Zeeuwen presteren
matig op rijexamen
Welke wegen gaan
onder het mes?
Inhalen verboden
Zeeland ambitieus in de aanval
3VO: 'Prima plan,
ROVZ: Vorig jaar minder doden
in het Zeeuwse verkeer
Wegen veiliger door nieuw soort
belijning en inhaalverboden
tegen ongelukken
maar het zit vooral
tussen de oren'
Aantal verkeersslachtoffers Zeeland moet 20 procent omlaag
Provincie wil de
mening van de
burgers weten
Bevelanden:
Schouwen-
Duiveland:
Tholen:
Walcheren:
Zeeuws-
Vlaanderen:
Reactie
Besluitvorming
GOES - Eind maart kopte het
dagblad Trouw dat het droe
vig gesteld is met de verkeers-
kennis in Nederland. Meer
dan 14.000 mensen hadden
meegedaan aan het Nationale
Verkeersexamen op televisie.
Zo'n tachtig procent scoorde
onvoldoende. Hoe zit dat met
de Zeeuwen?
Regionale cijfers over het exa
men dat door SBS6 op 27
maart werd uitgezonden zijn er
niet. Maar bij het Centraal Bu
reau Rijvaardigheidsbewijzen
(CBR) zijn wel gegevens be
schikbaar over dc gewone rij
examens. Wat blijkt? De
Zeeuwse aspirant-chauffeurs
blinken niet uit.
Jaarlijks komen in Zeeland
achtduizend kandidaten op
voor hun rijexamen en maar 47
procent daarvan slaagt. Dat is
minder dan bijvoorbeeld in
Brabant en Limburg. Daar mo
gen respectievelijk 49,6 en 55,7
procent van de kandidaten zich
jaarlijks met een brede glim
lach naar het gemeentehuis be
geven.
Een mogelijke reden voor deze
matige score is dat Zeeuwen
kennelijk niet te porren zijn
voor het tussentijdse proefexa-
men. Een oefening voor het
echte werk. Slechts tien procent
van de Zeeuwse kandidaten
doet zo'n examen tegenover ge
middeld 25 procent in Brabant
en Limburg. Ook schijnen er
relatief weinig Zeeuwen ge
bruik te maken van de rijoplei
ding in stappen, die het CBR
aanbiedt.
Bovenstaande kan één en ander
verklaren. Of zijn de examina
toren in Zeeland gewoon stren
ger?
Woensdag 11 mei 2005
Het aanbrengen van dc nieuwe
belijning op de wegen gebeurt
gelijktijdig met het normale
onderhoud door dc wegbeheer-
ders. In het overzicht hieronder
staan de belangrijkste wegen
die volgens dc provincie in
2005 worden (of al zijn) aan
gepast:
Gebiedsontsluitingswegen
(80 km/u):
N289 van Rilland naar Krab-
bendijke;
N289 van Vierwegen naar
Goes;
N653 van 's I leer Hendrikskin
deren naar Middelburg.
Stroomwegen (100 km/u):
N255 (Oostwest-weg) Viaducl-
Kats;
N57 van Vrouwenpolder tot de
Stormvloedkering.
Gebiedsontsluitingswegen
(80 km/u):
N655 van Zierikzee naar Brou
wershaven;
N652 (recreatieverdeelweg)
van Haamstede naar Ellemeet.
Stroomwegen (100 km/u):
N57 van Stoofweg tot Brou-
wersdam.
Erftoegangswegen (60 km/u):
N286 van Sint-Maartensdijk
naar Stavenisse.
Erftoegangswegen (60 km/u):
Kaasboerweg tot Koekocksweg
van.Biggekerke naar Aagtcker-
ke.
Erftoegangswegen (60 km/u):
N677 van Brcskens naar
Hoofdplaat;
Sint Pietersdijk tot Molenweg
van Sint Kruis tot Waterland-
kerkje;
Sasputsestraat tot Westelijke
Dwarsweg van Schoondijke tot
Sasput.
Stroomweg (100 km/u):
N253/N62 Tractaatweg van
Tcrneuzen tot de Belgische
grens.
Naast de inhaal verboden die nu
al gelden of al in dc planning
stonden om ingevoerd te wor
den (bovenste kaartje) wil de
provincie ook op de drukste
wegen een inhaalverbod in stel
len. In het onderste kaartje staal
aangegeven welke wegen dat
zijn.
