Wat doen we? Waarom? Wat kost het? Br Ml Week 25 Reacties partijen op Kadernota 2006 - 2009 HBS c&> D66: STEEDS BETER Wat wil de Parti] van de Arbeid voor Middelburg? iMïiy J i j r i L l; POLITIEKE PARTIJ Partij van de Arbeid mm ri JJHENP SÉ li MIDDELBURG TRANSPARANT rio rn MIDDELBURG Nederland ransparant De Faam RB9HH 4 ass Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door Communicatie. Reacties zijn welkom! Per e-mail naar info@middelburg.nl of per telefoon op (0118) 67 50 00. Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in het stadskantoor aan de Kanaalweg 3. Meer info: www.middelburg.nl Maximaal Text, vanaf pagina 830 In de raadsvergaderingen van afgelopen maandag en dins dag kwam de Kadernota 2006 - 2009 aan de orde. Vooruitlopend op de Programmabegroting 2006 kon den de partijen nu hun wensen plaatsen, zodat die bij het opstellen van de begroting kun nen worden vastgesteld. In november wordt de begroting voor volgend jaar definitief vast gesteld. Deze week hebben de partijen op de gemeentepagina ruimte gekregen om een samenvatting van hun uitgesproken bijdrage te plaatsen. Daarnaast vindt u - zoals nor maal - nog artikelen met infor matie van de gemeente Middelburg. Staaikun&g Gereformeerde Op 20 juni heeft de gemeente raad de Kadernota 2006 behan deld. U hebt er wellicht over gelezen in uw krant. In de kadernota berichten burge meester en wethouders de raad hoeveel geld zij het volgende jaar denken over te houden en waaraan zij dat overschot willen uitgeven. De raad kan ook zelf voorkeuren aangeven. De behandeling van de Kadernota 2006 is bijzonder. Het is de laatste gelegenheid vóór de verkiezingen, waarbij de gemeenteraad een alge meen oordeel kan uitspreken over het gevoerde bestuur. Ons oordeel is niet positief. Het zittende college is zijn regeer periode begonnen onder het motto 'verbetering van de com municatie met de burger'. Na drie jaar moet de Politieke Partij Middelburg vaststellen dat het nog steeds slecht gesteld is met die communicatie. De gemeente moet dat ook her haaldelijk toegeven. Denkt u aan de plannen voor de sluiting van de complexen voor onze bejaarde inwoners en over de bouw woon-zorg projecten. Denkt u aan 'de alles komt goed' verhalen over het A-thea- ter. Was het een reële discussie over de Kadernota 2006? Houden we in 2006 echt iets over voor een paar extraatjes? Wij denken van niet. In de kadernota is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de tegenvallers rond het A-theater. Het debacle van Groen Links wethouder Adrie van 't Westeinde zal de gemeente vol gend jaar heel veel geld gaan kosten. De Politieke Partij Middelburg is ervan overtuigd dat al veel geld in de put aan de Noordstraat is verdwenen en nog zal verdwijnen. Wij voor spellen u dat het A-theater niet aan de Noordstraat gebouwd zal worden. Dat het college veel te lang aan deze locatie heeft vastgehouden en dat van uw geld heel veel uiteindelijk zon der resultaat zal zijn wegge gooid. Een ander punt van onze zorg zijn de risico's van de zoge naamde strategische projecten. Met name in het gebied langs het kanaal is veel geld gesto ken, waarvan de Politieke Partij Middelburg het rendement nog moet zien. Tijdens de verkiezin gen heeft onze partij ervoor gepleit de ambities bij te stel len. Daartoe waren de college partijen CDA, PvdA, Christenunie en Groen Links niet bereid. U betaalt het gelag. De fractie van de Politieke Partij Middelburg Hayati Akdag, Rob Koper, Piet Kraan, Ria van den Boogaart Beheerst ambitieus besturen De SGP-fractie roept al jaren dat we de politieke polsstok niet te ver weg moeten zetten en niet alles tegelijk moeten doen, maar op een beheerste manier. Over de strategische projecten en de financiële beheersing daarvan constateren we het volgende: De