IfHSTING' Té^wfa Ceverffa 1>-4D 5 Het Japanse gezegde dat de kop de tekst siert 'Genchi Genbutsu' (ga en zie jezelf) geeft aan met welk voornemen de Toyota in genieurs van het Europese de signcentrum op pad zijn gegaan om de Corolla op te frissen en van een nieuwe outfit te voor zien. Driejaar waren ze onder weg en bezochten wereldwijd dealers en klanten. Het resul taat: een voorzichtige, maar zeer doeltreffende facelift. "GENCHIGENBUTSU" en ook de aluminium look van de middenconsole staat hem erg goed. Van mij mag het stemmige zwart vervangen worden door wat meer kleur. De druktoetsen voor de bedie ning van de klimaatbeheersing zijn chique uitgevoerd en onderstrepen dat kwaliteitsgevoel. Zodra de con tactsleutel wordt omgedraaid, lichten de cijfers van de grote klokken hel der wit op, terwijl de wijzers contras terend in rood zijn uitgevoerd. Door dat het dashboard zo goed verlicht is, vergeten mensen 's avonds in de stad nogal eens de verlichting in te schakelen. Ik zie dat de laatste tijd regelmatig bij verschillende auto's met zo'n modern instrumentenpa- betekent een heleboel lichtinval! Bijzonder De test-Corolla ziet er op het eerste gezicht gewoon door-de-weeks uit, maar bij een nadere beschouwing blijkt hij over twee technische hoog standjes te beschikken. Ten eerste de nieuwe, lichtmetalen dieselmotor die helemaal van alumi nium is gemaakt en ten tweede de zg. multi-mode transmissie, een au tomaat en een handbak in één. Deze bijzondere versnellingsbak zou oor spronkelijk tot eind december zonder meerprijs geleverd worden, maar Toyota heeft de termijn verlengd tot eind augustus 2005! in, om vervolgens weer door te spur ten. Als de passagier zijn ogen sluit, lijkt het alsof er met de auto gevoels matig gewoon geschakeld wordt. Ook het motortoerental loopt even terug. Het is even wennen, maar waarom zou je nog een normale schakelauto nemen? Het gemak dient de mens en het rijdt zalig. Met de bak kan ook sequentieel worden geschakeld, hetgeen in de praktijk uitsluitend in bergachtige gebieden voor zal komen. Hij trekt als een lier en reageert onmiddellijk op het in trappen van het gaspedaal, want in nauwelijks 13 seconden is de hon derd bereikt en op de Duitse autowe gen is een top van 180 km/h heel vorige model en bij de slalomproef, waarbij ik een plotselinge uitwijk manoeuvre simuleer, helt de carros serie nauwelijks over en vergeeft hij de fouten van zijn berijder onmiddel lijk. Het valt me op. dat ik strepen en oneffenheden op het wegdek nauwe lijks of niet hoor. Men heeft bij Toyo ta extra aandacht besteed aan de be tere geluidsisolatie en de demping van trillingen.Wat is die wagen toch stil! Bij het inparkeren moet je maar gis- Toyota breekt het ene verkooprecord na het andere. In 2004 werden er in Europa voor het achtste achtereen volgende jaar meer Toyota's ver kocht dan in de twaalf maanden daarvoor. Om aan al die extra vraag te kunnen voldoen, heeft Toyota de productiecapaciteit van haar fabrie ken in Groot-Brittannië en Frankrijk verder opgevoerd. In het Britse Bur- naston en Deeside kunnen voortaan jaarlijks 285.000 in plaats van 220.000 exemplaren van de Corolla en de Avensis worden gebouwd. De uitbreiding levert 500 nieuwe banen op. Evenveel als in het Franse Valen ciennes, waar de jaarcapaciteit om hoog gaat van 184.000 naar 210.000 Yarissen. Samen met de fabriek in Turkije heeft Toyota straks een pro ductiecapaciteit in Europa van 645.000 auto's per jaar. Dynamische look Vooral de neus is op een aantal pun ten fors gewijzigd. De grille is in de wagenkleur gespoten en daardoor lijkt de Corolla veel meer op zijn gro te broer, de Avensis. De forse bum per met de scherp uitgesneden luchtinlaten geven hem een veel stoerder uiterlijk dan voorheen. De heldere koplampen onderscheiden zich van de vorige Corolla's door de geprononceerde druppelvorm met daarin de aparte units voor het groot licht. Het grote logo met de gestileer de wereldbol bevindt zich op een door de wind gevormd heuveltje en doet me in de verte wel een beetje denken aan de Ford Taunus 12M van 1952. De Corolla heeft een meer dynamische, minder saaie look ge kregen en dat zal veel mensen meer aanspreken. De beetje bolle carros serie met een duidelijke schouder partij eindigt bij de gerestylde achter lichten, voorzien van opvallende ci lindervormige lichtunits. Chique