5 De nieuwe Citroen C4 vervangt de wat saaie Xsara en treedt met dit nieuwe model onmiddel lijk in de voetsporen van zijn avantgardistische voorvaderen uit de bloeitijd van het merk met de dubbele chevron. Vooral de geteste Coupé met de 180 pk sterke tweeliter doet letterlijk en figuurlijk veel stof opwaaien. atrvën "Adieu „We leven maar één keer en saai kan altijd nog", moeten de designers van Citroen hebben gedacht, toen ze de C4 op stapel gingen zetten. Precies een jaar geleden stond de rallyversie van de C4 VTS al op de Salon van Genève, ruim een half jaar voor zijn officiële introductie op de Parijse Sa lon. Op beide beurzen keken de men sen hun ogen uit, want daar stond weer een échte Citroen! Hij kreeg evenveel belangstelling van de pers als de Traction in 1934, de de 2CV in 1948 en de DS in 1955. Terecht, want de met allerlei innovatieve ideeën volgestopte nazaat van André Citroën zal weer heel wat harten sneller doen kloppen. In de afgelopen dertien jaar dat ik au to's test voor de merkendealers, heeft Jan van Fraassen van het ge lijknamige autobedrijf uit Goes al heel wat demo's voor me van de im porteur laten komen. Directeur Adrie Dijkwel van de Walcherse Citroën vestiging in Vlissingen bood aan dat dit keer te doen en hij regelde niet zomaar de eerste-de-beste C4 voor mij, maar een ravenzwarte C4 VTS met een beauty van een interieur in de vorm van crèmekleurige leren be kleding. Eind januari, een prachtige zaterdag middag op de Boulevard in Vlissin gen: de C4 VTS weet zich geëscor teerd door de avantgarde - icoon pur sang: een DS 23 Pallas uit 1974, de ex-directieauto van de directeur van de PZEM. Tel al deze aangename za ken bij elkaar op en de wereld kan niet meer stuk voor een autoliefheb ber. Dat ik niet alleen bleef met de beide Citroëns, moge duidelijk zijn: aan belangstelling geen gebrek! Con clusie: als je een nieuw model wil promoten, moet je op de Boulevard gaan staan! Extravagant De C4 presenteert zich in twee ge daantes: de Berline en de Coupé. De neus van de twee-eiige tweeling is hetzelfde met de gestileerde 'double chevron' die nu aan beide zijden een prachtig verlengstuk heeft gekregen. De in chroom uitgevoerde symbolen geven op deze manier prachtig vorm aan de koelopening. Her merkteken van Citroën is overigens een rudi ment van het oorspronkelijke logo, dat herinnert aan het begin van de loopbaan van André Citroën. In 1913 begon hij namelijk met een fabriek van tandwielen met chevron pijltan- den. ca vrs Tristesse!" De heldere koplampen met het bij de VTS meedraaiende xenonlicht doen erg techno aan en zijn zeker in de windtunnel gevormd, zó vloeien ze met de carrosserie mee. De CW waarde van de Berline bedraagt 0.30, die van de Coupé 0.28, niet in de laatste plaats veroorzaakt door zijn relatief lang gevormde neus, een trekje dat partner Peugeot de laatste tijd ook toepast. Hoewel de Berline wat braver over komt dan de Coupé, heeft hij toch een bevallig getekende kont meege kregen met bijzondere achterlichten. De Berline is daardoor een harmo nisch getekende auto geworden met zijn opvallende stylingskenmerken. Heel anders de Coupé: Van de zijkant en van achteren bekeken is hij een stuk agressiever en gewaagder dan zijn zus. Het extravagante karakter komt bij elke pose ondubbelzinnig naar voren. Dat begint al bij de lange zijruit tussen de B- en de C-stijl. Het enorme glasdak, het vlak liggende merkt door moderne design met dui delijk aanwezige retrotrekjes. Dat be gint al bij het bijzondere stuurwiel. Het middengedeelte draait niet mee en dat gaf de ingenieurs de kans om een enorme airbag te installeren en bovendien een vracht aan bedie ningsknoppen. Die laatste zijn soms een beetje te klein uitgevoerd en pas na een uitgebreide studie wordt hun functie duidelijk, echter ergonomisch geen topper. Citroën heeft die stil staande naaf weer opnieuw uitge vonden, want in de jaren veertig en vijftig pasten vooral Engelse merken als Triumph en Sumbeam deze tech niek in een eenvoudige vorm ook toe. Het is alles digitaal wat de klok slaat bij Citroën, of dat nu de toeren- teller is bovenop het stuur of het lichtdoorlatende design-informatie blok middenop het grote dashboard. Persoonlijk ben ik verknocht aan analoge informatie, maar ik moet zeggen dat alle info messcherp en duidelijk is af te lezen. De leesbaar- worden vergroot tot 1023 liter. In de vloer van de koffer zijn allerlei op bergruimtes gecreëerd met tussen- wandjes, zodat de spullen netjes ge ordend blijven. En route Om de gordel te pakken te krijgen, moet je bijna je nek verrekken, want de B-stijl staat uiteraard een eind naar achter. Mercedes lost dat bij zijn coupés op door middel van een gor delaangever, het zou de C4 ook niet misstaan. Bij geopend portier snerpt de ovale uitlaat