UW HELE LEVEN GER MAKERS Henders Hazel OF FINE FURNITURE! HAPPY Heerlijk zomer! ACTIE: MOOI STRAK UITGEVOERD PROGRAMMA: Zo houden wij het gezellig! ONTDEK UW LIFESTYLE IN ONZE WOONWINKEL! TIP 1 DOE DE TEST OP WWW.HEBIKCOPD.NL Aangenaam kennis maken met de nieuwste en tevens leukste lifestyle woonformule van Nederland. In onze Henders Hazel laten wij u het gezellige wonen ervaren! Eetkamer tafeh8ox90, Salontafel 130x70, 4-deurs dressoir, Boekenkast, 6 stoelen Comfortabele 2- en 3-zits. Nu van 4800,- voor: GOES Marconistraat 15-15a Tel. (0113) 22 41 17 www.happywoonstory.nl i80 Woensdag 22 juni 2005 De Faam 13 4 «S U vindt Henders Haiel in de Happy WoonStory op de meubelboulevard van Coes. Kleur en geur overheersen overal in de tuin. Massa's bloe men doen hun uiterste best om insecten te lokken voor de be stuiving en wij profiteren vol op van die weelde mee. Juni is vaak de zonnigste maand van het jaar. De grond kan dan snel uitdrogen. Vergeet niet te sproeien. Sterke kamerplan ten (vingerplant, kamerden e.d.) kunnen nu ook naar bui ten. Bij een goede haag grijpen de takken van de buurplanten als het ware in elkaar. Hoe dichter en sterker de planten van nature vertakken, des te steviger wordt de haag. Die sterke vertakking neemt nog toe door te knippen. Voor ieder takje dat u inkort, ko men er meestal twee nieuwe terug. Vooral bij op zich al fijn vertakte planten als Buxus is va ker knippen dan ook sterk aan te raden. Zeker als ze ook nog eens snel groeien, zoals liguster en laurierkers (Prunus laurocera- sus). Langzamer groeiers als beuk, haagbeuk en Taxus ook zeker twee keer per jaar knip pen. Doe dat deze maand rond de langste dag (21 juni). Kort daarna gaan veel planten name lijk een paar weken extra hard groeien, zodat ze zich snel van de ingreep herstellen. Coniferen nooit tot achter het groen knip pen (nooit kale takken maken), want die lopen vaak niet meer uit (met Taxus als enige uitzon dering). Ook snelgroeiende con iferen als Chamaecyparis lawso- niana en de bekende leylandii's (x Cupressocyparis leylandii nooit kaal knippen. Knip niet la ter dan eind augustus. Daarna moeten de planten namelijk af- rijpen voor de winter. Je kunt van beukenboompjes (Fagus sylvatica) een haag ma ken, maar ook van haagbeuk. De laatste is een totaal andere boomsoort (Carpinus betulus) die niet alleen naam maar ook qua blad wel op de echte beuk lijkt. Het blad van de haagbeuk is wat doffer en meer gegroefd. De haagbeug is in de lente snel ler groen ook al omdat hij snel ler groeit. Een ander groot ver schil merkje 's winters: de beuk (Fagus dus) houdt zijn fraai bruin verdorde blad de hele win ter vast tot in het voorjaar het nieuwe blad verschijnt, de haag beuk gooit zijn blad veel eerder af. Beuken zijn er met groen en paarsrood blad (rode beuk), haagbeuk alleen met groen blad. Over de beuk moet u weten dat hij niet kan leven zonder een be paald schimmeltje tussen zijn wortels. Als dat ontbreekt gaan ze na het inplanten vaak dood. Zorg dat u ze met wat grond aan de wortels koopt, of doe het schimmeltje er in het plantgat bij (als preparaat te koop). Oppas voor uw planten en tuin tijdens uw vakantie? Handig is een afspraak met een hovenier. Die neemt voor een klein bedrag de zorg graag tijde lijk van u over en houdt alles netjes bij. En wat leven rond het huis is nog veiliger ook. KRIJGEN NIEUWE STREPEN U kent ze misschien al wel; wegen met een dubbele streep in het midden of plattelandswegen zonder middenstreep maar aan de zij kanten alleen onderbroken strepen. Dit nieuwe uiterlijk van wegen komt voort uit landelijk beleid op het gebied van verkeersveiligheid. De strepen worden ook wel "essentiële herkenbaarheidskenmerken" genoemd. Zeeland heeft ingestemd met dit beleid en zal deze kenmer ken de komende jaren invoeren. Groot voordeel voor de weggebruiker is dan dat u aan de weg kunt zien hoe hard u mag. Zonder fietsstroken, op 60 km wegen Wel inhalen op 80 km wegen Niet inhalen op 80 km wegen mw— Wk £51 wmwrnmrnm f:® N288 tussen Zouielande en Westkapelle Waar doen we het voor? Het nieuwe uiterlijk van de wegen moet bijdragen aan de verkeersveiligheidsdoelstelling voor Zeeland: in 2010 20% minder ernstige verkeersslachtoffers (doden en zie kenhuisopnamen) ten