"AND NISSAN CROSSED OVER Testing! i »i 40-RD-LB ff De Nissan Murano is in het Cali- fornische designcentre van Nis san ontstaan en hij laat van het eerste moment dat je hem ziet een enorme indruk achter. Het is een typische crossover: hij houdt het midden tussen een combi en een SUV, hij bezit het comfort van een limousine en hij is zeker ook niet vies van een vuil pak in het terrein, kortom een verrassend auto mobiel! De titel van de test is een vrije interpretatie op het liedje 'on the sunny side of the street...' ZEEUWS AUTOJOURNAAL 6 APRIL 2005 - PAGINA 5 DOOR ROB STRATING de 350Z en dat klinkt niet alleen spannend, hij is het ook. 300 aanpassingen De op de Amerikaanse markt afge stemde auto's verschillen op vele punten van automobielen die op Eu ropese wegen onderweg zijn, dat heeft onder andere met de hogere snelheden hier te maken. De luchts troming werd verbeterd door een chin-spoiler onder de voorbumper, luchtgeleiders voor de wielen en on der de motor. De mistlampen werden weggelaten en op die plaats zitten nu luchtgaten om de remmen te koelen. Ook kreeg hij remblokken mee die bediening van de cruisecontrol en het audiosysteem met een 6-cd wis selaar. Wat een geluid produceert de 225 watt Bose installatie! De klokkenwinkel is nagenoeg iden tiek aan die van de 350Z en heeft donkergele wijzerplaten die overi gens uitstekend af te lezen zijn. De middenconsole lijkt niet alleen van aluminium te zijn gemaakt, hij is het ook écht! De routeplanner laat een kaart zien vanuit de gezichtshoek van een vogel, het z.g. Birdview systeem. Als ik de Murano achteruit het gara gepad op wil rijden, verschijnt door middel van een minuscule camera op de achterklep mijn hele oprijlaan op de krachtbron in de Coupé en de Ca briolet zo'n 300 volbloeds, in de Mu rano heeft men 'slechts' 234 paarden ingezet. Dat betekent zeer zeker niet dat de grote Nissan langzaam onder weg is 0-100km/h in 9 seconden, topsnelheid 200 km/h), maar het verschil is zowel akoestisch als qua trekkracht uiteraard merkbaar. De soepele en stille krachtbron is ge koppeld aan een CVT bak, oneerbie dig gezegd een hoogmoderne doorontwikkeling van de Variomatic die we ooit in het Dafje vonden. De nagenoeg eindeloos va riabele transmissie bestaat uit duw- band met metalen schakels die over weker afgeveerd zijn. De auto is bij alle snelheden lekker stil en ook de banden (225/65 R 18) laten zich nauwelijks horen. Zeker tot aan de 120 km/h hoor ik de wind helemaal niet en mede daardoor zijn we niet De Murano die zijn naam ontleent aan het eiland bij Venetië waar het beroemde glas vandaan komt, is al twee jaar in Amerika leverbaar en het is met name aan de mensen die hem via directe import naar Europa haal den te danken, dat hij hier in de oude wereld bekendheid kreeg. Ik zag er vorig jaar zomer één in Zwitserland rijden, nadat ik hem voor het eerst op de Salon van Genève in 2004 had gezien en met mij werden de collega journalisten enthousiast. Het balletje is mede daardoor aan het rollen ge raakt en de verantwoordelijke men sen op het gebied van de marketing hebben vervolgens besloten de Mu rano voor de Europese markt gereed te maken en hem vervolgens op het vaste land te introduceren. Dollargrin Met een brede chromen dollargrijns in een door de windtunnel gevormde moderne neus, blikt de Murano zijn publiek high tech in de ogen. Hij is onmiskenbaar een Nissan: hij deelt de bijzondere vouw die tevens schouderlijn wordt met de kleine Mi- cra en met zus Primera heeft hij zijn gladde body gemeen, terwijl zijn hoogmoderne ogen een heel eind overeenkomen met de 350Z. Hij dwingt met zijn uitdagende maten I x b x h 477 x 188 x 171 cm en met zijn wielbasis van 383 cm) respect af. Dat weten ze bij Nissan en men focust dan meteen ook op concur renten als de Volkswagen Touareg en de BMW X5. Aan zijn uitstraling kan het niet lig gen, want hij smoelt heel goed, alle ogen zijn bij een directe confrontatie dan ook op de Murano gericht en dat heb ik aan den lijve ondervonden- Ondanks zijn forse afmetingen ziet hij er flitsend uit en dat heeft men bereikt door hem designelementen mee te geven die hem duidelijk min der massaal laten overkomen dan veel van zijn concurrenten. De vloei ende lijnen, de opengewerkte op de hoeken staande koplampen, de ge prononceerde zijruitlijn en de geïnte greerde achterlichten geven hem in combinatie met de uitgeklopte spat- schermen iets