(bron: provincie)
27
MiHHIIIIi '1 I Ui" II H i i Hl— i mn
MIDDELBURG - Het provin
ciebestuur moet nog een defi
nitief besluit nemen over de
uitbreiding van het aantal in
haal verboden in Zeeland.
Maar eerst wil het college van
gedeputeerde staten burgers
en maatschappelijke organisa
ties de gelegenheid geven op de
maatregelen te reageren. Defi
nitieve besluitvorming volgt
dan in september.
Voor vrijwel alle maatregelen uit
'Verkeersveiligheid op maat' zijn
verkeersbesluiten nodig. Dit be
tekent dat burgers en organisa
ties tegen deze maatregelen be
zwaar kunnen maken en in be
roep kunnen gaan.
Om langdurige en zware proce
dures te voorkomen wil de pro
vincie de maanden mei en juni
gebruiken om betrokkenen goed
over de maatregelen te informe
ren.
Omdat de uitbreiding van de in
haal verboden specifiek Zeeuws
beleid is, vraagt de provincie
vooral een reactie op deze
maatregel. Burgers en maat
schappelijke organisaties kun
nen voor 1 juni laten weten hoe
zij over de geplande verboden
denken.
Verder worden bedrijven, rij
schoolhouders en scholen ge
richt over de maatregelen geïn
formeerd.
Ook worden maatschappelijke
organisaties en politieke ver
tegenwoordigers uitgenodigd
voor een bijeenkomst op 22 ju
ni, verkeersveiligheidsdag. Ze
zullen daar worden geïnfor
meerd over het totale verkeers
beleid en ook worden uitgeno
digd te reageren op de voorstel
len voor de inhaalvcrboden.
De reacties gaan uiteindelijk
mee in de besluitvorming in sep
tember. Na een periode van on
geveer driejaar zullen de maat
regelen worden geëvalueerd.
De wegbeheerders willen dan
bekijken wat de ervaringen zijn
als er vaker een inhaalverbod
wordt ingesteld.
MIDDELBURG - In Zeeland
kwamen in 2004 in het verkeer
23 mensen om het leven; 319
verkeersdeelnemers kwamen
door een verkeersongeval in
het ziekenhuis terecht, maar
overleefden het. Dat zijn de
statistieken van Regionaal
Orgaan Verkeers Veiligheid
(ROVZ).
Dc laatste jaren is er een lichte
daling merkbaar van het aantal
verkeersdoden. Het aantal van
vorig jaar daalde in vergelij
king met 2003 met twaalf pro
cent. Ook het aantal mensen
dat met verwondingen naar het
ziekenhuis werd gebracht,
daalde in 2003 in vergelijking
met 2004, en wel met vijftien
procent.
Volgens ROVZ is dat opmerke
lijk, omdat de afgelopen jaren
het aantal gewonden steeds
steeg.
Toch behoort Zeeland nog
steeds tot de gevaarlijkste pro
vincies. Vergeleken met de rest
van Nederland vallen er op de
Zeeuwse wegen relatief meer
gewonden.
Dat Zeeland minder goed presteert op het gebied van verkeers
veiligheid komt volgens 3VO onder meer door de vele fietsers in
de provincie, (foto: Jaap Wolterbeek)
De Faam
GOES - Hoewel het aantal ver-
MIDDELBURG - M. te Rol
ler, voorzitter van het
districtsbestuur van 3VO in
Zeeland, is positief over de
maatregelen in 'Verkeersvei
ligheid op maat'. Maar vol
gens het steunpunt Zeeland
van de Verenigde Verkeers
Veiligheids Organisatie is er
voor echte veiligheid op de
wegen meer nodig.
Door Erik van Bostelen
"Het is een prima plan. Vooral
de uniforme belijning van de
wegen vind ik positief', rea
geert Te Roller op de plannen.
"Nu verschilt dat in de provin
cie per wegbeheerder. Ook de
inhaalvcrboden vind ik prima,
maar bij dat gemiddelde van
zevendduizend motorvoertui
gen per etmaal worden ook dc
toeristen meegeteld. Ik kan me
voorstellen dat dat voor bewo
ners niet het hele jaar door han
dig is."
