UW HELE LEVEN GER
MAKERS
Henders Hazel
OF FINE FURNITURE!
HAPPY
Heerlijk zomer!
ACTIE: MOOI STRAK
UITGEVOERD PROGRAMMA:
Zo houden wij het gezellig!
ONTDEK UW LIFESTYLE IN ONZE WOONWINKEL!
TIP
1
DOE DE TEST OP WWW.HEBIKCOPD.NL
Aangenaam kennis maken met de nieuwste
en tevens leukste lifestyle woonformule van
Nederland. In onze Henders Hazel laten wij
u het gezellige wonen ervaren!
Eetkamer tafeh8ox90,
Salontafel 130x70,
4-deurs dressoir,
Boekenkast,
6 stoelen
Comfortabele 2- en 3-zits.
Nu van 4800,-
voor:
GOES
Marconistraat 15-15a
Tel. (0113) 22 41 17
www.happywoonstory.nl
i80
Woensdag 22 juni 2005
De Faam
13
4 «S
U vindt
Henders Haiel
in de Happy WoonStory
op de meubelboulevard
van Coes.
Kleur en geur overheersen
overal in de tuin. Massa's bloe
men doen hun uiterste best om
insecten te lokken voor de be
stuiving en wij profiteren vol
op van die weelde mee. Juni is
vaak de zonnigste maand van
het jaar. De grond kan dan
snel uitdrogen. Vergeet niet te
sproeien. Sterke kamerplan
ten (vingerplant, kamerden
e.d.) kunnen nu ook naar bui
ten.
Bij een goede haag grijpen de
takken van de buurplanten als
het ware in elkaar. Hoe dichter
en sterker de planten van nature
vertakken, des te steviger wordt
de haag. Die sterke vertakking
neemt nog toe door te knippen.
Voor ieder takje dat u inkort, ko
men er meestal twee nieuwe
terug. Vooral bij op zich al fijn
vertakte planten als Buxus is va
ker knippen dan ook sterk aan te
raden. Zeker als ze ook nog eens
snel groeien, zoals liguster en
laurierkers (Prunus laurocera-
sus). Langzamer groeiers als
beuk, haagbeuk en Taxus ook
zeker twee keer per jaar knip
pen. Doe dat deze maand rond
de langste dag (21 juni). Kort
daarna gaan veel planten name
lijk een paar weken extra hard
groeien, zodat ze zich snel van
de ingreep herstellen. Coniferen
nooit tot achter het groen knip
pen (nooit kale takken maken),
want die lopen vaak niet meer
uit (met Taxus als enige uitzon
dering). Ook snelgroeiende con
iferen als Chamaecyparis lawso-
niana en de bekende leylandii's
(x Cupressocyparis leylandii
nooit kaal knippen. Knip niet la
ter dan eind augustus. Daarna
moeten de planten namelijk af-
rijpen voor de winter.
Je kunt van beukenboompjes
(Fagus sylvatica) een haag ma
ken, maar ook van haagbeuk. De
laatste is een totaal andere
boomsoort (Carpinus betulus)
die niet alleen naam maar ook
qua blad wel op de echte beuk
lijkt. Het blad van de haagbeuk
is wat doffer en meer gegroefd.
De haagbeug is in de lente snel
ler groen ook al omdat hij snel
ler groeit. Een ander groot ver
schil merkje 's winters: de beuk
(Fagus dus) houdt zijn fraai
bruin verdorde blad de hele win
ter vast tot in het voorjaar het
nieuwe blad verschijnt, de haag
beuk gooit zijn blad veel eerder
af. Beuken zijn er met groen en
paarsrood blad (rode beuk),
haagbeuk alleen met groen blad.
Over de beuk moet u weten dat
hij niet kan leven zonder een be
paald schimmeltje tussen zijn
wortels. Als dat ontbreekt gaan
ze na het inplanten vaak dood.
Zorg dat u ze met wat grond aan
de wortels koopt, of doe het
schimmeltje er in het plantgat
bij (als preparaat te koop).
Oppas voor uw planten en tuin
tijdens uw vakantie?
Handig is een afspraak met een
hovenier. Die neemt voor een
klein bedrag de zorg graag tijde
lijk van u over en houdt alles
netjes bij. En wat leven rond het
huis is nog veiliger ook.
KRIJGEN NIEUWE STREPEN
U kent ze misschien al wel; wegen met een dubbele streep in het
midden of plattelandswegen zonder middenstreep maar aan de zij
kanten alleen onderbroken strepen. Dit nieuwe uiterlijk van wegen
komt voort uit landelijk beleid op het gebied van verkeersveiligheid. De
strepen worden ook wel "essentiële herkenbaarheidskenmerken"
genoemd. Zeeland heeft ingestemd met dit beleid en zal deze kenmer
ken de komende jaren invoeren. Groot voordeel voor de weggebruiker
is dan dat u aan de weg kunt zien hoe hard u mag.
Zonder fietsstroken, op 60 km wegen
Wel inhalen op 80 km wegen
Niet inhalen op 80 km wegen
mw—
Wk
£51
wmwrnmrnm
f:®
N288 tussen Zouielande en Westkapelle
Waar doen we het voor?
