IfHSTING'
Té^wfa Ceverffa 1>-4D
5
Het Japanse gezegde dat de kop
de tekst siert 'Genchi Genbutsu'
(ga en zie jezelf) geeft aan met
welk voornemen de Toyota in
genieurs van het Europese de
signcentrum op pad zijn gegaan
om de Corolla op te frissen en
van een nieuwe outfit te voor
zien. Driejaar waren ze onder
weg en bezochten wereldwijd
dealers en klanten. Het resul
taat: een voorzichtige, maar
zeer doeltreffende facelift.
"GENCHIGENBUTSU"
en ook de aluminium look van de
middenconsole staat hem erg goed.
Van mij mag het stemmige zwart
vervangen worden door wat meer
kleur. De druktoetsen voor de bedie
ning van de klimaatbeheersing zijn
chique uitgevoerd en onderstrepen
dat kwaliteitsgevoel. Zodra de con
tactsleutel wordt omgedraaid, lichten
de cijfers van de grote klokken hel
der wit op, terwijl de wijzers contras
terend in rood zijn uitgevoerd. Door
dat het dashboard zo goed verlicht
is, vergeten mensen 's avonds in de
stad nogal eens de verlichting in te
schakelen. Ik zie dat de laatste tijd
regelmatig bij verschillende auto's
met zo'n modern instrumentenpa-
betekent een heleboel lichtinval!
Bijzonder
De test-Corolla ziet er op het eerste
gezicht gewoon door-de-weeks uit,
maar bij een nadere beschouwing
blijkt hij over twee technische hoog
standjes te beschikken.
Ten eerste de nieuwe, lichtmetalen
dieselmotor die helemaal van alumi
nium is gemaakt en ten tweede de
zg. multi-mode transmissie, een au
tomaat en een handbak in één. Deze
bijzondere versnellingsbak zou oor
spronkelijk tot eind december zonder
meerprijs geleverd worden, maar
Toyota heeft de termijn verlengd tot
eind augustus 2005!
in, om vervolgens weer door te spur
ten. Als de passagier zijn ogen sluit,
lijkt het alsof er met de auto gevoels
matig gewoon geschakeld wordt.
Ook het motortoerental loopt even
terug. Het is even wennen, maar
waarom zou je nog een normale
schakelauto nemen? Het gemak
dient de mens en het rijdt zalig. Met
de bak kan ook sequentieel worden
geschakeld, hetgeen in de praktijk
uitsluitend in bergachtige gebieden
voor zal komen. Hij trekt als een lier
en reageert onmiddellijk op het in
trappen van het gaspedaal, want in
nauwelijks 13 seconden is de hon
derd bereikt en op de Duitse autowe
gen is een top van 180 km/h heel
vorige model en bij de slalomproef,
waarbij ik een plotselinge uitwijk
manoeuvre simuleer, helt de carros
serie nauwelijks over en vergeeft hij
de fouten van zijn berijder onmiddel
lijk. Het valt me op. dat ik strepen en
oneffenheden op het wegdek nauwe
lijks of niet hoor. Men heeft bij Toyo
ta extra aandacht besteed aan de be
tere geluidsisolatie en de demping
van trillingen.Wat is die wagen toch
stil!
Bij het inparkeren moet je maar gis-
Toyota breekt het ene verkooprecord
na het andere. In 2004 werden er in
Europa voor het achtste achtereen
volgende jaar meer Toyota's ver
kocht dan in de twaalf maanden
daarvoor. Om aan al die extra vraag
te kunnen voldoen, heeft Toyota de
productiecapaciteit van haar fabrie
ken in Groot-Brittannië en Frankrijk
verder opgevoerd. In het Britse Bur-
naston en Deeside kunnen voortaan
jaarlijks 285.000 in plaats van
220.000 exemplaren van de Corolla
en de Avensis worden gebouwd. De
uitbreiding levert 500 nieuwe banen
op. Evenveel als in het Franse Valen
ciennes, waar de jaarcapaciteit om
hoog gaat van 184.000 naar 210.000
Yarissen. Samen met de fabriek in
Turkije heeft Toyota straks een pro
ductiecapaciteit in Europa van
645.000 auto's per jaar.
Dynamische look
Vooral de neus is op een aantal pun
ten fors gewijzigd. De grille is in de
wagenkleur gespoten en daardoor
lijkt de Corolla veel meer op zijn gro
te broer, de Avensis. De forse bum
per met de scherp uitgesneden
luchtinlaten geven hem een veel
stoerder uiterlijk dan voorheen. De
heldere koplampen onderscheiden
zich van de vorige Corolla's door de
geprononceerde druppelvorm met
daarin de aparte units voor het groot
licht. Het grote logo met de gestileer
de wereldbol bevindt zich op een
door de wind gevormd heuveltje en
doet me in de verte wel een beetje
denken aan de Ford Taunus 12M
van 1952. De Corolla heeft een meer
dynamische, minder saaie look ge
kregen en dat zal veel mensen meer
aanspreken. De beetje bolle carros
serie met een duidelijke schouder
partij eindigt bij de gerestylde achter
lichten, voorzien van opvallende ci
lindervormige lichtunits.
