De programmabegroting 2005. Wat vinden de partijen ervan? GROENLINKS Lijst Damman Week Staatkundig Gereformeerde Partij Politieke Partij Middelburg (PPM), Middelburgs Belang (MB) en Socialistische Partij (SP) Woensdag 10 november 2004 De Faam 10 leder jaar geven de politieke partijen van de Middelburgse gemeente raad hun reacties op de begroting. Zo ook voor 2005. De vergadering was vorige week maandag. De reacties leest u op deze pagina en op de gemeentelijke informatiepagina op bladzijde 5. SGP-koers Een heldere koers met de Bijbel als kompas is de koers van onze fractie. Steeds minder mensen in ons land kennen de Bijbel. Ter wijl naar onze christelijke overtui ging dat Boek voor iedereen de belangrijkste leidraad is. Een samenleving bestuurd vanuit christelijke levensbeschouwing gebaseerd op vaste Bijbelse nor men is een geordende samenle ving. De toenemende ontkerste ning in ons land baart ons grote zorgen. Ze leidt tot verval en de valuatie van normen en waarden. De SGP bepleit een reformatie en terugkeer tot Gods Woord en Wet. Praktisch vertaalt onze koers zich in een sociaal beleid met extra bescherming van de zwak keren en een verantwoord om gaan met de financiële middelen. Financiële positie versterken De eerste vijf jaar na vaststelling van de Kwaliteitsatlas is er ont zettend veel gebouwd. De grote bouwprojecten leveren miljoenen euro's aan inkomsten en exploi tatieoverschotten. En toch zit Middelburg financieel behoorlijk klem. Er is geen geld voor nieuwe projecten. De voort gang van de kwaliteitsatlas, zo als de langzaamverkeersbrug en ontwikkeling van de kanaalzone stagneert vanwege het ontbre- KOERS OP KWALITEIT", zo heette onze belofte aan u, kiezer in de gemeente Middelburg. U zult begrijpen dat wij dus nu zware tijden beleven Het bedrag dat Middelburg uit Den Haag krijgt wordt fors lager en dat betekent dat er minder te besteden is in onze gemeente in 2005. En dat betekent tevens dat je als politieke partij keuzes maakt, ook minder leuke. D66 Middelburg maakt een keu ze in deze volgorde: 1 net als thuis: kritisch naar je lo pende uitgaven kijken net als thuis: een aantal geplan de investeringen even uitstellen net als thuis: even geen nieuwe (financiële) verplichtingen aan gaan. Op dat eerste punt ziet D66 dat de gemeente dit echt doet, binnen het stadskantoor, bij in koop van zaken, bij het aantal ambtenaren, bij het kasboekje van verschillende afdelingen van de gemeente. Daar zit niet veel rek meer in. De programmabegroting 2005 is het kader bij uitstek, waarin staat aangegeven wat we als Raad dat jaar willen bereiken, wat we dan moeten doen en wat dat mag kosten. Als Raad hebben we daarvoor kaders aangegeven (Kadernota juni) en het College de opdracht gegeven die begroting in te gaan vullen. De fractie van GroenLinks kan in grote lijnen instemmen met de wijze waarop het College dat ge daan heeft. De voorstellen lopen redelijk parallel met de door de Raad vastgestelde Kadernota. Ook voor 2005 hebben we weer veel minder geld uitgekeerd ge kregen van het Rijk, dus moet er weer drastisch en soms pijnlijk bezuinigd worden om die begro ting sluitend te krijgen. Het College wil de inwoners meer betrekken bij het reilen en ken van middelen. Hoe komt dat? Waar is al dat geld geble ven? Het verdwijnt in de bodemloze put van risicovolle projecten die ons achtervolgen met tegenval lers. Investeringen die iets opleveren, scheppen middelen om nieuwe investeringen te doen. Investe ringen die alleen maar geld kosten leggen ons op den duur lam, denk aan het A-theater. Is dat de koers van Middelburg? Laten we onze koers en ambitie bijstellen en alleen op een be heerste en verantwoorde manier investeren en niet alles tegelijk doen. Middelburg mag haar financiële positie niet verder