Paasshow Walcherse mer kendealer s:
op naar het derde lustrum «ft»*
Els
Nieuwe Ford Focus voor
Rijschool Jasperse
vXW «.AUTO
Volkswagen Golf Plus: Een grote
Golf met een zee van ruimte
IN BEDRIJF
Wie tweede Paasdag nietsvermoedend op weg ging om boodschap
pen te doen bij de Albert Heijn in Vlissingen heeft zich even achter
de oren gekrabd. Op tweede Paasdag was de winkel namelijk so
wieso gesloten. Maar voordat een potentiële klant daar achter
kwam, had hij een lange rij auto's moeten trotseren die ook al op
weg was naar het Miro-terrein. Daar was namelijk de veertiende
Paasshow van de Walcherse merkendealers. Voor de echte au
toliefhebber had die show in ieder geval meer te bieden dan de ge
sloten grootgrutter.
Bij Rijschool Jasperse aan de
Nieuwe Vlissingseweg in Mid
delburg is het merk Ford goed
vertegenwoordigd. Dat heeft zo
zijn redenen. Zeker hg een rij
school moeten de auto's tip-top
in orde zijn en als er al eens
iets mee is, moet dat ook met
een verholpen kunnen worden.
Door de combinatie van het
merk Ford met de service van
Ford-dealer Joosse kan rij
school Jasperse deze kwaliteit
aan zijn klanten garanderen.
Mocht je een Volkswagen Golf
zien rijden die groter is dan
'normaal', dan hoef je jezelf
niet in je arm te knijpen: wat je
ziet is hartstikke echt. Volks
wagen heeft een Golf Plus op de
markt gebracht. Een auto die is
afgeleid van de 'echte Golf'
maar die 9,5 centimeter hoger
is en daardoor een stuk ruimer.
"De ideale auto voor mensen
die de Volkswagen Touran te
ruim vinden en de Golf te krap",
vertelt Simon Vliegenthart van
Auto Poppe in Vlissingen.
ZEEUWS AUTOJOURNAAL
6 APRIL 2005 - PAGINA 9
De weergoden sliepen deze dag een
paar uurtjes uit. Helaas was het ge
durende de eerste uren van de open
luchtshow grauw en miezerig weer.
Gelukkig werd dat in de loop van de
goedgemaakt en had de sfeer op de
show er niet onder te lijden.
De show werd bezocht door jong en
oud. Er is tenslotte ook altijd voor ie
der wat wils te vinden en met een
traditie van veertien jaar is dat ook
alom bekend.
Zowel voor de jonge rijder die net
zijn rijbewijs heeft en te kampen
heeft met een smalle beurs staat er
wat moois, als voor wie in het hoge
re marktsegment mag neuzen en op
zoek is naar de krenten in de pap.
Tientallen automobilisten besloten
traditiegetrouw tweede Paasdag
weer tot de aankoop van een nieuwe
auto.
Johan Joosse, voorzitter van het or
ganiserende Autodealer Council Wal
cheren: "Deze show was een opmaat
tot ons derde lustrum, dat we vol
gend voorjaar hopen te vieren. Voor
deze vijftiende show hebben we al de
nodige leuke ideeën in petto en we
komen met onze show in 2006 zeker
met het nodige extra's!"
De vorige lesauto van rijschool Jas
perse was ook een Ford Focus. „In
onze bedrijfstak hebben auto's veel
te lijden. Ze worden per definitie be
reden door onervaren chauffeurs die
er nogal eens dingen mee doen waar
auto's niet helemaal op gebouwd
zijn. Echte kwaliteit bewijst zich snel
in dit soort situaties en over de Ford
Focus waren we helemaal tevreden."
Vertelt Ada Haarbosch van rijschool
Jasperse. De keuze voor een nieuwe
auto was dus snel gemaakt.
"Ook onze lesauto voor 'E achter B'
is een Ford, dus we hebben ruim
schoots kennis kunnen maken met
de service die Ford Joosse biedt. Als
er al een keer iets is met een auto,
wat bij onze Fords maar sporadisch
voorkomt, dan moet een reparatie
niet op zich laten wachten. Bij Ford
Joosse staat er op zo'n moment
meteen iemand klaar voor ons. Dat
is in onze bedrijfstak erg veel
waard."
De nieuwe Ford Focus 1.6 TDCi heeft
ten opzichte van zijn voorganger ui
teraard wat wijzigingen ondergaan,
de Ford constructeurs zijn tenslotte
ook weer drie jaar gegroeid in hun
ontwikkelingen. Als prettige verbete
ring ervaart Ada Haarbosch dat de
auto's nog stiller geworden zijn. "In
een lesauto wordt wat afgepraat in
een werkdag. Voor onze instructeurs
scheelt een dergelijke, schijnbaar
kleine, verbetering, heel erg veel in
de kwaliteit van hun werkomgeving.