kosten van het project Stationsgebied rijzen de pan uit. Er worden vele miljoenen Euro's meer ingepompt dan geraamd was. Het A-theater loopt uit op een debacle. Toch houdt het college krampachtig vast dat er een A-theater moet komen, ook al is de exploitatie niet rond te krijgen. Herstructurering Stromenwijk kan alleen maar gefinancierd worden met ISV-gelden. De uitvoering is daarmee volledig afhankelijk geworden van sub sidie. Dat is een groot risico. We vinden dat de toezeggin gen die gedaan zijn naar de winkeliers over het winkelcen trum door moeten gaan. De wethouder moet op zoek naar middelen. Je kunt zo'n project niet in gang zetten en achteraf zeggen: ik heb geen geld. Het college vraagt een kre diet voor de start van het pro ject Kanaalzone (Ramsburg). Onze fractie staat in principe achter dit project, maar alleen als het haalbaar is. Begin pas als er geld voor is. Het is niet verantwoord dit project te star ten terwijl we in de Stromenwijk niet verder kun nen (winkelcentrum) omdat er geen geld is! Er is een ster ke concentratie van parkeervoo- zieningen ten westen van de stad. (wellicht overcapaciteit), maar ten oosten van de stad is nauwe lijks iets te vinden. Op het moment dat de N57 gereali seerd wordt, moet ook daar een parkeervoorziening zijn. SGP Prioriteiten Realiseer projecten die in uit voering zijn binnen budget. Stel nieuwe grote projecten uit. Stop het project A-theater. Investeer meer in onderhoud en dienstverlening. - Onderwijs, onderwijskundige vernieuwingen - Infrastructuur, wegenonder- houd, transferium, parkeren - Milieu/groenbeheer, bolwer ken - Gebouwenbeheer, monumen- tenonderhoud Op de goede weg? Het zou de SGP veel waard zijn als ook in moreel opzicht een stap gezet werd in de goede richting. Dat kan door herbezinning op waarden en normen. We blijven daarvoor pleiten, omdat we vinden dat onze samenleving in moreel opzicht steeds verder achteruit gaat. Vanuit onze christelijke levensvisie pleiten we voor een terugkeer naar een op Gods Woord en Wet gebaseerd leven. Tot welzijn van onze stad en haar inwoners. In de weblog op de website van de gemeente Middelburg informeren we u regelmatig over ons standpunt ten aan zien van actuele zaken in de politiek. Zie: www.middel- burg.nl (weblog-SGP) 'Waar we heen willen met onze stad en hoe we daar komen'. D66 Middelburg houdt zich steeds vast aan deze twee thema's in de gemeentepolitiek. Onze gemeente heeft een visie vastgelegd voor gewenste ont wikkelingen tot 2030, de zoge naamde kwaliteitsatlas. Stukje bij beetje komen er nu plannen langs die hier mee te maken hebben: Stationsgebied, Ramsburg, Veersepoort en Stromenwijk. Die plannen komen niet alleen langs, ze komen heel dichtbij. En dan gaat het krakenVoor- en tegenstanders, belangengroe peringen, gelukkig vindt men de weg steeds beter naar gemeen teraadsleden die dan beter de beslissingen kunnen nemen die ze moeten nemen. D66 waardeert deze ontwikkeling positief, de stad is van u. Die kwaliteitsatlas gaat veel over stenen en plannen. En minder over mensen. Dat tekort vingen we op door een sociale kwaliteitsatlas te maken, per wijk, en die wordt in het najaar behandeld. Twee prima ontwikkelingen, immers, geen visie, geen toe komst. Vóór alles: D66 is trots op Middelburg als stad. En daar is ook reden voor. In Nederland en Zeeland wordt van alles onder zocht. We zien dat Middelburg op gebieden als wonen, veilig heid en voorzieningen voor inwoners gewoon hoog scoort. En waar we minder scoren lig gen er plannen. Daarnaast: Middelburg is financieel gezond, het kraakt links en rechts wat, maar als inwoner hoef je niet bang te zijn voor plotselinge belastingverhogin gen. Ook een prettig idee. Kortom, goed op weg en steeds beter. En problemen in de stad moeten we goed bekij ken en oplossen. 