Paasshow Walcherse mer kendealer s: op naar het derde lustrum «ft»* Els Nieuwe Ford Focus voor Rijschool Jasperse vXW «.AUTO Volkswagen Golf Plus: Een grote Golf met een zee van ruimte IN BEDRIJF Wie tweede Paasdag nietsvermoedend op weg ging om boodschap pen te doen bij de Albert Heijn in Vlissingen heeft zich even achter de oren gekrabd. Op tweede Paasdag was de winkel namelijk so wieso gesloten. Maar voordat een potentiële klant daar achter kwam, had hij een lange rij auto's moeten trotseren die ook al op weg was naar het Miro-terrein. Daar was namelijk de veertiende Paasshow van de Walcherse merkendealers. Voor de echte au toliefhebber had die show in ieder geval meer te bieden dan de ge sloten grootgrutter. Bij Rijschool Jasperse aan de Nieuwe Vlissingseweg in Mid delburg is het merk Ford goed vertegenwoordigd. Dat heeft zo zijn redenen. Zeker hg een rij school moeten de auto's tip-top in orde zijn en als er al eens iets mee is, moet dat ook met een verholpen kunnen worden. Door de combinatie van het merk Ford met de service van Ford-dealer Joosse kan rij school Jasperse deze kwaliteit aan zijn klanten garanderen. Mocht je een Volkswagen Golf zien rijden die groter is dan 'normaal', dan hoef je jezelf niet in je arm te knijpen: wat je ziet is hartstikke echt. Volks wagen heeft een Golf Plus op de markt gebracht. Een auto die is afgeleid van de 'echte Golf' maar die 9,5 centimeter hoger is en daardoor een stuk ruimer. "De ideale auto voor mensen die de Volkswagen Touran te ruim vinden en de Golf te krap", vertelt Simon Vliegenthart van Auto Poppe in Vlissingen. ZEEUWS AUTOJOURNAAL 6 APRIL 2005 - PAGINA 9 De weergoden sliepen deze dag een paar uurtjes uit. Helaas was het ge durende de eerste uren van de open luchtshow grauw en miezerig weer. Gelukkig werd dat in de loop van de goedgemaakt en had de sfeer op de show er niet onder te lijden. De show werd bezocht door jong en oud. Er is tenslotte ook altijd voor ie der wat wils te vinden en met een traditie van veertien jaar is dat ook alom bekend. Zowel voor de jonge rijder die net zijn rijbewijs heeft en te kampen heeft met een smalle beurs staat er wat moois, als voor wie in het hoge re marktsegment mag neuzen en op zoek is naar de krenten in de pap. Tientallen automobilisten besloten traditiegetrouw tweede Paasdag weer tot de aankoop van een nieuwe auto. Johan Joosse, voorzitter van het or ganiserende Autodealer Council Wal cheren: "Deze show was een opmaat tot ons derde lustrum, dat we vol gend voorjaar hopen te vieren. Voor deze vijftiende show hebben we al de nodige leuke ideeën in petto en we komen met onze show in 2006 zeker met het nodige extra's!" De vorige lesauto van rijschool Jas perse was ook een Ford Focus. „In onze bedrijfstak hebben auto's veel te lijden. Ze worden per definitie be reden door onervaren chauffeurs die er nogal eens dingen mee doen waar auto's niet helemaal op gebouwd zijn. Echte kwaliteit bewijst zich snel in dit soort situaties en over de Ford Focus waren we helemaal tevreden." Vertelt Ada Haarbosch van rijschool Jasperse. De keuze voor een nieuwe auto was dus snel gemaakt. "Ook onze lesauto voor 'E achter B' is een Ford, dus we hebben ruim schoots kennis kunnen maken met de service die Ford Joosse biedt. Als er al een keer iets is met een auto, wat bij onze Fords maar sporadisch voorkomt, dan moet een reparatie niet op zich laten wachten. Bij Ford Joosse staat er op zo'n moment meteen iemand klaar voor ons. Dat is in onze bedrijfstak erg veel waard." De nieuwe Ford Focus 1.6 TDCi heeft ten opzichte van zijn voorganger ui teraard wat wijzigingen ondergaan, de Ford constructeurs zijn tenslotte ook weer drie jaar gegroeid in hun ontwikkelingen. Als prettige verbete ring ervaart Ada Haarbosch dat de auto's nog stiller geworden zijn. "In een lesauto wordt wat afgepraat in een werkdag. Voor onze instructeurs scheelt een dergelijke, schijnbaar kleine, verbetering, heel erg veel in de kwaliteit van