opzichte van het gemiddelde in de jaren 2001-2003. Voor Zeeland betekent dat in 2010: maximaal 321 ernstige verkeersslachtoffers, waarvan maximaal 24 met dodelijke afloop. Het wegontwerp heeft invloed op het gedrag van men sen. De nieuwe strepen op de wegen zullen daarom een bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal ver keersslachtoffers. Samen met alle andere geplande en uitgevoerde maatregelen moeten we de doelstelling kun nen halen. In Zeeland zullen over ongeveer vijf jaar alle wegen aan gepast zijn en een nieuw uiterlijk hebben. De soort strepen geeft dan aan hoe hard u mag. Verder verwachten we dat weggebruikers minder vaak de nei ging zullen hebben de maximumsnelheid te overschrij den door het nieuwe uiterlijk. En dat is weer positief voor dé veiligheid. Waarom duurt dit vijf jaar? De Zeeuwse wegbeheerders met wegen buiten de bebouwde kom hebben ervoor gekozen om deze nieuwe markering zoveel mogelijk samen met het gewone onder houd te laten uitvoeren. Zo kunnen de kosten beperkt blij ven en "maken ze dus werk met werk". Ook zou het veel overlast geven als bijvoorbeeld alle Zeeuwse wegen in één jaar veranderd zouden worden. U zou dan met veel afgesloten wegen en omleidingen te maken krijgen. Doordat het lang duurt voordat alle wegen zijn aange pakt, kunnen we pas over een jaar of vijf echt zeggen: u kunt aan het uiterlijk van een weg zien hoe hard u mag. In de komende periode zult u nog wegen tegenkomen met een afwijkend uiterlijk. Rondweg Koudekerke bij Vlissingen Inhalen, waar wel en waar niet? Zoals te zien op de tekeningen aan de linkerkant kunnen wegen met een dubbele streep in het midden wel of geen inhaalverbod hebben. Als de streep onderbroken is, mag u inhalen. Als die is doorgetrokken, is inhalen verboden. De Zeeuwse wegbeheerders zijn van plan meer inhaal- verboden in te stellen. Dit om de wegen veiliger te maken en ernstige frontale botsingen te voorkomen. Uitgangspunt van het plan is: rijden er meer dan 7.000 motorvoertuigen per etmaal over een weg, dan wordt er een inhaalverbod ingesteld. Waar landbouwverkeer op Wegen die in aanmerking komen voor het invoeren van een inhaalverbod ■MMMn N254, van Middelburg naar de tunnel de rijbaan rijdt, is het uiteraard wel toegestaan landbouw verkeer in te halen. Waar dat wel mag, staan verkeers borden die dat aangeven. Wat vindt u van het beleid rond inhaalverboden? De Zeeuwse wegbeheerders willen dus meer inhaalver boden instellen. De komende twee a drie jaar willen de wegbeheerders nagaan hoe de ervaringen zijn als er vaker zo'n verbod wordt ingesteld. Heeft u op dit moment al een mening over het beleid rondom inhaalverboden? Laat het ons weten via: verkeersveiligheid@zeeland.nl of per post op het volgende adres: Provincie Zeeland, directie l&V, t.a.v. dhr. W.J. Blommaert, postbus 524, 4330 AM, Middelburg. Meer informatie vindt u op: www.zeeland.nl/verkeersveiligheid In het najaar stellen de besturen van de wegbeheerders het beleid voor de komende tijd vast. Als u voor 30 juni reageert, kunnen wij uw mening meenemen in de besluit vorming. Bij concrete invoering van een inhaalverbod op een weg, volgen de overheden de gebruikelijke officiële procedure. Dat betekent dat er een verkeersbesluit wordt genomen. Hier horen voor de regelmatige gebruiker van die weg natuurlijk ook mogelijkheden tot bezwaar en beroep bij. De verkeersbesluiten worden gepubliceerd in dag- en weekbladen. Let op! Het duurt nog een tijdje voordat alle wegen her ingericht zijn en u dus echt aan het uiterlijk van de weg kan zien hoe hard u mag. Bij sommige wegen lijkt het net alsof ze al helemaal voldoen aan de kenmerken, maar - let op - deze zijn nog niet helemaal klaar. Op bijvoorbeeld de Zeelandbrug of de Rondweg Zaamslag (N61) in Zeeuws-Vlaanderen ziet u doorgetrokken kantstrepen, maar u mag hier maar 80 kilome ter per uur. In de komende jaren wordt dit soort wegen nog verder aangepast. Voor nu geldt vooral: blijf goed op de borden letten! Wel inhalen op 100 km wegen Niet inhalen op J00 km wegen DIT IS EEN GEZAMENLIJK PROJECT VAN RIJKSWATERSTAAT ZEELAND, PROVINCIE ZEELAND, WATERSCHAP ZEEUWSE EILANDEN EN WATERSCHAP ZEEUWS-VLAANDEREN

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 13