Op de foto poseren, naast de nieuw
ste aanwinst, vlnr, Ada Haarbosch,
instructeur Okki Huson en verkoper
Jan de Jonge van Ford Joosse.
De Plus lijkt op het eerste gezicht
een Golf die 'gewoon' een stukje is
doorgegroeid. Maar wanneer je beter
kijkt, zie je dat de grille is veranderd,
de achterklep groter is en de verlich
tingsunits (vanachter met led-ver
lichting) een nieuwe 'look' hebben
gekregen. De Plus ziet er uitnodi
gend uit. Hij ademt dezelfde sfeer
van kwaliteit en degelijkheid als de
andere leden van de Golf-familie.
Ik mag op pad met de Comfortline
1.6 FSI. Wat direct opvalt is de pret
tig hoge instap. Ideaal voor mensen
die, om wat voor reden dan ook, niet
zo graag bukken. De stoelen voorin
(met lendensteun) hebben een vrij
hoge zitpositie. Ze zijn heel gemak
kelijk, op een traploze wijze, in hoog
te aan te passen en omdat ook het
stuur verstelbaar is, is een goede zit
al gauw gevonden. Door de hoge
stand van de stoel heb je voorin een
opvallend goed zicht op de weg. Dat
samen met de luxe van de stuurbe
krachtiging, de boordcomputer, de
cruise control en half automatische
airco, maakt dat het goed toeven is
aan boord van de Plus.
De uitvoering waarmee ik op pad
ben, telt zes versnellingen. Het
schakelen in een zesbak valt me reu
ze mee en gaat veel vanzelfspreken
der dan ik had verwacht. Die zesde
versnelling is geen overdrive maar
een 'echte', die vooral goed tot zijn
recht komt op de snelweg. De Plus
vertoont een prettig en vlot rijgedrag.
In hoeverre dat komt door de FSI,
een speciale techniek die onder meer
de trekkracht van de motor vergroot,
durf ik niet te zeggen. Wat me wel
duidelijk is, is dat het hier om een
erg dynamische wagen gaat.
Voor de 'grootste' verrassing moet je
achterin zijn. Daar heb je de koffer
bak (met variabele laadvloer), die af
hankelijk van de stand van de achter
bank, een inhoud heeft van 395 tot
505 liter. Dat is aardig wat, maar nog
lang niet alles. Het laadvolume van
de Plus is namelijk te vergroten tot
maar liefst 1450 liter! Dat bereik je
door de achterbank naar beneden te
klappen. Een ingenieus systeem
zorgt er dan voor dat ook de zitting
van de bank iets naar beneden gaat
waardoor een vlakke laadvloer ont
staat. En wat ook niet onbelangrijk
is: dat neerklappen gaat op een vrij
vrouwvriendelijke manier, het is met
een beetje 'girlpower' zo gefikst.
Op de achterbank is lekker veel
plaats. Drie volwassenen, zelfs met
wat langere benen, kunnen er heer
lijk comfortabel zitten. Grappig is dat
de bank in aparte delen naar voren
en achteren kan worden geschoven
zodat inzittenden hun eigen voor
keursstand kunnen kiezen. Andere
verwennerijtjes achterin zijn: lees
lampjes, uitklaptafeltjes met plek
voor bekertjes en schuifjes om de
luchtstroom van de airco te regelen.
En zit je met zijn tweetjes? Dan kun
je de middelste rugleuning naar be
neden doen en heb je een brede
armsteun, die ook dienst kan doen
als tafeltje en opbergvak voor je ski
's. Aan opbergvakjes sowieso geen
gebrek: ze zijn er in verschillende
soorten en maten, zelfs eentje voor
je paraplu.
Ook aan veiligheid ontbreekt het niet.
Met onder meer: hoofd- en zijairbags
vooralle inzittenden, actieve hoofd
steunen, waarschuwingspiepjes bij
het niet dragen van de gordels en
ABS, scoort de Plus maar liefst vijf
sterren bij de botsproeven van de
NCAP.
Als je alles op een rijtje zet, komt de
Golf Plus als een bijzonder multi
functionele en plezierige wagen uit
de bus. Ideaal voor als je de ene keer
op stap wilt met je gezin of vrienden
(en bagage), en de andere keer met
veel, heel veel spulletjes.
Over de Plus, die verkrijgbaar is van
af 19.995 euro, valt nog veel meer te
vertellen. Wil je weten wat? Of heb je
vragen? Ga dan eens langs bij Auto
Poppe in Vlissingen of Van Strien in
Goes. Daar geven ze je graag uitvoe
rig informatie. Voor een proefrit ben
je daar ook aan het juiste adres.
Tot de volgende keer.
Karin