VERGADERING GEMEENTERAAD VERGADERINGEN COMMISSIES EEN PLEK OM TE VOETBALLEN FIETSENSTALLING LANGER OPEN BIJSTAND PER 1 JANUARI VRIJDAGMIDDAG GESLOTEN NIEUW REINTEGRATIEBELEID VERKEER CENTRUM OOST-SOUBURG Weet wat je moett doen als de sirene gaat UW GEMEENTE BEREIKBAAR: EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER POPPE - DE LOOF F VERGADERSCHEMA SPORTRAAD EVEN BIJPRATEN MET RAADSLID SCHÖNKNECHT Informatiepagina van de gemeente Vlissingen Redactie: bureau Communicatie, Paul Krugerstraat 1 telefoon (01 18) 487082 BEZOEKADRES POSTADRES TELEFONISCH INFORMATIE PUNT INTERNETSITE E-MAIL OVERIGE BEZpEKADRESSEN SPREEKUUR SOCIALE ZAKEN KREDIETBANK Woensdag 26 januari 2005 De Faam 7 De gemeenteraad verga dert morgen, donderdag 27 januari, om 19.30 in het stadhuis (ingang Stadhuis-plein). U bent van harte welkom om deze bij eenkomst bij te wonen. Als u wilt, mag u ook het woord voeren. AGENDA De volgende onderwerpen staan op de agenda: 1Raadsvoorstel over de stand van zaken toeristisch beleid. 2. Raadsvoorstel diversifeitsbeleid. 3. Raadsvoorstel tot wijziging van de Parkeerverordening 1992 en de verordening Parkeerbelasting 1992. 4. Raadsvoorstel krediet herin richting deel boulevard. 5. Vrijwaring van aansprakelijk heid van gemeentelijke bestuur ders voor handelingen en/of besluiten van privaatrechtelijke rechtspersonen. 6. Raadvoorstel financiële bijdra ge actie overstromingsramp Zuid- Azië. 7. Vaststelling bestemmingsplan bedrijventerrein Poortersweg. 8. Raadsvoorstel benoeming plaatsvervangend voorzitter com missie Openbaar Bestuur en aan passing verordening raadscom missies. INFORMATIE De agenda en de stukken liggen ter inzage in de gemeentelijke informatiehoeken in het stadhuis, Paul Krugerstraat 1, bibliotheek "t Spui' in de Spuistraat, wijkcen trum 'Open Hof' aan de Alexander Gogelweg en de bibli otheek in de Kanaalstraat in Oost-Souburg. SPREEKRECHT Als u de raadsvergadering bezoekt, ligt voor u een raads- agenda gereed. Als u wilt, kunt u ook het woord voeren over onder werpen die op de agenda staan. In de raadsvergadering is een half uur spreekrecht voor burgers. U kunt zich voor het spreekrecht aanmelden tot 1 2.00 uur van de dag waarop de raadsvergadering wordt gehouden bij de griffier van de gemeenteraad, mevrouw I. Sturm, stadhuis, Paul Krugerstraat 1telefoon 48 75 87. E-mail: grif- fie@vlissingen.nl Gemeente raadsver gadering in de nieuwe raadzaal (foto: Ruben Oreel) ■■M ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■nWHIIIMIIIIII llllilllPllllillMSEHaBBMMBBBWBMBMBBMBMBBBDOPBWMMMBM— Volgende week zijn er in het stad huis commissievergaderingen van de gemeenteraad. U bent van harte welkom hierbij aanwezig te zijn. U kunt naar binnen via de ingang aan het Stadhuisplein. Aanvang van alle vergaderingen is 19.30 uur. COMMISSIE OPENBAAR BESTUUR Maandag 31 januari 2005 Aan de orde komt o.a. de voort gangsinformatie over het vraagge richt werken. COMMISSIE SAMENLEVING Dinsdag 1 februari 2005 Besproken wordt o.a. een notitie in aanwezigheid van geneesheer directeur Kees Lemke van Emergis (20.15 - 21.00 uur) en een raads voorstel van het Fonds der Zeemans- en Vissersbeurs. COMMISSIE GRONDGEBIED Woensdag 2 februari 2005 Besproken worden o.a. de budget ten riolering en groenbeheer, een aanvullende notitie over wegenon- derhoud, een raadsvoorstel tot ver koop en herbestemming van het oude zwembad op het Baskensburgplein en een raads voorstel tot vaststelling van voorbe- reidingsbesluiten voor Oost- Souburg, Middengebied en Baskensourg. De agenda's en de te behandelen voorstellen vindt u op www.vlissin- gen.nl/commissie. Ze liggen ook in de publiekshal van het stadhuis (ingang Paul Krugerstraat) en in de bibliotheken van Vlissingen Oost-Souburg. en Paul Krugerstraat 1Vlissingen Postbus 3000, 4380 GV Vlissingen BALIE Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur Donderdag tot 19.00 uur Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur Donderdag tot 19.00 uur 0118-487000 algemeen telefoonnummer 0118-487100 burgerzaken, informatie en klachten 01 18-487200 