles aan doen om dat naar de
toekomst te verbeteren, opdat
er in overleg gelijkwaardig door
alle partijen kan worden gepar
ticipeerd.
Wij hebben met ons allen ook
een verantwoordelijkheid voor
het wel en wee van onze stad.
Dat houdt in, dat er situaties
kunnen ontstaan waarbij er
vanuit de politiek een duidelijk
gemotiveerd 'nee' te horen zal
zijn. Niet om groepen burgers
negatief te benaderen, maar
wel om te waken over het alge
mene belang.
Werken aan de toekomst van
Middelburg is een speerpunt
voor de WD. Wij willen een
stad waar we trots op kunnen
zijn. Een stad met een gastvrije
uitstraling voor de vele bezoe
kers, maar ook een stad die
toekomstmogelijkheden biedt
voor onze kinderen.
Dit vraagt om een gezond vesti
gingsbeleid voor bedrijven en
aandacht voor de inrichting van
de industrieterreinen. Maar ook
aandacht voor de binnenstad,
met veilige fietsroutes en goed
onderhouden straten en wegen.
Veel aandacht zal uit moeten
gaan naar de jeugd. Via goed
onderwijs kan men veel berei
ken, maar voor die groepen, die
het moeilijk hebben dienen
gepaste programma's te wor
den ontwikkeld
De WD wil streven naar een
gezonde balans tussen de ver
schillende groepen binnen de
Middelburgse samenleving. Dat
vraagt van een ieder verdraag
zaamheid en begrip voor elkan
ders situatie. Jong, oud,
autochtoon of allochtoon, allen
hebben recht op aandacht.
Daarnaast willen wij aandacht
voor sociale rechtvaardigheid.
Er is een combinatie van
bescherming van mensen die
het echt nodig hebben en acti
vering van hen die nog moge
lijkheden hebben. Een dusdanig
ambitieniveau vraagt om goede
en duurzame keuzes, waarin
een goede financiële positie
vereist is. Dit is waar de VVD
voor staat.
Middelburg: een vitale
gemeente!
Het CDA gaat er van uit dat niet
alleen de overheid verantwoor
delijk is voor de samenleving.
Ook burgers, verenigingen en
maatschappelijke organisaties
dragen deze verantwoordelijk
heid. Alleen zo blijft een
gemeenschap vitaal.
Bestuur: Het gemeentebestuur
is er voor het scheppen van
randvoorwaarden, om te stimu
leren en coördineren. Burgers
behoren betrokken te zijn in
besluitvormingsprocessen
rondom veranderingen in woon
wijken. De gemeente behoort
met voldoende informatie naar
de burger toe te komen.
Mobiliteit: Het CDA vindt de
bereikbaarheid van de binnen
stad en de doorstroming van
het verkeer op de tangent zeer
belangrijk. Het CDA wil dat de
Schroebrug verbreed wordt, de
verkeersinstallaties geoptimali
seerd worden en het aantal
brugopeningen beperkt wordt
in overleg met gebruikers. In
2008 dient de langzaamver-
keersbrug echt te zijn aange
legd.
Economie: Het CDA wil een
startersfonds voor de begin
nende ondernemer in de
binnenstad. Onderwijs: Het
CDA wil dat er in Middelburg
een Zeeuwse Observatie Groep
gehuisvest wordt voor de 10 tot
15 kinderen per jaar die thuis
moeten zitten of de provincie
uit moeten omdat er geen
observatieklas in Zeeland
beschikbaar is. Er moet een
basisschool in de Mortiere
komen. En het CDA streeft er
naar dat er ruimte blijft op de
basisscholen voor humanistisch
vormingsonderwijs en gods
dienstonderwijs.
Veiligheid: Ook mag er niet
bezuinigd worden op voorlich-
tings- en preventielessen van
dalisme op scholen. Een
advies- en steunpunt huiselijk
geweld is van belang.
Vrije tijd: Middelburg als cultu
rele hoofdstad mag niet verlo
ren gaan. De wens is dat het
Zeeuws Museum en de con
cert- en gehoorzaal zo snel
mogelijk gerenoveerd en geo
pend worden.
Imago: Een langdurige schouw-
burgloze periode is funest voor
het cultuuraanbod in onze stad
en het streven is dat dit voorko
men wordt. De wens is dat er
snel een besluit genomen wordt
wat betreft het A-theater.
