Volkswagen geen Polo nieuw familiegezicht Spelen met de nieuwe Suzuki Swift Subaru peilt belangstelling nieuwe modellen AND NISSAN CROSSED OVER... Op naar het derde lustrum Zee van ruimte Geen berg te hoog Maar liefst twee niet eerder in Europa getoonde Subaru's wa ren in Genève op de jaarlijkse autotentoonstelling te zien. In Japan is sinds begin dit jaar de nieuwe R1 te koop, een auto die met zijn lengte van 3,20 meter tot het kleinste segment van de markt behoort. AUTO VERMEULEN PEARYWEG 6 En daar is ie dan, de nieuwe Suzuki Swift die op een speelse manier in de markt wordt gezet en beslist het aanbod compacte auto's ver rijkt. 'Wanna Play?' is de leu ze die het nieuwste model van Suzuki vergezelt en die uitdaging gaan we natuurlijk niet uit de weg. Stevig gevoel Scherpe prijs V.D. JAGT&WILLEMSE-i MERCURIUSWEG 29 VLISSINGEN SJAAK SONKE -i BIEZELINGSESTRAAT 50 KAPELLE Nissan Murano Paasshow groot succes Nieuwe Golf Plus AutoTeam steunt astmatici Veel lees- en kijkplezier! De techneuten op de ontwer pafdeling van Volkswagen hebben zich de afgelopen ja ren uit de naad gewerkt. De nieuwe Golf en de Golf Plus waren de eerste nieuwe vruchten die werden afge worpen. Nu dienen zich op korte termijn de Passat, de Fox en de gerestylde Polo aan. Laatstgenoemde staat op 12 mei bij de Volkswagen dealer. AUTO POPPE GILDEWEG 22 VLISSINGEN VAN STRIEN - V.D. SPIEGELSTRAAT 92 GOES EEN BRON VAN INFORMATIE OVER NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO'S VAN DE ZEEUWSE MERKENDEALERS, EN NOG VEEL MEER... Het ontwerp lijkt aan de zijkant iets weg te hebben van de driedeurs Mit subishi Colt, terwijl aan de voorzijde de R1 de eerste auto is van het merk met de nieuwe Subaru grille. De klei ne 660 cc motor is uitgerust met va riabele kleptiming, waardoor een voldoende hoog vermogen wordt verkregen. Subaru was in de jaren tachtig en negentig succesvol met kleine au to's als de Mini Jumbo en Vivio en deze R1 zou een waardige opvolger zijn. Helemaal aan de andere kant van het programma heeft Subaru de B9 Tribe- ca, een grootfor maat SUV met maar liefst plaats voor zeven personen. Dit nieuwe mo del zal voorlopig alleen voor de Verenigde Staten en Canada worden gemaakt. De 253 pk sterke drieliter zescilinder boxermotor is gekoppeld aan een vijftraps automaat. Als er voldoende belangstelling voor bestaat komen de R1 en B9 mogelijk eind volgend jaar ook in Europa beschikbaar. De Swift en Suzuki vormen een twee-eenheid. Sinds halverwege de tachtiger jaren is de Swift een vast bestanddeel van het pro gramma en het model is mateloos populair, vooral bij particuliere kopers. De auto komt keer op keer in consumentenonderzoeken als betrouwbaar en zuinig uit de bus en is waardevast. Suzuki heeft er ook bij deze jong ste telg uiteraard alles aan gedaan om deze eigenschappen te be houden. Het uiterlijk van de drie- en vijf- deurs is helemaal nieuw. Het is een vlot model geworden met hoog gesloten zijkanten en in de schermen doorgetrokken lichtu- nits, zowel voor als achter. Grote wielen, stevige bumpers en diver se meegespoten delen geven de Swift een stoere, solide en mo derne uitstraling. Met zijn lengte van net geen 3,70 meter is de auto zeer compact, maar biedt toch een flinke binnen ruimte. Het stevige gevoel wordt in het interieur nog eens beves tigd, omdat mooie materialen zijn gebruikt voor dashboard, deurpa nelen en meubilair. De auto is redelijk hoog, waar door je lekker rechtop zit en ook achterpassagiers voldoende beenruimte hebben. Alleen de ba gageruimte heeft met 213 liter een niet meer dan normale in houd. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kan de achterbank in zijn geheel of in twee delen neer geklapt worden. De nieuwe Swift start meteen met een 1.3 liter 16V motor goed voor 92 pk, een top van 175 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11 se conden. Meer dan voldoende, al is er ook een 102 pk sterke 1.5 li ter (185 km/u, 0-100 in 10 secon den). De probleemloos schake lende vijfbak kan worden ingewis seld voor een gerobotiseerde ver sie die het schakelen desgewenst uit handen kan nemen. Van de bij zonder krachtige (koppel: 170 Nm) 1,3 liter common rail diesel verwacht de importeur in Neder land niet al te veel. Eenmaal op stap met de Swift valt op hoe gemakkelijk de auto rijdt. Alles zit op de juiste plek en het onderstel kan ondanks de starre achteras alle soorten wegdek aan. De motor is zeker niet rumoerig en na een paar bochten kunnen we ermee lezen en schrijven. Kortom, in het compacte segment is er een serieuze concurrent bij. Bovendien weet Suzuki de Swift zeer scherp neer te zetten. De ba sis 1.3 GA 3-deurs is er namelijk al voor 10.999 euro. WOENSDAG 6 APRIL 2005 Bij Volkswagen hebben ze voor de dertigjarige een nieuw en goed zittend kostuum gemaakt. Vooral de voorkant is ingrijpend gewij zigd. Met de nieuwe grille en de opmerkelijke koplampen is de compacte Polo de tweede Volks wagen met het nieuwe familiege zicht. Door de V-vormige grille heeft de uitstraling van de Polo aan kracht gewonnen. De nieuwe trapeziumvormige koplampen misstaan de kleine rakker niet. 'Puntje' Aan de achterkant valt de vorm van de ruit op. Die heeft 'een puntje' aan de onderkant. Ook de achterlichten zijn nieuw. Volkswa gen blijft de Polo leveren in een drie- en vijfdeurs versie. Volkswa gen heeft op dit moment alleen de foto's vrijgegeven van de nieuwe vijfdeurs, de driedeurs behoudt zijn eigen profiel. In het interieur zien we een nieuw ontworpen stuurwiel en gewijzigde wijzerpla ten. Motoren Volkswagen levert de nieuwe Polo met vijf verschillende benzinemo toren (55 tot 100 pk) en vier die sels (70 tot 130 pk). De 1.9 liter SDI-diesel heeft veld geruimd en maakt plaats voor een 1.4 TDI- motor (70 pk). De 75 pk-diesel- versie levert voortaan 80 pk. De Polo begint in de prijslijst met 12.995 euro. De uitrustingsniveaus zijn bekend en de basisversie heeft onder an dere stuurbekrachtiging, vier luid sprekers en drie hoofdsteunen achter. Park Distance Control en dimlicht dat nog even blijft bran den na het uitstappen, zijn enkele opties.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 7