Voorbeeld in zakenklasse gaat tweede jeugd in
WBBKÊBËm
SUBARU
BI - -1 I
Think. Feel. Drive.
Enkele jaren geleden werd de
leus "Renault Créateur d'Auto-
mobiles" gelanceerd, om het in
novatieve karakter van het
Franse merk weer te geven.
Maar daarmee wordt ook het
verleden recht aangedaan. Kijk
maar naar modellen als de 4CV,
Renault 4 en 5 en bijvoorbeeld
de Espace, stuk voor auto's die
geschiedenis hebben geschre
ven. En laten we in dit kader ook
niet de grote Renault 16 verge
ten, de eerste hatchback in de
hogere middenklasse, die met
een werd uitgeroepen tot 'Auto
van het Jaar 1965'.
AUTO CENTRUM
MARCONISTRAAT 3
GOES
GILDEWEG 16
VLISSINGEN
ZEEUWS AUTOJOURNAAL
20 APRIL 2005 - PAGINA 22
Type
Uitvoering
Bouwjaar
Prijs
Impreza
Plus 1.6 TS AWD
02 2003
14950
Impreza
Plus 1.6 TS AWD
02 2003
16750
Impreza
Plus 2.0 GL AWD Automaat
11 1999
11950
Impreza
Plus 2.0 GLAWD
03 2001
12950
Impreza
Plus 2.0 GT Turbo AWD
08/ 1997
12950
Impreza
2.0 GT Turbo AWD
07 2000
17950
Impreza
2.0 WRX Turbo AWD
01 2004
27750
Forester
2.0 AWD
06/ 1998
12950
Forester
2.0 X AWD
09 2002
22750
Forester
2.0 X AWD Automaat
10/2002
24500
Forester
2.0 S-Turbo AWD
05/ 1999
15950
Legacy
2.0 LX AWD
03 2001
15950
Legacy
Touringwagon 2.0 GLAWD
NIEUW
24500
Legacy
Touringwagon 2.0 Comfort Pack AWD
10/2003
26750
Outback
2.5 AWD
01 2000
18250
Graag tot ziens in onze showroom!
Jean-Paul Vermeulen
Jeroen Bouwman
6 Sterren Occasions
Saskia Janse
Wim Vermeulen
-12 maanden garantie
- Vervangend vervoer bij reparatie
-12 maanden SMS
(Subaru Mobllltelta Servies)
- Grote beurt bl] aflevering
- Nieuwe APK keuring
- Gegarandeerde kilometerstand
- Vel lig he Ida pakket
-
y~ Pearyweg 6 (Autoboulevard de Poel II)
4462 GT GOES
//i-3 T. 0113-5618 12
E. info@autovermeulen.nl
Al vanaf het prille begin beschikte Re
nault over een brede range van zowel
kleine als zeer grote modellen met
zelfs 6 en 8 cilinder motoren. Na de
Tweede Wereldoorlog werd de nadruk
gelegd op compacte modellen om de
massamotorisering in Europa mee op
gang te brengen.
Uitzonderlijke wegligging
Maar de wens van de fabrikant om
ook grotere modellen te maken bleef.
De achterwielaangedreven Frégate
werd niet helemaal onder een goed
gesternte geboren. Pas in 1965 weet
Renault de juiste snaar te raken met
de R16. Het zijn de voorwielaandrij
ving en de vooruitstrevende vijfdeurs
carrosserie die Renault een voor
sprong geven. In maart 1965 wordt
de R16 voor het eerst aan het publiek
getoond op de Autosalon van Genève.
De auto valt niet alleen op door zijn
bijzondere vormgeving met grote,
vijfde deur, maar ook door zijn onder
stel dat zorgt voor een uitzonderlijke
wegligging. De motor wordt speciaal
De TX-versie is bij de Renault 16 het neusje van de zalm.
voor deze grote Renault ontwikkeld,
heeft een inhoud van 1.470 cc en een
handgeschakelde vierbak met bedie
ning aan de stuurkolom. De vering
met torsiestaven komt in principe
overeen met die van de Renault 4
maar dan in sterk verzwaarde uitvoe
ring. Het flexibele interieur met zeven
verschillende opstellingen heeft een
minimaal bagagevolume van 346 liter
(maximaal 1.200 liter). Er kan worden
gekozen uit een GL en GLS, waarbij
de laatste zich onderscheidt door ver
stelbare rugleuningen die een zoge
naamde slaapstand van het interieur
mogelijk maken.
Dubbele Weber-carburateur
Drie jaar later neemt Renault met de
16 een sportieve afslag door de TS-
versie te lanceren. De motor is hierbij
vergroot naar 1.565 cc en door toe
passing van een dubbele Weber-car
burateur kan onder meer een topsnel
heid worden bereikt van 160 km/u.
De enige uiterlijke aanpassing betreft
de gele mistlampen op de voorbum
per, terwijl het interieur wordt voor
zien van een compleet nieuw dash
board met ronde klokken, waaronder
een toerenteller. Vanaf 1969 is de
R16 ook beschikbaar met een auto
matische versnellingsbak, de eerste
automaat (drietraps) met een elektro
nisch brein. Het begrip facelift stelde
35 jaar geleden nog niet zoveel voor,
daarom wordt in 1970 volstaan met
nieuwe, hoekige achterlichten en een
aangepaste zwarte strip op het koffer
deksel. De meest begeerde Renault
16 is de TX, die eind 1973 aan het
De Renault 16 was meteen een schot in de roos, in vijftien jaar tijd werden er maar
liefst 2,2 miljoen geproduceerd.
programma wordt toegevoegd. De
auto is direct aan de buitenkant her
kenbaar aan zijn dubbele koplampen,
grote richtingaanwijzers, spoiler bo
ven de achterklep en zogenaamde
Gordini-wielen. De motor heeft een
grotere cilinderinhoud van 1.647 cc.
De daaruit afkomstige 93 pk zorgen
voor een top van 170 km/u. De 16 TX
is een van de eerste Renaults met een
vijfversnellingsbak, waarbij de stuur-
schakeling overigens blijft gehand
haafd.
2,2 miljoen
Bovendien lanceert Renault op dit
topmodel centrale, elektromagneti
sche portiervergrendeling en heeft de
auto elektrisch bediende voorportier-
ruiten, een verwarmde achterruit en
rolgordels. De Renault 16 ontwikkelt
zich tot een legende en is lange tijd
een voorbeeld in zijn klasse. Dat blijkt
ook wel uit het productieaantal nadat
eind 1979 het laatste exemplaar in
het Franse Sandouville van de band is
gelopen. In totaal zien er 2.193.000
auto's van dit type het levenslicht. An
no 2005 is de Renault 16 terecht ge
komen in handen van liefhebbers, die
in ons land zijn verenigd in de Club
d'Anciennes Renault des Pays Bas
(www.renaultklassiek.nl). Wie her
nieuwd wil kennismaken met de Re
nault 16 krijgt daarvoor de kans op
zaterdag 28 mei (vanaf 10.00 uur)
aan de Varsenerweg 15 in Ommen.
Daar organiseert de Nederlandse Re-
nault-club het evenement 'Oh, Oh,
Renault' met onder meer een histo
risch overzicht van de R16, terwijl
ook tientallen eigenaren uit binnen-
en buitenland met hun trots naar Om
men zullen komen. Voor meer infor
matie: www.renault16.com.
Hm»