Mobiliteit Vlissingse Bootliedenwacht optimaal Nissan introduceert de Europese Murano Leo Leeuwesteijn met pensioen bij De Groene Gees BEDR1JF 9 Na 44 jaar actieve dienst heeft Leo Leeuwesteijn het autovak verlaten om van zijn verdiende rust en zijn hobby's te gaan ge nieten. Op vrijdag 4 februari was hij voor het laatst in het magazijn van Volvo De Groene te vinden. De Groene Lessen in Mitsubishi-op-maat bij Rinie Vaane Rijschool Rini Vaane is een be grip op Walcheren. Al weer bij na 25 jaar brengt de baardige en vaardige instructeur zijn leerlingen naar het felbegeerde roze papiertje. De Vlissingse Bootliedenwach- ters meren en ontmeren zee schepen die in de havens van Vlissingen-Oost komen. Daar naast bevoorraden ze de sche pen met scheepsonderdelen en proviand. Bij Auto Sturm is sinds kort een nieuwe telg uit de Nissanfamilie te bewonderen: de Murano. Met deze luxueuze wagen speelt Nissan in op de toenemende belangstelling voor exclusievere, vierwiel aangedreven wagens op de Europese markt. De Murano verscheen twee jaar geleden al in Amerika en heeft nu ook een Europese uitvoering. In deze tijd heeft Nissan echter niet stilgezeten. De fabrikant heeft de Murano op meer dan driehon derd punten aangepast voor de Europeese markt. Schakelen? Bewonderende blikken "Een beminnelijk mens en een reuze vakman" Woorden waarmee colle ga's van Leo hem typeren. I\la zijn ambachtsschooltijd in de Singel straat in Middelburg begon Leo zijn loopbaan bij het touringcarbedrijf van de firma Van Fraassen in Vlissin- gen. Zijn taak bestond voornamelijk uit het onderhoud van de bussen, zoals smeren en verversen. Naast zijn monteursdiploma haalde hij hij ook dat van 1e monteur. Dat kwam goed van pas, want Garage Van Fraassen was inmiddels dealer van de eerste Dafjes geworden. Leo weet zich uit die beginperiode nog veel te herinneren: "Die Dafjes hadden nogal wat kinderziektes en we moesten vaak de distributieriem, de nokkenastandwielen en de vario- matic vervangen. Ook de ventilator naar Goes, waar Leo het magazijn H moest delen met henk van IJserloo had kuren, want soms braken de bla den spontaan af." In 1995 nam Volvodealer De Groene het bedrijf van Van Fraassen over. Leo was inmiddels al met het maga zijn vertrouwd geraakt en hij was daarna te vinden in de dependance aan de Oude Vlissingseweg. Later verhuisde het bedrijf in z'n geheel van Daf trucks. Hij was dan ook erg in zijn nopjes, toen hij twee jaar gele den verhuisde naar het nieuwe pand van Car Village aan de Pearyweg. Tijdens het interview krijgt Leo van een vertegenwoordiger een fles Ja- meson whisky en dat levert een leuk verhaal op: "Ik mag in het weekend graag een whisky drinken en in mijn oude magazijn in Vlissingen stonden de lege flessen van allerlei soorten op een U-balk uitgestald." vertelt de jubilaris trots. Hij verlaat het bedrijf om zich aan zijn vrouw, kleinkinderen en zijn hob by's te gaan wijden. Hij onderhoudt de crossbaan van MSV De Uitlaat, bouwt aan zijn camper en hij fietst graag. "Ik ben met stille trom gekomen en zo wil ik ook weer vertrekken", aldus de bescheiden Leo. Naast alle reguliere lesmogelijkheden biedt Rinie Vaane de mogelijkheid te lessen in auto's met automaat. Met de nieuwste aanwinst, een aange paste Mitsubishi Outlander, kunnen nu ook 'E achter B"-lessen gevolgd worden in een automaat. Mitsubishidealer Jan Willem de Voogd liet deze Mitsubishi Outlander 2.4 Sport Automaat voorzien van handgas, bedrijfshandrem en linker gaspedaal. Een dergelijke speciaal uitgevoerde lesauto is dusdanig bij zonder, dat mensen uit de verste hoeken van Nederland naar de Wal- cherse rijschool komen om hun E-rijbewijs te ha len. Rinie Vaane (links) en Jan- Willem de Voogd poseerden graag voor de fotograaf bij hun parade paardje. Voor de bevoorrading over water heeft de bootliedenwacht zijn eigen schepen. Voor het werk op het land staan er sinds kort twee splinternieu we Transits ter beschikking van de mannen. Ford Joosse leverde deze Transits 300M. Ze hebben een dub bele cabine en een 2.0 TDDi 85 pk motor. Bij een Belgisch carrosseriebedrijf zijn er winches op