De vraag of de doelstelling van
twintig procent minder ernstige
verkeersslachtoffers in 2010
haalbaar is, is volgens Te Rol
ler moeilijk te beantwoorden.
"Het streven is natuurlijk goed.
Maar het getal lijkt uit de lucht
gegrepen. Als er ineens twintig
auto's legen een boom rijden,
haal je het al niet meer."
Zij is er steeds meer van over
tuigd dat verkeersveiligheid
tussen de oren zit. "Duitsers
hebben zo'n puntensysteem en
die zijn heel beleefd in het ver
keer.
Bestuurders houden meer reke
ning met strafpunten en het ri
sico hun rijbewijs kwijt te ra
ken dan met de lijnen op de
weg. Voor mensen die 1111 in
Nederland hun rijbewijs halen
geldt dat puntensysteem ook.
Misschien gaan we wel een
gouden toekomst tegemoet."
Dat Zeeland minder goed
presteert op het gebied van ver
keersveiligheid komt volgens
Te Roller onder meer door de
vele fietsers in de provincie.
"In een plattelandsgebied zijn
er meer fietsers dan bijvoor
beeld in de Randstad. Voorna
melijk oudere fietsers gedra
gen zich onzeker in het verkeer
en er zitten ook veel jonge kin
deren op de fiets."
Daarnaast wijst zij erop dat de
gemiddelde bestuurder zodra
hij zijn rijbewijs heeft niks
meer aan zijn theoriekennis
doet. 3VO organiseert onder
meer cursussen voor ouderen
om die kennis bij te spijkeren.
keersdoden in Zeeland gestaag
daalt, blijft het aantal slachtof
fers in het verkeer onaccepta
bel hoog, vindt de provincie
Zeeland. En dus wil zij samen
met Rijkswaterstaat Zeeland
en de beide Zeeuwse water
schappen het aantal ernstige
verkeersslachtoffers in 2010
flink terug hebben gebracht.
Dat vergt werk aan de Zeeuwse
wegen.
Door Erik van Bostelen
Het aantal verkeersslachtoffers
moet terug naar 321, waarvan
maximaal 24 met dodelijke af
loop, stelt de provincie. Dat is
een daling van 20 procent. Om
dit te bereiken is nieuw beleid
ontwikkeld onder de titel 'Ver
keersveiligheid op maat'. In de
komende jaren worden nieuwe
inhaalverboden ingesteld en
wordt het uiterlijk van de wegen
aangepast. Wat kan de wegge
bruiker zoal verwachten?
In de komende vijfjaar krijgen
alle wegen buiten de bebouwde
nieuwe lijnen. Het uiterlijk van
dc wegen wordt daarmee uni
form gemaakt. Weggebruikers
kunnen dan aan de lijnen op de
weg zien hoe hard ze er mogen
rijden.
Op wegen zonder middenlijn
Dc provincie Zeeland wil het aantal ernstige ongelukken drastisch verminderen, (foto: Jaap Wolterbeek)
geldt dan een maximumsnelheid
van zestig kilometer per uur. De
ze wegen worden ook wel erftoe
gangswegen genoemd. Zij krij
gen soms strepen aan de zijkan
ten, maar zij onderscheiden zich
vooral van andere wegen door
het ontbreken van de middenlijn.
Op wegen met onderbroken stre
pen aan dc zijkanten en twee
strepen in het midden mag niet
harder dan tachtig kilometer per
uur worden gereden. Deze wegen
krijgen dus een dubbele midden
lijn en zijn daarmee duidelijk an
ders dan dc zestigkilometerwe
gen.
Ook wegen met een maximum
snelheid van 100 kilometer per
uur krijgen twee strepen in het
midden. Maar anders dan bij
80-kilomcterwegen wordt tus
sen die strepen een groene lijn
getrokken of een harde rijbaan
scheiding aangebracht.
Deze wegen hebben dus een
soort tussenberm. Een ander
verschil is dat op deze wegen
de kantslrcpcn zijn doorgetrok
ken en niet onderbroken.
Om de veiligheid op de wegen
te vergroten krijgen de wegen
in Zeeland ook meer inhaalver
boden. Daarmee wil de provin
cie onder meer ernstige frontale
botsingen voorkomen.
