"AND NISSAN CROSSED OVER
Testing!
i
»i
40-RD-LB
ff
De Nissan Murano is in het Cali-
fornische designcentre van Nis
san ontstaan en hij laat van het
eerste moment dat je hem ziet
een enorme indruk achter. Het
is een typische crossover: hij
houdt het midden tussen een
combi en een SUV, hij bezit het
comfort van een limousine en
hij is zeker ook niet vies van
een vuil pak in het terrein,
kortom een verrassend auto
mobiel! De titel van de test is
een vrije interpretatie op het
liedje 'on the sunny side of the
street...'
ZEEUWS AUTOJOURNAAL
6 APRIL 2005 - PAGINA 5
DOOR ROB STRATING
de 350Z en dat klinkt niet alleen
spannend, hij is het ook.
300 aanpassingen
De op de Amerikaanse markt afge
stemde auto's verschillen op vele
punten van automobielen die op Eu
ropese wegen onderweg zijn, dat
heeft onder andere met de hogere
snelheden hier te maken. De luchts
troming werd verbeterd door een
chin-spoiler onder de voorbumper,
luchtgeleiders voor de wielen en on
der de motor. De mistlampen werden
weggelaten en op die plaats zitten nu
luchtgaten om de remmen te koelen.
Ook kreeg hij remblokken mee die
bediening van de cruisecontrol en
het audiosysteem met een 6-cd wis
selaar. Wat een geluid produceert de
225 watt Bose installatie!
De klokkenwinkel is nagenoeg iden
tiek aan die van de 350Z en heeft
donkergele wijzerplaten die overi
gens uitstekend af te lezen zijn. De
middenconsole lijkt niet alleen van
aluminium te zijn gemaakt, hij is het
ook écht! De routeplanner laat een
kaart zien vanuit de gezichtshoek van
een vogel, het z.g. Birdview systeem.
Als ik de Murano achteruit het gara
gepad op wil rijden, verschijnt door
middel van een minuscule camera op
de achterklep mijn hele oprijlaan op
de krachtbron in de Coupé en de Ca
briolet zo'n 300 volbloeds, in de Mu
rano heeft men 'slechts' 234 paarden
ingezet. Dat betekent zeer zeker niet
dat de grote Nissan langzaam onder
weg is 0-100km/h in 9 seconden,
topsnelheid 200 km/h), maar het
verschil is zowel akoestisch als qua
trekkracht uiteraard merkbaar.
De soepele en stille krachtbron is ge
koppeld aan een CVT bak, oneerbie
dig gezegd een
hoogmoderne doorontwikkeling van
de Variomatic die we ooit in het Dafje
vonden. De nagenoeg eindeloos va
riabele transmissie bestaat uit duw-
band met metalen schakels die over
weker afgeveerd zijn. De auto is bij
alle snelheden lekker stil en ook de
banden (225/65 R 18) laten zich
nauwelijks horen. Zeker tot aan de
120 km/h hoor ik de wind helemaal
niet en mede daardoor zijn we niet
De Murano die zijn naam ontleent
aan het eiland bij Venetië waar het
beroemde glas vandaan komt, is al
twee jaar in Amerika leverbaar en het
is met name aan de mensen die hem
via directe import naar Europa haal
den te danken, dat hij hier in de oude
wereld bekendheid kreeg. Ik zag er
vorig jaar zomer één in Zwitserland
rijden, nadat ik hem voor het eerst
op de Salon van Genève in 2004 had
gezien en met mij werden de collega
journalisten enthousiast. Het balletje
is mede daardoor aan het rollen ge
raakt en de verantwoordelijke men
sen op het gebied van de marketing
hebben vervolgens besloten de Mu
rano voor de Europese markt gereed
te maken en hem vervolgens op het
vaste land te introduceren.
Dollargrin
Met een brede chromen dollargrijns
in een door de windtunnel gevormde
moderne neus, blikt de Murano zijn
publiek high tech in de ogen. Hij is
onmiskenbaar een Nissan: hij deelt
de bijzondere vouw die tevens
schouderlijn wordt met de kleine Mi-
cra en met zus Primera heeft hij zijn
gladde body gemeen, terwijl zijn
hoogmoderne ogen een heel eind
overeenkomen met de 350Z. Hij
dwingt met zijn uitdagende maten I
x b x h 477 x 188 x 171 cm en met
zijn wielbasis van 383 cm) respect
af. Dat weten ze bij Nissan en men
focust dan meteen ook op concur
renten als de Volkswagen Touareg en
de BMW X5.
Aan zijn uitstraling kan het niet lig
gen, want hij smoelt heel goed, alle
ogen zijn bij een directe confrontatie
dan ook op de Murano gericht en dat
heb ik aan den lijve ondervonden-
Ondanks zijn forse afmetingen ziet
hij er flitsend uit en dat heeft men
bereikt door hem designelementen
mee te geven die hem duidelijk min
der massaal laten overkomen dan
veel van zijn concurrenten. De vloei
ende lijnen, de opengewerkte op de
hoeken staande koplampen, de ge
prononceerde zijruitlijn en de geïnte
greerde achterlichten geven hem in
combinatie met de uitgeklopte spat-
schermen iets sportwagen-achtigs.
