flSTINGL 5 Seat betreedt binnen de Volks- wagengroep eigen wegen. Met de markante Toledo is het onderscheid tussen de zuster merken nog ondubbelzinniger geworden als voorheen. Het nieuwe concept polariseert: in tegenstelling tot zijn voorgan ger is de nieuwe Toledo niets voor conservatieve klanten. Se at verraste in 1991 vriend en vijand met de eerste generatie Toledo. Hij stond op de basis van de toenma lige Golf, maar bezat veel meer ruim te en vooral een gigantische, goed te beladen kofferruimte, een uitsteken de gezinsauto dus. In 1998 kwam de tweede generatie, een mooie, wat klassiek aandoende, maar daardoor tijdloze opvolger. Naarmate de kinde ren wat groter werden, kwamen ze achterin toch wat ruimte tekort. Daarop heeft Seat ingespeeld en de nieuwe Toledo alles meegegeven wat een gezinsauto nodig heeft en dus vooral veel ruimte. Ik heb de nieuwe Toledo aan een uitgebreide test on derworpen en heb tijdens die rit zo ongeveer alle weertypes meege maakt die er zijn. Designmeesters Bijna vijf jaar geleden stond op de Salon in Genève een prototype van Seat, de Salsa genaamd. Een prachti ge coupé met uitdagende vormen. Hij was ontworpen door de toenmali ge chef designer van Seat, Walter De'Silva. Bij de presentatie van zijn creatie hield De'Silva een toespraak op de persdag: "De Salsa zal de basis gaan vormen van alle nieuw uit te brengen Seats in de komende jaren", beweerde hij stellig. Onder de bezielende leiding van de meester, die inmiddels overall-de signchef van de Volkswagengroep is, tekende de Brit Steve Lewis, het hui dige hoofd Seat Design, eerst de Al- tea en daarna de Toledo. Het Seat huisblad 'Circular' had een interview met Steve Lewis en vroeg hem: "Als auto's een ziel hadden, hoe zou u dan de Altea en de Toledo typeren?" Daarop antwoordde Lewis: "De Altea heeft zeer vrouwelijke vormen en een aantrekkelijk gezicht dat een geheim verbergt. De Toledo is een vrouw van de wereld met een mooie derrière" Ik ben inmiddels erg benieuwd ge worden. .U ook? Moderne Jugendstil De nieuwe Toledo bezit de elegantie van de bevallige Salsa. Dat is te zien aan de amandelvormige koplampen, waarin drie units geschakeld achter elkaar staan, maar ook aan de enor me Seatgrille die de uitwaaierende aanzet geeft voor het uitdagende lij- lu herken de holle motorkap mei lueiend getekende voorruit en last but not least, de swingende geprononceerde schouderlijn die als een modern kenmerk van de art nou is voorzien van het zg. 'stylance - plus het sport-uppakket'. Naast de volautomatische klimaatbeheersing, de radio/cd speler en het leren stuur heeft deze Toledo een sportinterieur met heerlijke kuipzittingen. Dat zijn van die stoelen die je zó mee de woonkamer in zou willen nemen. Ze zitten meteen goed en geven overal de steun die een verwende automo bilist zich zou wensen. De zitpositie is trouwens ook dankzij de uitgebrei de verstelbaarheid van het stuur ide aal. Instappen zowel voor als achter in gaat een stuk gemakkelijker dan bij conventionele auto's doordat de stoelen en de uank gewoon wat ho ger gepositioneerd zijn, trouwens ook ideaal voor de wat ouder wor dende mens. Er is overal been - en hoofdruimte genoeg en in combina pel van 200Nm bij 3500 toeren. Het blijkt in de praktijk een bijzonder stil le krachtbron te zijn die zelfs bij hoge toerentallen absoluut niet opdringe rig wordt. Dankzij het uitgekiende motormanagement in combinatie met de goed afgestemde zesversnel lingsbak is de motor ongekend soe pel en protesteert hij in geen enkel geval wanneer ik hem, uiteraard voorzichtig, vanaf 2000 toeren de sporten geef. Op de vierbaans maakt hij bij 120 km/h iets meer dan 3000 toeren en dat bespaart brandstof. Seat speelt hierbij keurig in op de ac tie 'het nieuwe rijden'. Ondanks het extra sportieve onder stel van de Sport-up uitvoering, is de grote Toledo best comfortabel, zeker met een bezetting van 4 volwasse nen. Hij geeft dwarsnaden en wegon- effenheden nauwelijks voelbaar, maar wel akoestisch door aan zijn in zittenden. Ik vermoed dat de Bridge- stone Potenza banden daar mede de bet aan zijn, zeker waar het de duide lijke melding van de witte strepen op het wegdek betreft. Hij bezit een bij zonder weggedrag, passend bij het sportieve karakter. In snel geno men bochten helt de carrosserie nauwelijks over en dankzij de stan daard ESP worden plotselinge uit wijkmanoeuvres veilig afgerond, Omdat ze tegen elkaar in werken, ontstaat er een ongeveegd stuk ach ter de binnenspiegel en op die plaats hoeft er niemand door de ruit te kij