sportwagen-achtigs. De beide forse uitlaten wijzen erop dat er onder de motorkap een bijzon dere krachtbron huist en daar is niets van gelogen. De 3,5 liter V6 met zijn 234 pk komt regelrecht uit iZESSS&ti twee poelies die met elkaar verbon den zijn. Deze overbrenging is zo'n 10 procent zuiniger dan een conven tionele automaat, terwijl de presta ties minstens gelijkwaardig zijn. In de Murano bepalen de computer en de bestuurder samen het toerental, afhankelijk van de wensen: maximale rust en comfort, of een maximaal vermogen. Wanneer ik rustig gas geef, maakt hij weinig toeren en hoor ik de motor absoluut niet. Hij accelereert heerlijk soepel en wanneer ik de maximale kruissnelheid op de vierbaans heb bereikt, maakt de machine nog geen 2000 toeren! In feite bezit de Murano een pracht van een overdrive. Geef je even gas, stijgt onmiddellijk het toe rental, even later gevolgd door de toename van de snelheid. Als ik gaandeweg aan de auto gewend ben, regel ik met mijn rechtervoet accele ratie, geluidsniveau en brandstofver bruik tegelijk. Je kunt ook manueel schakelen, maar het directe voordeel ontgaat me, want in feite blokkeer je hiermee de computer. Ik zou hem in de bergen moeten kunnen proberen om deze functie uit te testen. Hij heeft een vrij stevig, maar zeker niet oncomfortabel weggedrag, een gevolg van één van die 300 aanpass ingen. In Amerika zal hij ongetwijfeld Space all over Een beetje klimmen moet je wel, maar dat weten we allemaal van een SUV. Daarna wordt het alleen maar aangenamer, want plaats nemen in de grote leren stoelen is geen straf. Ze zijn weliswaar bijzonder comfor tabel, ze geven bij bochtenwerk ech ter niet de steun die eigenlijk zou moeten. De crèmekleurige leren be kleding krijgt van Nissan de naam 'café latte' mee, Italiaans voor koffie met melk en dat past wel, vind ik. De stoelen zijn overigens keurig elek trisch te bedienen. Het leren stuur is typisch Amerikaans alleen in de hoogte in te stellen, maar dit schijn bare manko wordt gecompenseerd door de eveneens elektrische verstel baarheid van de pedalen. Zo kan het dus ook! Op het stuur vinden we de alleen mooi, maar ook comfortabel onderweg. All-mode 4x4 Nissan stuurt onder normale om standigheden 91% van het aandrijf- koppel naar de voorwielen. Zodra er iets verandert, b.v. een nat of glad wegdek, in het zand of in de modder, wordt de verdeling voor/achter aan gepast tot een 50/50 verdeling. Je voelt in de auto absoluut niet wat de elektronica allemaal voor je regelt, je merkt het uiteraard wel aan de trac tie. De Murano is daarmee een zalige wintersportauto. Je komt er in het terrein een heel eind mee, maar hij bezit geen lage gearing en de wieluit- slag haalt het uiteraard niet bij die van broer Pathfinder. De prijs Eigenlijk is er maar één Murano en die kost 58.600,- euro, voor de me tallic lak betaalt u 800,- euro extra. Nissan dealer Auto Sturm heeft twee vestigingen, in Middelburg aan de Noordweg en in Goes aan de Amundsenweg. Dat de beide demo- Murano's gewild zijn, blijkt uit het feit dat ze regelmatig onderweg met een nieuwsgierige testrijder. And Nissan crossed over to the sun ny side of the street..! zwaarder belast kunnen worden. De veergeometrie werd gewijzigd om een betere wegligging te realiseren en ook de stuurinrichting met de on afhankelijke wielophanging kreeg een Europese update. Betere geluids demping en aangepaste schokdem pers verbeteren het comfort. Tot slot werd het koetswerk op tal van plaat sen verstevigd om aan de strengere Europese eisen op het gebied van veiligheid te kunnen voldoen. het scherm. Streepjes geven tevens de omvang van de auto aan, zodat ik hem keurig zonder mijn nek te ver draaien op de millimeter nauwkeurig kan parkeren. Dit systeem gecombi neerd met de grote buitenspiegels compenseren de dode hoek van de redelijk uit de kluiten gewassen C- stijl. Alle knoppen en hendels zijn zeer overzichtelijk geplaatst en dat draagt samen met de rij-eigenschap- pen bij tot een ontspannen autorij den. Ook achterin heeft niemand re den tot klagen, want er is been- en hoofdruimte te over. De kofferruimte van 438 liter kan heel gemakkelijk worden vergroot naar 877 liter door de leuningen 40/60 om te klappen, waardoor een mooie vlakke laadvloer ontstaat. Continu variabele Transmissie Ook de 3,5 liter V6 kende ik nog uit de 350Z. Weliswaar bezit de brullen-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 11