Er is alles aan gedaan om hinderlijke geluiden te weren. Dat begint al bij het openen en sluiten van de portie ren: het gaat allemaal heerlijk 'smooth and gentle' Ik krijg al met een een prima indruk van de kwaliteit van de materialen: een mooie zachte kunststof voor de bovenkant van het dashboard, het leren stuur dat zowel L- DE JONGE VJissfnge" aÉSSSStn neel. Aan de bovenzijde van de mid denconsole bevindt zich het multi functionele display met de instellin gen van het audiosysteem, de tijd, de temperatuur en de informatie van de boordcomputer, zoals de gemiddelde snelheid en het brandstofverbruik. Ook de stoelen zijn vernieuwd en bieden nu veel meer steun in de knieholte en de lendenen. Ze zitten uitstekend en zijn gemakkelijk op al lerlei manieren te verstellen. In com binatie met het vernieuwde stuurwiel is er nagenoeg voor iedereen een op timale rijhouding te creëren. Dankzij de grote portieren stappen we ook van achter prima in om ver volgens de uitstekende been - en hoofdruimte te waarderen. De kofferruimte is niet overbemeten met zijn standaard inhoud van 289 liter. Hier troeft de concurrentie de Corolla af. Bij neergeklapte achterzittingen is er 1190 liter beschikbaar. De veilig heid kreeg bij deze nieuwe uitvoering ook meer aandacht, want hij is uitge rust met 8 airbags! Als we uitgaan van 360 graden pano- ramazicht vanuit de auto, blijkt de Corolla koploper in zijn klasse te zijn: slechts 15% van het blikveld wordt Multi-mode transmissie Ik heb een soortgelijke bak getest in de Volkswagen Lupo 3L en in de Mercedes Sprinter. Het is een halfau- tomaat met een elektronisch ge stuurde koppeling. Hij combineert de voordelen van een echte automaat met het gevoel van een geschakelde auto. Dat betekent dat er uiteraard geen koppelingspedaal gemonteerd is en dat u wegrijdt als met een nor male automaat. Hij ontkoppelt elek tronisch en dat voel je: bij elke scha- Comtort De Toyota Corolla is verrassend comfortabel. Hij filtert akelige dwars- naden keurig weg en zal zijn inzitten den op allerlei manieren proberen te verwennen. Het stuurgedrag is dui- W, f 1 Receptioniste Eila poseert met de nieuwe Corolla -4D. Al meer dan twintig jaar neemt is zij een rots in de branding bij Toyota de Jonge. sen waar de neus eindigt en ook naar achter toe is het niet helemaal duide lijk waar de Corolla ophoudt. De gro te buitenspiegels blijken echter een grote hulp te zijn als er op nauwe plaatsen geparkeerd moet worden. Prijzen en uitvoeringen Ik heb met de Hatchback 5 deurs ge reden, maar er is ook een Hatchback driedeurs, een Sedan en een Wagon. Drie benzinemotoren: de 1.4 met 97 pk, de 1.6 met 110 pk en de 1.8 met 192 pk. Twee commonraildiesels completeren het programma: de ge teste 1.4 D-4D met 90 pk en de tweeliter D-4D met 116 pk. Er zijn vijf uitvoeringen: de Basis, de Linea Terra, de Linea Sol, de Executive en de T Sport. Het prijzenscala bevindt zich tussen de 16.390,- en de 28.650,- euro. Toyota heeft met de vernieuwde Corolla een bijzonder fij ne en stille auto op de weg gezet die zijn weg naar de klantenkring onge twijfeld zal vinden en als ik u was, maakte ik gebruik van het aanbod Het heeft vannacht gevroren en als ik de 1.4 D-4D start, hoor ik bij geo pend portier even een korte, duidelij ke dieselnagel. Het houdt vrijwel on middellijk op en daarna verbaas ik me regelmatig over het minimale ge luid dat de verre nazaat van Rudolf Diesels meesterwerk produceert. Ik heb de laatste tijd met heel wat die sels gereden, maar dit Toyota diesel tje is absoluut één van de stilste klei ne viercilinders, zeker wanneer er niet teveel toeren gemaakt worden en dus zuinig wordt gereden. Hij be zit 90 pk en een koppel van 190 Nm tussen de 1800 en de 3000 omwen telingen van de krukas. goed mogelijk. Bij dit soort oefenin gen bromt de diesel hoorbaar, maar ik haast me erbij te vertellen dat deze acties uitzonderlijk zijn en niet echt passen bij het karakter van de D-4D. Met de verbruiksmeter ingeschakeld accelereer ik heel rustig, genietend van het minimale geluid dat de com- monraildiesel voortbrengt. Hij scha kelt telkens bij zo'n 2000 toeren en al bij 80 km/h zit ik al in zijn vijf. Het is bijna windstil, licht vriezend weer en dan is het toch geweldig dat de 1200 kg wegende Corolla bijna 1 op 25 verbruikt!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 35