Fiat komt met nieuw topmodel: Croma Nissan Murano: luxe en ruimte als sleutelwoorden anaa Eerste Zeeuwse Autogarage Blaas DIVERSE GOEDKOPE INUILERS Rat gebruikt de autoshow in Genève in maart als platform voor de presentatie van de Croma. Met dat gloednieuwe model keert het Italiaanse auto merk terug in een hoog auto segment. Medio dit jaar mogen we de Croma in de showroom van de Rat-dealer verwachten. AUTO DAGEVOS - ANTH.FOKKERSTRAAT 77 GOES BRITANNIA INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN BLAAS HERCULESWEG 12 MIDDELBURG www.fiatblaas.nl AUTO STURM AMUNDSENWEG 39 GOES NOORDWEG 467 VLISSINGEN VOL JAAR APK AFLEVERINGSBEURT Autobedrijf van der Jagt Willemse v.o, ZEEUWS AUTOJOURNAAL 12 JANUARI2005-PAGINA 17 Aanvankelijk zou de Croma debute ren op de autoshow in Bologna. Uit eindelijk werd toch gekozen voor de belangrijke Zwitserse autoshow. De 'bak en braad'-grapjes zijn in ons land inmiddels uit de lucht en wat lanceert Fiat: een Croma. Met die naam is niet iedereen gelukkig. Geoff Smyth, algemeen directeur Fiat Auto Nederland, zei het niet met zoveel woorden maar zijn mimiek sprak boekdelen. Hatchback De nieuwe Croma is evenals zijn voorganger (1985-1996) een vijf- deurs model. Dat, ontwerper Gior- getto Giugiaro en de naam zijn de enige overeenkomsten met de Cro ma van acht jaar geleden. De nieu weling is een fraaie hatchback, die gelieerd is aan het Opel-model Sig num. Zowel de bodemplaat als de motoren vertonen overeenkomsten. De Croma is 4,70 meter lang en heeft een wielbasis van 2,80 meter. Ook de aandrijving komt uit de Opel- stal. Fiat gaat de Croma leveren met sterke benzinemotoren (van Opel) en met de eigen MultiJet-commonrail- diesels. Die worden naar gelang de uitvoering gekoppeld aan vijf- of zes versnellingsbakken. Het is de eerste Fiat, die is ontwikkeld in samenwer king met General Motors. Daarbij zal het niet blijven want nummer twee dient zich aan in de vorm van de Fiat Punto. Dat wordt een koppeling tus sen de Punto en de Opel Corsa. Voorsprong Terug naar de eerste Croma. Die zag in 1985 het levenslicht. In totaal wer den er 450.000 gebouwd. Het model heeft altijd tegen een imago-pro bleem opgebokst. Gezien de eerste beelden heeft de nieuwe Croma al een voorsprong. De lijnen van het model zijn aantrekkelijker dan die van zijn voorganger en met de tech niek, de GM-samenwerking en de ei gen sterke diesels, zit het wel snor. We maakten al eens kennis met de Murano. Niet op initiatief van Nis san maar op dat van VDT (Van Doorne's Transmissie). Het model, dat begin dit jaar naar ons land komt, is immers al een tijdje in Amerika op de markt en voorzien van een CVT, een Continu Variabele Transmissie. Door de belangstel ling voor de SUV, en in het bijzon der de hele luxe uitvoeringen, be sloot Nissan om de Murano ook in Europa aan te bieden. Vijfhonderd Murano's verwacht het Japanse merk in ons land in 2005 te verko pen. De adviesprijs bedraagt 58.600 euro. Herculesweg 12 4338 PL Middelburg (Industrieterrein Arnestein) Tel. 0118-612918 www.fiatblaas.nl Fiat Brava 1.6 SX Fiat Punto 60 SX automaat Fiat Punto 60 ELX 5D Fiat Paiio 1.6 11-1999 05-1999 05-2000 02-2001 8.900,- 7.900,- 8.750,- 10.500,- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic met airco 03-2004, 9.000 km 13.950,- Fiat Seicento 900 SX 05-1999 Citroën Xsara 1.6 I 08-2000 Daihatsu Terios 1.3 16v 4wd airco 08-1999 Renault Scénic 06-1998 Fiat Cinquecento Sporting 1995, 70.000 