Alfa Romeo Brera: elegant en Mercedes stapt met V6 CDI in volgend dieseltijdperk sportief Adieu ïristesse! BMW geeft 7-Serie facelift Citroën C4 VTS Europeese fourwheel Seat pakt uit JUltoBfti 2005 Business as usual Veel lees- en kijkplezier! Als het om dieseltechniek gaat, is Mercedes één van de voor lopers. Al voor de Tweede Wereldoorlog werden er door het merk personenauto's met dieselmotoren gemaakt, maar anno 2005 is het moeilijk door de elkaar snel opvolgende nieuwe technieken constant up-to-date te blijven. De Mercedes C-klas- se is de eerste auto die wordt voorzien van de splinternieuwe V6 common rail diesel. Alfa Romeo presenteert op de Autosalon van Genève de Brera. Het is de opvolger van de GTV. De nieuwkomer toont dat sportiviteit en een elegant uiterlijk heel goed samen gaan. De auto is ont worpen door de Italiaan Gio- gietto Giugiaro. Naar ver wachting staat de Brera in november bij de dealer. BMW heeft de 7-Serie een facelift gegeven. Zowel het ex terieur als onderhuids zijn er aanpassingen aan de auto. Zo introduceert BMW vijf nieuwe motoren in de 7-Serie. ZWARTEPOORTE AMUNDSENWEG 33 GOES VAN OEVEREN-VERVAETn ALBERT PLESMANWEG 2 GOES AUTO DAGEVOS ANTH. FOKKERSTRAAT 77 GOES BRITANNIA - INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN WOENSDAG 23 FEBRUARI 2005 Alhoewel de nieuwe motor 320 CDI wordt genoemd, heeft de ze- spitter een werkelijke inhoud van 3.0 liter. De krachtbron dient als opvolger van de vertrouwde vijfci linder, de 270 CDI, maar wat ver mogen en koppel betreft staat de ze nu in de schaduw.Het maxima le vermogen van 224 pk spreekt al boekdelen, maar wat te denken van een koppel van niet minder dan 510 Nm bij slechts 1.600 tpm. Dat levert een ongekende souplesse op, waardoor Merce des in de hogere dieselregionen weer meteen heer en meester is. Ook de prestatiecijfers mogen er zijn, een acceleratie van 0 tot 100 in 6,9 seconden en een top die net niet elektronisch begrensd hoeft te worden, namelijk 246 km/u. Inspuitmoment De motor is niet alleen krachtig, maar ook lekker stil. Een V6 is wat volume betreft aanzienlijk compacter gebouwd dan de be staande vijfcilinder. Bovendien heeft Mercedes er alles aan ge daan om het gewicht beperkt te houden. Alle beschikbare diesel Giugiaro was uiteraard ook ver antwoordelijk voor de conceptcar (2002 Genève), die ten grondslag lag aan deze Brera. Daarmee oogstte hij nogal wat designprij- zen. Met de definitieve versie zal hij hier en daar ook wel een beeldje of een plaquette op mogen gaan halen. Immers, de Brera oogt op de foto's aantrekkelijk en dyna misch. Een en al Alfa! Voorkomen De 2+2 Coupé is 441',3 centimeter lang, 183 breed en 137,2 hoog. Door de spits toelopende voor en achterkant wekt de Brera een compacte indruk. Opvallende ui terlijke kenmerken zijn de v-lijn in de krachtige voorkant en de aan sprekende horizontaal gepositio neerde achterlichten. De twee dubbele uitlaten beloven veel als het gaat over de prestaties. In het interieur legt Alfa Romeo de lat hoog met de toepassing van hoogwaardige materialen. Het ge voel van ruimte wordt onder streept met een vast glazen dak. Motoren Alfa Romeo levert de Brera met een 2.4 JTD turbodieselmotor (200 pk) en twee JTS-benzinemo- toren, een 2.2 liter (185 pk) en een 3.2 liter V6 (260 pk). Die zijn te combineren, afhankelijk van de De kritiek tijdens de introductie, zo'n vier jaar geleden, was vooral gericht op de achterkant van de 7-Serie. BMW heeft dat niet echt ter harte genomen want de veranderingen aan de achterkant zijn met iets an dere achterlichten en een gewijzigde bumperonderkant minimaal. Wel verandert het beeld door die achter lichten. Het lijkt alsof het kofferdek sel beter past in het geheel. De ch roomaccenten dragen daar ook toe bij.Aan de voorkant zijn de nieren wat anders van vorm. Ook de kop lampen en voorbumper zijn wat an ders gestyleerd en de motorkap is wat boller. Het nieuws gaat vooral schuil on der de motoren. De V12 (445 pk) is onver anderd. De achtcilinders 750i/Li (367 pk) en 740i/Li (306 pk) komen in de plaats van de 745i en 735i. Ook de gloednieuwe 4.5 liter V8-diesel wordt gecombineerd met de 7-Se rie. Die motor is goed voor 300 pk en een kracht van 700 Nm. Verder wordt de ver nieuwde 7-Serie leverbaar met een drieliter diesel en een drieliter benzinemotor met in jectie. De prij zen van de 7- Serie beginnen bij 86.900 euro (730i). De 745d gaat 109.500 euro kosten. f technieken worden op de nieuwe motor toegepast. Zo zijn er afhan kelijk van het toerental maximaal vijf inspuitmomenten. Hierdoor kan een optimale balans worden gevonden tussen vermogen, kop pel, geluid en milieubelasting. Twee transmissies De turbo met variabele geometrie zorgt ervoor dat over een breed toerenbereik het werkingsgebied van het blaasapparaat optimaal is. En dat is tijdens het rijden ook goed te merken. Mercedes biedt de C320 CDI aan met twee transmissies. Standaard is een handgeschakelde zesbak die pas vanaf de zomer verkrijg baar is, terwijl de moderne 7-Tro- nic automaat wel direct beschik baar is. De C320 CDI heeft een vanafprijs van 53.200 euro. Daar bij komt dan een meerprijs van 3.103 euro voor de automaat. De Combi-prijzen starten bij 55.700 euro. E-klasse Natuurlijk heeft Mercedes deze prachtige, nieuwe diesel niet al leen voor de C-klasse ontwikkeld. Logischerwijs komt de motor bin nenkort ook in de E-klasse ter vervanging van de E270 CDI en mag ook de nieuwe ML op de krachten van deze ruwoliestoker rekenen. En het zal ons niet ver bazen als er uit eindelijk ook een CLS 350 CDI op de menukaart komt. Overigens is de nieuwe 3,5 liter V6 benzinemotor van 272 pk nu ook in de C-klasse voor han den. versie, met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een auto maat. Het is niet ondenkbaar dat Alfa in combinatie met de Brera een nog sterkere variant van de V6 in de markt zet. Techniek De techniek is in lijn met het ui terlijk. Zo is de Brera voorzien van double wishbone voorwielophan ging en een Multilink-systeem achter. Dit moet bijdragen tot een uiterst strak rijcomfort. Alfa Ro meo biedt in combinatie met de Brera ook de permanente vier- wielaandrijving Q4 aan.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 27