tlSTINQL
at de Jeep een grote steen
eeft bijgedragen om de oorlog
e winnen, staat als een paal
oven water. Zijn merknaam is
ut een verzamelnaam voor alle
jurwheeldrives geworden. De
and Rover heett echter in de
lop van zijn 57 jarige bestaan
linstens zoveel faam gemaakt,
e ontstaansgeschiedenis van
e Land Rover vertoont over-
enkomsten met de meeste
uccesstories van het naoor-
jgse Engeland. Gedwongen
oor de omstandigheden werd
idereen inventief en konden
ieuwe ideeën hun opgang ma-
en.
5
over bevond zich eind veertiger ja-
3n in Engeland in een lastig parket:
len bouwde weliswaar solide auto's,
laar ze waren te conservatief om op
e exportmarkt successen te boeken.
iij Rover werkten toentertijd de ge-
roeders Wilks, Spencer als direc-
;ur en Maurice als hoofd van de de-
ignafdeling. Ze waren het samen
ens over het idee een echte Engelse
iep te maken die als hulpmiddel/
!ereedschap in de landbouwmecha
nisatie moest gaan aanslaan. Ze
Jochten op een legerdump twee Wil
l's die beiden minutieus gedetermi-
eerd werden.
p 30 april 1948 werd het eerste
rototype van de Land Rover aan het
ubliek getoond. Hij bestond vrijwel
eheel uit aluminium, deels omdat
et staal nog gerationeerd was, maar
ok omdat aluminium niet zo roest-
evoelig was. Men gebruikte in en
nder de auto veel rechte plaat, om-
at daarvoor geen dure mallen nodig
raren. Hij kwam in productie en was
an meet af aan een succes. Hij werd
oor boeren gebruikt bij het ploegen,
laar evenveel landlords ontdekten
ijn buitengewone eigenschappen.
and Rover kwam later in handen
an British Leyland, BMW kocht het
ïerk, maar deed het weer van de
and aan de nummer twee op de we-
eldmarkt, Ford. Die laatste actie
eeft Land Rover geen windeieren
elegd, integendeel. Het gaat uitste-
end met het merk en dat is aan alles
3 merken zoals bij deze geteste Dis-
overy.
ophisticated
J van een afstand is de gelijkenis
iet zijn chique broer treffend: de
igh tech ogen, de platte motorkap,
e brede voorruit en de daklijn geven
an dat hij dezelfde vader en moeder
eeft gehad als de Range Rover. Zijn
ierkante uitstraling blijkt bij nadere
eschouwing veel afgeronde hoeken
3 bezitten en leveren hem verras-
ende CW waarde op van 0.41Met
ijn lengte van 4.84 m, zijn breedte
an 1.92 m en zijn hoogte van 1.89
1 komt hij qua maten ook in de
tuurt van grote broer. Typisch voor
DOOR ROB STRATING
uitkijken geblazen. De andere drie
standen van de 'terrain response' zijn
overigens: modder/ diepe sporen,
zand/duinen en rotsen/extreme hel
lingen.
Veelzijdig
De voorstoelen zitten dus geweldig
comfortabel en het uitzicht vanuit de
hoge positie is benijdenswaardig.
Het grote stuur is lekker dik en de
ergonomie is op een enkel puntje na
perfect. Ik moet bijvoorbeeld een
klein eindje uit de zitting komen om
het touch screen van de routeplanner
te activeren. Twee punten zijn mijns
inziens voor verbetering vatbaar: de
klokken hebben dezelfde priegelige
schaalindeling als bij de vorige versie
en ik vind het grijze kunststof blok
dat als middenconsole fungeert niet
helemaal bij de uitstraling van Lord
Discovery passen. Gelukkig zag ik in
de accessoirebrochure een optionele
houten versie en daar ga ik dan maar
voor. Ik ben blij dat ik altijd voorin
mag zitten, want de achterbank haalt
het qua comfort niet ten opzichte van
de fauteuils van voren. Ondanks de
enorme been - en hoofdruimte zit je
daar een beetje in een kikkerhouding.
