Zeeuwen presteren matig op rijexamen Welke wegen gaan onder het mes? Inhalen verboden Zeeland ambitieus in de aanval 3VO: 'Prima plan, ROVZ: Vorig jaar minder doden in het Zeeuwse verkeer Wegen veiliger door nieuw soort belijning en inhaalverboden tegen ongelukken maar het zit vooral tussen de oren' Aantal verkeersslachtoffers Zeeland moet 20 procent omlaag Provincie wil de mening van de burgers weten Bevelanden: Schouwen- Duiveland: Tholen: Walcheren: Zeeuws- Vlaanderen: Reactie Besluitvorming GOES - Eind maart kopte het dagblad Trouw dat het droe vig gesteld is met de verkeers- kennis in Nederland. Meer dan 14.000 mensen hadden meegedaan aan het Nationale Verkeersexamen op televisie. Zo'n tachtig procent scoorde onvoldoende. Hoe zit dat met de Zeeuwen? Regionale cijfers over het exa men dat door SBS6 op 27 maart werd uitgezonden zijn er niet. Maar bij het Centraal Bu reau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn wel gegevens be schikbaar over dc gewone rij examens. Wat blijkt? De Zeeuwse aspirant-chauffeurs blinken niet uit. Jaarlijks komen in Zeeland achtduizend kandidaten op voor hun rijexamen en maar 47 procent daarvan slaagt. Dat is minder dan bijvoorbeeld in Brabant en Limburg. Daar mo gen respectievelijk 49,6 en 55,7 procent van de kandidaten zich jaarlijks met een brede glim lach naar het gemeentehuis be geven. Een mogelijke reden voor deze matige score is dat Zeeuwen kennelijk niet te porren zijn voor het tussentijdse proefexa- men. Een oefening voor het echte werk. Slechts tien procent van de Zeeuwse kandidaten doet zo'n examen tegenover ge middeld 25 procent in Brabant en Limburg. Ook schijnen er relatief weinig Zeeuwen ge bruik te maken van de rijoplei ding in stappen, die het CBR aanbiedt. Bovenstaande kan één en ander verklaren. Of zijn de examina toren in Zeeland gewoon stren ger? Woensdag 11 mei 2005 Het aanbrengen van dc nieuwe belijning op de wegen gebeurt gelijktijdig met het normale onderhoud door dc wegbeheer- ders. In het overzicht hieronder staan de belangrijkste wegen die volgens dc provincie in 2005 worden (of al zijn) aan gepast: Gebiedsontsluitingswegen (80 km/u): N289 van Rilland naar Krab- bendijke; N289 van Vierwegen naar Goes; N653 van 's I leer Hendrikskin deren naar Middelburg. Stroomwegen (100 km/u): N255 (Oostwest-weg) Viaducl- Kats; N57 van Vrouwenpolder tot de Stormvloedkering. Gebiedsontsluitingswegen (80 km/u): N655 van Zierikzee naar Brou wershaven; N652 (recreatieverdeelweg) van Haamstede naar Ellemeet. Stroomwegen (100 km/u): N57 van Stoofweg tot Brou- wersdam. Erftoegangswegen (60 km/u): N286 van Sint-Maartensdijk naar Stavenisse. Erftoegangswegen (60 km/u): Kaasboerweg tot Koekocksweg van.Biggekerke naar Aagtcker- ke. Erftoegangswegen (60 km/u): N677 van Brcskens naar Hoofdplaat; Sint Pietersdijk tot Molenweg van Sint Kruis tot Waterland- kerkje; Sasputsestraat tot Westelijke Dwarsweg van Schoondijke tot Sasput. Stroomweg (100 km/u): N253/N62 Tractaatweg van Tcrneuzen tot de Belgische grens. Naast de inhaal verboden die nu al gelden of al in dc planning stonden om ingevoerd te wor den (bovenste kaartje) wil de provincie ook op de drukste wegen een inhaalverbod in stel len. In het onderste kaartje staal aangegeven welke wegen dat zijn. (bron: provincie) 27 MiHHIIIIi '1 I Ui" II H i i Hl— i mn MIDDELBURG - Het provin ciebestuur moet nog een defi nitief besluit nemen over de uitbreiding van het aantal in haal verboden in Zeeland. Maar