'Hebben jullie nou niks te mau wen in die gemeenteraad', kunt u zich afvragen. Natuurlijk wel: - Na het stadskantoor dreigt ook een tweede publieksge bouw op een verkeerde plaats te komen, het theater. En het zou nog onbetaalbaar worden ook. Keer het tij, zegt D66 vanaf 2002 al! - We hebben achterstand op gebied van jongeren/starters huisvesting. Tandje erbij als het aan D66 ligt - Wegen, straten, fietspadenon- derhoud: beter plannen en niet meer op korten! - Versterk de stadseconomie, de drager immers voor onder houd en voorzieningen. Een Economisch Actieplan (in 2002 ons initiatief) laat veel te lang op zich wachten. Opschieten en uitvoeren! - We krijgen, als we zo door gaan, nooit die prijs voor de Groenste stad van Nederland volgend jaar: Alle hens aan dek! D66 Middelburg, klein en fijn, is niet altijd in staat om naar u toe te komen, kom dan naar ons. Regelmatig staan we met een stand op de markt. Rob van Eijkelenburg www. d66walcheren. nl telefoon 62 94 11 1. MEER GOEDKOPE HUUR- EN KOOPWONINGEN, zowel door te bouwen als door door stroming. Want voor starters en jongeren is het op dit moment erg moeilijk om een huis te vin den. 2. SCHOLING, VRIJWILLI GERSWERK OF BETAALD WERK voor mensen met een uitkering. Het college is inmiddels volop aan de slag met de Wet Werk en Bijstand en wij blijven kritisch volgen of mensen werkelijk de kansen krijgen waar ze echt op heb ben. 3. JONGERENCENTRUM IN DE BINNENSTAD want wij willen jongeren graag een eigen plek geven. Dit jongerencentrum kan wat ons betreft vandaag nog open. Ook de Boksschool vin den wij een uitstekend initiatief. 4. WIJKTAFELS EN KLANK BORDGROEPEN, de inwoners van de stad moeten een belangrijke stem hebben in hun wijk. Wij willen komend najaar evalueren wat de knelpunten zijn en hoe we de inspraak van bewoners kunnen verbeteren. 5. DE WOONSERVICEZONE als kloppend hart in de wijk. Wij vinden het belangrijk dat oude ren in hun wijk kunnen blijven wonen, dat ze midden in de samenleving blijven staan. En dan nog wat anders, wij wil len voor onze inwoners de zaken goed regelen, maar voe len ons ook verantwoordelijk voor gasten binnen onze gemeente. Dit jaar heeft het Asielzoekerscentrum de functie van Terugkeercentrum gekre gen. Helaas faalt het terugkeer beleid op alle fronten. De con sequentie hiervan is dat er zon der enige vorm van begeleiding regelmatig gezinnen met kinde ren op straat worden gezet, ook in Middelburg. Wij vinden dit onaanvaardbaar en willen nieu we afspraken maken met de verantwoordelijke organisatie, het COA. Zodat er in Middelburg geen mensen meer zonder voorzieningen op straat worden gezet. De PvdA in Middelburg In de Gemeenteraad: Saskia Szarafinski (fractievoorzitter), Aty Harwijne, Nelly de Bont, Conny Boersma, Ron Bielok en Marleen de Voogd. Fractieassistenten: Finus Kuijs, Monique Baltus en Erik Bak. Onze wethouder is Albert de Vries. Voor meer informatie over de Partij van de Arbeid kunt u bel len (zie Thuis in Middelburg) of kijken op onze website: www.middelburg.pvda.nl Wonen, werken en leven in Middelburg is voor wat de WD- fractie betreft de beleidslijn voor de komende jaren. Dit beleid zal beheerst ambitieus moeten worden opgepakt en uitgevoerd. De inwoners van Middelburg zijn voor de VVD belangrijke medespelers in het politieke spel. De afweging tus sen individueel en gemeen schappelijk belang zal steeds zorgvuldig moeten worden gemaakt. Dat vraagt veel van de politieke vertegenwoordigers voor wat betreft heldere communicatie en een luisterend oor. De plaatselijke politiek is er voor haar inwoners. Diezelfde inwoners hebben hun afge vaardigden voor vier jaar het vertrouwen gegeven. Dat neemt niet weg, dat inwoners voor zichzelf of anderen opkomen. Immers, zij willen vrij keuzes kunnen maken over