verzwakken, maar moet die versterken! Werk en inkomen De laatste jaren is er een opval lende groei van het aantal schuldsituaties (welvaartsschul den). Vooral veel jongeren en ge zinnen met schoolgaande kinde ren hebben schuldproblemen. Er is een vrijwel ongeremde con sumptiedrift en de reclame speelt hierin een bedenkelijke rol. Dit is een zorgelijke ontwikkeling die voor veel ellende zorgt in de persoonlijke levenssfeer. De SGP pleit voor gerichte pre ventieve acties ter voorkoming van dit probleem; bijvoorbeeld in Op het tweede punt verschilt D66 van mening met een aantal andere partijen. Zo zien we graag dat het autoverkeer ons minder hindert in de stad en een goed parkeerverwijssysteem kan daar bij helpen. Dat systeem gaat echter even niet door, daar wordt op bezuinigd. Wat wel door lijkt te gaan is een investering in een "huis van Europa", te bouwen op het kaveltje in de Maisbaai. Het moet een soort tentoonstellings ruimte worden voor Europese landen. D66 weet echt niet wie daar op zit te wachten. We weten wel dat de Kloveniersdoelen op een huurder zit te wachten En als laatste punt, het (niet) aan gaan van nieuwe verplichtingen, nou, dat speelt in Middelburg niet zo, we kreunen en steunen op dit moment al onder de huidi ge verplichtingen. D66 vindt dat de gemeente Middelburg meer kan doen aan onderhoud van groen en straten en wegen, cultuur en voorzienin gen voor kinderen en jongeren. Het geld dat daarvoor nodig is kan gehaald worden door "het huis van Europa" niet in Middel burg te realiseren er komt dan ruim anderhalf miljoen vrij) en door het aandelenkapitaal van de gemeente in Delta Nuts te laten werken in het voordeel van de gemeente en inwoners dus. Wij zoeken naar wegen om dat laat ste te realiseren. zeilen van de gemeente. GroenLinks is niet ontevreden over de manier waarop hier aan gewerkt wordt. Wijktafels, hoorzittingen, infor matieavonden, chatsessies, we- blogs worden steeds meer inge zet en gebruikt om inwoners ac tief te betrekken bij het gemeen telijke beleid. Kijk eens op www.middelburg.nl onder we- blogs raadsleden GroenLinks. Daar moeten we vooral mee doorgaan, zo breng je de politiek daadwerkelijk dichter bij de mensen. Maar de schriftelijke communicatie tussen gemeente en bewoners loopt nog steeds niet goed. Brieven worden niet of te laat beantwoord. En ook de communicatie van het College naar de Raad kan beter. In veel gevallen komt het voor dat de Raad de informatie moet halen uit de krant, terwijl we de feite lijke informatie pas later horen de vorm van voorlichting over verantwoorde geldbesteding. Economie De SGP vindt dat we meer moe ten investeren in economische acquisitie. De ontwikkeling van werkgelegenheid in de regio maakt ons bezorgd voor de toe komst. Bestaande ondernemin gen moeten alle ruimte krijgen in Middelburg, maar ook in Arne- muiden. Landbouw en visserij moeten meer aandacht krijgen. Wonen en zorg Onze fractie blijft kritisch ten aanzien van woon-servicezones. Ons bereiken signalen dat veel ouderen toch kiezen voor een woonomgeving met een ge meenschapsruimte en allerlei ac tiviteiten. In kleinere clusters vreest men vereenzaming en het ontberen van allerlei faciliteiten en mogelijkheden die wel aan wezig zijn in een groter tehuis. De SGP blijft vragen hebben of het proces van extra-muralisering Toto De gemeenteraad van Middel burg werkt inmiddels "duaal", een moeilijk woord voor goed gescheiden verantwoordelijkhe den tussen gemeenteraad( volksvertegenwoordiging) en burgemeester en wethouders. Tot nu levert "duaal" voor u als inwoner weinig op. D66 vindt dat duaal vooral bete kent: als politieke partij echt gaan voor de keuzes uit het pro gramma dat je je kiezers voorleg de. Dat nu gebeurt nog steeds niet of onvoldoende in onze ge- meente( anders was