De vijfde deur bestaat uit twee helf
ten, het onderste gedeelte deed ove
rigens keurig dienst als bank om de
skischoenen aan - en uit te doen. De
Disco bezit een giga kofferruimte
(1192/2558 liter), de ski's passen er
uiteraard keurig in. In de bodem zit
ten keurig twee kinderzittingen weg
gewerkt die bij het uitklappen een
zeer solide indruk achterlaten. De
testauto had een extra rubberen mat
op de bodem liggen die keurig dienst
deed met al die sneeuw.
Last but not least
Op de terugweg met bijna duizend
kilometer op de teller is de verleiding
groot om hem op de Duitse Auto
bahn even de sporen te geven. Hij
accelereert in 12,7 seconden naar de
honderd en dat is gezien zijn gewicht
respectabel. Hoe hoger de snelheid,
des te meer tijd heeft de V6 nodig,
logisch gezien de luchtweerstand. Bij
een rustige manier van rijden kom ik
even op 1 op tien uit, maar geef je
hem de sporen, dan verandert dat
beeld uiteraard. 650 kilometer op
één tank is echter heel goed moge
lijk. Bij snel bochtenwerk helt de car
rosserie wel wat over, maar de ESP
(bij Land Rover DSC genaamd) grijpt
heel vlug en adequaat in. Gevaar is
absoluut uitgesloten.
De instapprijs van de Discovery
TDV6 komt op 54.800,- euro, de
complete HSE kost 68.200,- euro.
Het archetype is met deze Lord Dis
covery uitgegroeid tot een moderne
vertegenwoordiger van het Britse Of-
froad-huis!
selt. Al tijdens de heenreis door het
Ruhrgebied mogen we de bewonde
rende blikken van met name de inzit
tenden van andere vierwielaangedre-
ven automobielen dankbaar in ont
vangst nemen.
TDV6
De 2720 cc grote V6 ligt in de leng
terichting in het vooronder. Hij bezit
190 pk en een koppel van 440 Nm
bij 1950 toeren, mede veroorzaakt
door de turbocompressor met varia
bele geometrie. De diesel is door
Ford ontwikkeld, in nauwe samen
werking met PSA (Peugeot/Citroën)
en dat zijn niet de eerste de beste op
het gebied van de dieseltechnologie.
De machine valt al in eerste instantie
op door zijn ongelooflijke geruisloos
heid en zijn trillingvrije loop. Je zou
bijna denken dat je met een benzine
motor te doen hebt, zó stil draait hij
stationair. Wanneer ik hem bij een
temperatuur van vér onder nul start,
loopt hij meteen mooi en zelfs wan
neer ik gas geef is er in de verste
verten geen rudiment van die bak
spijkers van vroeger te bekennen.
We kiezen als aanlooproute het
breedste stuk van Nederland, name
lijk de A58/A67 over Eindhoven naar
Venlo en vervolgens het Ruhrgebied
door. Ik kan niet zeggen dat ik van
deze weg door miljoenensteden als
Duisburg, Bochum en Dortmund op
gewonden raak en ik ben al in ge
dachten bezig met een alternatieve
route voor de terugreis.
De V6 is gekoppeld aan een zestraps
automaat met Commandshift, dat wil
zeggen een mogelijkheid tot sequen
tieel schakelen. De bak schakelt zon
der dat ik het merk: ik zie uitsluitend
aan het toerental dat er wordt door
geschakeld. Omdat de Discovery nog
zo maagdelijk is, probeer ik de eerste
vijfhonderd kilometer niet boven de
2500 toeren uit te komen en dat lukt
uitstekend. Bij 120 km/h maakt hij
precies 2000 toeren en gezien de
vrijdagmiddagdrukte met vooral een
opvallend groot aantal Oost-Europe-
se vrachtwagens is het wisselend
toerental alleen maar goed voor de
inrijprocedure. Rustig toerend op zijn
gemakkelijk te bedienen cruisecon-
worden schitterend weggefilterd.