hun werkomgeving. Op de foto poseren, naast de nieuw ste aanwinst, vlnr, Ada Haarbosch, instructeur Okki Huson en verkoper Jan de Jonge van Ford Joosse. De Plus lijkt op het eerste gezicht een Golf die 'gewoon' een stukje is doorgegroeid. Maar wanneer je beter kijkt, zie je dat de grille is veranderd, de achterklep groter is en de verlich tingsunits (vanachter met led-ver lichting) een nieuwe 'look' hebben gekregen. De Plus ziet er uitnodi gend uit. Hij ademt dezelfde sfeer van kwaliteit en degelijkheid als de andere leden van de Golf-familie. Ik mag op pad met de Comfortline 1.6 FSI. Wat direct opvalt is de pret tig hoge instap. Ideaal voor mensen die, om wat voor reden dan ook, niet zo graag bukken. De stoelen voorin (met lendensteun) hebben een vrij hoge zitpositie. Ze zijn heel gemak kelijk, op een traploze wijze, in hoog te aan te passen en omdat ook het stuur verstelbaar is, is een goede zit al gauw gevonden. Door de hoge stand van de stoel heb je voorin een opvallend goed zicht op de weg. Dat samen met de luxe van de stuurbe krachtiging, de boordcomputer, de cruise control en half automatische airco, maakt dat het goed toeven is aan boord van de Plus. De uitvoering waarmee ik op pad ben, telt zes versnellingen. Het schakelen in een zesbak valt me reu ze mee en gaat veel vanzelfspreken der dan ik had verwacht. Die zesde versnelling is geen overdrive maar een 'echte', die vooral goed tot zijn recht komt op de snelweg. De Plus vertoont een prettig en vlot rijgedrag. In hoeverre dat komt door de FSI, een speciale techniek die onder meer de trekkracht van de motor vergroot, durf ik niet te zeggen. Wat me wel duidelijk is, is dat het hier om een erg dynamische wagen gaat. Voor de 'grootste' verrassing moet je achterin zijn. Daar heb je de koffer bak (met variabele laadvloer), die af hankelijk van de stand van de achter bank, een inhoud heeft van 395 tot 505 liter. Dat is aardig wat, maar nog lang niet alles. Het laadvolume van de Plus is namelijk te vergroten tot maar liefst 1450 liter! Dat bereik je door de achterbank naar beneden te klappen. Een ingenieus systeem zorgt er dan voor dat ook de zitting van de bank iets naar beneden gaat waardoor een vlakke laadvloer ont staat. En wat ook niet onbelangrijk is: dat neerklappen gaat op een vrij vrouwvriendelijke manier, het is met een beetje 'girlpower' zo gefikst. Op de achterbank is lekker veel plaats. Drie volwassenen, zelfs met wat langere benen, kunnen er heer lijk comfortabel zitten. Grappig is dat de bank in aparte delen naar voren en achteren kan worden geschoven zodat inzittenden hun eigen voor keursstand kunnen kiezen. Andere verwennerijtjes achterin zijn: lees lampjes, uitklaptafeltjes met plek voor bekertjes en schuifjes om de luchtstroom van de airco te regelen. En zit je met zijn tweetjes? Dan kun je de middelste rugleuning naar be neden doen en heb je een brede armsteun, die ook dienst kan doen als tafeltje en opbergvak voor je ski 's. Aan opbergvakjes sowieso geen gebrek: ze zijn er in verschillende soorten en maten, zelfs eentje voor je paraplu. Ook aan veiligheid ontbreekt het niet. Met onder meer: hoofd- en zijairbags vooralle inzittenden, actieve hoofd steunen, waarschuwingspiepjes bij het niet dragen van de gordels en ABS, scoort de Plus maar liefst vijf sterren bij de botsproeven van de NCAP. Als je alles op een rijtje zet, komt de Golf Plus als een bijzonder multi functionele en plezierige wagen uit de bus. Ideaal voor als je de ene keer op stap wilt met je gezin of vrienden (en bagage), en de andere keer met veel, heel veel spulletjes. Over de Plus, die verkrijgbaar is van af 19.995 euro, valt nog veel meer te vertellen. Wil je weten wat? Of heb je vragen? Ga dan eens langs bij Auto Poppe in Vlissingen of Van Strien in Goes. Daar geven ze je graag uitvoe rig informatie. Voor een proefrit ben je daar ook aan het juiste adres. Tot de volgende keer. Karin

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 15