dat theater in Middelburg allang op een an dere plek gebouwd) en dan sta je straks als kiezer weer voor de keuze: spiegeltjes en kraaltjes of... principes. Wij zullen ons blij ven inspannen om over keuzes die politieke partijen maken in de gemeenteraad, u straks te infor meren als u weer moet kiezen, gewoon woorden en daden, van D66 en van andere politieke par tijen in de gemeenteraad van Middelburg. Veel uitgaven in en voor de stad van het College. Middelburg wordt door inwoners ervaren als een relatief veilige woon- en leefomgeving. De gemeente heeft een belang rijke rol in het waarborgen van die veiligheid en daar waar nodig te verbeteren. Hiervoor wordt een integraal veiligheidsbeleid ontwikkeld. Samen met andere partners en vanuit een veilig heidsanalyse, die gemaakt is op basis van wensen en bedenkin gen van inwoners wordt er een plan van aanpak gemaakt. Voor GroenLinks heeft de aan pak van huiselijk geweld, meer aandacht voor de veiligheid van fietsers en voetgangers en het verbeteren van het veiligheids gevoel in bepaalde wijken van Middelburg prioriteit. De toenemende druk op het Middelburgse wegennet staat op gespannen voet met de leef baarheid en verkeersveiligheid. GroenLinks vindt dat er nog veel moet gebeuren aan de verbete ringen van de doorstroming van het verkeer. Het College wil met beperkte aanpassingen die doorstroming van het autover van de ouderenzorg aansluit bij de wensen en behoefte van de doelgroep? Zegen op ons werk Rust er zegen op ons werk? Dit is een Bijbelse uitdrukking. Een wethouder haalde deze uitdruk king onlangs aan in verband met het A-theater, dat er kennelijk geen zegen rust op dit project. Waar rust wel zegen op? Als we bezig zijn op een eerlijke, verant woorde manier met de intentie dat te doen tot eer van God en het welzijn van onze naaste. Dat wensen wij de burgemeester en wethouders, de ambtenaren en onze collega-raadsleden van harte toe, maar eveneens u allen die dit leest! In de weblog op de site van de gemeente Middelburg informe ren we u regelmatig over ons standpunt ten aanzien van actu ele zaken in de politiek. Kijk op www.middelburg.nl en klik naar de weblog van de SGP. liggen al vast en zijn niet (meer) te beïnvloeden. D66 zal in 2005 dus vooral het accent leggen op de kwaliteit van het functioneren van de gemeente, de kwaliteit van allerlei projecten die in de stad in uitvoering zijn en zeker ook de kwaliteit(sverhoging) van het democratisch functioneren van de gemeente. D66 vond en vindt dat (groepen) inwoners de mogelijkheid moeten hebben om heel belangrijke zaken in de ge meente op de agenda van de ge meenteraad te zetten. En ook daar gaan we (opnieuw) aan wer ken in 2005! Tot slot wat ons betreft: de voor genomen bezuinigingen op de bibliotheek in de stad gaan van tafel! En het wonen en leven in onze gemeente moet echt niet veel duurder gaan worden! Opmerkingen, vragen en nog lie ver ideeën? Graag horen wij ze van u: telefoon 62 94 11 of mail naar rijke06@zeelandnet.nl. Zie ook de gemeentegids of kijk op www.d66walcheren.nl keer gaan verbeteren en wil ook dat de binnenstad goed bereik baar is voor auto's met voldoen de parkeervoorzieningen. Verbeteringen van het fietsnet- werk, veilige voetgangersroutes, meer parkeervoorzieningen voor fietsers in de binnenstad daar gaat onze voorkeur naar uit. GroenLinks pleit voor de aanleg van transferia buiten het cen trum en wil een autoluwe binnenstad. Wat ons betreft dus geen nieuwe parkeergarage's in het centrum! Belofte maakt schuld, het wordt tijd dat er gestart wordt met de realisatie van een nieuw stedelijk jongerencentrum in 2005. GroenLinks blijft enthousiast over de nieuwe huisvestings plannen voor ouderen (Woon- servicezone), maar wil ook de garantie dat deze ook' betaal baar zijn en blijven