Wat een verschil met zijn voorgan
ger!
Terrain Response
Bij Meschede, een kilometer of dertig
voor Winterberg, zien we de eerste
sneeuw en aangekomen bij onze tij
delijke bungalow ziet de wereld wit.
In de nacht van vrijdag op zaterdag
blijkt koning winter zijn best te heb
ben gedaan, want de Discovery is
bedekt met een laag van zeker twin
tig centimeter sneeuw. Met een druk
op de knop 'progressief' ontdooien
alle ruiten in no time: niet alleen ach
terruit-, maar ook door middel van
de Discovery is het verhoogde dak
met de drie glazen panelen dat hij
van zijn twee voorgangers heeft
geërfd. En profil vallen zijn dik uitge
bouwde kunststof spatbordverbre-
ders op en de derde zijruit tussen de
C- en de D-stijl die in het dak lijkt te
verdwijnen. Onmiskenbaar typerend
is de achterkant: hij bezit weer gewo
ne achterlichten en gelukkig niet van
niet die zwakstroompendanten in de
bumper. De asymmetrische 'Sch
wung' in de vijfde deur die een Zwit
serse collega vergeleek met de vorm
van een boerenhek, zal er ongetwij
feld voor zorgen dat niemand de Dis
covery met een concurrent verwis-
trol hoor ik van de krachtbron hele
maal niets. Zelfs bij een inhaal
manoeuvre, waarbij hij even terugge
schakeld, word ik hoogstens een
lichte brom gewaar.
Wat is die grote Discovery verras
send comfortabel. De grote crèmen
leren stoelen zitten als fauteuils met
uitstekend verstelbare armsteunen.
De zelfdragende stalen carrosserie is
gemonteerd op een ladderchassis,
daardoor is het mogelijk om rondom
onafhankelijke wielophanging met
luchtvering te realiseren. Dankzij dit
systeem kan onder andere ook de
hoogte versteld worden met 50 mm
voor het in- en uitstappen. Allerlei
oneffenheden in het wegdek, putten,
dwarsnaden en wat dies meer zij
de voorruitverwarming. Op de mid
denconsole bevindt zich een eenvou
dig te bedienen regelknoop van de
zogenaamde 'terrain response'. Deze
stond in de eerste stand voor on-ro-
ad en licht off road werk.
De volgende stand heb ik
nu nodig: gras/grind en
sneeuw. De standaard aan
gedreven vier wielen
(krachtverdeling 50:50)
krijgen nu extra grip door
dat de het sperdifferentieel
wordt geactiveerd. Hij be
gint nu automatisch in z'n
tweede versnelling en de
motorelektronica gaat wat
behoedzamer om met gas
pedaalbewegingen. We
krijgen al meteen een hel
ling voor onze kiezen en
het lijkt wel of de Disco het alsmaar
leuker gaat vinden. Met het grootste
gemak neemt hij deze en later alle
stijgingen met een spreekwoordelijke
glimlach. Handig is trouwens, dat hij
middels een aparte vérstraler de nog
te nemen bocht verlicht bij het instu
ren. Ook als we de volgende dag
dwars door het besneeuwde Sauer-
land terugrijden en hij mag snuffelen
aan haarspeldbochten waar de
sneeuwploeg nog niet is geweest,
krijgt hij voor tractie, neutrale rij- ei
genschappen, spoorzekerheid en
stuurkwaliteiten in de sneeuw van
mij een negen! Ik kan me echter
voorstellen dat zijn gewicht van ruim
2400 kg hem op hele steile afdalin
gen parten gaat spelen, het is dan
"Lord Discovery"
Duncan Kanis (rechts) de gedreven verkoopadviseur van
Auto Ventura, overhandigt de sleutels voor de testrit.