Mobiliteit Vlissingse
Bootliedenwacht optimaal
Nissan introduceert
de Europese Murano
Leo Leeuwesteijn
met pensioen bij De Groene Gees BEDR1JF
9
Na 44 jaar actieve dienst heeft
Leo Leeuwesteijn het autovak
verlaten om van zijn verdiende
rust en zijn hobby's te gaan ge
nieten. Op vrijdag 4 februari
was hij voor het laatst in het
magazijn van Volvo De Groene
te vinden.
De Groene
Lessen in Mitsubishi-op-maat bij Rinie Vaane
Rijschool Rini Vaane is een be
grip op Walcheren. Al weer bij
na 25 jaar brengt de baardige
en vaardige instructeur zijn
leerlingen naar het felbegeerde
roze papiertje.
De Vlissingse Bootliedenwach-
ters meren en ontmeren zee
schepen die in de havens van
Vlissingen-Oost komen. Daar
naast bevoorraden ze de sche
pen met scheepsonderdelen en
proviand.
Bij Auto Sturm is sinds kort een nieuwe telg uit de Nissanfamilie te
bewonderen: de Murano. Met deze luxueuze wagen speelt Nissan
in op de toenemende belangstelling voor exclusievere, vierwiel
aangedreven wagens op de Europese markt.
De Murano verscheen twee jaar geleden al in Amerika en heeft nu
ook een Europese uitvoering. In deze tijd heeft Nissan echter niet
stilgezeten. De fabrikant heeft de Murano op meer dan driehon
derd punten aangepast voor de Europeese markt.
Schakelen?
Bewonderende blikken
"Een beminnelijk mens en een reuze
vakman" Woorden waarmee colle
ga's van Leo hem typeren. I\la zijn
ambachtsschooltijd in de Singel
straat in Middelburg begon Leo zijn
loopbaan bij het touringcarbedrijf
van de firma Van Fraassen in Vlissin-
gen. Zijn taak bestond voornamelijk
uit het onderhoud van de bussen,
zoals smeren en verversen. Naast
zijn monteursdiploma haalde hij hij
ook dat van 1e monteur. Dat kwam
goed van pas, want Garage Van
Fraassen was inmiddels dealer van
de eerste Dafjes geworden.
Leo weet zich uit die beginperiode
nog veel te herinneren: "Die Dafjes
hadden nogal wat kinderziektes en
we moesten vaak de distributieriem,
de nokkenastandwielen en de vario-
matic vervangen. Ook de ventilator
naar Goes, waar Leo het magazijn H
moest delen met henk van IJserloo
had kuren, want soms braken de bla
den spontaan af."
In 1995 nam Volvodealer De Groene
het bedrijf van Van Fraassen over.
Leo was inmiddels al met het maga
zijn vertrouwd geraakt en hij was
daarna te vinden in de dependance
aan de Oude Vlissingseweg. Later
verhuisde het bedrijf in z'n geheel
van Daf trucks. Hij was dan ook erg
in zijn nopjes, toen hij twee jaar gele
den verhuisde naar het nieuwe pand
van Car Village aan de Pearyweg.
Tijdens het interview krijgt Leo van
een vertegenwoordiger een fles Ja-
meson whisky en dat levert een leuk
verhaal op: "Ik mag in het weekend
graag een whisky drinken en in mijn
oude magazijn in Vlissingen stonden
de lege flessen van allerlei soorten
op een U-balk uitgestald." vertelt de
jubilaris trots.
Hij verlaat het bedrijf om zich aan
zijn vrouw, kleinkinderen en zijn hob
by's te gaan wijden. Hij onderhoudt
de crossbaan van MSV De Uitlaat,
bouwt aan zijn camper en hij fietst
graag.
"Ik ben met stille trom gekomen en
zo wil ik ook weer vertrekken", aldus
de bescheiden Leo.
Naast alle reguliere lesmogelijkheden
biedt Rinie Vaane de mogelijkheid te
lessen in auto's met automaat. Met
de nieuwste aanwinst, een aange
paste Mitsubishi Outlander, kunnen
nu ook 'E achter B"-lessen gevolgd
worden in een automaat.
Mitsubishidealer Jan Willem de
Voogd liet deze Mitsubishi Outlander
2.4 Sport Automaat voorzien van
handgas, bedrijfshandrem en linker
gaspedaal. Een dergelijke speciaal
uitgevoerde lesauto is dusdanig bij
zonder, dat mensen uit de verste
hoeken van Nederland naar de Wal-
cherse rijschool
komen om hun
E-rijbewijs te ha
len.
Rinie Vaane
(links) en Jan-
Willem de Voogd
poseerden graag
voor de fotograaf
bij hun parade
paardje.
Voor de bevoorrading over water
heeft de bootliedenwacht zijn eigen
schepen. Voor het werk op het land
staan er sinds kort twee splinternieu
we Transits ter beschikking van de
mannen. Ford Joosse leverde deze
Transits 300M. Ze hebben een dub
bele cabine en een 2.0 TDDi 85 pk
motor.