zorg, welzijn, inkomen en belastingen 0118-487300 bouwen, wonen, milieu en beheer Fax:0118-410218 DIGITAAL LOKET Aanvragen van informatie en producten: www.vlissingen.nl/loket www.vlissingen.nl gemeente@vlissingen.nl voor algemene vragen publieksdiensten@vlissingen.nl voor (aan)vraaen over producten en diensten klachten@vlissinaen.nl voor klachten en meldingen over producten en diensten van de gemeente Vlissingen Afvalverwijdering Edisonweg 9, Vlissingen Sport 1 Ga dlrecl naar binnen 2 Sluil deuren en ramen 3 Zet radio ol Iv aan Edisonweg 9, Vlissingen Gemeentearchief Hellebardierstraat 2, Vlissingen Mellebardierstraat z, vlissingen Beheer, beplantingen, begraafplaatsen, rioierinaen en bestratingen Vredehoflaan 950, Vlissingen 0800 - 766 70 00 van 9.00 - 10.00 uur. (Gratis, niet met GSM) Dr. Stavermanstraat 59, 4382 LE Vlissingen Maandag t/m vrijdag van 9.00 - 12.30 uur; 's middags alleen op afspraak. Telefonisch spreekuur: maandag t/m vrijdag van 9.00 -10.30 uur 0118-487542 Alle gebouwen zijn toegankelijk voor gehandicapten. Hoe beperk je drugsover last? Wie wil er nou overlast van drugs gebruikers, dealers en vuile spui ten in zijn eigen omgeving. Niemand! Heel terecht is door buurtbewoners van de huidige locatie van het HKPD aan de bel getrokken. Als WD hebben we regelmatig het college van burge meester en wethouders aan hun jasje getrokken, ook in onze ogen is de overlast te groot en moet handhavend opgetreden worden. In 2004 werd duidelijk, het huidi ge HKPD-pand is ongeschikt, zowel qua gebouw als locatie. Verplaatsing is noodzakelijk. Grote vraag is dan: waar naartoe en hoe kan overlast worden voor komen? Als eerste stap heeft de gemeenteraad criteria en specifie ke voorwaarden vastgesteld waaraan de locaties worden getoetst. U moet dan denken aan extra aandacht voor orde en vei ligheid, bereikbaarheid te voet en bij voorkeur niet in de buurt van basisscholen. Op grond hiervan is het college met drie locaties geko men. Welke het wordt, weten we nog niet. Dat is stap twee, maar voor de WD is één ding duidelijk, om overlast te voorkomen zijn er regels waar iedereen zich aan moet houden. U, ik, iedereen, dus ook gebruikers. Regels die onder andere zijn vastgelegd in de Algemene Politie Verordening en in een buurtbeheersplan. Regels die duidelijk zijn, die kunnen wor den nageleefd en die moeten wor den gehandhaafd. Een oud stok paardje van de VDD maar wel één die we heel serieus nemen. Wij verwachten van het College dat die regels zonodig worden aangescherpt ter bescherming van het leefklimaat, waar dan ook. Alle genoemde locaties hebben vóór- en nadelen. De gemeente raad staat eind mei, rekening hou dend met de belangen van u en alle andere betrokkenen, voor een moeilijke keus. En dat het moeilijk wordt, bleek op de inspraakavond van 17 januari jl. Er waren veel reacties op alle locaties. Tot 1 maart kunt u schrif telijk reageren. Kom in elk geval donderdag 26 mei naar het stad huis en geef uw mening door gebruik te maken van uw spreek recht! Pas daarna zal de raad beslissen. WD fractie, Carla Schönknecht Vrijdagavond 11 februari as. organiseert de gemeente opnieuw een bijeenkomst over een voetbal- plek op het parkeerterrein achter de Van Duijvenvoorde sporthal. De avond begint om 19.30 uur en wordt gehouden in Nieuw Bachtenpoorte, Oranjeplein 80 in Oost-Souburg. Alle omwonenden zijn uitgenodigd. De bewaakte fietsenstal ling aan de Hellingbaan, achter de parkeergarage aan het Scheldeplein, heeft ruimere openingstijden gekregen. De nieuwe openingstijden zijn: maandag t/m donderdag 08.30 - 1 8.30 uur vrijdag 08.30 - 21.30 uur zaterdag 08.30 - 17.30 uur. Vanaf februari is de stalling ook op koopzondagen geopena van 12.30- 17.30 uur. Een fiets stallen kost 0,50. Het aanwezige personeel verricht ook kleine reparaties. Met ingang van 1 januari 2005 zijn de bijstandsuit keringen gewijzigd. De belangrijkste nieuwe netto uitkeringsbedragen per maand zijn als volgt: ALLEENSTAANDEN 23 tot 65 jaar 769,47 (niet kostendelend) 23 tot 65 jaar 659,55 (wel kostendelend) ALLEENSTAANDE OUDERS 21 