De beide forse uitlaten wijzen erop
dat er onder de motorkap een bijzon
dere krachtbron huist en daar is
niets van gelogen. De 3,5 liter V6
met zijn 234 pk komt regelrecht uit
iZESSS&ti
twee poelies die met elkaar verbon
den zijn. Deze overbrenging is zo'n
10 procent zuiniger dan een conven
tionele automaat, terwijl de presta
ties minstens gelijkwaardig zijn. In
de Murano bepalen de computer en
de bestuurder samen het toerental,
afhankelijk van de wensen: maximale
rust en comfort, of een maximaal
vermogen.
Wanneer ik rustig gas geef, maakt hij
weinig toeren en hoor ik de motor
absoluut niet. Hij accelereert heerlijk
soepel en wanneer ik de maximale
kruissnelheid op de vierbaans heb
bereikt, maakt de machine nog geen
2000 toeren! In feite bezit de Murano
een pracht van een overdrive. Geef je
even gas, stijgt onmiddellijk het toe
rental, even later gevolgd door de
toename van de snelheid. Als ik
gaandeweg aan de auto gewend ben,
regel ik met mijn rechtervoet accele
ratie, geluidsniveau en brandstofver
bruik tegelijk. Je kunt ook manueel
schakelen, maar het directe voordeel
ontgaat me, want in feite blokkeer je
hiermee de computer. Ik zou hem in
de bergen moeten kunnen proberen
om deze functie uit te testen.
Hij heeft een vrij stevig, maar zeker
niet oncomfortabel weggedrag, een
gevolg van één van die 300 aanpass
ingen. In Amerika zal hij ongetwijfeld
Space all over
Een beetje klimmen moet je wel,
maar dat weten we allemaal van een
SUV. Daarna wordt het alleen maar
aangenamer, want plaats nemen in
de grote leren stoelen is geen straf.
Ze zijn weliswaar bijzonder comfor
tabel, ze geven bij bochtenwerk ech
ter niet de steun die eigenlijk zou
moeten. De crèmekleurige leren be
kleding krijgt van Nissan de naam
'café latte' mee, Italiaans voor koffie
met melk en dat past wel, vind ik. De
stoelen zijn overigens keurig elek
trisch te bedienen. Het leren stuur is
typisch Amerikaans alleen in de
hoogte in te stellen, maar dit schijn
bare manko wordt gecompenseerd
door de eveneens elektrische verstel
baarheid van de pedalen. Zo kan het
dus ook! Op het stuur vinden we de
alleen mooi, maar ook comfortabel
onderweg.
All-mode 4x4
Nissan stuurt onder normale om
standigheden 91% van het aandrijf-
koppel naar de voorwielen. Zodra er
iets verandert, b.v. een nat of glad
wegdek, in het zand of in de modder,
wordt de verdeling voor/achter aan
gepast tot een 50/50 verdeling. Je
voelt in de auto absoluut niet wat de
elektronica allemaal voor je regelt, je
merkt het uiteraard wel aan de trac
tie. De Murano is daarmee een zalige
wintersportauto. Je komt er in het
terrein een heel eind mee, maar hij
bezit geen lage gearing en de wieluit-
slag haalt het uiteraard niet bij die
van broer Pathfinder.
De prijs
Eigenlijk is er maar één Murano en
die kost 58.600,- euro, voor de me
tallic lak betaalt u 800,- euro extra.
Nissan dealer Auto Sturm heeft twee
vestigingen, in Middelburg aan de
Noordweg en in Goes aan de
Amundsenweg. Dat de beide demo-
Murano's gewild zijn, blijkt uit het feit
dat ze regelmatig onderweg met een
nieuwsgierige testrijder.
And Nissan crossed over to the sun
ny side of the street..!
zwaarder belast kunnen worden. De
veergeometrie werd gewijzigd om
een betere wegligging te realiseren
en ook de stuurinrichting met de on
afhankelijke wielophanging kreeg een
Europese update. Betere geluids
demping en aangepaste schokdem
pers verbeteren het comfort. Tot slot
werd het koetswerk op tal van plaat
sen verstevigd om aan de strengere
Europese eisen op het gebied van
veiligheid te kunnen voldoen.
het scherm. Streepjes geven tevens
de omvang van de auto aan, zodat ik
hem keurig zonder mijn nek te ver
draaien op de millimeter nauwkeurig
kan parkeren. Dit systeem gecombi
neerd met de grote buitenspiegels
compenseren de dode hoek van de
redelijk uit de kluiten gewassen C-
stijl. Alle knoppen en hendels zijn
zeer overzichtelijk geplaatst en dat
draagt samen met de rij-eigenschap-
pen bij tot een ontspannen autorij
den. Ook achterin heeft niemand re
den tot klagen, want er is been- en
hoofdruimte te over. De kofferruimte
van 438 liter kan heel gemakkelijk
worden vergroot naar 877 liter door
de leuningen 40/60 om te klappen,
waardoor een mooie vlakke laadvloer
ontstaat.
Continu variabele Transmissie
Ook de 3,5 liter V6 kende ik nog uit
de 350Z. Weliswaar bezit de brullen-