Bij een Belgisch carrosseriebedrijf
zijn er winches op de auto's gemon
teerd. Deze winchwagens worden
gebruikt voor het meren van grote
zeeschepen met dikke trossen en
staaldraden met rekkers. Zonder de
ze winchwagens is dit werk vrijwel
onuitvoerbaar.
Met deze aanwinsten is het werk
voor de Vlissingse Bootlieden er Ar-
botechnisch gezien stevig op voor
uitgegaan.
«AUTO
Volgens Niels Wisse, verkoopadvi
seur van Auto Sturm, zijn de strakker
afgestelde vering en de directer re
agerende remmen de meest merkba
re aanpassingen die de Nissan heeft
ondergaan. Qua uiterlijk is er, op de
nummerplaatbehuizing na, niets ver
anderd en lijkt de Europese Murano
sprekend op zijn Amerikaanse broer.
De Murano is een opvallende wagen.
Hij staat hoog op zijn brede wielen,
heeft twee stoere uitlaten en een
'vette' chroom grille. Die grille heeft
iets weg van een rij tanden, die klaar
staat om een gigantische hoeveel
heid kilometers te verslinden. Door
dat robuuste, in combinatie met de
sportieve vormgeving, heeft de Mu
rano een geheel eigen karakter.
Onder de motorkap van deze exclu
sieve 4x4 bevindt zich een 3.5 liter
V6 motor. Dezelfde als in de Nissan
350Z. De Murano is een automaat
met een continu variabele transmis
sie (CVT). De CVT zorgt ervoor dat
het toerental altijd gelijk blijft. Wan
neer je meer gas geeft, past de
transmissie zich automatisch aan.
Mocht je liever zelf schakelen, dan
kun je er voor kiezen de zes versnel
lingen handmatig bedienen. Maar
waarom zou je? Je ondervindt in de
Murano niets van de nadelen, die je
bij andere automaten wel eens te
genkomt. Alles gaat vlot en vloeiend.
De Murano rijdt normaal gesproken
met tweewielaandrijving. Wanneer
de weersomstandigheden of het ter
rein daartoe aanleiding geven, gaat
hij automatisch over op vierwielaan-
drijving. Dit wordt geregeld door het
'all mode 4x4 system'. Dit systeem
kan ook op 'lock' worden gezet, dan
worden alle vier de wielen perma
nent aangedreven.
In de Murano is ruim plaats voor vier
volwassenen. Het interieur is erg
luxueus en er is van alles gedaan om
het de inzittenden zo comfortabel
mogelijk te maken. De lederen stoe
len zitten als fauteuils en kunnen
elektrisch worden versteld in maar
liefst acht verschillende standen. Een
ingebouwde geheugenfunctie zorgt
ervoor dat ze niet telkens opnieuw
ingesteld hoeven te worden. Ook het
stuur en de pedalen zijn elektrisch
verstelbaar.
Verder heeft de Murano onder meer
een (birdview) navigatiesysteem,
elektrisch verstelbare buitenspiegels,
cruise control, klimaatbeheersing,
Bi-Xenon verlichting, stoelverwar-
ming, een zonnedakje, verschillende
opbergvakjes (waaronder één voor
een laptop) en een audio-systeem
met zeven speakers, een subwoofer
en 6 cd-wisselaar.
Van al het extra's dat deze limousine
achtige bolide herbergt, was ik het
meest gecharmeerd van het multi
functionele 7 kleurenscherm, met
zijn vele gebruiksmogelijkheden. En
dan met name van de beelden van de
achteruitrijcamera.
Wanneer je de Murano in zijn achter
uit zet, verschijnt op het kleuren
scherm boven de middenconsole
een 'levensecht beeld' van de situatie
achter de auto. Dat is het werk van
een camera, die op ingenieuze wijze
in de achterklep is weggewerkt. Je
kunt dus veilig achteruit rijden, ter
wijl je 'gewoon' voor je kijkt. Achter
uitrijden wordt zo opeens erg leuk.
Tijdens de proefrit, die ik vanzelf
sprekend voornamelijk voorwaarts
heb gereden, bleek de Murano een
pittige, sportieve wagen. Hij combi
neert 'the best of both worlds': het
genoegen van het rijden in een 4x4
met het comfort van een luxueuze
personenwagen. Ik vind de Murano
echt, wat je noemt, 'een gave bak'.
En uit reacties van medeweggebrui
kers begreep ik dat ik daarin niet de
enige ben!
De Murano is verkrijgbaar vanaf
58.600 euro. Dat is een heel bedrag,
maar niet extreem wanneer je het af
zet tegen de prijzen van andere au
to's binnen dit specifieke deel van de
markt.
Wil je zelf een indruk krijgen, heb je
vragen of wil je misschien wel een
proefrit maken? Ga dan eens langs
bij Auto Sturm in Goes of Middel
burg, daar helpen ze je graag verder.
Tot de volgende keer,
Karin