Werk en inkomen: Het CDA is
een groot voorstander van de
mens-mens-mens-methodiek
om langdurig werklozen weer
deel te laten nemen aan het
arbeidsproces.
Maatschappelijke participatie:
Bij de invoering van de Wet
Maatschappelijke
Ondersteuning pleit het CDA
voor zo min mogelijk bureau
cratie en voor zoveel mogelijk
geld rechtstreeks naar de zorg.
We willen een te kostbaar indi
catieorgaan voorkomen.
Milieu: Groene ruimten in en om
de stad dienen behouden te
blijven. Het CDA hecht grote
waarde aan het Bolwerk en de
groene longen.
Wonen: Het winkelcentrum in
de Stromenwijk moet er komen.
De gemeente zou hiervoor
gebruik moeten maken van het
SvnPlusfonds (stimulerings
fonds). Ook is de wens dat
starters op de woningmarkt een
zachte lening kunnen krijgen.
•VE -
«F» te
Middelburg Transparant (MT) is
vooral opgericht om misstan
den aan de kaak te stellen,
zoals Paul van Buitenen dat in
Europa doet namens Europa
Transparant. Er gaat in
Middelburg nogal wat mis.
ledereen kent de affaire A-thea
ter waarbij miljoenen over de
balk zijn gegooid. Verder zetten
wij ons in voor rechtvaardig
heid, integriteit en openheid.
Hieronder een aantal van onze
standpunten die wij in onze
algemene beschouwingen naar
voren hebben gebracht.
WONEN ZORG EN WELZIJN:
De studentenhuisvesting loopt
beter op schema dan de reali
sering van woonservicezones.
Een slechte zaak. Bejaarden
(Jacob Roggeveenhuis) in con
tainerwoningen laten wonen, is
voor ons onbespreekbaar.
Het A-theater: verder bouwen
aan de Zuidsingel is geen optie.
Daar moeten zorgwoningen
komen.
LOKALE HEFFINGEN:
Geconstateerd is door ons in
het jaarverslag, dat wij op num
mer twee in Zeeland staan wat
betreft de belastingdruk. We
hebben het dan over OZB,
rioolrechten en afvalstoffenhef
fing. Om meer in de pas de
lopen met de andere gemeen
ten stellen wij voor om de
belastingdruk niet te verhogen.
Ter vergelijking: Middelburg in
2004 705,per inwoner en
Veere 503,per inwoner.
WERK EN INKOMEN: Over de
invoering van de Wet Werk en
bijstand zijn we tevreden wat
de Gemeente Middelburg
betreft. Met behulp van de
beleidsmedewerkers, de cliën
tenraad en het Platform Arme
Kant van Middelburg zijn we tot
een goed product gekomen.
Over de invoering van de nieu
we Wet Maatschappelijke
Ondersteuning, de WMO,
maken wij ons zorgen. Binnen
de Gemeente Middelburg zijn
nu al 575 mantelzorgers zwaar
belast tot overbelast.
BESTUUR: We zijn niet blij zijn
we met het rapport van de
accountant. De gemeente krijgt
weliswaar het rapportcijfer 7,
maar zaken die fout zijn
gegaan, komen in dit rapport te
weinig naar voren. Bovendien
vinden wij dat de burger misleid
wordt. In de Faam van 8 juni jl.
stond: 'Zoals alle gemeenten in
Nederland is de accountant ook
in Middelburg nagegaan of
rechtmatig met de financiële
middelen is omgegaan. De
accountant heeft geen onregel
matigheden geconstateerd.' Dit
vinden wij onaanvaardbaar,
omdat geen rechtmatigheid-
onderzoek heeft plaatsgevon
den.
MOBILITEIT: Volgens gegevens
van de provincie (2004)
bedraagt het aantal openingen
van de stationsbrug 3.699 en
van de Schroebrug 3.584. Als
we deze getallen delen door het
aantal dagen (365) is dit meer
dan tien keer per dag! De
beroepsvaart vaart per jaar
slechts ruim 1.700 keer door
het kanaal en de recreatievaart
maar liefst 12.727 keer. Mede
uit economisch oogpunt is dit
voor ons onaanvaardbaar. Veel
klachten hierover worden ook
ontvangen van ambulancever
voer, brandweer, politie enz.
Ook de verkeerssituatie op de
Stationsbrug (met name voor
fietsers) levert soms levensge
vaarlijke situaties op.