tot 65 jaar 989,32 (niet kostendelend) 21 tot 65 jaar 879,39 (wel kostendelend) GEHUWDEN EN SAMEN WONENDEN oeiden 21 tot 65 iaar 1.099,24 niet kostendelend) jeiden 21 tot 65 iaar 989,31 wel kostendelend) Voor alle categorieën wordt maandelijks apart vakantietoeslag gereserveerd. Dit vakantiegeld wordt in juni uitbetaald. VERPLAATSING DRUGSOPVANG Vorige week maandag hield de gemeente een informatie- en inspraakavond over de nieuwe locatie van de drugsopvang - het huidige HKPD - in Vlissingen. De avond werd druk bezocht door zo'n 250 perso nen. Het gaat - anders dan bij het HKPD - om een nieuwe vorm van verslavingszorg met bijbe horende huisvesting. Ik ben blij dat er op een zakelijke manier over dit moeilijke onderwerp kon worden gesproken. Maar ik begrijp ook dat niet iedereen een centrum voor verslavings zorg en haar cliënten van harte welkom heet in zijn buurt. Maar in de nieuwe opzet kan de hui dige vorm niet aan de Coosje Buskenstraat blijven omdat een betere en meer uitgebreide ver slavingszorg heel andere huis- vestinaseisen stelt. Daarom heeft het college van burgemeester en wethouders drie nieuwe moge lijke locaties voor drugsopvang aangewezen. Aan de Poortersweg, de President Rooseveltlaan en de Oude Industrieweg. Alle bewoners en ondernemers rond deze locaties zijn hierover door de gemeente geïnformeerd. Er volgt nu een periode van inspraak geduren de de maand februari. Wie een reactie instuurt, krijgt bericht van de gemeente over de verdere gang van zaken. De gemeente raad kiest uiteindelijk één locatie in zijn vergadering van mei 2005. Hierna start de planologi sche procedure. Dan is er ae mogelijkheid tot het indienen van formele bezwaren. Wilt u meer informatie? Raadpleeg dan de uitgebreide informatiebrief (met startnotitie en bijlage over ae planologische procedure) en het buurtbeheer- plan, U kunt deze downloaden van onze website of inzien in de publiekshal op het stadhuis. Ik nodig iedereen van harte uit om te reageren op ons voorstel. Schriftelijke reacties per post of E-mail zijn welkom tot 1 maart. Vrijdag 28 januari isdepublieksbalie februari is de publieksbalie op vrijdag vanaf 12.00 uur gesloten. Vanaf weer open van 9.00 - 16.00 uur. De sportraad Vlissingen houdt elke maand een openbare vergadering. In 2005 wordt er vergaderd op onderstaande data. 17 februari 24 maart 21 april 19 mei 23 juni 1 8 augustus 22 september 20 oktober 17 november 15 december De vergaderingen vinden plaats in de kantine van de afdeling Afvalverwijdering, Edisonweg 9 te Vlissingen en vangen aan om 19.30 uur. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergaderin gen bij te wonen. ■■HHHÜ De gemeenteraad heeft nieuw beleid voor reïnte gratie vastgesteld. Daarin staat hoe de gemeente cli ënten van Sociale zaken helpt bij het vinden van scholing of werk. Uitgangspunt is dat zoveel moge lijk cliënten zelf in hun levens onderhoud moeten voorzien. Een klantmanager van de afde ling Sociale zaken ondersteunt de cliënt bij het vinden van werk, scholing of sociale activering. De klantmanager weet welke midde len ingezet kunnen worden om de cliënt hierbij zo goed mogelijk te helpen. Dit kan bijvoorbeeld een beroepskeuzetest zijn, een sollicitatietraining, een (korte) opleiding of een werkstage. REÏNTEGRATIEBEDRIJVEN De gemeente Vlissingen laat dit werk uitvoeren door onder meer reïntegratiebedrijven en scho lingsinstituten. Óm ondersteu ning "op maat" aan de cliënt te kunnen bieden worden verschil lende voorzieningen bij deze bedrijven ingekocht. Uit dit "assortiment" kan de klantmana ger in nauw overleg met de cliënt voorzieningen inzetten die het best aansluiten bij de individuele situatie. ONTHEFFING Het is mogelijk om tijdelijk ont heffing te verlenen van de arbeidsverplichting. Personen waaraan ontheffing verleend kan worden zijn bijvoorbeeld: - personen met medische beper- kingen; Voor een juiste beoordeling wordt er gebruik gemaakt van adviezen van onafhankelijke, externe deskundigen. Wanneer uit dit medisch advies blijkt dat er medische beperkingen zijn dan wordt hier rekening mee