Het plan is de inhaalverboden
in de komende drie jaar in te
voeren. Ze gaan dan gelden
voor wegen waarover meer
dsan zevenduizend motorvoer
tuigen per etmaal rijden. Zo'n
verbod komt onder andere op
de N57 en delen van dc N59 en
N61
In mei kunnen burgers en maat
schappelijke organisaties laten
weten hoe zij over de geplande
inhaalverboden denken. Boven
dien worden voor alle wegen
afzonderlijke besluiten geno
men, waarop inspraak mogelijk
is. In september is dc definitie
ve beslissing over de inhaalver
boden. slnformatie over de
maatregelen zal op dc internet
site www.zeeland.nl worden ge
plaatst, onder de kop verkeers
veiligheid op de startpagina. Er
komt ook een rcactiepagina.
MIDDELBURG - Volgens pro
vinciebestuurder A. Poppe-
laars is een daling van het aan
tal ernstige verkeersslachtof
fers in Zeeland met twintig
procent haalbaar. "Wc willen
natuurlijk allemaal naar nul,
maar we denken dat dit reali
seerbaar is. We gaan daarin
verder dan de landelijke doel
stelling. Die gaat uit van vijf
tien procent minder verkeers
doden in 2010 en 7,5 procent
minder ziekenhuisgewonden."
Verkeersveiligheid staat hoog op
de Zeeuwse politieke agenda. In
de afgelopen jaren is het aantal
verkeersdoden in Zeeland welis
waar gedaald, het aantal ver
keersslachtoffers dat in het zie
kenhuis belandt is gelijk geble
ven. Volgens W. Blommaert, be
leidsmedewerker Verkeer en
Vervoer bij de provincie, kan dat
echter ook als een verbetering
worden gezien. Want terwijl het
aantal slachtoffers gelijk blijft,
neemt de hoéveelheid verkeer op
de Zeeuwse wegen jaarlijks wel
met vijf procent toe.
Toch scoort Zeeland in vergelij
king met de rest van Nederland
niet goed als je het aantal ver
keersslachtoffers koppelt aan het
aantal inwoners. Poppelaars wijt
dat onder meer aan het vele toe
risme. "Er is dus meer verkeer
op de wegen en het derde kwar
taal is altijd het ergst." Een an
dere reden voor de slechte score
"is het wegennet. "We hebben in
Zeeland maar één autosnelweg.
En dat zijn de veiligste wegen.
Er zijn heel veel 80-kilometer-
wegen, met twee rijbanen. Maar
ook daar wordt aan gewerkt. Bij
voorbeeld de N61. Dal wordt
een autoweg."
De belangrijkste maatregelen
van het beleid 'Verkeersveilig-
Gedeputeerde Poppelaars wil het motto 'Welkom in Zeeland' meer waarde geven door het aantal
ongelukken in de provincie drastisch terug te dringen, (foto: pr)
heid op maat' moeten een verbe
tering in de Zeeuwse situatie
brengen. Het gaat vooral om
nieuwe, uniforme belijning van
de wegen en inhaalverboden.
Omdat het aanbrengen van de
nieuwe belijning op de wegen is
gekoppeld aan het normale
onderhoud, neemt die maatregel
zo'n vijf jaar in beslag. Poppe
laars geeft daar twee redenen
voor: "Het was een financiële
afweging om het parallel met
het onderhoud te laten lopen.
Maar het is ook praktisch. Zo
voorkom je dat mensen twee
keer in korte tijd verkeershinder
ondervinden."
Een belangrijk voordeel van de
nieuwe belijning is volgens
Poppelaars dat je als bestuurder
direct ziet op wat voor weg je
rijdt. "Er bestaat geen onduide
lijkheid meer over hoe snel je
mag en dat voorkomt irritaties.
Het is dan niet meer zo dat men
sen te hard of te langzaam rijden
omdat ze bijvoorbeeld een bord
gemist hebben. Daardoor kan
ook het aantal boetes beperkt
worden." De nieuwe belijning is
onderdeel van landelijk beleid.
Daarnaast wil de provincie ook
meer inhaalverboden op de
Zeeuwse wegen instellen. Pop
pelaars: "Die verboden gaan gel
den voor wegen waarop meer
dan zevenduizend motorvoertui
gen per etmaal rijden. Het sluit
aan bij de beleving van de weg
gebruiker dat het dan lastig is
om in te halen.
We zullen de burgers daar goed
over informeren en vragen ook
hun reactie."