lyundaidealer
Van der Vliet in
Raab Karcher kiest
alweer voor Citroen
Goes 12,5 jaa
IN BEDRIJF
13
s universeel dealer begonnen
uitgegroeid tot een succes-
I Hyundaidealerbedrijf. Dat is
verhaal van Automobielbe-
ijf Van der Vliet in Goes. De
aler vierde onlangs zijn 12,5
arig jubileum als vertegen-
oordiger van Hyundai. Direc-
ur Tonny van der Vliet kijkt
et vertrouwen naar de toe-
imst: "We hebben Hyundai
m uitgroeien tot een volwaar-
g merk met een modellijn die
1 mag zijn."
erst ben ik een tijd universeel
aler geweest. Dat ging allemaal
■ed, maar ondertussen werd ik
door het personeel aangemoedigd
om als merkendealer te beginnen. Ik
startte als eerste dealer in de Poel, in
het pand waar nu Dominicus aan de
Verrijn Stuartweg is gevestigd. Ik be
gon met British Leyland met al de
perikelen van dien. Later werd het
Nissan en in 1984 zijn we verhuisd
naar de huidige locatie in Klein
Frankrijk. Begin jaren negentig ben ik
in contact gekomen met het merk
Hyundai. Toen ik over de potentie
van dit Koreaanse merk hoorde, was
ik meteen verkocht. In 1992 konden
we beginnen aan een mooie uitda
ging: het merk Hyundai groot maken
in Goes en omstreken."
Verdediging
"In de begintijd moesten we nogal
eens in de verdediging, want er wer
den nogal eens wat grappen verteld,
met name over de allereerste Hyun
dai Pony. We moesten telkens uitleg-
Over de toekomst met Hyundai is
Van der Vliet helder: "Er zit veel
nieuws aan te komen. De nieuwe So
nata staat op dit moment in de
showroom en die mag gezien wor
den! Ook gaan we dit jaar veel inte
ressante acties organiseren voor on
ze klanten. Hyundai staat momenteel
in de top 10 van de best verkochte
merken en ik weet zeker dat het
merk zich dit jaar nog hoger op de
lijst zal gaan nestelen!"
Naast deze activiteiten mag ook nog
even vermeld worden dat Tonny van
der Vliet een oldtimerfan is en ook
prachtige old - en youngtimers ver
koopt. Hij laat voor zichzelf regelma
tig oude auto's restaureren en de
voorbijganger ziet op de tweede eta
ge van het in 2003 compleet ver
bouwde pand met een oppervlakte
van 840 vierkante meter regelmatig
mooie klassiekers voor het raam
staan.
Het wagenpark van Raab Kar
cher Bouwstoffen in Middel
burg telt sinds kort 20 Ci-
troëns. Adri Dijkwel, van de ge
lijknamige Citroendealer in Vli-
sisngen, overhandigde onlangs
de sleutels van 7 nieuwe Ci
troen Berlingo s Commerce aan
Kees de Visser, hootd tegelwer
ken van Raab Karcher Bouw
stoffen te Middelburg.
Vanuit Middelburg bedient Raab Kar
cher de hele Zeeuwse bouwmarkt.
Daarbij worden vele kilometers ge
maakt. Door de alsmaar drukker
wordende werkzaamheden was het
wagenpark van de Middelburgse
bouwstoffenhandel aan uitbreiding
toe.
Chris Janse, leider van de Middel
burgse vestiging van Raab Karcher
Bouwstoffen, heeft voor Citroen be
drijfswagens gekozen vanwege hun
wendbaarheid en de kilometerkost
prijs. Uiteraard is de vertrouwde ser
vice die hij ontvangt van Citroen Dij
kwel Vlissingen een zwaarwegend
argument geweest bij de keuze voor
het gerenommeerde Franse auto
merk.
gen, dat het weliswaar een Koreaans
merk was, maar wel met Japanse
technologie," vertelt Tonny van der
Vliet enthousiast. "Nu verkoopt het
merk zichzelf!"
Hyundai is helemaal op zijn plek bij
Van der Vliet in Goes. Van der Vliet
legt verder uit: "Het veelzijdige ka
rakter van Hyundai komt terug in on
ze organisatie. Klanten kunnen bij
ons terecht voor alles wat met auto
rijden te maken heeft, of het nu gaat
om een nieuwe Hyundai, een ge
bruikte auto of het afsluiten van een
financiering, we regelen alles onder
één dak! Onze klanten zijn we van
dienst met een totaalpakket dat in
vulling geeft aan iedere mobiliteits
wens."