eerst wil het college van gedeputeerde staten burgers en maatschappelijke organisa ties de gelegenheid geven op de maatregelen te reageren. Defi nitieve besluitvorming volgt dan in september. Voor vrijwel alle maatregelen uit 'Verkeersveiligheid op maat' zijn verkeersbesluiten nodig. Dit be tekent dat burgers en organisa ties tegen deze maatregelen be zwaar kunnen maken en in be roep kunnen gaan. Om langdurige en zware proce dures te voorkomen wil de pro vincie de maanden mei en juni gebruiken om betrokkenen goed over de maatregelen te informe ren. Omdat de uitbreiding van de in haal verboden specifiek Zeeuws beleid is, vraagt de provincie vooral een reactie op deze maatregel. Burgers en maat schappelijke organisaties kun nen voor 1 juni laten weten hoe zij over de geplande verboden denken. Verder worden bedrijven, rij schoolhouders en scholen ge richt over de maatregelen geïn formeerd. Ook worden maatschappelijke organisaties en politieke ver tegenwoordigers uitgenodigd voor een bijeenkomst op 22 ju ni, verkeersveiligheidsdag. Ze zullen daar worden geïnfor meerd over het totale verkeers beleid en ook worden uitgeno digd te reageren op de voorstel len voor de inhaalvcrboden. De reacties gaan uiteindelijk mee in de besluitvorming in sep tember. Na een periode van on geveer driejaar zullen de maat regelen worden geëvalueerd. De wegbeheerders willen dan bekijken wat de ervaringen zijn als er vaker een inhaalverbod wordt ingesteld. MIDDELBURG - In Zeeland kwamen in 2004 in het verkeer 23 mensen om het leven; 319 verkeersdeelnemers kwamen door een verkeersongeval in het ziekenhuis terecht, maar overleefden het. Dat zijn de statistieken van Regionaal Orgaan Verkeers Veiligheid (ROVZ). Dc laatste jaren is er een lichte daling merkbaar van het aantal verkeersdoden. Het aantal van vorig jaar daalde in vergelij king met 2003 met twaalf pro cent. Ook het aantal mensen dat met verwondingen naar het ziekenhuis werd gebracht, daalde in 2003 in vergelijking met 2004, en wel met vijftien procent. Volgens ROVZ is dat opmerke lijk, omdat de afgelopen jaren het aantal gewonden steeds steeg. Toch behoort Zeeland nog steeds tot de gevaarlijkste pro vincies. Vergeleken met de rest van Nederland vallen er op de Zeeuwse wegen relatief meer gewonden. Dat Zeeland minder goed presteert op het gebied van verkeers veiligheid komt volgens 3VO onder meer door de vele fietsers in de provincie, (foto: Jaap Wolterbeek) De Faam GOES - Hoewel het aantal ver- MIDDELBURG - M. te Rol ler, voorzitter van het districtsbestuur van 3VO in Zeeland, is positief over de maatregelen in 'Verkeersvei ligheid op maat'. Maar vol gens het steunpunt Zeeland van de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie is er voor echte veiligheid op de wegen meer nodig. Door Erik van Bostelen "Het is een prima plan. Vooral de uniforme belijning van de wegen vind ik positief', rea geert Te Roller op de plannen. "Nu verschilt dat in de provin cie per wegbeheerder. Ook de inhaalvcrboden vind ik prima, maar bij dat gemiddelde van zevendduizend motorvoertui gen per etmaal worden ook dc toeristen meegeteld. Ik kan me voorstellen dat dat voor bewo ners niet het hele jaar door han dig is." De vraag of de doelstelling van twintig procent minder ernstige verkeersslachtoffers in 2010 haalbaar is, is volgens Te Rol ler moeilijk te beantwoorden. "Het streven is natuurlijk goed. Maar het getal lijkt uit de lucht gegrepen. Als er ineens twintig auto's legen een