voor minder draagkrachtige bewoners. Onze fractie vindt dat er meer geïnvesteerd moet worden in betaalbare huurwoningen, zodat jongeren en starters meer kan sen hebben op een redelijke ter mijn huisvesting te vinden in Middelburg. CDA Recht door zee en zonodig een brug slaan Het CDA vindt dat in 2005 de volgende onderwerpen extra aandacht verdienen: De Zeeuwse bibliotheek Middelburg mag trots zijn op de Zeeuwse Bibliotheek met ruim 450.000 bezoekers per jaar. Het CDA vindt het onverantwoord verder te bezuinigen op deze voorziening. Starterswoningen Middelburg is een stad in bewe ging. Veel bouwprojecten zijn in uitvoering. Jongeren en starten de gezinnen hebben echter on voldoende kansen om geschikte huisvesting te vinden. Het CDA vindt dat hier een oplossing voor gevonden moet worden door Middelburg, leefbaar, veilig en betaalbaar. Met die leuze ging de Politieke Partij Middelburg - toen nog Leefbaar Middelburg- in 2002 de gemeenteraadsver kiezing in. Anderhalf jaar voor de volgende verkiezingen is die leu ze nog even actueel. Elf fracties, een nieuw record, proberen uw belangen te behartigen. Tegeno ver de twee reuzen, PvdA en CDA, bijgestaan door hun knechtjes GroenLinks en Christenunie, kunnen zeven dwergen nauwelijks een vuist maken. De PPM, MB en de SP zullen de komende tijd proberen door nauw samen te werken één sterke vuist te maken. Die vuist is nodig! Leefbaar en betaalbaar, een nor male eis aan uw woonomgeving. De leefbaarheid van sommige ,Een jaar geleden heb ik als kers verse fractievoorzitter van de WD met veel enthousiasme de begroting 2004 kritisch tegen het licht gehouden. De signalen die ik toen heb afgegeven werden goed ontvangen. Nu, een jaar la ter, vanuit een wat onwennige positie hier mijn bijdrage. Zoe kend naar de accenten die ik wil geven, maar nog steeds geba seerd op het liberale gedachte goed. Financiën Het college heeft een dringend beroep gedaan op de raad om geen voorstellen te doen die meer geld vereisen dan in de conceptbegroting 2005 is aan gegeven. Datzelfde college, dat veronderstelde meevallers zo snel mogelijk omzette in nieuw beleid, zonder zich daarbij te be kommeren over mogelijke tegen wind. Het geld brandde in de vin middel van een revonderend fonds. Voor de ISV-2 periode is hier landelijk a 1.425 miljard be schikbaar gesteld. Door deze methode kunnen laagrentende leningen worden verstrekt. Kleine kernen Er moet meer aandacht komen voor het wonen in kleine kernen, zeker nu de geluidscontour in Nieuw en St.Joosland gewijzigd wordt. Het CDA pleit voor betere benutting van inbreidings- dan wel uitbreidingslokaties. Bij in- breiding lokaties denken we niet aan het volbouwen van alle stuk ken groen, maar aan nieuwbouw op lokaties waar gebouwen aan vervanging toe zijn. Speelruimte Er moet voldoende ruimte zijn en blijven voor kinderen. Om je als kind te ontwikkelen heb je speel ruimte nodig. Het CDA pleit voor voldoende speelruimte in de Stromenwijk. Het autoverkeer is in deze wijk dominant. Bij de delen van onze stad staat onder druk door drugshandel en drugsgebruik, verpaupering en rondhangende jeugd. Onze frac ties verlangen een voortvarende aanpak van drugshandel en ver paupering. Voor de jeugd vragen wij speelplaatsen en trapveldjes. Na 20 jaar discussie leek een plek gevonden voor Midgard, The Nighttrain. Even snel als het pand werd aangekocht, draai den burgemeester en wethou ders de plannen voor een open jongerencentrum de nek om. Onze fracties herhalen ons standpunt: geef jongeren een podium, waarop zij hun talenten kunnen ontplooien. Betaalbare huisvesting wordt een groot probleem. Een koop woning is voor velen onbetaal- gers. Het is niet alleen het gevolg van het overheidsbeleid dat we in financieel zwaar weer zijn te rechtgekomen. Ook de