Uitbreiding Renault Modus Lord Discovery Lekker veelzijdig Trap maar op z'n staart Sportief schakeieo Landrover Discovery Daihatsu Sirion2 Golf Gti Opel Astra GTC Veel lees- en kijkplezier! AUTO CENTRUM HONDA GOES -i Extra koppeling Wie in Europa als automerk serieus flinke aantallen wil verkopen, moet gewoon mo derne dieselmotoren in het programma hebben en dan maakt het niet eens uit of het nu om een grote of kleine au to gaat. Ondanks het feit dat Honda de CR-V sinds de lan cering in 1997 zeer behoor lijk verkoopt, is een diesel motor nodig voor serieuze cijfers, de eigen 2,2 liter in dit geval. Met roetfilter Euro5 Tussen de Spartaanse Defen der en de super-de-luxe Ran ge Rover neemt de Disco very al sinds 1989 een pro minente plaats in. Hij combi neerde de eigenschappen van beide broers, maar bleef tot nu toe een wat ruwe bol ster. De jongste versie is com pleet vernieuwd en heeft daarmee een hoog Range Ro ver-gehalte meegekregen. Ik testte hem voor u in de meeste van zijn facetten door hem een winters week end aan te bieden in het Sauerland. Met twee nieuwe uitvoeringen breidt Renault zowel de onder kant als de bovenzijde van het Modus-programma uit. Aan de basis komt er de série limitée Campus bij, gebaseerd op de 1.2 Authentique Dasis. Lichtmetaal MARCONISTRAAT 3 GOES GILDEWEG 16 VLISSINGEN AMUNDSENWEG 19 GOES Dat is te merken aan het verbruik van 6,7 liter per 100 km en aan het feit dat de motor weinig warmteverlies heeft en zodoende de verwarming maar langzaam op gang komt. Door echter direct na de koude start de airco in te zet ten als warmtepomp zijn zowel motor als verwarming toch snel op temperatuur. Land Rover Discovery: 'Highlander' Honda CR-V dieselt verder brengt. De motor is van alle mo derne technieken voorzien, twee de generatie Bosch common rail, een turbo met variabele geome trie, watergekoeld EGR en een klep die in het inlaatspruitstuk constant zorgt voor een optimale werveling, waardoor de motor zeer efficiënt draait. De CR-V was in zijn eerste gene ratie een voorloper in het midi- SUV segment en alle goede ei genschappen werden een paar jaar geleden naar de tweede gene ratie vertaald. Tot nu toe leverde Honda alleen een 2 liter 16V ben zinemotor. De eerste eigen diesel van Honda is meteen een bijzondere. De 2,2 liter i-CDTi krachtbron met een vermogen van 140 pk kennen we al enige tijd uit de Accord. Bij het productieproces is geen gebruik gemaakt van vloeibaar alumini um, maar van een soort alumini- Onsterflijkheid, één van de aspec ten van de Highlander sage, slaat ook op de nieuwste versie van Land Rover. De Discovery 3, een voertuig schijnbaar immuun voor elk weertype, geheimzinnig en fascinerend tegelijk, als het Schotse hoogland zelf, presen teert zich in zijn jongste vorm op een bijzondere wijze. In Zwitser land heeft men de Discovery on langs vergeleken met het bekende Victorinox zakmes. Met dat stuk gereedschap maakt een soldaat zijn blik bonen open, maar men kan er ook een peperdure fles Rothschild mee ontkurken. Het wordt op de camping gebruikt, maar ook op het jachtslot van de Engelse koninklijke familie. Als geen andere auto ter wereld vindt deze Land Rover overal open deu ren. Duncan Kanis, de gedreven ver koopadviseur van Auto Ventura aan de Amundsenweg in Goes had me een poosje geleden al be naderd voor een proefrit. Af spraak gemaakt, voor een lang weekend een huisje gehuurd in Medebach, vlakbij Winterberg in het Duitse Sauerland, sneeuw ge regeld, niets in de weg, dachten we...totdat de mededeling kwam dat de demonstratie-Discovery verkocht was. Goede raad was duur, maar gelukkig dankzij de in zet van velen bij Zwartepoorte/Ventura, mocht ik op die vrijdagmorgen een spikspl internieuwe zwarte Discovery TDV6 HSE automaat met nog maar 4 kilometer op de teller de grote showroom uitrijden. Nog even op de foto, want slechts twee minuten later parelden de druppels van de eerste sneeuwbui op de enorme motorkap en kon hij zijn borst natmaken voor zijn maidentrip. Niet alleen hadden de weerman nen grote hoeveelheden sneeuw beloofd, maar de uitdaging om de splinternieuwe mastodont in te rijden, maakt tevens deel uit van de challenge... Ik nodig u graag uit om met me mee té gaan op pagina 5 Dit model is in alle bestaande kleu ren leverbaar, maar heeft een be perkt aantal opties en daardoor kan Renault de instapprijs van de hele serie verlagen naar 13.995 euro. De Modus Initiale is een heel ander verhaal met zijn chique uitstraling en zeer complete uitrusting. De stootstrips rondom zijn meegespoten en de auto staat stevig op 16 inch lichtmetalen vel gen. Er is een aantal exclusieve kleuren uit gezocht voor de smaakvolle Rernaultrijder en het interieur kenmerkt zich door lederen bekleding, lichte vloermatten en lnitiale-lo- go's op de dorpels. Bovenop de bestaande Privilège Luxe heeft de Initiale automatische airco, metaallak, auto-adaptieve xenonlam- pen met sproeiers, dubbele openende ach- terklep en elek- trisch inklapbare buitenspiegels. I De prijzen be- ginnen bij I 20.595 euro J voorde 1.4 16V. umpasta die na uitharding een stijvere constructie vormt. De motor levert niet alleen een flink vermogen, maar ook een koppel dat met 340 Nm bij 2.000 tpm meer dan bruikbaar is. De vierci- linder trekt vanuit lage toerental len stil en soepel weg en goed presteren is ook al geen pro bleem. Honda levert alleen een handge- schakelde zesbak. Zonder tussen komst van een roetfilter voldoet de Honda-motor als eerste in het SUV-segment aan de Euro4 emis sienorm, terwijl het later dit jaar leverbare filter de motor al in het toekomstige Euro5 tijdperk De bestaande Dual Pump vier- wielaandrijving is gebleven, maar de vloeistofkoppeling wordt voor taan bijgestaan door een droge plaatkoppeling waardoor het sys teem bij een snelheidsverschil tussen voor- en achterwielen door verlies van grip sneller inschakelt. Recent heeft Honda de CR-V een kleine facelift gegeven, terwijl ook in het interieur de uitstraling licht is gewijzigd. De dieselmotor vergt een extra in vestering van 3.600 euro ten op zichte van de tweeliter benzine. Daarom levert Honda de CR-V 2.2 i-CDTi vanaf 34.865 euro.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 29