Chique
Er is alles aan gedaan om hinderlijke
geluiden te weren. Dat begint al bij
het openen en sluiten van de portie
ren: het gaat allemaal heerlijk
'smooth and gentle' Ik krijg al met
een een prima indruk van de kwaliteit
van de materialen: een mooie zachte
kunststof voor de bovenkant van het
dashboard, het leren stuur dat zowel
L-
DE JONGE
VJissfnge"
aÉSSSStn
neel. Aan de bovenzijde van de mid
denconsole bevindt zich het multi
functionele display met de instellin
gen van het audiosysteem, de tijd, de
temperatuur en de informatie van de
boordcomputer, zoals de gemiddelde
snelheid en het brandstofverbruik.
Ook de stoelen zijn vernieuwd en
bieden nu veel meer steun in de
knieholte en de lendenen. Ze zitten
uitstekend en zijn gemakkelijk op al
lerlei manieren te verstellen. In com
binatie met het vernieuwde stuurwiel
is er nagenoeg voor iedereen een op
timale rijhouding te creëren.
Dankzij de grote portieren stappen
we ook van achter prima in om ver
volgens de uitstekende been - en
hoofdruimte te waarderen. De
kofferruimte is niet overbemeten met
zijn standaard inhoud van 289 liter.
Hier troeft de concurrentie de Corolla
af. Bij neergeklapte achterzittingen is
er 1190 liter beschikbaar. De veilig
heid kreeg bij deze nieuwe uitvoering
ook meer aandacht, want hij is uitge
rust met 8 airbags!
Als we uitgaan van 360 graden pano-
ramazicht vanuit de auto, blijkt de
Corolla koploper in zijn klasse te zijn:
slechts 15% van het blikveld wordt
Multi-mode transmissie
Ik heb een soortgelijke bak getest in
de Volkswagen Lupo 3L en in de
Mercedes Sprinter. Het is een halfau-
tomaat met een elektronisch ge
stuurde koppeling. Hij combineert de
voordelen van een echte automaat
met het gevoel van een geschakelde
auto. Dat betekent dat er uiteraard
geen koppelingspedaal gemonteerd
is en dat u wegrijdt als met een nor
male automaat. Hij ontkoppelt elek
tronisch en dat voel je: bij elke scha-
Comtort
De Toyota Corolla is verrassend
comfortabel. Hij filtert akelige dwars-
naden keurig weg en zal zijn inzitten
den op allerlei manieren proberen te
verwennen. Het stuurgedrag is dui-
W,
f 1
Receptioniste Eila poseert met de nieuwe
Corolla -4D. Al meer dan twintig jaar
neemt is zij een rots in de branding bij
Toyota de Jonge.
sen waar de neus eindigt en ook naar
achter toe is het niet helemaal duide
lijk waar de Corolla ophoudt. De gro
te buitenspiegels blijken echter een
grote hulp te zijn als er op nauwe
plaatsen geparkeerd moet worden.
Prijzen en uitvoeringen
Ik heb met de Hatchback 5 deurs ge
reden, maar er is ook een Hatchback
driedeurs, een Sedan en een Wagon.
Drie benzinemotoren: de 1.4 met 97
pk, de 1.6 met 110 pk en de 1.8 met
192 pk. Twee commonraildiesels
completeren het programma: de ge
teste 1.4 D-4D met 90 pk en de
tweeliter D-4D met 116 pk. Er zijn
vijf uitvoeringen: de Basis, de Linea
Terra, de Linea Sol, de Executive en
de T Sport. Het prijzenscala bevindt
zich tussen de 16.390,- en de
28.650,- euro. Toyota heeft met de
vernieuwde Corolla een bijzonder fij
ne en stille auto op de weg gezet die
zijn weg naar de klantenkring onge
twijfeld zal vinden en als ik u was,
maakte ik gebruik van het aanbod
Het heeft vannacht gevroren en als ik
de 1.4 D-4D start, hoor ik bij geo
pend portier even een korte, duidelij
ke dieselnagel. Het houdt vrijwel on
middellijk op en daarna verbaas ik
me regelmatig over het minimale ge
luid dat de verre nazaat van Rudolf
Diesels meesterwerk produceert. Ik
heb de laatste tijd met heel wat die
sels gereden, maar dit Toyota diesel
tje is absoluut één van de stilste klei
ne viercilinders, zeker wanneer er
niet teveel toeren gemaakt worden
en dus zuinig wordt gereden. Hij be
zit 90 pk en een koppel van 190 Nm
tussen de 1800 en de 3000 omwen
telingen van de krukas.
goed mogelijk. Bij dit soort oefenin
gen bromt de diesel hoorbaar, maar
ik haast me erbij te vertellen dat deze
acties uitzonderlijk zijn en niet echt
passen bij het karakter van de D-4D.
Met de verbruiksmeter ingeschakeld
accelereer ik heel rustig, genietend
van het minimale geluid dat de com-
monraildiesel voortbrengt. Hij scha
kelt telkens bij zo'n 2000 toeren en al
bij 80 km/h zit ik al in zijn vijf. Het is
bijna windstil, licht vriezend weer en
dan is het toch geweldig dat de 1200
kg wegende Corolla bijna 1 op 25
verbruikt!