de auto's gemon teerd. Deze winchwagens worden gebruikt voor het meren van grote zeeschepen met dikke trossen en staaldraden met rekkers. Zonder de ze winchwagens is dit werk vrijwel onuitvoerbaar. Met deze aanwinsten is het werk voor de Vlissingse Bootlieden er Ar- botechnisch gezien stevig op voor uitgegaan. «AUTO Volgens Niels Wisse, verkoopadvi seur van Auto Sturm, zijn de strakker afgestelde vering en de directer re agerende remmen de meest merkba re aanpassingen die de Nissan heeft ondergaan. Qua uiterlijk is er, op de nummerplaatbehuizing na, niets ver anderd en lijkt de Europese Murano sprekend op zijn Amerikaanse broer. De Murano is een opvallende wagen. Hij staat hoog op zijn brede wielen, heeft twee stoere uitlaten en een 'vette' chroom grille. Die grille heeft iets weg van een rij tanden, die klaar staat om een gigantische hoeveel heid kilometers te verslinden. Door dat robuuste, in combinatie met de sportieve vormgeving, heeft de Mu rano een geheel eigen karakter. Onder de motorkap van deze exclu sieve 4x4 bevindt zich een 3.5 liter V6 motor. Dezelfde als in de Nissan 350Z. De Murano is een automaat met een continu variabele transmis sie (CVT). De CVT zorgt ervoor dat het toerental altijd gelijk blijft. Wan neer je meer gas geeft, past de transmissie zich automatisch aan. Mocht je liever zelf schakelen, dan kun je er voor kiezen de zes versnel lingen handmatig bedienen. Maar waarom zou je? Je ondervindt in de Murano niets van de nadelen, die je bij andere automaten wel eens te genkomt. Alles gaat vlot en vloeiend. De Murano rijdt normaal gesproken met tweewielaandrijving. Wanneer de weersomstandigheden of het ter rein daartoe aanleiding geven, gaat hij automatisch over op vierwielaan- drijving. Dit wordt geregeld door het 'all mode 4x4 system'. Dit systeem kan ook op 'lock' worden gezet, dan worden alle vier de wielen perma nent aangedreven. In de Murano is ruim plaats voor vier volwassenen. Het interieur is erg luxueus en er is van alles gedaan om het de inzittenden zo comfortabel mogelijk te maken. De lederen stoe len zitten als fauteuils en kunnen elektrisch worden versteld in maar liefst acht verschillende standen. Een ingebouwde geheugenfunctie zorgt ervoor dat ze niet telkens opnieuw ingesteld hoeven te worden. Ook het stuur en de pedalen zijn elektrisch verstelbaar. Verder heeft de Murano onder meer een (birdview) navigatiesysteem, elektrisch verstelbare buitenspiegels, cruise control, klimaatbeheersing, Bi-Xenon verlichting, stoelverwar- ming, een zonnedakje, verschillende opbergvakjes (waaronder één voor een laptop) en een audio-systeem met zeven speakers, een subwoofer en 6 cd-wisselaar. Van al het extra's dat deze limousine achtige bolide herbergt, was ik het meest gecharmeerd van het multi functionele 7 kleurenscherm, met zijn vele gebruiksmogelijkheden. En dan met name van de beelden van de achteruitrijcamera. Wanneer je de Murano in zijn achter uit zet, verschijnt op het kleuren scherm boven de middenconsole een 'levensecht beeld' van de situatie achter de auto. Dat is het werk van een camera, die op ingenieuze wijze in de achterklep is weggewerkt. Je kunt dus veilig achteruit rijden, ter wijl je 'gewoon' voor je kijkt. Achter uitrijden wordt zo opeens erg leuk. Tijdens de proefrit, die ik vanzelf sprekend voornamelijk voorwaarts heb gereden, bleek de Murano een pittige, sportieve wagen. Hij combi neert 'the best of both worlds': het genoegen van het rijden in een 4x4 met het comfort van een luxueuze personenwagen. Ik vind de Murano echt, wat je noemt, 'een gave bak'. En uit reacties van medeweggebrui kers begreep ik dat ik daarin niet de enige ben! De Murano is verkrijgbaar vanaf 58.600 euro. Dat is een heel bedrag, maar niet extreem wanneer je het af zet tegen de prijzen van andere au to's binnen dit specifieke deel van de markt. Wil je zelf een indruk krijgen, heb je vragen of wil je misschien wel een proefrit maken? Ga dan eens langs bij Auto Sturm in Goes of Middel burg, daar helpen ze je graag verder. Tot de volgende keer, Karin

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 35