Uitbreiding
Renault Modus
Lord Discovery
Lekker veelzijdig
Trap maar op z'n
staart
Sportief schakeieo
Landrover Discovery
Daihatsu Sirion2
Golf Gti
Opel Astra GTC
Veel lees- en kijkplezier!
AUTO CENTRUM
HONDA GOES -i
Extra koppeling
Wie in Europa als automerk
serieus flinke aantallen wil
verkopen, moet gewoon mo
derne dieselmotoren in het
programma hebben en dan
maakt het niet eens uit of het
nu om een grote of kleine au
to gaat. Ondanks het feit dat
Honda de CR-V sinds de lan
cering in 1997 zeer behoor
lijk verkoopt, is een diesel
motor nodig voor serieuze
cijfers, de eigen 2,2 liter in
dit geval.
Met roetfilter Euro5
Tussen de Spartaanse Defen
der en de super-de-luxe Ran
ge Rover neemt de Disco
very al sinds 1989 een pro
minente plaats in. Hij combi
neerde de eigenschappen
van beide broers, maar bleef
tot nu toe een wat ruwe bol
ster.
De jongste versie is com
pleet vernieuwd en heeft
daarmee een hoog Range Ro
ver-gehalte meegekregen. Ik
testte hem voor u in de
meeste van zijn facetten
door hem een winters week
end aan te bieden in het
Sauerland.
Met twee nieuwe uitvoeringen
breidt Renault zowel de onder
kant als de bovenzijde van het
Modus-programma uit. Aan de
basis komt er de série limitée
Campus bij, gebaseerd op de
1.2 Authentique Dasis.
Lichtmetaal
MARCONISTRAAT 3
GOES
GILDEWEG 16
VLISSINGEN
AMUNDSENWEG 19
GOES
Dat is te merken aan het verbruik
van 6,7 liter per 100 km en aan
het feit dat de motor weinig
warmteverlies heeft en zodoende
de verwarming maar langzaam op
gang komt. Door echter direct na
de koude start de airco in te zet
ten als warmtepomp zijn zowel
motor als verwarming toch snel
op temperatuur.
Land Rover Discovery: 'Highlander'
Honda CR-V dieselt verder
brengt. De motor is van alle mo
derne technieken voorzien, twee
de generatie Bosch common rail,
een turbo met variabele geome
trie, watergekoeld EGR en een
klep die in het inlaatspruitstuk
constant zorgt voor een optimale
werveling, waardoor de motor
zeer efficiënt draait.
De CR-V was in zijn eerste gene
ratie een voorloper in het midi-
SUV segment en alle goede ei
genschappen werden een paar
jaar geleden naar de tweede gene
ratie vertaald. Tot nu toe leverde
Honda alleen een 2 liter 16V ben
zinemotor.
De eerste eigen diesel van Honda
is meteen een bijzondere. De 2,2
liter i-CDTi krachtbron met een
vermogen van 140 pk kennen we
al enige tijd uit de Accord. Bij het
productieproces is geen gebruik
gemaakt van vloeibaar alumini
um, maar van een soort alumini-
Onsterflijkheid, één van de aspec
ten van de Highlander sage, slaat
ook op de nieuwste versie van
Land Rover. De Discovery 3, een
voertuig schijnbaar immuun voor
elk weertype, geheimzinnig en
fascinerend tegelijk, als het
Schotse hoogland zelf, presen
teert zich in zijn jongste vorm op
een bijzondere wijze. In Zwitser
land heeft men de Discovery on
langs vergeleken met het bekende
Victorinox zakmes. Met dat stuk
gereedschap maakt een soldaat
zijn blik bonen open, maar men
kan er ook een peperdure fles
Rothschild mee ontkurken. Het
wordt op de camping gebruikt,
maar ook op het jachtslot van de
Engelse koninklijke familie. Als
geen andere auto ter wereld vindt
deze Land Rover overal open deu
ren.
Duncan Kanis, de gedreven ver
koopadviseur van Auto Ventura
aan de Amundsenweg in Goes
had me een poosje geleden al be
naderd voor een proefrit. Af
spraak gemaakt, voor een lang
weekend een huisje gehuurd in
Medebach, vlakbij Winterberg in
het Duitse Sauerland, sneeuw ge
regeld, niets in de weg, dachten
we...totdat de mededeling kwam
dat de demonstratie-Discovery
verkocht was. Goede raad was
duur, maar gelukkig dankzij de in
zet van velen bij
Zwartepoorte/Ventura, mocht ik
op die vrijdagmorgen een spikspl
internieuwe zwarte Discovery
TDV6 HSE automaat met nog
maar 4 kilometer op de teller de
grote showroom uitrijden. Nog
even op de foto, want slechts
twee minuten later parelden de
druppels van de eerste sneeuwbui
op de enorme motorkap en kon
hij zijn borst natmaken voor zijn
maidentrip.
Niet alleen hadden de weerman
nen grote hoeveelheden sneeuw
beloofd, maar de uitdaging om de
splinternieuwe mastodont in te
rijden, maakt tevens deel uit van
de challenge...
Ik nodig u graag uit om met me
mee té gaan op pagina 5
Dit model is in alle bestaande kleu
ren leverbaar, maar heeft een be
perkt aantal opties en daardoor kan
Renault de instapprijs van de hele
serie verlagen naar 13.995 euro.
De Modus Initiale is een heel ander
verhaal met zijn chique uitstraling
en zeer complete uitrusting. De
stootstrips rondom zijn meegespoten en de
auto staat stevig op 16 inch lichtmetalen vel
gen. Er is een aantal exclusieve kleuren uit
gezocht voor de smaakvolle Rernaultrijder
en het interieur kenmerkt zich door lederen
bekleding, lichte vloermatten en lnitiale-lo-
go's op de dorpels. Bovenop de bestaande
Privilège Luxe heeft de Initiale automatische
airco, metaallak, auto-adaptieve xenonlam-
pen met sproeiers, dubbele openende ach-
terklep en elek-
trisch inklapbare
buitenspiegels.
I De prijzen be-
ginnen bij
I 20.595 euro
J voorde 1.4 16V.
umpasta die na uitharding een
stijvere constructie vormt. De
motor levert niet alleen een flink
vermogen, maar ook een koppel
dat met 340 Nm bij 2.000 tpm
meer dan bruikbaar is. De vierci-
linder trekt vanuit lage toerental
len stil en soepel weg en goed
presteren is ook al geen pro
bleem.
Honda levert alleen een handge-
schakelde zesbak. Zonder tussen
komst van een roetfilter voldoet
de Honda-motor als eerste in het
SUV-segment aan de Euro4 emis
sienorm, terwijl het later dit jaar
leverbare filter de motor al in het
toekomstige Euro5 tijdperk
De bestaande Dual Pump vier-
wielaandrijving is gebleven, maar
de vloeistofkoppeling wordt voor
taan bijgestaan door een droge
plaatkoppeling waardoor het sys
teem bij een snelheidsverschil
tussen voor- en achterwielen door
verlies van grip sneller inschakelt.
Recent heeft Honda de CR-V een
kleine facelift gegeven, terwijl ook
in het interieur de uitstraling licht
is gewijzigd.
De dieselmotor vergt een extra in
vestering van 3.600 euro ten op
zichte van de tweeliter benzine.
Daarom levert Honda de CR-V 2.2
i-CDTi vanaf 34.865 euro.