Auto Vermeulen steunt Actie
555
De weg op met Dek en de Actros
17
Tijdens een speciaal voor het
goede doel van de slachtoffers
van de Tsunami georganiseerde
actie, heeft het hele verkoop
team van Auto Vermeulen een
bedrag van 2231,80 euro opge
haald en overgemaakt naar het
gironummer 555.
Een poosje geleden schreef ik u
over de levering van een spe
ciale Mercedes Actros door
Van Oeveren-Vervaet aan Ver
keersschool Dek. Deze actie
kreeg voor mij een plezierig ge
volg: een uur rijles in de Ac
tros. Ik deel mijn ervaringen
met u...
Op hoeveel Dafs sinds het begin
van het dealerschap in 1959
zou er niet de naam van de fir
ma De Groene gestaan hebben?
Daf en De Groene zijn eigenlijk
een begrip geworden...
Op vrijdag 4 februari nam Wim
de Groene officieel afscheid als
DAF dealer voor de Bevelanden
en sloot daarmee een bijna 36-
jarige carrière in de vrachtwa
genbranche af.
Tijdens die actieperiode die van 10
tot en met 31 januari liep, kregen de
klanten 10 korting op het factuur
bedrag bij aankoop van een occasion
vanaf 4500,-. Daarnaast maakte
Vermeulen van dat bedrag 5 over
op giro 555 ten bate van de slacht
offers van de aardbeving op tweede
kerstdag..
Ik had een interview met Anja Joos-
sen-Vermeulen, lid van het directie
team van Auto Vermeulen: "Onze
dochter liep mee in een sponsorloop
voor het goede doel en toen dacht ik:
moeten wij ook niet eens wat doen,
want alle beetjes helpen. Als eerste
automobielbedrijf in deze regio heb
ben we daarom het idee opgevat om
via de verkoop van occasions ons
steentje bij te dragen. We hebben het
aan het verkoopteam voorgesteld en
iedereen vond het een goed initiatief.
Onze mensen hadden ook allemaal
affiniteit met deze actie.
Om het bedrag bij elkaar te krijgen,
hebben we 5 occasions verkocht en
ook de klanten waren enthousiast en
hebben onze actie omarmd. Daarom
kunnen we nu 2231,80 overmaken
op giro 555!"
Afscheid van DflFdealer fln bedruf
IVI mm BÜ iÈÊM DOOR ROR F
Wim de Groene
DOOR ROB STRATING
Dit jaar heb ik het personenwagen
gedeelte (BE) van het begeerde roze
papiertje 40 jaar in mijn bezit, dat
voor vrachtwagen, bus en aanhanger
(CDE) 39 jaar. Dat laatste haalde ik in
1966 bij rijschool Franke in twee les
sen. De ouderen onder het lezerspu
bliek kennen de blauwe Opel Blitz
nog wel met het betonblok op de
bak. Met dat 'groot rijbewijs' mocht
ik voor de toenmalige garage Louis-
se aan de Westwal Bedfords ophalen
in Rotterdam. Later heb ik als partti
me buschauffeur veel kilometers af
gelegd.
Telligent
l\la lange tijd klim ik weer aan boord
van een échte truck, de Mercedes
Actros 1836 18 ton, 360 pk, 12 liter
V6) De huidige vrachtwagens zijn zo
veel hoger geworden dan vroeger en
daarmee is het uitzicht grandioos.
Even daarvoor had ik kennis ge
maakt met mijn tijdelijke leermeester,
Paul Wijnen van Verkeersschool Dek,
een bijzonder sympathieke en vooral
rustige instructeur, die uw testcou
reur de fijne kneepjes van het vak
zou bijbrengen. Na de uitleg van het
overigens ergonomisch verantwoor
de dashboard en de bestuurdersstoel
van de grote Mercedes, mocht ik
gaan ervaren hoe een moderne
vrachtwagen zich gedraagt in het he
dendaagse verkeer. Ja, je moet ook
een gordel aan, logisch natuurlijk. De
stoel op de goede hoogte, het stuur
optimaal ingesteld en de armsteun
met het schakelpookje naar beneden
geklapt. Die zit aan de stoel vast, zo
dat het pookje altijd op dezelfde
hoogte blijft. De Actros van Dek is ei
genlijk een automaat met de zg. Tel
ligent' schakeling. Maar de wet
schrijft bij een lesauto nog steeds
een koppeling voor. Nu werkt het
pookje als een voorschakelbak: met
een simpele druk op het knopje, ver
schijnt op het display de gekozen
versnelling, koppeling intrappen en
hij schakelt op of terug. Dankzij een
enorme batterij aan buitenspiegels
inclusief de dode-hoek-spiegel is het
zicht naar achter en opzij welhaast
optimaal.
1850 Nm
Paul geeft in eerste instantie alleen
de rijrichting aan en onthoudt zich
nog van commentaar. De kolos trekt
als een lier en ik zit zelfs in de stad al
vlug in vijf hoog. Bij 1800 toeren
ontwikkelt de V6 al een koppel van
1850 Nm en dat voel je. De motor
maakt in verhouding nauwelijks la
waai en de conversatie kan gewoon
plaats vinden in de machtige cabine.