Heldere toekomst
p de Autorai werd bij voorge
teld aan het grote publiek én
an mij. De Daihatsu Sirion 2.
e auto lijkt in niets meer op de
erste Sirion. Dit is een echte
lotte verschijning, net als de
harmante verkoper op de Au-
ïrai bij Daihatsu. Ik liet me dan
ok graag uitgebreid door hem
iformeren over deze nieuwe
ierwieler.
olgens de verkoper zijn ze er bij
aihatsu eens goed voor gaan zitten,
an het ontwerpen van de Sirion 2
ing namelijk eerst een uitgebreid
ïarktonderzoek vooraf. Aan alles
ebben ze gedacht. Uit het onder-
oek bleek dat de nieuwe Sirion
raktisch, zuinig, veilig en milieu-
riendelijk zou moeten zijn. En dat
is-ie dan ook geworden. Het is een
pittig ogende auto die heel wat men
sen zal aanspreken. Van jonge meid
tot jonge moeder of jonge oma. U
kunt hier ook jonge knul, vader of
opa lezen maar deze rubriek heet nu
eenmaal niet voor niets Vrouw& Au
to.
Compact en ruim
Deze nieuwe Daihatsu oogt als een
compact karretje. De ronde vormen
van de spatborden geven hem een
lekkere bolle toet. De hoeveelheid
ruimte in de auto is op zijn minst
verrassend te noemen. Hier kun je
met gemak met vijf volwassenen in
zitten! En hoewel ze er in Japan vast
geen gebruik van zullen maken, heb
ben ze er voor de lange Europeanen
toch mooi aan gedacht: een in hoog
te verstelbare rugleuning op de ach
terbank. De achterbank kan overi
gens zonder gesjor en getrek met
één beweging worden neergeklapt.
Zo ontstaat er een vlakke laadvloer
die volop ruimte biedt.
Goed, praktisch is de Sirion dus ze
ker. En veilig? Met computergeopti-
maliseerde kreukelzones, een elek
tronisch remkrachtverdelingssys-
teem bovenop de ABS, veiligheids-
balken in de portieren én airbags
aan de voorkant en zijkant, denk ik
dat de wagen qua veiligheid weinig
te wensen overlaat. En hoe milieu
vriendelijk is de Sirion? Volgens Dai
hatsu hebben hun motoren de laag
ste C02 uitstoot van Europa. Het
brandstofverbruik is ook bijzonder
laag. Dat is niet alleen goed voor het
milieu, maar ook voor uw portemon
nee!
Ik heb op de Autorai veel over de Si
rion gehoord, ik heb hem gezien, er
in gezeten en nu wil ik nog maar één
ding: ermee rijden natuurlijk. Er kan
op de Autorai veel, maar dat niet. Op
dus naar Autobedrijf J.W. de Voogd
in Vlissingen, de dealer voor Walche
ren. Mijn testauto is een 1.3 voorzien
van een prestige pakket. Altijd leuk
van die extra's. Het betekent dat de
auto naast de complete standaarduit
rusting onder andere is voorzien van
een airco en een zeer in het oog
springende toerenteller die als een
paddestoel uit het dashboard rijst.
Het ingebouwde audiosysteem, ook
een extra optie, is een aanrader. Het
is volledig geïntegreerd in het dash
board. Fraai én voor dieven niet inte
ressant om te stelen.
Streng
Goed, ik zou met de auto gaan rij
den. Ik neem plaats achter het stuur,
draai de sleutel om in het contact en
rijd weg. De auto is direct 'eigen',
alsof ik er al jaren in rijd. Alles zit
precies op de plaatsen waar je het
verwacht. Geen gezoek naar handel
tjes of knopjes, alles is logisch en
functioneel ingedeeld. Hij rijdt heer
lijk. Zowel in de stad als op de snel
weg. Dit is een heel comfortabele au
to.
Ik heb beloofd om de fotograaf op te
halen. Hij neemt plaats op de passa
giersstoel en al pratend rijden we
weg. Omdat we een klein stukje ver
derop de foto al zullen maken laat hij
de veiligheidsgordel voor het gemak
maar even achterwege. En dat mag
niet. Niet van de politie, maar ook
niet van de Sirion. Het protest begint
met een rood knipperend lampje dat
wij besluiten te negeren. Het is ten
slotte maar een klein stukje. De Si
rion is het er niet mee eens. Een
alarmsignaal gaat af en het aantal
decibellen wordt daarbij langzaam
aan akelig hoog. Toch maar de gor
del om dan, tot grote tevredenheid
van de auto die onze gehoorzaam
heid direct beloont met een aange
naam stilzwijgen
Deze nieuwe Sirion 2 biedt heel veel
auto voor een aantrekkelijke prijs. Er
is al een 1.0 12V vanaf 10.999 euro.
Wilt u ook kennismaken met deze
nieuwe Daihatsu? Kom dan langs bij
Autobedrijf de Voogd in Vlissingen of
Autobedrijf Rijk in Goes. U bent van
harte welkom voor het maken van
een proefrit.
Tot de volgende keer,
Manön
Kees de Visser (links) ontvangt de sleutels van de nieuwste Citroens uit handen van Adri
Dijkwel
vVWlmTO
Daihatsu Sirion2:
ekker veelzijdig