tlSTINQL at de Jeep een grote steen eeft bijgedragen om de oorlog e winnen, staat als een paal oven water. Zijn merknaam is ut een verzamelnaam voor alle jurwheeldrives geworden. De and Rover heett echter in de lop van zijn 57 jarige bestaan linstens zoveel faam gemaakt, e ontstaansgeschiedenis van e Land Rover vertoont over- enkomsten met de meeste uccesstories van het naoor- jgse Engeland. Gedwongen oor de omstandigheden werd idereen inventief en konden ieuwe ideeën hun opgang ma- en. 5 over bevond zich eind veertiger ja- 3n in Engeland in een lastig parket: len bouwde weliswaar solide auto's, laar ze waren te conservatief om op e exportmarkt successen te boeken. iij Rover werkten toentertijd de ge- roeders Wilks, Spencer als direc- ;ur en Maurice als hoofd van de de- ignafdeling. Ze waren het samen ens over het idee een echte Engelse iep te maken die als hulpmiddel/ !ereedschap in de landbouwmecha nisatie moest gaan aanslaan. Ze Jochten op een legerdump twee Wil l's die beiden minutieus gedetermi- eerd werden. p 30 april 1948 werd het eerste rototype van de Land Rover aan het ubliek getoond. Hij bestond vrijwel eheel uit aluminium, deels omdat et staal nog gerationeerd was, maar ok omdat aluminium niet zo roest- evoelig was. Men gebruikte in en nder de auto veel rechte plaat, om- at daarvoor geen dure mallen nodig raren. Hij kwam in productie en was an meet af aan een succes. Hij werd oor boeren gebruikt bij het ploegen, laar evenveel landlords ontdekten ijn buitengewone eigenschappen. and Rover kwam later in handen an British Leyland, BMW kocht het ïerk, maar deed het weer van de and aan de nummer twee op de we- eldmarkt, Ford. Die laatste actie eeft Land Rover geen windeieren elegd, integendeel. Het gaat uitste- end met het merk en dat is aan alles 3 merken zoals bij deze geteste Dis- overy. ophisticated J van een afstand is de gelijkenis iet zijn chique broer treffend: de igh tech ogen, de platte motorkap, e brede voorruit en de daklijn geven an dat hij dezelfde vader en moeder eeft gehad als de Range Rover. Zijn ierkante uitstraling blijkt bij nadere eschouwing veel afgeronde hoeken 3 bezitten en leveren hem verras- ende CW waarde op van 0.41Met ijn lengte van 4.84 m, zijn breedte an 1.92 m en zijn hoogte van 1.89 1 komt hij qua maten ook in de tuurt van grote broer. Typisch voor DOOR ROB STRATING uitkijken geblazen. De andere drie standen van de 'terrain response' zijn overigens: modder/ diepe sporen, zand/duinen en rotsen/extreme hel lingen. Veelzijdig De voorstoelen zitten dus geweldig comfortabel en het uitzicht vanuit de hoge positie is benijdenswaardig. Het grote stuur is lekker dik en de ergonomie is op een enkel puntje na perfect. Ik moet bijvoorbeeld een klein eindje uit de zitting komen om het touch screen van de routeplanner te activeren. Twee punten zijn mijns inziens voor verbetering vatbaar: de klokken hebben dezelfde priegelige schaalindeling als bij de vorige versie en ik vind het grijze kunststof blok dat als middenconsole fungeert niet helemaal bij de uitstraling van Lord Discovery passen. Gelukkig zag ik in de accessoirebrochure een optionele houten versie en daar ga ik dan maar voor. Ik ben blij dat ik altijd voorin mag zitten, want de achterbank haalt het qua comfort niet ten opzichte van de fauteuils van voren. Ondanks de enorme been - en hoofdruimte zit je daar een beetje in een kikkerhouding. De vijfde deur bestaat uit twee helf ten, het onderste gedeelte deed ove rigens keurig dienst als bank om de skischoenen aan - en uit te doen. De Disco bezit een giga kofferruimte (1192/2558 liter), de ski's passen er uiteraard keurig in. In de bodem zit ten keurig twee kinderzittingen weg gewerkt die bij het uitklappen een zeer solide indruk achterlaten. De testauto had een extra rubberen mat op de bodem liggen die keurig dienst deed met al die sneeuw. Last but not least Op de terugweg met bijna duizend kilometer op de teller is de verleiding groot om hem op de Duitse Auto bahn even de sporen te geven. Hij accelereert in 12,7 seconden naar de honderd en dat is gezien zijn gewicht respectabel. Hoe hoger de snelheid, des te meer tijd heeft de V6 nodig, logisch gezien de luchtweerstand. Bij een rustige manier van rijden kom ik even op 1 op tien uit, maar geef je hem de sporen, dan verandert dat beeld uiteraard. 