flSTINGL
5
Seat betreedt binnen de Volks-
wagengroep eigen wegen.
Met de markante Toledo is het
onderscheid tussen de zuster
merken nog ondubbelzinniger
geworden als voorheen. Het
nieuwe concept polariseert: in
tegenstelling tot zijn voorgan
ger is de nieuwe Toledo niets
voor conservatieve klanten. Se
at verraste in 1991 vriend en
vijand met de eerste generatie
Toledo.
Hij stond op de basis van de toenma
lige Golf, maar bezat veel meer ruim
te en vooral een gigantische, goed te
beladen kofferruimte, een uitsteken
de gezinsauto dus. In 1998 kwam de
tweede generatie, een mooie, wat
klassiek aandoende, maar daardoor
tijdloze opvolger. Naarmate de kinde
ren wat groter werden, kwamen ze
achterin toch wat ruimte tekort.
Daarop heeft Seat ingespeeld en de
nieuwe Toledo alles meegegeven wat
een gezinsauto nodig heeft en dus
vooral veel ruimte. Ik heb de nieuwe
Toledo aan een uitgebreide test on
derworpen en heb tijdens die rit zo
ongeveer alle weertypes meege
maakt die er zijn.
Designmeesters
Bijna vijf jaar geleden stond op de
Salon in Genève een prototype van
Seat, de Salsa genaamd. Een prachti
ge coupé met uitdagende vormen.
Hij was ontworpen door de toenmali
ge chef designer van Seat, Walter
De'Silva. Bij de presentatie van zijn
creatie hield De'Silva een toespraak
op de persdag: "De Salsa zal de basis
gaan vormen van alle nieuw uit te
brengen Seats in de komende jaren",
beweerde hij stellig.
Onder de bezielende leiding van de
meester, die inmiddels overall-de
signchef van de Volkswagengroep is,
tekende de Brit Steve Lewis, het hui
dige hoofd Seat Design, eerst de Al-
tea en daarna de Toledo. Het Seat
huisblad 'Circular' had een interview
met Steve Lewis en vroeg hem: "Als
auto's een ziel hadden, hoe zou u
dan de Altea en de Toledo typeren?"
Daarop antwoordde Lewis: "De Altea
heeft zeer vrouwelijke vormen en een
aantrekkelijk gezicht dat een geheim
verbergt. De Toledo is een vrouw van
de wereld met een mooie derrière"
Ik ben inmiddels erg benieuwd ge
worden. .U ook?
Moderne Jugendstil
De nieuwe Toledo bezit de elegantie
van de bevallige Salsa. Dat is te zien
aan de amandelvormige koplampen,
waarin drie units geschakeld achter
elkaar staan, maar ook aan de enor
me Seatgrille die de uitwaaierende
aanzet geeft voor het uitdagende lij-
lu herken de holle motorkap
mei lueiend getekende voorruit
en last but not least, de swingende
geprononceerde schouderlijn die als
een modern kenmerk van de art nou
is voorzien van het zg. 'stylance -
plus het sport-uppakket'. Naast de
volautomatische klimaatbeheersing,
de radio/cd speler en het leren stuur
heeft deze Toledo een sportinterieur
met heerlijke kuipzittingen. Dat zijn
van die stoelen die je zó mee de
woonkamer in zou willen nemen. Ze
zitten meteen goed en geven overal
de steun die een verwende automo
bilist zich zou wensen. De zitpositie
is trouwens ook dankzij de uitgebrei
de verstelbaarheid van het stuur ide
aal. Instappen zowel voor als achter
in gaat een stuk gemakkelijker dan
bij conventionele auto's doordat de
stoelen en de uank gewoon wat ho
ger gepositioneerd zijn, trouwens
ook ideaal voor de wat ouder wor
dende mens. Er is overal been - en
hoofdruimte genoeg en in combina
pel van 200Nm bij 3500 toeren. Het
blijkt in de praktijk een bijzonder stil
le krachtbron te zijn die zelfs bij hoge
toerentallen absoluut niet opdringe
rig wordt. Dankzij het uitgekiende
motormanagement in combinatie
met de goed afgestemde zesversnel
lingsbak is de motor ongekend soe
pel en protesteert hij in geen enkel
geval wanneer ik hem, uiteraard
voorzichtig, vanaf 2000 toeren de
sporten geef. Op de vierbaans maakt
hij bij 120 km/h iets meer dan 3000
toeren en dat bespaart brandstof.
Seat speelt hierbij keurig in op de ac
tie 'het nieuwe rijden'.
Ondanks het extra sportieve onder
stel van de Sport-up uitvoering, is de
grote Toledo best comfortabel, zeker
met een bezetting van 4 volwasse
nen. Hij geeft dwarsnaden en wegon-
effenheden nauwelijks voelbaar,
maar wel akoestisch door aan zijn in
zittenden. Ik vermoed dat de Bridge-
stone Potenza banden daar mede de
bet aan zijn, zeker waar het de duide
lijke melding van de witte strepen op
het wegdek betreft. Hij bezit een bij
zonder weggedrag, passend bij
het sportieve karakter. In snel geno
men bochten helt de carrosserie
nauwelijks over en dankzij de stan
daard ESP worden plotselinge uit
wijkmanoeuvres veilig afgerond,
Omdat ze tegen elkaar in werken,
ontstaat er een ongeveegd stuk ach
ter de binnenspiegel en op die plaats
hoeft er niemand door de ruit te kij
ken, toch? Ondanks zijn relatieve
hoogte is hij nauwelijks zijwindge-
voelig en blijft hij, ook met de wind
in de flank, keurig in het spoor. On
der deze weersomstandigheden is
het verbruik moeilijk te meten, maar
gezien het geringe toerental dankzij
die goedafgestemde zesbak moeten
waarden van rond de 1 op 12 goed
mogelijk zijn. Overigens vind ik de 55
liter grote tank niet overbemeten
voorzo'n auto.
