5
De nieuwe Citroen C4 vervangt
de wat saaie Xsara en treedt
met dit nieuwe model onmiddel
lijk in de voetsporen van zijn
avantgardistische voorvaderen
uit de bloeitijd van het merk
met de dubbele chevron. Vooral
de geteste Coupé met de 180 pk
sterke tweeliter doet letterlijk
en figuurlijk veel stof opwaaien.
atrvën
"Adieu
„We leven maar één keer en saai kan
altijd nog", moeten de designers van
Citroen hebben gedacht, toen ze de
C4 op stapel gingen zetten. Precies
een jaar geleden stond de rallyversie
van de C4 VTS al op de Salon van
Genève, ruim een half jaar voor zijn
officiële introductie op de Parijse Sa
lon. Op beide beurzen keken de men
sen hun ogen uit, want daar stond
weer een échte Citroen! Hij kreeg
evenveel belangstelling van de pers
als de Traction in 1934, de de 2CV in
1948 en de DS in 1955. Terecht,
want de met allerlei innovatieve
ideeën volgestopte nazaat van André
Citroën zal weer heel wat harten
sneller doen kloppen.
In de afgelopen dertien jaar dat ik au
to's test voor de merkendealers,
heeft Jan van Fraassen van het ge
lijknamige autobedrijf uit Goes al
heel wat demo's voor me van de im
porteur laten komen. Directeur Adrie
Dijkwel van de Walcherse Citroën
vestiging in Vlissingen bood aan dat
dit keer te doen en hij regelde niet
zomaar de eerste-de-beste C4 voor
mij, maar een ravenzwarte C4 VTS
met een beauty van een interieur in
de vorm van crèmekleurige leren be
kleding.
Eind januari, een prachtige zaterdag
middag op de Boulevard in Vlissin
gen: de C4 VTS weet zich geëscor
teerd door de avantgarde - icoon pur
sang: een DS 23 Pallas uit 1974, de
ex-directieauto van de directeur van
de PZEM. Tel al deze aangename za
ken bij elkaar op en de wereld kan
niet meer stuk voor een autoliefheb
ber. Dat ik niet alleen bleef met de
beide Citroëns, moge duidelijk zijn:
aan belangstelling geen gebrek! Con
clusie: als je een nieuw model wil
promoten, moet je op de Boulevard
gaan staan!
Extravagant
De C4 presenteert zich in twee ge
daantes: de Berline en de Coupé. De
neus van de twee-eiige tweeling is
hetzelfde met de gestileerde 'double
chevron' die nu aan beide zijden een
prachtig verlengstuk heeft gekregen.
De in chroom uitgevoerde symbolen
geven op deze manier prachtig vorm
aan de koelopening. Her merkteken
van Citroën is overigens een rudi
ment van het oorspronkelijke logo,
dat herinnert aan het begin van de
loopbaan van André Citroën. In 1913
begon hij namelijk met een fabriek
van tandwielen met chevron pijltan-
den.
ca vrs
Tristesse!"
De heldere koplampen met het bij de
VTS meedraaiende xenonlicht doen
erg techno aan en zijn zeker in de
windtunnel gevormd, zó vloeien ze
met de carrosserie mee. De CW
waarde van de Berline bedraagt
0.30, die van de Coupé 0.28, niet in
de laatste plaats veroorzaakt door
zijn relatief lang gevormde neus, een
trekje dat partner Peugeot de laatste
tijd ook toepast.
Hoewel de Berline wat braver over
komt dan de Coupé, heeft hij toch
een bevallig getekende kont meege
kregen met bijzondere achterlichten.
De Berline is daardoor een harmo
nisch getekende auto geworden met
zijn opvallende stylingskenmerken.
Heel anders de Coupé: Van de zijkant
en van achteren bekeken is hij een
stuk agressiever en gewaagder dan
zijn zus. Het extravagante karakter
komt bij elke pose ondubbelzinnig
naar voren. Dat begint al bij de lange
zijruit tussen de B- en de C-stijl. Het
enorme glasdak, het vlak liggende
merkt door moderne design met dui
delijk aanwezige retrotrekjes. Dat be
gint al bij het bijzondere stuurwiel.
Het middengedeelte draait niet mee
en dat gaf de ingenieurs de kans om
een enorme airbag te installeren en
bovendien een vracht aan bedie
ningsknoppen. Die laatste zijn soms
een beetje te klein uitgevoerd en pas
na een uitgebreide studie wordt hun
functie duidelijk, echter ergonomisch
geen topper. Citroën heeft die stil
staande naaf weer opnieuw uitge
vonden, want in de jaren veertig en
vijftig pasten vooral Engelse merken
als Triumph en Sumbeam deze tech
niek in een eenvoudige vorm ook
toe. Het is alles digitaal wat de klok
slaat bij Citroën, of dat nu de toeren-
teller is bovenop het stuur of het
lichtdoorlatende design-informatie
blok middenop het grote dashboard.
Persoonlijk ben ik verknocht aan
analoge informatie, maar ik moet
zeggen dat alle info messcherp en
duidelijk is af te lezen. De leesbaar-
worden vergroot tot 1023 liter. In de
vloer van de koffer zijn allerlei op
bergruimtes gecreëerd met tussen-
wandjes, zodat de spullen netjes ge
ordend blijven.
En route
Om de gordel te pakken te krijgen,
moet je bijna je nek verrekken, want
de B-stijl staat uiteraard een eind
naar achter. Mercedes lost dat bij zijn
coupés op door middel van een gor
delaangever, het zou de C4 ook niet
misstaan. Bij geopend portier snerpt
de ovale uitlaat van de VTS een beet
je en dat onderstreept zijn sportieve
karakter.