naïeve opstelling van dit college is daar debet aan. Natuurlijk, het is de raad geweest die het college heeft opgedragen het raadspro- gramma uit te voeren. Maar het is aan het college tijdig te wijzen op onverantwoorde risico's. Welk collegelid durft het aan om een motie naast zich neer te leg gen en nee te zeggen tegen de raad? Op de winkel passen? In juni bij de behandeling van de kadernota heb ik het voorstel ge daan om de accenten in de be groting te verleggen: terughou dend met nieuw beleid en meer geld om onze eigendommen in goede staat te houden. Het voor stel vond geen meerderheid in de raad. Maar, moeten we dan de rest van deze raadsperiode al leen maar op de winkel passen? Nee, we moeten realistische plannen blijven maken. Zo moe herinrichting van de wijk zal de ruimte beter benut moeten wor den voor speelruimte. Buitengebied Meer dan de helft van het Middelburgs grondgebied be staat uit een natuurlijk aange kleed buitengebied. Het CDA is van mening dat ook in 2005 een aanjaagsubsidie voor de akker randen welkom is. Akkerranden zijn de bloemrijke stroken akker land langs wegen en fietspaden, die bezaaid zijn met bloem mengsels om zo natuurlijke ber men te creëren. Woonservicezones Er is een goed beleid ontwikkeld wat betreft de woonservicezo nes. Het CDA pleit wel voor bij zondere aandacht voor de be woners die plaats moeten ma ken voor de nieuwe woonzorg clusters. Een goede communi catie met hen vinden wij erg be langrijk. Niet in de zin van een richtingsverkeer, maar een goed luisteren over en weer. HVO-IKOS Ruim 700 kinderen op het open baar onderwijs volgen lessen van het humanistisch vormings onderwijs en godsdienstonder wijs. Het CDA vindt het een meerwaarde indien deze lessen blijven bestaan en wil dat de be- baar, een huurhuis is niet te vin den. In de komende jaren wor den 3500 woningen opgeleverd, 120 daarvan vallen in de catego rie sociale woningbouw. Volgens onze fracties veel en veel te wei nig. Het woningbouwprogram ma dient drastisch te worden herzien. Aanzienlijk meer huur woningen en sociale woning bouw en minder dure koopwo ningen. Leefbaar en veilig is van groot belang voor een bijzonder kwetsbare groep, de ouderen. Zij voelden zich thuis in onze le vendige binnenstad. Zij worden door de PvdA wethouder ver bannen naar het buitengebied, zodat gezonde studenten op loopafstand van hun Academy een kamer kunnen krijgen. Op de plek van de kazerne had, zo als gepland, huisvesting voor ouderen moeten komen en geen regionaal A-theater. Middelburg heeft behoefte aan een betaal baar Middelburgs theater op een passende plaats en geen geld verslindend cultuurpaleis. De sportverenigingen hebben het moeilijk. De huren van terrei nen dreigen onbetaalbaar te worden, de berekening van de tarieven is volstrekt ondoorzich tig. Sport is uitermate belangrijk voor de vorming van onze jeugd. Wij verlangen daarom betaalba re accommodaties en doorzich tige tarieven. Totdat de economie zich echt herstelt, hebben velen het finan cieel moeilijk. Het beleid inzake bijzondere en categoriale bij stand komt veel te laat en veel te langzaam tot stand. Bij gebrek aan banen hechten onze fracties ten wij, als wij het tempo van 250 woningen per jaar willen vast houden, de uitvoering van het Masterplan Plus van het Sta tionsgebied vlot ter hand nemen. A-theater Het besluit over het A-theater is reeds lang genomen. Natuurlijk baren de diverse problemen ook mij de nodige zorgen, maar er is vooralsnog geen enkele reden tot paniekvoetbal. Als het theater er eenmaal staat zal het een op waardering voor de buurt bete kenen. Maar dan moet het wel een smoel kunnen tonen. De ko mende tijd zal er geld moeten worden gevonden om het voor plein in te richten, als afronding van dit voor onze regio belangrij ke