Prijzen en uitvoeringen
Er zijn twee benzinemotoren, nl de
1.6 met 102 pk en de geteste 2.0
16V FSI met 150 pk. Voorts beschikt
de Toledoreeks over twee diesels
met pomp verstuivertechniek: de 1.9
TDI met 105 pk (koppel 250 Nm
1900 rpm) en de 2.0 TDI met 140 pk
(koppel 320Nm 1700-2500 rpm) De
prijsrange ligt tussen de 21.900,- en
de 33.045,- en daarmee zal de Seat
Toledo het vuur na aan de schenen
van de concurrentie leggen.
Op de foto de dealer voor de Beve-
landen Taco Blankestijn en zijn colle
ga van Walcheren Saco Melse op de
Sloedam, de natuurlijke grens...
veau, of zo u wilt de jugendstil, zijn
stempel drukt op het meesterlijk ont
werp.
Met name bij het prototype, dat in
augustus vorig jaar aan de gezamen
lijke pers werd getoond, kwamen de
lijnen goed uit, mede doordat de au
to in twee kleuren, rood en zilver
gespoten was. Ik vond die combina
tie bij dat model erg spannend en
van mij mag het nog steeds...
Tot zover deelt de Toledo deze ken
merken met de Altea, maar dat ver
andert als we zijn bijzondere derrière
bekijken, zoals Steve Lewis dat deel
van de auto dus noemt. Vooral vanaf
de buitenkant bekeken, is de panora
mische achterruit getekend met een
vette knipoog naar de Amerikaanse
auto's uit de vijftiger en zestiger ja
ren. Bij een nadere beschouwing van
binnen uit blijkt hij veel kleiner te
zijn, bijna onzichtbaar gecamoufleerd
door zwarte biezen in het glas. We
zagen deze vorm eerder terug bij de
Toyota Picnic en de Renault VelSatis.
Het rudiment van het kofferdeksel,
om dat nog maar eens in wat ouder
wetse termen aan te geven, lijkt
sprekend op de uitvoering van een
Packard 110 uit 1940 en geeft de To
ledo eigenlijk ook weer iets nostal
gisch De prachtige heldere achter
lichten die als ze branden op uiteen
spattende sterren lijken, passen nog
beter bij dit achterwerk dan bij zijn
zus, de Altea. Allemaal bijzonder,
maar zoals ik al in de intro schreef,
de wat conservatief denkende Seat-
klant zal de gewone limousine in de
ze nieuwe uitvoering missen...
Ruimte
Laat de binnenhuisarchitect, Simona
Falcinella nu toch de echtgenote zijn
van Steve Lewis! Zij is verantwoor
delijk voor de kleuren en het ontwerp
van het interieur.
Het dashboard is schitterend gete
kend: de drie klokkpn liggen diep in
nun schalen verscholen en middenin
prijkt, zoals het hoort, de toerenteller.
Net als bij Alfa en Ferrari, beginnen
de wijzers van zowel de snelheids-
SALOON"
meter als de toerenteller precies op
180 graden, d.w.z. onderaan de
schaal.. Het dashboard inclusief de
middenconsole is typisch op de
chauffeur gericht. Ik vind dat eigen
lijk wel prima, want wie rijdt er ei
genlijk..?
Het materiaal waarvan het dashboard
is gemaakt ziet er goed uit, maar
blijkt uit een harde kunststof te be
staan en het klinkt allemaal erg hol
als er op getikt wordt. Over de afwer
king niets dan lof, want tijdens aller
lei oefeningen, ook op een slecht
wegdek, was er geen piepje of kraak-
je te horen.
Over de ergonomie heeft signora Fal
cinella goed nagedacht, want na een
korte gewenningsperiode weet ik al
les op de tast te vinden. De testauto
tie met de enorme laadcapaciteit van
de Toledo - onder andere de eigen
schap waarmee hij zich 13 jaar gele
den op de kaart zette - 500 1400
liter) onderscheidt hij zich in zijn
klasse van vele andere concurrenten.
Nog even de bagageruimte: deze be
schikt standaard over een dubbele
bodem die eventueel afgedekt kan
worden. Ook de hoedenplank heeft
een extra etage, waardoor snuisterij
en en zelfs een paraplu onzichtbaar
hun plaats kunnen vinden.
Hit the road
Onder de bevallige motorkap ligt bij
de test-Seat de nieuwe tweeliter di
rect ingespoten benzinemotor van
het Volkswagenconcern die een ver
mogen heeft van 150 pk en een kop-
zonder escapades. Parkeren kost
enige moeite, omdat het koetswerk
zowel aan de voor - als aan de ach
terkant onoverzichtelijk is.
Regen, sneeuw, wind en uiteindelijk
ook nog het zonnetje. Het zat er alle
maal in tijdens de testsessie. De gro
te ruitenwissers staan in de rust
stand rechtop geparkeerd in de A-
stijl en vegen 90% van de voorruit.