Het nieuwe uiterlijk van de wegen moet bijdragen aan de
verkeersveiligheidsdoelstelling voor Zeeland: in 2010
20% minder ernstige verkeersslachtoffers (doden en zie
kenhuisopnamen) ten opzichte van het gemiddelde in de
jaren 2001-2003. Voor Zeeland betekent dat in 2010:
maximaal 321 ernstige verkeersslachtoffers, waarvan
maximaal 24 met dodelijke afloop.
Het wegontwerp heeft invloed op het gedrag van men
sen. De nieuwe strepen op de wegen zullen daarom een
bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal ver
keersslachtoffers. Samen met alle andere geplande en
uitgevoerde maatregelen moeten we de doelstelling kun
nen halen.
In Zeeland zullen over ongeveer vijf jaar alle wegen aan
gepast zijn en een nieuw uiterlijk hebben.
De soort strepen geeft dan aan hoe hard u mag. Verder
verwachten we dat weggebruikers minder vaak de nei
ging zullen hebben de maximumsnelheid te overschrij
den door het nieuwe uiterlijk. En dat is weer positief voor
dé veiligheid.
Waarom duurt dit vijf jaar?
De Zeeuwse wegbeheerders met wegen buiten de
bebouwde kom hebben ervoor gekozen om deze nieuwe
markering zoveel mogelijk samen met het gewone onder
houd te laten uitvoeren. Zo kunnen de kosten beperkt blij
ven en "maken ze dus werk met werk". Ook zou het veel
overlast geven als bijvoorbeeld alle Zeeuwse wegen in
één jaar veranderd zouden worden. U zou dan met veel
afgesloten wegen en omleidingen te maken krijgen.
Doordat het lang duurt voordat alle wegen zijn aange
pakt, kunnen we pas over een jaar of vijf echt zeggen: u
kunt aan het uiterlijk van een weg zien hoe hard u mag.
In de komende periode zult u nog wegen tegenkomen
met een afwijkend uiterlijk.
Rondweg Koudekerke bij Vlissingen
Inhalen, waar wel en waar niet?
Zoals te zien op de tekeningen aan de linkerkant kunnen
wegen met een dubbele streep in het midden wel of geen
inhaalverbod hebben. Als de streep onderbroken is, mag
u inhalen. Als die is doorgetrokken, is inhalen verboden.
De Zeeuwse wegbeheerders zijn van plan meer inhaal-
verboden in te stellen. Dit om de wegen veiliger te maken
en ernstige frontale botsingen te voorkomen.
Uitgangspunt van het plan is: rijden er meer dan 7.000
motorvoertuigen per etmaal over een weg, dan wordt er
een inhaalverbod ingesteld. Waar landbouwverkeer op
Wegen die in aanmerking komen voor het invoeren van
een inhaalverbod
■MMMn
N254, van Middelburg naar de tunnel
de rijbaan rijdt, is het uiteraard wel toegestaan landbouw
verkeer in te halen. Waar dat wel mag, staan verkeers
borden die dat aangeven.
Wat vindt u van het beleid rond inhaalverboden?
De Zeeuwse wegbeheerders willen dus meer inhaalver
boden instellen. De komende twee a drie jaar willen de
wegbeheerders nagaan hoe de ervaringen zijn als er
vaker zo'n verbod wordt ingesteld. Heeft u op dit moment
al een mening over het beleid rondom inhaalverboden?
Laat het ons weten via: verkeersveiligheid@zeeland.nl
of per post op het volgende adres: Provincie Zeeland,
directie l&V, t.a.v. dhr. W.J. Blommaert, postbus 524,
4330 AM, Middelburg. Meer informatie vindt u op:
www.zeeland.nl/verkeersveiligheid
In het najaar stellen de besturen van de wegbeheerders
het beleid voor de komende tijd vast. Als u voor 30 juni
reageert, kunnen wij uw mening meenemen in de besluit
vorming. Bij concrete invoering van een inhaalverbod op
een weg, volgen de overheden de gebruikelijke officiële
procedure. Dat betekent dat er een verkeersbesluit wordt
genomen. Hier horen voor de regelmatige gebruiker van
die weg natuurlijk ook mogelijkheden tot bezwaar en
beroep bij. De verkeersbesluiten worden gepubliceerd in
dag- en weekbladen.
Let op!
Het duurt nog een tijdje voordat alle wegen her
ingericht zijn en u dus echt aan het uiterlijk van
de weg kan zien hoe hard u mag. Bij sommige
wegen lijkt het net alsof ze al helemaal voldoen
aan de kenmerken, maar - let op - deze zijn
nog niet helemaal klaar. Op bijvoorbeeld de
Zeelandbrug of de Rondweg Zaamslag (N61)
in Zeeuws-Vlaanderen ziet u doorgetrokken
kantstrepen, maar u mag hier maar 80 kilome
ter per uur. In de komende jaren wordt dit soort
wegen nog verder aangepast. Voor nu geldt
vooral: blijf goed op de borden letten!
Wel inhalen op 100 km wegen
Niet inhalen op J00 km wegen
DIT IS EEN GEZAMENLIJK PROJECT VAN RIJKSWATERSTAAT ZEELAND, PROVINCIE ZEELAND, WATERSCHAP ZEEUWSE EILANDEN EN WATERSCHAP ZEEUWS-VLAANDEREN