Voorbeeld in zakenklasse gaat tweede jeugd in WBBKÊBËm SUBARU BI - -1 I Think. Feel. Drive. Enkele jaren geleden werd de leus "Renault Créateur d'Auto- mobiles" gelanceerd, om het in novatieve karakter van het Franse merk weer te geven. Maar daarmee wordt ook het verleden recht aangedaan. Kijk maar naar modellen als de 4CV, Renault 4 en 5 en bijvoorbeeld de Espace, stuk voor auto's die geschiedenis hebben geschre ven. En laten we in dit kader ook niet de grote Renault 16 verge ten, de eerste hatchback in de hogere middenklasse, die met een werd uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar 1965'. AUTO CENTRUM MARCONISTRAAT 3 GOES GILDEWEG 16 VLISSINGEN ZEEUWS AUTOJOURNAAL 20 APRIL 2005 - PAGINA 22 Type Uitvoering Bouwjaar Prijs Impreza Plus 1.6 TS AWD 02 2003 14950 Impreza Plus 1.6 TS AWD 02 2003 16750 Impreza Plus 2.0 GL AWD Automaat 11 1999 11950 Impreza Plus 2.0 GLAWD 03 2001 12950 Impreza Plus 2.0 GT Turbo AWD 08/ 1997 12950 Impreza 2.0 GT Turbo AWD 07 2000 17950 Impreza 2.0 WRX Turbo AWD 01 2004 27750 Forester 2.0 AWD 06/ 1998 12950 Forester 2.0 X AWD 09 2002 22750 Forester 2.0 X AWD Automaat 10/2002 24500 Forester 2.0 S-Turbo AWD 05/ 1999 15950 Legacy 2.0 LX AWD 03 2001 15950 Legacy Touringwagon 2.0 GLAWD NIEUW 24500 Legacy Touringwagon 2.0 Comfort Pack AWD 10/2003 26750 Outback 2.5 AWD 01 2000 18250 Graag tot ziens in onze showroom! Jean-Paul Vermeulen Jeroen Bouwman 6 Sterren Occasions Saskia Janse Wim Vermeulen -12 maanden garantie - Vervangend vervoer bij reparatie -12 maanden SMS (Subaru Mobllltelta Servies) - Grote beurt bl] aflevering - Nieuwe APK keuring - Gegarandeerde kilometerstand - Vel lig he Ida pakket - y~ Pearyweg 6 (Autoboulevard de Poel II) 4462 GT GOES //i-3 T. 0113-5618 12 E. info@autovermeulen.nl Al vanaf het prille begin beschikte Re nault over een brede range van zowel kleine als zeer grote modellen met zelfs 6 en 8 cilinder motoren. Na de Tweede Wereldoorlog werd de nadruk gelegd op compacte modellen om de massamotorisering in Europa mee op gang te brengen. Uitzonderlijke wegligging Maar de wens van de fabrikant om ook grotere modellen te maken bleef. De achterwielaangedreven Frégate werd niet helemaal onder een goed gesternte geboren. Pas in 1965 weet Renault de juiste snaar te raken met de R16. Het zijn de voorwielaandrij ving en de vooruitstrevende vijfdeurs carrosserie die Renault een voor sprong geven. In maart 1965 wordt de R16 voor het eerst aan het publiek getoond op de Autosalon van Genève. De auto valt niet alleen op door zijn bijzondere vormgeving met grote, vijfde deur, maar ook door zijn onder stel dat zorgt voor een uitzonderlijke wegligging. De motor wordt speciaal De TX-versie is bij de Renault 16 het neusje van de zalm. voor deze grote Renault ontwikkeld, heeft een inhoud van 1.470 cc en een handgeschakelde vierbak met bedie ning aan de stuurkolom. De vering met torsiestaven komt in principe overeen met die van de Renault 4 maar dan in sterk verzwaarde uitvoe ring. Het flexibele interieur met zeven verschillende opstellingen heeft een minimaal bagagevolume van 346 liter (maximaal 1.200 liter). Er kan worden gekozen uit een GL en GLS, waarbij de laatste zich onderscheidt door ver stelbare rugleuningen die een zoge naamde slaapstand van het interieur mogelijk maken. Dubbele Weber-carburateur Drie jaar later neemt Renault met de 16 een sportieve afslag door de TS- versie te lanceren. De motor is hierbij vergroot naar 1.565 cc en door toe passing van een dubbele Weber-car burateur kan onder meer een topsnel heid worden bereikt van 160 km/u. De enige uiterlijke aanpassing betreft de gele mistlampen op de voorbum per, terwijl het interieur wordt voor zien van een compleet nieuw dash board met ronde klokken, waaronder een toerenteller. Vanaf 1969 is de R16 ook beschikbaar met een auto matische versnellingsbak, de eerste automaat (drietraps) met een elektro nisch brein. Het begrip facelift stelde 35 jaar geleden nog niet zoveel voor, daarom wordt in 1970 volstaan met nieuwe, hoekige achterlichten en een aangepaste zwarte strip op het koffer deksel. De meest begeerde Renault 16 is de TX, die eind 1973 aan het De Renault 16 was meteen een schot in de roos, in vijftien jaar tijd werden er maar liefst 2,2 miljoen geproduceerd. programma wordt toegevoegd. De auto is direct aan de buitenkant her kenbaar aan zijn dubbele koplampen, grote richtingaanwijzers, spoiler bo ven de achterklep en zogenaamde Gordini-wielen. De motor heeft een grotere cilinderinhoud van 1.647 cc. De daaruit afkomstige 93 pk zorgen voor een top van 170 km/u. De 16 TX is een van de eerste Renaults met een vijfversnellingsbak, waarbij de stuur- schakeling overigens blijft gehand haafd. 2,2 miljoen Bovendien lanceert Renault op dit topmodel centrale, elektromagneti sche portiervergrendeling en heeft de auto elektrisch bediende voorportier- ruiten, een verwarmde achterruit en rolgordels. De Renault 16 ontwikkelt zich tot een legende en is lange tijd een voorbeeld in zijn klasse. Dat blijkt ook wel uit het productieaantal nadat eind 1979 het laatste exemplaar in het Franse Sandouville van de band is gelopen. In totaal zien er 2.193.000 auto's van dit type het levenslicht. An no 2005 is de Renault 16 terecht ge komen in handen van liefhebbers, die in ons land zijn verenigd in de Club d'Anciennes Renault des Pays Bas (www.renaultklassiek.nl). Wie her nieuwd wil kennismaken met de Re nault 16 krijgt daarvoor de kans op zaterdag 28 mei (vanaf 10.00 uur) aan de Varsenerweg 15 in Ommen. Daar organiseert de Nederlandse Re- nault-club het evenement 'Oh, Oh, Renault' met onder meer een histo risch overzicht van de R16, terwijl ook tientallen eigenaren uit binnen- en buitenland met hun trots naar Om men zullen komen. Voor meer infor matie: www.renault16.com. Hm»

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 46