Fiat komt met nieuw
topmodel: Croma
Nissan Murano:
luxe en ruimte als
sleutelwoorden
anaa
Eerste Zeeuwse Autogarage Blaas
DIVERSE GOEDKOPE INUILERS
Rat gebruikt de autoshow in
Genève in maart als platform
voor de presentatie van de
Croma. Met dat gloednieuwe
model keert het Italiaanse auto
merk terug in een hoog auto
segment. Medio dit jaar mogen
we de Croma in de showroom
van de Rat-dealer verwachten.
AUTO DAGEVOS -
ANTH.FOKKERSTRAAT 77
GOES
BRITANNIA
INDUSTRIEWEG 19
VLISSINGEN
BLAAS
HERCULESWEG 12
MIDDELBURG
www.fiatblaas.nl
AUTO STURM
AMUNDSENWEG 39
GOES
NOORDWEG 467
VLISSINGEN
VOL JAAR APK AFLEVERINGSBEURT
Autobedrijf van der Jagt Willemse v.o,
ZEEUWS AUTOJOURNAAL
12 JANUARI2005-PAGINA 17
Aanvankelijk zou de Croma debute
ren op de autoshow in Bologna. Uit
eindelijk werd toch gekozen voor de
belangrijke Zwitserse autoshow. De
'bak en braad'-grapjes zijn in ons
land inmiddels uit de lucht en wat
lanceert Fiat: een Croma. Met die
naam is niet iedereen gelukkig. Geoff
Smyth, algemeen directeur Fiat Auto
Nederland, zei het niet met zoveel
woorden maar zijn mimiek sprak
boekdelen.
Hatchback
De nieuwe Croma is evenals zijn
voorganger (1985-1996) een vijf-
deurs model. Dat, ontwerper Gior-
getto Giugiaro en de naam zijn de
enige overeenkomsten met de Cro
ma van acht jaar geleden. De nieu
weling is een fraaie hatchback, die
gelieerd is aan het Opel-model Sig
num. Zowel de bodemplaat als de
motoren vertonen overeenkomsten.
De Croma is 4,70 meter lang en
heeft een wielbasis van 2,80 meter.
Ook de aandrijving komt uit de Opel-
stal. Fiat gaat de Croma leveren met
sterke benzinemotoren (van Opel) en
met de eigen MultiJet-commonrail-
diesels. Die worden naar gelang de
uitvoering gekoppeld aan vijf- of zes
versnellingsbakken. Het is de eerste
Fiat, die is ontwikkeld in samenwer
king met General Motors. Daarbij zal
het niet blijven want nummer twee
dient zich aan in de vorm van de Fiat
Punto. Dat wordt een koppeling tus
sen de Punto en de Opel Corsa.
Voorsprong
Terug naar de eerste Croma. Die zag
in 1985 het levenslicht. In totaal wer
den er 450.000 gebouwd. Het model
heeft altijd tegen een imago-pro
bleem opgebokst. Gezien de eerste
beelden heeft de nieuwe Croma al
een voorsprong. De lijnen van het
model zijn aantrekkelijker dan die
van zijn voorganger en met de tech
niek, de GM-samenwerking en de ei
gen sterke diesels, zit het wel snor.
We maakten al eens kennis met de
Murano. Niet op initiatief van Nis
san maar op dat van VDT (Van
Doorne's Transmissie). Het model,
dat begin dit jaar naar ons land
komt, is immers al een tijdje in
Amerika op de markt en voorzien
van een CVT, een Continu Variabele
Transmissie. Door de belangstel
ling voor de SUV, en in het bijzon
der de hele luxe uitvoeringen, be
sloot Nissan om de Murano ook in
Europa aan te bieden. Vijfhonderd
Murano's verwacht het Japanse
merk in ons land in 2005 te verko
pen. De adviesprijs bedraagt
58.600 euro.
Herculesweg 12
4338 PL Middelburg
(Industrieterrein Arnestein)
Tel. 0118-612918
www.fiatblaas.nl
Fiat Brava 1.6 SX
Fiat Punto 60 SX automaat
Fiat Punto 60 ELX 5D
Fiat Paiio 1.6
11-1999
05-1999
05-2000
02-2001
8.900,-
7.900,-
8.750,-
10.500,-
Fiat Punto 1.4 16V Dynamic met airco
03-2004, 9.000 km 13.950,-
Fiat Seicento 900 SX 05-1999
Citroën Xsara 1.6 I 08-2000
Daihatsu Terios 1.3 16v 4wd airco 08-1999
Renault Scénic 06-1998
Fiat Cinquecento Sporting
1995, 70.000 km €2.950,-
4.950,-
9.950,-
11.450,-
9.500,-
Fiat Punto 55 SX
Bouwjaar 1997, 80.000 km 3.500,-
Daewoo Matiz SE
Alfa Romeo 156 1.9 JTD airco
Fiat Multipla 1.6 ELX airco
Renault Twingo
09-2000
01-1999
04-1999
04-1998
Fiat Stilo 1.6 Dynamic, 5-drs.