ken, toch? Ondanks zijn relatieve hoogte is hij nauwelijks zijwindge- voelig en blijft hij, ook met de wind in de flank, keurig in het spoor. On der deze weersomstandigheden is het verbruik moeilijk te meten, maar gezien het geringe toerental dankzij die goedafgestemde zesbak moeten waarden van rond de 1 op 12 goed mogelijk zijn. Overigens vind ik de 55 liter grote tank niet overbemeten voorzo'n auto. Prijzen en uitvoeringen Er zijn twee benzinemotoren, nl de 1.6 met 102 pk en de geteste 2.0 16V FSI met 150 pk. Voorts beschikt de Toledoreeks over twee diesels met pomp verstuivertechniek: de 1.9 TDI met 105 pk (koppel 250 Nm 1900 rpm) en de 2.0 TDI met 140 pk (koppel 320Nm 1700-2500 rpm) De prijsrange ligt tussen de 21.900,- en de 33.045,- en daarmee zal de Seat Toledo het vuur na aan de schenen van de concurrentie leggen. Op de foto de dealer voor de Beve- landen Taco Blankestijn en zijn colle ga van Walcheren Saco Melse op de Sloedam, de natuurlijke grens... veau, of zo u wilt de jugendstil, zijn stempel drukt op het meesterlijk ont werp. Met name bij het prototype, dat in augustus vorig jaar aan de gezamen lijke pers werd getoond, kwamen de lijnen goed uit, mede doordat de au to in twee kleuren, rood en zilver gespoten was. Ik vond die combina tie bij dat model erg spannend en van mij mag het nog steeds... Tot zover deelt de Toledo deze ken merken met de Altea, maar dat ver andert als we zijn bijzondere derrière bekijken, zoals Steve Lewis dat deel van de auto dus noemt. Vooral vanaf de buitenkant bekeken, is de panora mische achterruit getekend met een vette knipoog naar de Amerikaanse auto's uit de vijftiger en zestiger ja ren. Bij een nadere beschouwing van binnen uit blijkt hij veel kleiner te zijn, bijna onzichtbaar gecamoufleerd door zwarte biezen in het glas. We zagen deze vorm eerder terug bij de Toyota Picnic en de Renault VelSatis. Het rudiment van het kofferdeksel, om dat nog maar eens in wat ouder wetse termen aan te geven, lijkt sprekend op de uitvoering van een Packard 110 uit 1940 en geeft de To ledo eigenlijk ook weer iets nostal gisch De prachtige heldere achter lichten die als ze branden op uiteen spattende sterren lijken, passen nog beter bij dit achterwerk dan bij zijn zus, de Altea. Allemaal bijzonder, maar zoals ik al in de intro schreef, de wat conservatief denkende Seat- klant zal de gewone limousine in de ze nieuwe uitvoering missen... Ruimte Laat de binnenhuisarchitect, Simona Falcinella nu toch de echtgenote zijn van Steve Lewis! Zij is verantwoor delijk voor de kleuren en het ontwerp van het interieur. Het dashboard is schitterend gete kend: de drie klokkpn liggen diep in nun schalen verscholen en middenin prijkt, zoals het hoort, de toerenteller. Net als bij Alfa en Ferrari, beginnen de wijzers van zowel de snelheids- SALOON" meter als de toerenteller precies op 180 graden, d.w.z. onderaan de schaal.. Het dashboard inclusief de middenconsole is typisch op de chauffeur gericht. Ik vind dat eigen lijk wel prima, want wie rijdt er ei genlijk..? Het materiaal waarvan het dashboard is gemaakt ziet er goed uit, maar blijkt uit een harde kunststof te be staan en het klinkt allemaal erg hol als er op getikt wordt. Over de afwer king niets dan lof, want tijdens aller lei oefeningen, ook op een slecht wegdek, was er geen piepje of kraak- je te horen. Over de ergonomie heeft signora Fal cinella goed nagedacht, want na een korte gewenningsperiode weet ik al les op de tast te vinden. De testauto tie met de enorme laadcapaciteit van de Toledo - onder andere de eigen schap waarmee hij zich 13 jaar gele den op de kaart zette - 500 1400 liter) onderscheidt hij zich in zijn klasse van vele andere concurrenten. Nog even de bagageruimte: deze be schikt standaard over een dubbele bodem die eventueel afgedekt kan worden. Ook de hoedenplank heeft een extra etage, waardoor snuisterij en en zelfs een paraplu onzichtbaar hun plaats kunnen vinden. Hit the road Onder de bevallige motorkap ligt bij de test-Seat de nieuwe tweeliter di rect ingespoten benzinemotor van het Volkswagenconcern die een ver mogen heeft van 150 pk en een kop- zonder escapades. Parkeren kost enige moeite, omdat het koetswerk zowel aan de voor - als aan de ach terkant onoverzichtelijk is. Regen, sneeuw, wind en uiteindelijk ook nog het zonnetje. Het zat er alle maal in tijdens de testsessie. De gro te ruitenwissers staan in de rust stand rechtop geparkeerd in de A- stijl en vegen 90% van de voorruit.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2005 | | pagina 13