650 kilometer op één tank is echter heel goed moge lijk. Bij snel bochtenwerk helt de car rosserie wel wat over, maar de ESP (bij Land Rover DSC genaamd) grijpt heel vlug en adequaat in. Gevaar is absoluut uitgesloten. De instapprijs van de Discovery TDV6 komt op 54.800,- euro, de complete HSE kost 68.200,- euro. Het archetype is met deze Lord Dis covery uitgegroeid tot een moderne vertegenwoordiger van het Britse Of- froad-huis! selt. Al tijdens de heenreis door het Ruhrgebied mogen we de bewonde rende blikken van met name de inzit tenden van andere vierwielaangedre- ven automobielen dankbaar in ont vangst nemen. TDV6 De 2720 cc grote V6 ligt in de leng terichting in het vooronder. Hij bezit 190 pk en een koppel van 440 Nm bij 1950 toeren, mede veroorzaakt door de turbocompressor met varia bele geometrie. De diesel is door Ford ontwikkeld, in nauwe samen werking met PSA (Peugeot/Citroën) en dat zijn niet de eerste de beste op het gebied van de dieseltechnologie. De machine valt al in eerste instantie op door zijn ongelooflijke geruisloos heid en zijn trillingvrije loop. Je zou bijna denken dat je met een benzine motor te doen hebt, zó stil draait hij stationair. Wanneer ik hem bij een temperatuur van vér onder nul start, loopt hij meteen mooi en zelfs wan neer ik gas geef is er in de verste verten geen rudiment van die bak spijkers van vroeger te bekennen. We kiezen als aanlooproute het breedste stuk van Nederland, name lijk de A58/A67 over Eindhoven naar Venlo en vervolgens het Ruhrgebied door. Ik kan niet zeggen dat ik van deze weg door miljoenensteden als Duisburg, Bochum en Dortmund op gewonden raak en ik ben al in ge dachten bezig met een alternatieve route voor de terugreis. De V6 is gekoppeld aan een zestraps automaat met Commandshift, dat wil zeggen een mogelijkheid tot sequen tieel schakelen. De bak schakelt zon der dat ik het merk: ik zie uitsluitend aan het toerental dat er wordt door geschakeld. Omdat de Discovery nog zo maagdelijk is, probeer ik de eerste vijfhonderd kilometer niet boven de 2500 toeren uit te komen en dat lukt uitstekend. Bij 120 km/h maakt hij precies 2000 toeren en gezien de vrijdagmiddagdrukte met vooral een opvallend groot aantal Oost-Europe- se vrachtwagens is het wisselend toerental alleen maar goed voor de inrijprocedure. Rustig toerend op zijn gemakkelijk te bedienen cruisecon- worden schitterend weggefilterd. Wat een verschil met zijn voorgan ger! Terrain Response Bij Meschede, een kilometer of dertig voor Winterberg, zien we de eerste sneeuw en aangekomen bij onze tij delijke bungalow ziet de wereld wit. In de nacht van vrijdag op zaterdag blijkt koning winter zijn best te heb ben gedaan, want de Discovery is bedekt met een laag van zeker twin tig centimeter sneeuw. Met een druk op de knop 'progressief' ontdooien alle ruiten in no time: niet alleen ach terruit-, maar ook door middel van de Discovery is het verhoogde dak met de drie glazen panelen dat hij van zijn twee voorgangers heeft geërfd. En profil vallen zijn dik uitge bouwde kunststof spatbordverbre- ders op en de derde zijruit tussen de C- en de D-stijl die in het dak lijkt te verdwijnen. Onmiskenbaar typerend is de achterkant: hij bezit weer gewo ne achterlichten en gelukkig niet van niet die zwakstroompendanten in de bumper. De asymmetrische 'Sch wung' in de vijfde deur die een Zwit serse collega vergeleek met de vorm van een boerenhek, zal er ongetwij feld voor zorgen dat niemand de Dis covery met een concurrent verwis- trol hoor ik van de krachtbron hele maal niets. Zelfs bij een inhaal manoeuvre, waarbij hij even terugge schakeld, word ik hoogstens een lichte brom gewaar. Wat is die grote Discovery verras send comfortabel. De grote crèmen leren stoelen zitten als fauteuils met uitstekend verstelbare armsteunen. De zelfdragende stalen carrosserie is gemonteerd op een ladderchassis, daardoor is het mogelijk om rondom onafhankelijke wielophanging met luchtvering te realiseren. Dankzij dit systeem kan onder andere ook de hoogte versteld worden met 50 mm voor het in- en uitstappen. Allerlei oneffenheden in het wegdek, putten, dwarsnaden en wat dies meer zij de voorruitverwarming. Op de mid denconsole bevindt zich een eenvou dig te bedienen regelknoop van de zogenaamde 'terrain response'. Deze stond in de eerste stand voor on-ro- ad en licht off road werk. De volgende stand heb ik nu nodig: gras/grind en sneeuw. De standaard aan gedreven vier wielen (krachtverdeling 50:50) krijgen nu extra grip door dat de het sperdifferentieel wordt geactiveerd. Hij be gint nu automatisch in z'n tweede versnelling en de motorelektronica gaat wat behoedzamer om met gas pedaalbewegingen. We krijgen al meteen een hel ling voor onze kiezen en het lijkt wel of de Disco het alsmaar leuker gaat vinden. Met het grootste gemak neemt hij deze en later alle stijgingen met een spreekwoordelijke glimlach. Handig is trouwens, dat hij middels een aparte vérstraler de nog te nemen bocht verlicht bij het instu ren. Ook als we de volgende dag dwars door het besneeuwde Sauer- land terugrijden en hij mag snuffelen aan haarspeldbochten waar de sneeuwploeg nog niet is geweest, krijgt hij voor tractie, neutrale rij- ei genschappen, spoorzekerheid en stuurkwaliteiten in de sneeuw van mij een negen! Ik kan me echter voorstellen dat zijn gewicht van ruim 2400 kg hem op hele steile afdalin gen parten gaat spelen, het is dan "Lord Discovery" Duncan Kanis (rechts) de gedreven verkoopadviseur van Auto Ventura, overhandigt de sleutels voor de testrit.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 33