boom rijden, haal je het al niet meer." Zij is er steeds meer van over tuigd dat verkeersveiligheid tussen de oren zit. "Duitsers hebben zo'n puntensysteem en die zijn heel beleefd in het ver keer. Bestuurders houden meer reke ning met strafpunten en het ri sico hun rijbewijs kwijt te ra ken dan met de lijnen op de weg. Voor mensen die 1111 in Nederland hun rijbewijs halen geldt dat puntensysteem ook. Misschien gaan we wel een gouden toekomst tegemoet." Dat Zeeland minder goed presteert op het gebied van ver keersveiligheid komt volgens Te Roller onder meer door de vele fietsers in de provincie. "In een plattelandsgebied zijn er meer fietsers dan bijvoor beeld in de Randstad. Voorna melijk oudere fietsers gedra gen zich onzeker in het verkeer en er zitten ook veel jonge kin deren op de fiets." Daarnaast wijst zij erop dat de gemiddelde bestuurder zodra hij zijn rijbewijs heeft niks meer aan zijn theoriekennis doet. 3VO organiseert onder meer cursussen voor ouderen om die kennis bij te spijkeren. keersdoden in Zeeland gestaag daalt, blijft het aantal slachtof fers in het verkeer onaccepta bel hoog, vindt de provincie Zeeland. En dus wil zij samen met Rijkswaterstaat Zeeland en de beide Zeeuwse water schappen het aantal ernstige verkeersslachtoffers in 2010 flink terug hebben gebracht. Dat vergt werk aan de Zeeuwse wegen. Door Erik van Bostelen Het aantal verkeersslachtoffers moet terug naar 321, waarvan maximaal 24 met dodelijke af loop, stelt de provincie. Dat is een daling van 20 procent. Om dit te bereiken is nieuw beleid ontwikkeld onder de titel 'Ver keersveiligheid op maat'. In de komende jaren worden nieuwe inhaalverboden ingesteld en wordt het uiterlijk van de wegen aangepast. Wat kan de wegge bruiker zoal verwachten? In de komende vijfjaar krijgen alle wegen buiten de bebouwde nieuwe lijnen. Het uiterlijk van dc wegen wordt daarmee uni form gemaakt. Weggebruikers kunnen dan aan de lijnen op de weg zien hoe hard ze er mogen rijden. Op wegen zonder middenlijn Dc provincie Zeeland wil het aantal ernstige ongelukken drastisch verminderen, (foto: Jaap Wolterbeek) geldt dan een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur. De ze wegen worden ook wel erftoe gangswegen genoemd. Zij krij gen soms strepen aan de zijkan ten, maar zij onderscheiden zich vooral van andere wegen door het ontbreken van de middenlijn. Op wegen met onderbroken stre pen aan dc zijkanten en twee strepen in het midden mag niet harder dan tachtig kilometer per uur worden gereden. Deze wegen krijgen dus een dubbele midden lijn en zijn daarmee duidelijk an ders dan dc zestigkilometerwe gen. Ook wegen met een maximum snelheid van 100 kilometer per uur krijgen twee strepen in het midden. Maar anders dan bij 80-kilomcterwegen wordt tus sen die strepen een groene lijn getrokken of een harde rijbaan scheiding aangebracht. Deze wegen hebben dus een soort tussenberm. Een ander verschil is dat op deze wegen de kantslrcpcn zijn doorgetrok ken en niet onderbroken. Om de veiligheid op de wegen te vergroten krijgen de wegen in Zeeland ook meer inhaalver boden. Daarmee wil de provin cie onder meer ernstige frontale botsingen voorkomen. Het plan is de inhaalverboden in de komende drie jaar in te voeren. Ze gaan dan gelden voor wegen waarover meer dsan zevenduizend motorvoer tuigen per etmaal rijden. Zo'n verbod komt onder andere op de N57 en delen van dc N59 en N61 In mei kunnen burgers en maat schappelijke organisaties laten