van de VTS een beet je en dat onderstreept zijn sportieve karakter. De tweeliter zestienklepper bezit 180 pk bij 7000 toeren en dat geeft al aan dat hij tot grote dingen in staat is. Toch is de machine geen wild mon ster die het uitbrult als die 180 paar den aangespoord worden. De motor bezit eigenlijk twee karakters. Als je vol er tegenaan gaat, kraait hij het uit van plezier. In nauwelijks 8 seconden DOOR ROB STRATING gevoel, dat de 48 hairpins naar bene den ook geen probleem zullen zijn. Naast het hoge toerenkarakter, kan hij ook heel lief zijn en laat hij zich nagenoeg geruisloos en laagtoerig door de stad kruisen. Hij ademt bij een kalme rijwijze een weldadige rust uit die ook niet wordt verstoord door mededelingen van onwelvoeglijke dwarsnaden of putdeksels. Voor zo'n sportieve auto is hij buitengewoon comfortabel en je kunt dus gerust stellen dat de ingenieurs bij Citroën een prachtig compromis hebben ge vonden tussen sportiviteit en com fort. Compliment! Het zicht naar achter wordt enigszins beperkt door de dwarsbalk, maar de bovenste gedeelte van de achterruit, de dwarsbalk en dan het verticale ge deelte, de grote spoiler en de excen trieke achterlichten maken dat de Coupé een échte eyecatcher is. Even aandacht voor de schitterende licht metalen wielen: de binnenste spaken lijken achter de voorste te verdwij nen; de naaf is iets verzonken en wordt in het midden bekroond door een chromen dubbele chevron met zwarte kunststof verlengingen, een kunstwerkje op zich! De autominnende jeugd op de Boule vard steekt de waardering voor de wagen dan ook niet onder stoelen of banken, terwijl de vijftig plussers ook het moois van de DS probeert af te kijken. En dan een ouder echtpaar dat naar de C4 toe stapt: "Wat een prachtige auto is dat! Hoe heet de dealer hier op het eiland? Vrouw, we moesten maar eens gaan kijken...!" Het cocoonen waard Een Coupé bezit traditioneel over grote portieren en de Citroën vormt daarop geen uitzondering. Eenmaal plaatsgenomen op het welriekend le der, heb ik uitzicht op een enorm dashboardlandschap dat zich ken heid van digitale informatie leed nog wel eens onder het felle zonlicht, maar daarmee heeft Citroën korte metten gemaakt, de lichtsterkte past zich automatisch aan. De materialen zijn zorgvuldig gekozen en vooral bij de testauto zijn de contrasten van de donkere bovenkant en de crèmekleu rige onderkant van het dashboard zeer opvallend. Bijzonder is ook de in aluminiumkleur uitgevoerde midden console met de routeplanner en een kompas. Voor de rokers heeft Ci troën een noviteit, nl negen geurtjes die via de beluchting op het dash board de rooklucht bestrijden. De stoelen zitten buitengewoon en het leer voelt zalig aan. Ik heb bij dit soort auto's altijd de onweerstaanba re neiging om hem in de woonkamer te parkeren en gewoon in de auto te blijven zitten en televisie te kijken. Achterin een coupé gaan zitten, bete kent altijd een gymnastiekoefening en ik krijg het er meestal spaans be nauwd. Er is, dankzij zijn lengte van 4.26 m uitstekend plaats voor passa giers. De hoofdruimte is voor lange mensen aan de krappe kant. Ik blijf er echter bij, dat een coupé eigenlijk voor z'n tweeën is gemaakt. De kofferruimte meet 320 liter en kan bereikt hij de honderd en dan zit je nog in de tweede versnelling. Zijn top van 227 km/h liegt er ook niet om en met een beetje geluk en heel veel plezier fluit je op die manier even Duitsland door. Want het ple- ziergehalte in de C4 VTS staat op een hoog peil. Hij stuurt lekker strak, heeft een magnifieke wegligging, helt nauwelijks over in bochten en laat zich heerlijk strak sturen. Ik krijg bij al die manoeuvres altijd 'Stelviokrie- bels'. De Stelviopas tussen Italië en Zwitserland kent 48 haarspeldboch ten en die zou ik zo graag even aan de VTS willen laten zien...helaas! De remklauwen bijten als het ware in de schijven en geven me het veilige Les Prix De absoluut complete testauto kost 34.190,- euro, maar dan praten we over die bijzondere VTS met alle denkbare opties. De instapprijs voor de Coupé bedraagt 17.880,- euro, de Berline is 500,- euro duurder. Er zijn drie benzine - en twee dieselmotoren beschikbaar. Bij Van Fraassen in Goes en bij Dijkwel in Vlissingen breekt de zon weer door, want Ci troën heeft niet alleen een spraakma kende, maar ook een betaalbare rui me serie C4's op de weg gezet. Adieu tristesse! gestroomlijnde bui tenspiegels maken veel goed. Tot slot: voor mensen die achter het stuur in slaap dreigen te suk kelen, heeft Citroën een systeem bedacht, dat via trillingen links en rechts in de be stuurdersstoel de chauffeur alert houdt als hij onaangekon digd over de witte strepen rijdt. Een bijzondere, maar veilige gewaarwording.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 31