AANVULLENDE ZIEKTEKOSTEN VERZEKERING VOOR MINIMA Vlissingen.nl/jong MORGEN GEMEENTERAAD nu in de lucht' BANKJE OOST-SOUBURG ORIENTERENDE COMMISSIE EVEN BIJPRATEN MET RAADSLID ACHTERHUIS WERKZAAMHEDEN BELLAMYPARK BOSSENBURGHWEG AFGESLOTEN RIJVAARDIGHEIDSRIT 50+ Informatiepagina van de gemeente Vlissingen Redactie: bureau Communicatie, Stadhuisplein 20 telefoon (0118) 487082 EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER DE KEIJZER DE AZG IS ER VOOR IEDEREEN DE HOOGTE VAN DE PREMIE WIE KOMEN IN AANMERKING VOOR DE AZG? 19.30 -20.45 UUR 19.30 - 20.45 UUR 21.00 - 22.15 UUR WANNEER EINDIGT DE AZG? HOE KUNT U ZICH AANMELDEN VOOR DE AZG? WANNEER GAAT DE AZG IN? HEEFT U VRAGEN OVER HET VERZEKE RINGSPAKKET? INSPRAAK OF ACTIE? SLOOP KSG-TERREIN STADHUIS INFORMATIE AGENDA INFORMATIE SPREEKRECHT Woensdag 29 september 2004 De Faam 9 IN DEN BLAUW GERUITEN K Rondkomen van een mini muminkomen valt niet mee. Onverwachte kosten zijn al helemaal niet wel kom. Omdat het zieken fonds niet alles vergoedt, sluiten veel mensen een aanvullende ziektekosten verzekering af. De hoogte van de maandelijkse premie van de aanvullende ver zekering is afhankelijk van het gekozen verzekeringspakket. Ook de eigen bijdrage in de gemaakte kosten is afhankelijk van het gekozen pakket. Vaak blijkt dat de verzekering niet alles vergoedt. Dan komt u toch voor extra kosten te staan. De Aanvullende Ziektekosten verzekering Gemeenten (AZG) is er voor iedereen. Iedere inwoner van Vlissingen met een laag inkomen, kan in aanmerking komen voor deze aanvullende ziektekostenverzekering. Het soort inkomen maakt niets uit. Alleen studenten komen niet in aanmerking voor de AZG. De uitkeri ngsgerechtigden ontvan gen de informatie over de AZG per post. Mensen zonder gemeentelijke sociale uitkering kunnen echter alleen per 1 januari van het nieuwe jaar gaan deelnemen aan de AZG. De AZG wordt aangeboden door CZ-groep Zorgver zekeringen en de gemeente Vlissingen levert een financiële bijdrage. Hierdoor is het mogelijk een uit gebreid aanvullend verzeke ringspakket aan te bieden met in veel gevallen 100% vergoedin gen. In de brochure van CZ kunt u precies zien hoe uitgebreid het verzekeringspakket is! De premie voor de AZG bedraagt nu 1 1,80 per vol wassene per maand. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverze kerd. Daarnaast moet iedereen, net als nu, uiteraard de verplich te nominale ziekenfondspremie per volwassene per maand blij ven betalen. Het is wel mogelijk dat er per 1 januari 2005 nog premieaanpassingen volgen. Om in aanmerking te komen voor de AZG moet u aan de vol gende voorwaarden voldoen: De gemeenteraadscom missies houden op dins dag 5 oktober 2004 een oriënterende bijeenkomst. De bijeenkomst vindt plaats in het gebouw Stadhuisplein 20 en is openbaar. Kamer 5 Waterplan Vlissingen 2004-2008 Het waterplan is een plan voor het stedelijk oppervlaktewater in de gemeente Vlissingen. Het is een nadere uitwerking van het Plan op hoofdlijnen van het Waterschap Zeeuwse Eilanden en de gemeenten Vlissingen, Middelburg en Tholen. Kamer 2 Diversiteitsbeleid in Vlissingen Het diversiteitsbeleid is gericht op kansen op maatschappelijk volwaardige participatie van alle burgers: mannen, vrouwen, jon geren, ouderen, gehandicapten; allochtoon en autochtoon. Kamer 5 Gemeenschappelijke Regelingen Het is de bedoeling dat raa ds le den meer inzicht krijgen in Gemeenschappelijke Regelingen Vervolgens kunnen gedachten en meningen uitgewisseld worden over informatievoorziening, besluitvormingstrajecten en ver tegenwoordiging. Gemeente Vlissingen Postbus 3000 4380 GV Vlissingen Telefoon (0118). - 48 >0 00 fax (0118) - 41 02 18 email: gemeente@vlissingen.nl internet: www.vlissingen.nl STADHUISPLEIN 20 burgemeester en wethouders, directies en bedrijfsvoering ma. f/m vr. 8 30 - 17.00 uur. PUBLIEKSZAKEN (COOSJE BUSKENSTRAAT 200) paspoorten en rijbewijzen, loketten directie grondgebied, huursubsidie, vangnet regeling, kwijtschelding, invordering en ózb, kassier, ter inzage stukken (bouw- aanvragen, bestemmingsplannen e.d.) ma. t/m vr. 09.00 - 16.00 