02-2002, 27.000 km 15.750,-
6.500,-
12.750,-
11.500,-
6.900,-
Fiat Scudo 1.9 TD dubbele cabine
2000, 82.000 km, trekh., airco 11.750,-
Fiat Multipla 1.6 ELX
10-2000, 60.000 km, airco 13.750,-
Kijk voor ons volledige aanbod op
Nabij Venetië ligt het eiland Murano.
Dat staat bekend om zijn elegant ge
vormde en exclusieve glaswerk. De
link is snel gelegd: ook de Murano is
een luxueus en onderscheidend pro
duct. Dat gaat overigens niet alleen
schuil in de uitrusting maar ook in
de, ondanks de grootte, elegante
vormgeving.
Met een lengte van 4,77, een breedte
van 1,88 en een hoogte van 1,705
meter mogen we de Murano gerust
fors noemen. De wielbasis bedraagt
2,825 meter en dat vertaalt zich in
een optimaal rijgedrag en veel ruimte
voor vier of vijf inzittenden. Een golf-
tas meer of minder staat niet ter dis
cussie. De inhoud van de laadruimte
bedraagt tot het afdekzeil 476 liter.
Met neergeklapte bank kan dat zelfs
groeien tot 850 liter.
Handelbaar
Fors betekent bij de Murano overi
gens niet dat je het gevoel krijgt dat
je met een mastodont van doen hebt.
De lijnen van de Nissan zijn subtiel
en dat geldt ook voor de handelbaar
heid.
De auto laat zich heerlijk leiden, zo
wel door het stadsverkeer als over
bochtige wegen en op de snelweg is
ie ook in zijn element. De vierwiel-
aandrijving zorgt uiteraard voor een
veilig weggedrag. De Murano is
voorzien van het door Nissan ont
wikkelde elektronisch gestuurde All
Mode 4x4-systeem. In de X-Trail
maakten we er al kennis mee. Voor
de Murano is het verder verfijnd. On
der normale omstandigheden drijft
het systeem de voorwielen aan (ver
deling 91-9 procent). Bij 'problemen'
wordt de achteras bij de aandrijving
betrokken.
Voorziet de chauffeur zwaardere pro
blemen dan kan met een druk op de
knop 'Lock' de vierwielaandrijving
een permanent karakter worden ge
geven. Stabiliteit is, al dan niet hand
matig gekozen voor 4x4, een belang
rijk aspect.
Een uitvoering
Nissan gaat de Murano leveren in
een uitvoering met CVT. Die is voor
zien van 3.5 liter V6, een 24 klepper
met een vermogen van 234 pk en
een trekkracht van 318 Nm. De top
snelheid van de auto bedraagt 200
km/u. Het verbruik, maar wie maalt
daar om met een auto van zestig mil
le, komt volgens Nissan uit op 1 op
8.
De auto is ruim, de leren zetels zijn
uitstekend en voorin elektrisch ver
stelbaar. Dat laatste geldt ook voor
de hoogte van de pedalen, ideaal als
je wat kleiner bent. De Murano is
standaard voorzien van climate con
trol, een Bose-geluidssysteem, een
elektrisch zonnedak en lichtmetalen
wielen. Ook standaard is een achter-
uitrijcamera.
iiinimiii >1 i iiiihé iniiAui,"i'iTffnrifflw*'w
CITROEN AX
1989
1.250,-
CITROËN XANTIA 2.0
1994
3.250,-
CITROËN XANTIA 1.8
1993
2.950,-
CHRYSLER VOYAGER 2.5 BENZ VAN
1992
2.250,-
FORD ESCORT 1.6 16 V
1994
1.950,-
FORD ESCORT 1.41 CL
1992
950,-
SUBARU JUSTY 1.2 SI
1995
3.500,-
SUZUKI ALTO
1993
950,-
SUZUKI ALTO GLS
1996
2.750,-
VW GOLF 1.9 DIESEL
1995
3.750,-
MOTORFIETS
SUZUKI GSX 600R 1 .OOO KM
2003
9.950,-
is van particulier
Mercuriusweg 29, 4382 NC Vlissingen,
telefoon (0118) 419051 www.suzuki.nl/jagt&willemse
f.
ER ZIT MEER IN
SUZUKI