weten hoe zij over de geplande inhaalverboden denken. Boven dien worden voor alle wegen afzonderlijke besluiten geno men, waarop inspraak mogelijk is. In september is dc definitie ve beslissing over de inhaalver boden. slnformatie over de maatregelen zal op dc internet site www.zeeland.nl worden ge plaatst, onder de kop verkeers veiligheid op de startpagina. Er komt ook een rcactiepagina. MIDDELBURG - Volgens pro vinciebestuurder A. Poppe- laars is een daling van het aan tal ernstige verkeersslachtof fers in Zeeland met twintig procent haalbaar. "Wc willen natuurlijk allemaal naar nul, maar we denken dat dit reali seerbaar is. We gaan daarin verder dan de landelijke doel stelling. Die gaat uit van vijf tien procent minder verkeers doden in 2010 en 7,5 procent minder ziekenhuisgewonden." Verkeersveiligheid staat hoog op de Zeeuwse politieke agenda. In de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden in Zeeland welis waar gedaald, het aantal ver keersslachtoffers dat in het zie kenhuis belandt is gelijk geble ven. Volgens W. Blommaert, be leidsmedewerker Verkeer en Vervoer bij de provincie, kan dat echter ook als een verbetering worden gezien. Want terwijl het aantal slachtoffers gelijk blijft, neemt de hoéveelheid verkeer op de Zeeuwse wegen jaarlijks wel met vijf procent toe. Toch scoort Zeeland in vergelij king met de rest van Nederland niet goed als je het aantal ver keersslachtoffers koppelt aan het aantal inwoners. Poppelaars wijt dat onder meer aan het vele toe risme. "Er is dus meer verkeer op de wegen en het derde kwar taal is altijd het ergst." Een an dere reden voor de slechte score "is het wegennet. "We hebben in Zeeland maar één autosnelweg. En dat zijn de veiligste wegen. Er zijn heel veel 80-kilometer- wegen, met twee rijbanen. Maar ook daar wordt aan gewerkt. Bij voorbeeld de N61. Dal wordt een autoweg." De belangrijkste maatregelen van het beleid 'Verkeersveilig- Gedeputeerde Poppelaars wil het motto 'Welkom in Zeeland' meer waarde geven door het aantal ongelukken in de provincie drastisch terug te dringen, (foto: pr) heid op maat' moeten een verbe tering in de Zeeuwse situatie brengen. Het gaat vooral om nieuwe, uniforme belijning van de wegen en inhaalverboden. Omdat het aanbrengen van de nieuwe belijning op de wegen is gekoppeld aan het normale onderhoud, neemt die maatregel zo'n vijf jaar in beslag. Poppe laars geeft daar twee redenen voor: "Het was een financiële afweging om het parallel met het onderhoud te laten lopen. Maar het is ook praktisch. Zo voorkom je dat mensen twee keer in korte tijd verkeershinder ondervinden." Een belangrijk voordeel van de nieuwe belijning is volgens Poppelaars dat je als bestuurder direct ziet op wat voor weg je rijdt. "Er bestaat geen onduide lijkheid meer over hoe snel je mag en dat voorkomt irritaties. Het is dan niet meer zo dat men sen te hard of te langzaam rijden omdat ze bijvoorbeeld een bord gemist hebben. Daardoor kan ook het aantal boetes beperkt worden." De nieuwe belijning is onderdeel van landelijk beleid. Daarnaast wil de provincie ook meer inhaalverboden op de Zeeuwse wegen instellen. Pop pelaars: "Die verboden gaan gel den voor wegen waarop meer dan zevenduizend motorvoertui gen per etmaal rijden. Het sluit aan bij de beleving van de weg gebruiker dat het dan lastig is om in te halen. We zullen de burgers daar goed over informeren en vragen ook hun reactie."

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 27