gehou den. - ouderen van 57,5 jaar en ouder; Uitgangspunt is echter dat ook alle personen van 57,5 jaar en ouder onder andere sollicitatie plicht hebben. Maar als 'uitstroom' naar arbeid niet haal baar is, kan voor sommigen vrij willigerswerk een goed alterna tief zijn. - alleenstaande ouders met kin deren jonger dan 1 2 jaar; Een bijzondere situatie doet zich voor als arbeid moet worden gecombineerd met zorg voor jonge kinderen. Het hebben van de zorg voor jonge kinderen is op zichzelf geen reden om de ouder een tijdelijke ontheffing van de arbeidsverplichtingen te verlenen. Maar er kan een afwe ging worden gemaakt tussen het belang van de arbeidsinschake ling, ae zorg voor kinderen, de mogelijkheden van kinderop vang en de belastbaarheid van de ouder. Bij zorg voor jonge kinderen tot 5 jaar of gehandi capte kinderen tot 1 8 jaar weegt de invulling van deze zorgplicht zwaarder. Uitgangspunt is wel dat een ontheffing niet mag lei den tot een langdurige afhanke lijkheid van de uitkering. DEELTIJDPREMIE Uitkeringsgerechtigden die op grond van persoonlijke omstan digheden (nog) niet in staat zijn een volledige werkweek te wer ken en wel een deeltijdbaan accepteren of behouden, kunnen in aanmerking komen voor een deeltijdpremie. Het inkomen uit arbeid mag niet hoger zijn dan de voor hen van toepassing zijnde bijstandsnorm en de betrokkene is niet in staat om meer uren te werken, bijvoor beeld in verband met medi sche/psychische beperkingen of ernstige problemen in de gezins situatie. Het niet beschikbaar zijn van werk op de arbeidsmarkt is dus geen reden om een premie te verstrekken. De hoogte van de premie is 25% van het met arbeid verdiende nettoloon met een maximum van 61,25 per gewerkte maand. De deeltijdpremie wordt éénmaal per jaar uitbetaald. VRIJWILLIGERSPREMIE Uitkeringsgerechtigden die op qrond van persoonlijke omstan digheden (nog) niet in staat zijn regulier werk te accepteren maar wel vrijwilligerswerk doen, kun nen in aanmerking komen voor een vrijwilligerspremie. Voorwaarden voor het verkrijgen van een vrijwilligerspremie: - U heeft een WWB, lOAW of IOAZ uitkering - U bent niet in staat om regulier werk te verrichten - U verricht vrijwilligerswerk voor minimaal 8 uur per week bij, of door bemiddeling van, een erkende instelling - Het vrijwilligerswerk bestaat uit zogenaamd maatschappelijk nuttige activiteiten en mag geen commercieel doel hebben. De hoogte van de premie is 61,25 per maand en wordt één maal per jaar uitbetaald. KINDEROPVANG Ouders die een reïntegratietra- ject volgen van de afdeling Sociale zaken en hierdoor gebruik moeten maken van kin deropvang kunnen in aanmer king komen voor een tegemoet koming in de kosten van kinder opvang. De wettelijke grondslag van deze tegemoetkoming is geregeld in de Wet kinderop vang. De tegemoetkoming is zodanig dat uitkeringsgerechtig den alle kosten vergoed krijgen. REISKOSTEN Reiskosten die noodzakelijk zijn om succesvolle deelname aan een reïntegratietraject mogelijk te maken (bijvoorbeeld om naar school te gaan) worden vergoed. Dit op basis van de kosten van openbaar vervoer en alleen als de enkele reisafstand (van huis naar de plaats van bestemming) meer is aan 10 kilometer. De Cliëntenraad van Sociale zaken is nauw betrokken geweest bij het opstellen van dit uitvoe ringsbeleid. In verband met werkzaam heden aan de Karolinaen- baan worden er tijdelijke verkeersmaatregelen ge nomen om het centrum van Oost-Souburg beter bereik baar te maken. RIJRICHTING Vanaf donderdag 27 januari wordt voor gemotoriseerd verkeer de rijrichting in de Paspoortstraat en een deel van de Vlissingsestraat veranderd. Deze maatregel geldt drie tot zes maanden. PASPOORTSTRAAT Gewijzigde rijrichting Paspoort straat: Vanaf het Oranjeplein door de Paspoortstraat richting de Kanaalstmnt/Knrnlinnonkrinn deel VLISSINGSESTRAAT Gewijzigde rijrichting Vlissingsestraat: Het betreft het weggedeelte vanaf de entree bij de Karolingenbac i tot de Kanaalstraat. Het verke riri-lt rirhtinn rlo GERUITCN KEI

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 7