werken, wonen en leven in Middelburg. Tegelijkertijd willen zij ook keu zevrijheid in onderwijs en zorg. Dat vraagt veel van beide partij en in overlegsituaties. Door slechte communicatie is een sterk negatief gevoel ontstaan naar overheden. De WD wil er alles aan doen om dat naar de toekomst te verbeteren, opdat er in overleg gelijkwaardig door alle partijen kan worden gepar ticipeerd. Wij hebben met ons allen ook een verantwoordelijkheid voor het wel en wee van onze stad. Dat houdt in, dat er situaties kunnen ontstaan waarbij er vanuit de politiek een duidelijk gemotiveerd 'nee' te horen zal zijn. Niet om groepen burgers negatief te benaderen, maar wel om te waken over het alge mene belang. Werken aan de toekomst van Middelburg is een speerpunt voor de WD. Wij willen een stad waar we trots op kunnen zijn. Een stad met een gastvrije uitstraling voor de vele bezoe kers, maar ook een stad die toekomstmogelijkheden biedt voor onze kinderen. Dit vraagt om een gezond vesti gingsbeleid voor bedrijven en aandacht voor de inrichting van de industrieterreinen. Maar ook aandacht voor de binnenstad, met veilige fietsroutes en goed onderhouden straten en wegen. Veel aandacht zal uit moeten gaan naar de jeugd. Via goed onderwijs kan men veel berei ken, maar voor die groepen, die het moeilijk hebben dienen gepaste programma's te wor den ontwikkeld De WD wil streven naar een gezonde balans tussen de ver schillende groepen binnen de Middelburgse samenleving. Dat vraagt van een ieder verdraag zaamheid en begrip voor elkan ders situatie. Jong, oud, autochtoon of allochtoon, allen hebben recht op aandacht. Daarnaast willen wij aandacht voor sociale rechtvaardigheid. Er is een combinatie van bescherming van mensen die het echt nodig hebben en acti vering van hen die nog moge lijkheden hebben. Een dusdanig ambitieniveau vraagt om goede en duurzame keuzes, waarin een goede financiële positie vereist is. Dit is waar de VVD voor staat. Middelburg: een vitale gemeente! Het CDA gaat er van uit dat niet alleen de overheid verantwoor delijk is voor de samenleving. Ook burgers, verenigingen en maatschappelijke organisaties dragen deze verantwoordelijk heid. Alleen zo blijft een gemeenschap vitaal. Bestuur: Het gemeentebestuur is er voor het scheppen van randvoorwaarden, om te stimu leren en coördineren. Burgers behoren betrokken te zijn in besluitvormingsprocessen rondom veranderingen in woon wijken. De gemeente behoort met voldoende informatie naar de burger toe te komen. Mobiliteit: Het CDA vindt de bereikbaarheid van de binnen stad en de doorstroming van het verkeer op de tangent zeer belangrijk. Het CDA wil dat de Schroebrug verbreed wordt, de verkeersinstallaties geoptimali seerd worden en het aantal brugopeningen beperkt wordt in overleg met gebruikers. In 2008 dient de langzaamver- keersbrug echt te zijn aange legd. Economie: Het CDA wil een startersfonds voor de begin nende ondernemer in de binnenstad. Onderwijs: Het CDA wil dat er in Middelburg een Zeeuwse Observatie Groep gehuisvest wordt voor de 10 tot 15 kinderen per jaar die thuis moeten zitten of de provincie uit moeten omdat er geen observatieklas in Zeeland beschikbaar is. Er moet een basisschool in de Mortiere komen. En het CDA streeft er naar dat er ruimte blijft op de basisscholen voor humanistisch vormingsonderwijs en gods dienstonderwijs. Veiligheid: Ook mag er niet bezuinigd worden op voorlich- tings- en preventielessen van dalisme op scholen. Een advies- en steunpunt huiselijk geweld is van belang. Vrije tijd: Middelburg als cultu rele hoofdstad mag niet verlo ren gaan. De wens is dat het Zeeuws Museum en de con cert- en gehoorzaal zo snel mogelijk gerenoveerd en geo pend worden. Imago: Een langdurige schouw- burgloze periode is funest voor het