Door dat hoge koppel bij die lage
toerentallen is de slijtage uiteraard
minimaal.
Als Paul de rol van instructeur seri
eus gaat nemen, blijkt dat ik veel te
vlug wil zijn. Aan het eind van de rit
heb ik ervaren dat je, zelfs in hec
tisch verkeer, de rust zelve wordt. Ik
stuurde zoals in een luxe wagen,
maar ik leer al snel dat je bij boch
tenwerk het stuur moet doorgeven.
Paul wijst mij erop dat wanneer de
airbag er bij calamiteiten uitkomt, hij
niet tegen mijn gekruiste armen mag
ontploffen, want die krijg je dan in je
gezicht. Ik heb voorts de neiging in
smalle straten aan de kant te gaan
voor tegemoetkomende personen
wagens, maar daar is logischerwijs
niet altijd plaats voor.
Achteruitrijden gaat altijd met geo
pend portierraam en uiteraard veel
spiegelwerk.
Zo'n uur is veel te vlug om, maar de
ervaring is geweldig. Wat is er onge
looflijk veel veranderd! Alles be
krachtigd, in vergelijking met vroe
ger honderden procenten comforta
beler. Eigenlijk een tig maal vergrote
luxe wagen.
Blue Tec
Mercedes heeft bij de uitlaatgasre
ductie gekozen voor een technologie,
waarbij ook na 2006 nog econo
misch kan worden gereden. Dit sys
teem heet Blue Tec. De motor werkt
onder verhoogde maximale druk, het
motorblok en de cilinderkop zijn aan
gepast en de kathalysator reduceert
de stikstofoxide. De nieuwe genera
tie Mercedes Actros voldoet daarmee
aan de euro 4 en 5-norm.
Ik mag tot slot nog even op de foto
met Paul Wijnen en verkoopadviseur
Erik de Vries van Van Oeveren-Ver
vaet
Op de drukbezochte receptie in Mo
tel Goes, waar collega's, klanten, fa
milie en vrienden van Wim de Groe
ne in groten getale aanwezig waren,
beet Cor van Besuye, adviseur van
de Nederlandse dealer Associatie,
het spits af. Hij sprak ook namens de
Truck Dealer Associatie, beide orga
nisaties opereren onder de vlag van
de BOVAG.
Zilveren BOVAG-speld
Hij had zich uitstekend voorbereid en
zo begon hij met Wims jeugd. Al op
zeer jonge leeftijd bleek Wim al be
smet met het autovirus. De heer Van
Bezuye betrok de moeder van Wim
ook in zijn rede, met name omdat zij
in het verleden vaak de stuwende
kracht was achter vernieuwingen en
zakelijke beslissingen. Zo stimuleer
de zij haar man in 1959 DAF dealer
te worden. Men betrok het bekende
pand aan de Anjelierstraat, waar
eerst de de familie de Dreu Fords
verkocht. Wim kwam na zijn studie
aan het IVA in Driebergen zijn vader
in de zaak bijstaan. Inmiddels maak
te DAF ook personenwagens en
stonden vrachtauto's en personen
wagens broederlijk naast elkaar in de
werkplaats.
In 1980 kocht Wim de zaak van zijn
vader en moeder. De Dafjes werden
Volvo's, hij was daarnaast ook nog
Mazda- en Fiat bedrijfswagendealer.
Twee jaar geleden nam broer Lex de
Volvo personenwagens mee naar het
mooie Car Village aan de Pearyweg
en Wim verhuisde met DAF naar de
Livingstoneweg. Op de plaats van de
garage aan de Anjelierstraat verrijst
"De Groene Veste", een appartemen
tencomplex.
Vorig jaar verkocht Wim zijn zaak
aan Poppe bedrijfswagens, maar
bleef nog een half jaar als adviseur
op de zaak. Cor van Besuye mocht
na afloop van zijn speech Wim De
zilveren BOVAG-speld overhandigen.
Ze köêpe toch een DAF...
Nadat Rien Poppe, de nieuwe eige
naar de loftrompet had gestoken
over Wim en de goede samenwer
king had benadrukt, kreeg de jubila
ris zelf het woord. Hij maakte in zijn
betoog nog een reis door de tijd en
lardeerde zijn verhaal met twee leuke
anekdotes. Vroeger moesten de au
to's getectyleerd worden. Zo was er
een klant van Wim een auto kocht,
maar die moest zeker 'geteckeld'
zijn! De andere ging over de koop
van een DAF truck. Wim kwam thuis
onderhandelen en hij had voor de
zoon des huizes een groene DAF mi
niatuur meegebracht. De offerte voor
zijn vader werd gepresenteerd, maar
blijkbaar viel die niet in goede aarde.
Er viel een doodse stilte na de onder
handeling en men ging zelfs TV kij
ken. Wim had er niet meer veel
moed op, toen het zoontje stiekem
naar hem toekwam en in z'n oor
fluisterde: "Je mö nie ongerust weze,
m'n vaoder en moeder kööpe toch
een DAF!"