project. Sportboulevard De geplande sportboulevard moet samen met onze stadsge westelijke partner op zo'n kort mogelijke termijn worden gerea liseerd. Dit complex zal niet al leen een kwaliteitsimpuls voor zuiniging op dit onderwijs niet doorgaat. Huiselijk geweld De gemeente heeft een regie functie voor beleid rondom hui selijk geweld. Het Algemeen Maatschappelijk Werk kan hier bij een belangrijke rol spelen. Het CDA denkt dan onder meer aan preventieprojecten, weer baarheidstrainingen en deskun digheidsbevordering. Integratie Het CDA vindt het belangrijk dat mensen die van elders naar Nederland zijn gekomen, zich thuis en geïntegreerd voelen in onze samenleving. Mogelijke knelpunten moeten worden op gespoord en opgelost. Mobiliteit Het CDA wil een groot parkeer terrein in combinatie met een transferium in de Mortiere, een extra parkeergarage nabij de markt en een actief parkeerver wijssysteem. De toegang naar de stad moet veiliger. De kaaien- route is te onveilig door het bouwverkeer. De route naar de stad te onveilig voor mensen met een visuele beperking. Het fietsparkeren zal in goede banen geleid moeten worden. Het CDA pleit voor een langzaamver- keersverbinding over het kanaal. aan het behoud van gesubsidi eerde werkgelegenheid, zoals de stadswachten en de hulp krachten in het onderwijs. Het vinden van oplossingen voor verkeersoverlast blijft moeilijk. Met name het toeristisch ver keer, dat voor bezoek aan het Walcherse platteland en de kust door Middelburg geperst wordt, geeft veel overlast. Ónze fracties rekenen erop dat het college zich blijft inspannen voor de tijdi ge aanleg van het aquaduct. Op termijn dient tussen Middelburg en Souburg een vierde Kanaal kruising te komen. Wij blijven ontevreden over het nieuwe parkeersysteem. Feit is dat voor vele centrumbewoners onvoldoende parkeergelegen heid beschikbaar is. Wij wensen een systeem, waarbij voor de centrumbewoners een plek ge garandeerd is. Zij betalen ge noeg voor hun vergunning. Grootste prijsopdrijvers van de laatste jaren zijn de gemeenten. Tegelijkertijd blijkt dat de dienst verlening door gemeenten af neemt. Ook in 2005 vraagt de gemeente van u opnieuw een groter offer. Meer dan de meeste werknemers er van hun werkge vers bij krijgen. Onze fracties vinden dat een slechte zaak. Wij zullen ons dan ook blijven ver zetten tegen buitensporige lastenverhogingen. De toegeme ten ruimte dwingt ons tot een af ronding. Voor meer informatie over onze fracties verwijzen wij u naar de gemeentelijke informa tiegids en website en onze eigen websites. De samenwerkende fracties van de PPM, MB en SP Walcheren betekenen, maar het is voor de toekomstige gebrui kers van wezenlijk belang om te overleven in sportief en financieel opzicht. Poppodium Er is geld vrijgemaakt voor de oprichting van een stedelijk jon gerencentrum. Tot het moment waarop dit gereed is, kan wat mij betreft een overeenkomst wor den gesloten met een horeca-ex- ploitant om in ieder geval een oe fenfaciliteit voor beginnende mu sici aan te bieden. Tot slot. Politiek gezien sta ik momenteel geparkeerd, de mo tor draait stationair. De komende tijd zal uitwijzen of ik voldoende draagvlak vind om uit deze par keerstand mijn weg te vervolgen of dat ik de contactsleutel defini tief omdraai. En dat laatste zou me erg spijten. Ad Damman, lijstdamman@zeelandnet.nl of telefoon 62 37 90. Deze informatiepagina van de Gemeente het stadskantoor aan de Kanaalweg 3. Middelburg wordt samengesteld door Communicatie. Reacties zijn welkom! Per e-mail naar info@middelburg.nl of per telefoon op (0118) 67 50 00. Voor informatie Meer info: www.middelburg.nl Maximaal Text, vanaf pagina 830 folders en inzage van stukken kunt u terecht in

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2004 | | pagina 10