cultuuraanbod in onze stad en het streven is dat dit voorko men wordt. De wens is dat er snel een besluit genomen wordt wat betreft het A-theater. Werk en inkomen: Het CDA is een groot voorstander van de mens-mens-mens-methodiek om langdurig werklozen weer deel te laten nemen aan het arbeidsproces. Maatschappelijke participatie: Bij de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning pleit het CDA voor zo min mogelijk bureau cratie en voor zoveel mogelijk geld rechtstreeks naar de zorg. We willen een te kostbaar indi catieorgaan voorkomen. Milieu: Groene ruimten in en om de stad dienen behouden te blijven. Het CDA hecht grote waarde aan het Bolwerk en de groene longen. Wonen: Het winkelcentrum in de Stromenwijk moet er komen. De gemeente zou hiervoor gebruik moeten maken van het SvnPlusfonds (stimulerings fonds). Ook is de wens dat starters op de woningmarkt een zachte lening kunnen krijgen. •VE - «F» te Middelburg Transparant (MT) is vooral opgericht om misstan den aan de kaak te stellen, zoals Paul van Buitenen dat in Europa doet namens Europa Transparant. Er gaat in Middelburg nogal wat mis. ledereen kent de affaire A-thea ter waarbij miljoenen over de balk zijn gegooid. Verder zetten wij ons in voor rechtvaardig heid, integriteit en openheid. Hieronder een aantal van onze standpunten die wij in onze algemene beschouwingen naar voren hebben gebracht. WONEN ZORG EN WELZIJN: De studentenhuisvesting loopt beter op schema dan de reali sering van woonservicezones. Een slechte zaak. Bejaarden (Jacob Roggeveenhuis) in con tainerwoningen laten wonen, is voor ons onbespreekbaar. Het A-theater: verder bouwen aan de Zuidsingel is geen optie. Daar moeten zorgwoningen komen. LOKALE HEFFINGEN: Geconstateerd is door ons in het jaarverslag, dat wij op num mer twee in Zeeland staan wat betreft de belastingdruk. We hebben het dan over OZB, rioolrechten en afvalstoffenhef fing. Om meer in de pas de lopen met de andere gemeen ten stellen wij voor om de belastingdruk niet te verhogen. Ter vergelijking: Middelburg in 2004 705,per inwoner en Veere 503,per inwoner. WERK EN INKOMEN: Over de invoering van de Wet Werk en bijstand zijn we tevreden wat de Gemeente Middelburg betreft. Met behulp van de beleidsmedewerkers, de cliën tenraad en het Platform Arme Kant van Middelburg zijn we tot een goed product gekomen. Over de invoering van de nieu we Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de WMO, maken wij ons zorgen. Binnen de Gemeente Middelburg zijn nu al 575 mantelzorgers zwaar belast tot overbelast. BESTUUR: We zijn niet blij zijn we met het rapport van de accountant. De gemeente krijgt weliswaar het rapportcijfer 7, maar zaken die fout zijn gegaan, komen in dit rapport te weinig naar voren. Bovendien vinden wij dat de burger misleid wordt. In de Faam van 8 juni jl. stond: 'Zoals alle gemeenten in Nederland is de accountant ook in Middelburg nagegaan of rechtmatig met de financiële middelen is omgegaan. De accountant heeft geen onregel matigheden geconstateerd.' Dit vinden wij onaanvaardbaar, omdat geen rechtmatigheid- onderzoek heeft plaatsgevon den. MOBILITEIT: Volgens gegevens van de provincie (2004) bedraagt het aantal openingen van de stationsbrug 3.699 en van de Schroebrug 3.584. Als we deze getallen delen door het aantal dagen (365) is dit meer dan tien keer per dag! De beroepsvaart vaart per jaar slechts ruim 1.700 keer door het kanaal en de recreatievaart maar liefst 12.727 keer. Mede uit economisch oogpunt is dit voor ons onaanvaardbaar. Veel klachten hierover worden ook ontvangen van ambulancever voer, brandweer, politie enz. Ook de verkeerssituatie op de Stationsbrug (met name voor fietsers) levert soms levensge vaarlijke situaties op.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 4