Volkswagen geen Polo nieuw familiegezicht
Spelen met de nieuwe Suzuki Swift
Subaru peilt
belangstelling
nieuwe modellen
AND NISSAN
CROSSED OVER...
Op naar het
derde lustrum
Zee van ruimte
Geen berg te hoog
Maar liefst twee niet eerder in
Europa getoonde Subaru's wa
ren in Genève op de jaarlijkse
autotentoonstelling te zien. In
Japan is sinds begin dit jaar de
nieuwe R1 te koop, een auto die
met zijn lengte van 3,20 meter
tot het kleinste segment van de
markt behoort.
AUTO VERMEULEN
PEARYWEG 6
En daar is ie dan, de nieuwe
Suzuki Swift die op een
speelse manier in de markt
wordt gezet en beslist het
aanbod compacte auto's ver
rijkt. 'Wanna Play?' is de leu
ze die het nieuwste model
van Suzuki vergezelt en die
uitdaging gaan we natuurlijk
niet uit de weg.
Stevig gevoel
Scherpe prijs
V.D. JAGT&WILLEMSE-i
MERCURIUSWEG 29
VLISSINGEN
SJAAK SONKE -i
BIEZELINGSESTRAAT 50
KAPELLE
Nissan Murano
Paasshow groot succes
Nieuwe Golf Plus
AutoTeam steunt
astmatici
Veel lees- en kijkplezier!
De techneuten op de ontwer
pafdeling van Volkswagen
hebben zich de afgelopen ja
ren uit de naad gewerkt. De
nieuwe Golf en de Golf Plus
waren de eerste nieuwe
vruchten die werden afge
worpen. Nu dienen zich op
korte termijn de Passat, de
Fox en de gerestylde Polo
aan. Laatstgenoemde staat
op 12 mei bij de Volkswagen
dealer.
AUTO POPPE
GILDEWEG 22
VLISSINGEN
VAN STRIEN -
V.D. SPIEGELSTRAAT 92
GOES
EEN BRON VAN INFORMATIE OVER NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO'S VAN DE ZEEUWSE MERKENDEALERS, EN NOG VEEL MEER...
Het ontwerp lijkt aan de zijkant iets
weg te hebben van de driedeurs Mit
subishi Colt, terwijl aan de voorzijde
de R1 de eerste auto is van het merk
met de nieuwe Subaru grille. De klei
ne 660 cc motor is uitgerust met va
riabele kleptiming, waardoor een
voldoende hoog vermogen wordt
verkregen. Subaru was in de jaren
tachtig en negentig succesvol met kleine au
to's als de Mini Jumbo en Vivio en deze R1
zou een waardige opvolger zijn. Helemaal aan
de andere kant van het programma heeft
Subaru de
B9 Tribe-
ca, een
grootfor
maat SUV
met maar
liefst
plaats voor zeven personen. Dit nieuwe mo
del zal voorlopig alleen voor de Verenigde
Staten en Canada worden gemaakt. De 253
pk sterke drieliter zescilinder boxermotor is
gekoppeld aan een vijftraps automaat. Als er
voldoende belangstelling voor bestaat komen
de R1 en B9 mogelijk eind volgend jaar ook
in Europa beschikbaar.
De Swift en Suzuki vormen een
twee-eenheid. Sinds halverwege
de tachtiger jaren is de Swift een
vast bestanddeel van het pro
gramma en het model is mateloos
populair, vooral bij particuliere
kopers. De auto komt keer op
keer in consumentenonderzoeken
als betrouwbaar en zuinig uit de
bus en is waardevast.
Suzuki heeft er ook bij deze jong
ste telg uiteraard alles aan gedaan
om deze eigenschappen te be
houden.
Het uiterlijk van de drie- en vijf-
deurs is helemaal nieuw. Het is
een vlot model geworden met
hoog gesloten zijkanten en in de
schermen doorgetrokken lichtu-
nits, zowel voor als achter. Grote
wielen, stevige bumpers en diver
se meegespoten delen geven de
Swift een stoere, solide en mo
derne uitstraling.
Met zijn lengte van net geen 3,70
meter is de auto zeer compact,
maar biedt toch een flinke binnen
ruimte. Het stevige gevoel wordt
in het interieur nog eens beves
tigd, omdat mooie materialen zijn
gebruikt voor dashboard, deurpa
nelen en meubilair.
De auto is redelijk hoog, waar
door je lekker rechtop zit en ook
achterpassagiers voldoende
beenruimte hebben. Alleen de ba
gageruimte heeft met 213 liter
een niet meer dan normale in
houd. Afhankelijk van de gekozen
uitvoering kan de achterbank in
zijn geheel of in twee delen neer
geklapt worden.
De nieuwe Swift start meteen met
een 1.3 liter 16V motor goed voor
92 pk, een top van 175 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 11 se
conden. Meer dan voldoende, al
is er ook een 102 pk sterke 1.5 li
ter (185 km/u, 0-100 in 10 secon
den). De probleemloos schake
lende vijfbak kan worden ingewis
seld voor een gerobotiseerde ver
sie die het schakelen desgewenst
uit handen kan nemen. Van de bij
zonder krachtige (koppel: 170
Nm) 1,3 liter common rail diesel
verwacht de importeur in Neder
land niet al te veel.
Eenmaal op stap met de Swift valt
op hoe gemakkelijk de auto rijdt.
Alles zit op de juiste plek en het
onderstel kan ondanks de starre
achteras alle soorten wegdek aan.
De motor is zeker niet rumoerig
en na een paar bochten kunnen
we ermee lezen en schrijven.
Kortom, in het compacte segment
is er een serieuze concurrent bij.
Bovendien weet Suzuki de Swift
zeer scherp neer te zetten. De ba
sis 1.3 GA 3-deurs is er namelijk
al voor 10.999 euro.
WOENSDAG 6 APRIL 2005
Bij Volkswagen hebben ze voor de
dertigjarige een nieuw en goed
zittend kostuum gemaakt. Vooral
de voorkant is ingrijpend gewij
zigd. Met de nieuwe grille en de
opmerkelijke koplampen is de
compacte Polo de tweede Volks
wagen met het nieuwe familiege
zicht. Door de V-vormige grille
heeft de uitstraling van de Polo
aan kracht gewonnen. De nieuwe
trapeziumvormige koplampen
misstaan de kleine rakker niet.
'Puntje'
Aan de achterkant valt de vorm
van de ruit op. Die heeft 'een
puntje' aan de onderkant. Ook de
achterlichten zijn nieuw. Volkswa
gen blijft de Polo leveren in een
drie- en vijfdeurs versie. Volkswa
gen heeft op dit moment alleen de
foto's vrijgegeven van de nieuwe
vijfdeurs, de driedeurs behoudt
zijn eigen profiel. In het interieur
zien we een nieuw ontworpen
stuurwiel en gewijzigde wijzerpla
ten.
Motoren
Volkswagen levert de nieuwe Polo
met vijf verschillende benzinemo
toren (55 tot 100 pk) en vier die
sels (70 tot 130 pk). De 1.9 liter
SDI-diesel heeft veld geruimd en
maakt plaats voor een 1.4 TDI-
motor (70 pk). De 75 pk-diesel-
versie levert voortaan 80 pk. De
Polo begint in de prijslijst met
12.995 euro.
De uitrustingsniveaus zijn bekend
en de basisversie heeft onder an
dere stuurbekrachtiging, vier luid
sprekers en drie hoofdsteunen
achter. Park Distance Control en
dimlicht dat nog even blijft bran
den na het uitstappen, zijn enkele
opties.