De tweeliter zestienklepper bezit 180
pk bij 7000 toeren en dat geeft al aan
dat hij tot grote dingen in staat is.
Toch is de machine geen wild mon
ster die het uitbrult als die 180 paar
den aangespoord worden. De motor
bezit eigenlijk twee karakters. Als je
vol er tegenaan gaat, kraait hij het uit
van plezier. In nauwelijks 8 seconden
DOOR ROB STRATING
gevoel, dat de 48 hairpins naar bene
den ook geen probleem zullen zijn.
Naast het hoge toerenkarakter, kan
hij ook heel lief zijn en laat hij zich
nagenoeg geruisloos en laagtoerig
door de stad kruisen. Hij ademt bij
een kalme rijwijze een weldadige rust
uit die ook niet wordt verstoord door
mededelingen van onwelvoeglijke
dwarsnaden of putdeksels. Voor zo'n
sportieve auto is hij buitengewoon
comfortabel en je kunt dus gerust
stellen dat de ingenieurs bij Citroën
een prachtig compromis hebben ge
vonden tussen sportiviteit en com
fort. Compliment!
Het zicht naar achter wordt enigszins
beperkt door de dwarsbalk, maar de
bovenste gedeelte van de achterruit,
de dwarsbalk en dan het verticale ge
deelte, de grote spoiler en de excen
trieke achterlichten maken dat de
Coupé een échte eyecatcher is. Even
aandacht voor de schitterende licht
metalen wielen: de binnenste spaken
lijken achter de voorste te verdwij
nen; de naaf is iets verzonken en
wordt in het midden bekroond door
een chromen dubbele chevron met
zwarte kunststof verlengingen, een
kunstwerkje op zich!
De autominnende jeugd op de Boule
vard steekt de waardering voor de
wagen dan ook niet onder stoelen of
banken, terwijl de vijftig plussers ook
het moois van de DS probeert af te
kijken.
En dan een ouder echtpaar dat naar
de C4 toe stapt: "Wat een prachtige
auto is dat! Hoe heet de dealer hier
op het eiland? Vrouw, we moesten
maar eens gaan kijken...!"
Het cocoonen waard
Een Coupé bezit traditioneel over
grote portieren en de Citroën vormt
daarop geen uitzondering. Eenmaal
plaatsgenomen op het welriekend le
der, heb ik uitzicht op een enorm
dashboardlandschap dat zich ken
heid van digitale informatie leed nog
wel eens onder het felle zonlicht,
maar daarmee heeft Citroën korte
metten gemaakt, de lichtsterkte past
zich automatisch aan. De materialen
zijn zorgvuldig gekozen en vooral bij
de testauto zijn de contrasten van de
donkere bovenkant en de crèmekleu
rige onderkant van het dashboard
zeer opvallend. Bijzonder is ook de in
aluminiumkleur uitgevoerde midden
console met de routeplanner en een
kompas. Voor de rokers heeft Ci
troën een noviteit, nl negen geurtjes
die via de beluchting op het dash
board de rooklucht bestrijden.
De stoelen zitten buitengewoon en
het leer voelt zalig aan. Ik heb bij dit
soort auto's altijd de onweerstaanba
re neiging om hem in de woonkamer
te parkeren en gewoon in de auto te
blijven zitten en televisie te kijken.
Achterin een coupé gaan zitten, bete
kent altijd een gymnastiekoefening
en ik krijg het er meestal spaans be
nauwd. Er is, dankzij zijn lengte van
4.26 m uitstekend plaats voor passa
giers. De hoofdruimte is voor lange
mensen aan de krappe kant. Ik blijf
er echter bij, dat een coupé eigenlijk
voor z'n tweeën is gemaakt. De
kofferruimte meet 320 liter en kan
bereikt hij de honderd en dan zit je
nog in de tweede versnelling. Zijn
top van 227 km/h liegt er ook niet
om en met een beetje geluk en heel
veel plezier fluit je op die manier
even Duitsland door. Want het ple-
ziergehalte in de C4 VTS staat op een
hoog peil. Hij stuurt lekker strak,
heeft een magnifieke wegligging, helt
nauwelijks over in bochten en laat
zich heerlijk strak sturen. Ik krijg bij
al die manoeuvres altijd 'Stelviokrie-
bels'. De Stelviopas tussen Italië en
Zwitserland kent 48 haarspeldboch
ten en die zou ik zo graag even aan
de VTS willen laten zien...helaas!
De remklauwen bijten als het ware in
de schijven en geven me het veilige
Les Prix
De absoluut complete testauto kost
34.190,- euro, maar dan praten we
over die bijzondere VTS met alle
denkbare opties. De instapprijs voor
de Coupé bedraagt 17.880,- euro, de
Berline is 500,- euro duurder. Er zijn
drie benzine - en twee dieselmotoren
beschikbaar. Bij Van Fraassen in
Goes en bij Dijkwel in Vlissingen
breekt de zon weer door, want Ci
troën heeft niet alleen een spraakma
kende, maar ook een betaalbare rui
me serie C4's op de weg gezet. Adieu
tristesse!
gestroomlijnde bui
tenspiegels maken
veel goed.
Tot slot: voor mensen
die achter het stuur in
slaap dreigen te suk
kelen, heeft Citroën
een systeem bedacht,
dat via trillingen links
en rechts in de be
stuurdersstoel de
chauffeur alert houdt
als hij onaangekon
digd over de witte
strepen rijdt. Een bijzondere, maar
veilige gewaarwording.