km €2.950,- 4.950,- 9.950,- 11.450,- 9.500,- Fiat Punto 55 SX Bouwjaar 1997, 80.000 km 3.500,- Daewoo Matiz SE Alfa Romeo 156 1.9 JTD airco Fiat Multipla 1.6 ELX airco Renault Twingo 09-2000 01-1999 04-1999 04-1998 Fiat Stilo 1.6 Dynamic, 5-drs. 02-2002, 27.000 km 15.750,- 6.500,- 12.750,- 11.500,- 6.900,- Fiat Scudo 1.9 TD dubbele cabine 2000, 82.000 km, trekh., airco 11.750,- Fiat Multipla 1.6 ELX 10-2000, 60.000 km, airco 13.750,- Kijk voor ons volledige aanbod op Nabij Venetië ligt het eiland Murano. Dat staat bekend om zijn elegant ge vormde en exclusieve glaswerk. De link is snel gelegd: ook de Murano is een luxueus en onderscheidend pro duct. Dat gaat overigens niet alleen schuil in de uitrusting maar ook in de, ondanks de grootte, elegante vormgeving. Met een lengte van 4,77, een breedte van 1,88 en een hoogte van 1,705 meter mogen we de Murano gerust fors noemen. De wielbasis bedraagt 2,825 meter en dat vertaalt zich in een optimaal rijgedrag en veel ruimte voor vier of vijf inzittenden. Een golf- tas meer of minder staat niet ter dis cussie. De inhoud van de laadruimte bedraagt tot het afdekzeil 476 liter. Met neergeklapte bank kan dat zelfs groeien tot 850 liter. Handelbaar Fors betekent bij de Murano overi gens niet dat je het gevoel krijgt dat je met een mastodont van doen hebt. De lijnen van de Nissan zijn subtiel en dat geldt ook voor de handelbaar heid. De auto laat zich heerlijk leiden, zo wel door het stadsverkeer als over bochtige wegen en op de snelweg is ie ook in zijn element. De vierwiel- aandrijving zorgt uiteraard voor een veilig weggedrag. De Murano is voorzien van het door Nissan ont wikkelde elektronisch gestuurde All Mode 4x4-systeem. In de X-Trail maakten we er al kennis mee. Voor de Murano is het verder verfijnd. On der normale omstandigheden drijft het systeem de voorwielen aan (ver deling 91-9 procent). Bij 'problemen' wordt de achteras bij de aandrijving betrokken. Voorziet de chauffeur zwaardere pro blemen dan kan met een druk op de knop 'Lock' de vierwielaandrijving een permanent karakter worden ge geven. Stabiliteit is, al dan niet hand matig gekozen voor 4x4, een belang rijk aspect. Een uitvoering Nissan gaat de Murano leveren in een uitvoering met CVT. Die is voor zien van 3.5 liter V6, een 24 klepper met een vermogen van 234 pk en een trekkracht van 318 Nm. De top snelheid van de auto bedraagt 200 km/u. Het verbruik, maar wie maalt daar om met een auto van zestig mil le, komt volgens Nissan uit op 1 op 8. De auto is ruim, de leren zetels zijn uitstekend en voorin elektrisch ver stelbaar. Dat laatste geldt ook voor de hoogte van de pedalen, ideaal als je wat kleiner bent. De Murano is standaard voorzien van climate con trol, een Bose-geluidssysteem, een elektrisch zonnedak en lichtmetalen wielen. Ook standaard is een achter- uitrijcamera. iiinimiii >1 i iiiihé iniiAui,"i'iTffnrifflw*'w CITROEN AX 1989 1.250,- CITROËN XANTIA 2.0 1994 3.250,- CITROËN XANTIA 1.8 1993 2.950,- CHRYSLER VOYAGER 2.5 BENZ VAN 1992 2.250,- FORD ESCORT 1.6 16 V 1994 1.950,- FORD ESCORT 1.41 CL 1992 950,- SUBARU JUSTY 1.2 SI 1995 3.500,- SUZUKI ALTO 1993 950,- SUZUKI ALTO GLS 1996 2.750,- VW GOLF 1.9 DIESEL 1995 3.750,- MOTORFIETS SUZUKI GSX 600R 1 .OOO KM 2003 9.950,- is van particulier Mercuriusweg 29, 4382 NC Vlissingen, telefoon (0118) 419051 www.suzuki.nl/jagt&willemse f. ER ZIT MEER IN SUZUKI

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 25