uur; do. tot 19.00 uur, SOCIALE ZAKEN (DR. GALLANDATSTRAAT 1) ma. t/m do. 08.30 - T2.30 uur én 13.30 - Tó;00 uur; vr. 08.30 - 12.30 uur., tel. 441700. Telefonisch spreekuur; ma. t/m vr. 09.00 - 10.00 uur. Tel. 0800 - 7667000 (gratis,niet met GSM). GEMEENTEUJKE KREDIETBANK (DR. STAVERMANSTRAAT 59) Ook meldpunt schuldhulpverlening ma. t/m vr. 09.00 - 12.30 uur; 's middags alleen op afspraak. Telefonisch spreekuur: ma, t/m vr, 09.00 - 10.30 uur tel. 487542." BUREAU NIEUWKOMERS {DR. GALLANDATSTRAAT 1 AFVALVERWIJDERING (EDISONWEG 9), TEL 487452 ma. t/m vr.: 07.30 - 12.00 uur en 12.30 - 16.00 uur GLACISSTRAAT 165. TEL. 487000 (Scheideterrein, gebouw 58} Financiële administratie, Logistiek/Archief, Grondgebied, Samenleving, Milieu. (Scheldeterrein, gebouw 38) Repro, Centrale inkoop. VREDEHOFLAAN 50. Tel. 487000 Beplantingen, Riolering Wegen, Sportbelangen ma. t/m vr. 08.00 - 16.30 uur Alle gebouwen zijn toegankelijk voor gehandicapten. u woont in Vlissingen; u bent ziekenfonds verzekerd bij CZ (zo nief dan kunt u mogelijk per 1 januari aanstaande over stappen naar CZ. Dit moet u dan wel vóór 1 november a.s. doen! Zie het ook het aanvraagformu- lier! uw netto (gezins-)inkomen exclu sief vakantietoeslag per maand bedraagt nu niet meer dan: 846,10 voor alleen staanden tot 65 jaar 904,35 voor alleen staanden van 65 jaar en ouder 1087,85 voor alleen staande ouders tot 65 jaar 1144,95 voor alleen staande ouders van 65 jaar en ouder 1208,72 voor gehuw den/ samenwonenden tot 65 jaar 1278,00 voor gehuw den/ samenwonenden van 65 jaar en ouder; uw vermogen (uw bezittingen min uw schulden) is lager dan 5.065 als u alleenstaande bent of lager dan 10.1 30 als u een alleenstaande ouder bent of een gezin vormt; u betaalt uw maandelijkse pre mie voor de AZG en de verplich te nominale ziekenfonds-premie door middel van een automati sche incasso en bent bereid hier voor een machtiging af te geven aan CZ. Wanneer u een premiebetalings achterstand heeft van 2 maan den of meer bij CZ, kunt u alleen deelnemen in de AZG als deze voor 1 december 2004 geheel voldaan dan wel gesaneerd wordt. De AZG kan op verschillende manieren worden stopgezet: - als uw netto maandinkomen te hoog is geworden. Aan het einde van elk jaar wordt er door Sociale Zaken, aan de hand van uw inkomensgege- vens, gecontroleerd of uw AZG het volgende jaar kan worden voortgezet of moet worden beëindigd. Bij beëindiging zal CZ u een aanvullende verzeke ring aanbieden zonder medi sche keuring of wachttijd; - de AZG eindigt per direct wan neer u geen inwoner meer bent van Vlissingen; - de AZG eindigt per direct wan neer u overlijdt of gedetineerd raakt; - de AZG wordt beëindigd als u zelf uw deelname stopzet (kan alleen per 1 januari) of als u niet langer ziekenfonds verze kerd blijft bij CZ Wanneer u denkt dat u voldoet aan de voorwaarden, kunt u bij Sociale Zaken een aanvraagfor mulier opvragen. Uitkeringsgerechtigden ontvan gen post van de gemeente met informatie over de AZG en een aanvraagformulier. Het is belangrijk dat u uw aanvraag formulier zo spoedig mogelijk inlevert. Sociale Zaken controleert uw inkomensgegevens en stuurt het aanvraagformulier na akkoord door naar CZ. Vervolgens ont vangt u van CZ uw verzekerings polis. Indien Sociale Zaken niet akkoord gaat met uw deelname ontvangt u daarvan schriftelijk bericht. Als u uw aanvraag tijdig indient bij Sociale Zaken, compleet ingevuld, ondertekend en voor zien van de gevraagde bewijs stukken, dan gaat uw AZG in op 1 januari 2004 Als u vragen over het verzeke ringspakket heeft dan kunt u bel len met CZ, regiokantoor Coosje Buskenstraat 146, 4381 LH Vlissingen, telefoon 0118 - 415040. Heeft u vragen over inkomens grenzen, vermogen of andere voorwaarden dan kunt u 's mor gens tussen 09.00 en 10.00 uur bellen met Sociale Zaken, Met uw vaste telefoon kunt u hierbij gebruik maken van het gratis telefoonnummer 0800 - 7667000. Dit nummer is niet mobiel bereik baar. Mobiel kunt u (niet gratis) bellen met telefoonnummer 0118-441700. Ambtelijke molens draaien langzaam. Deels is dat het gevolg van het systeem dat we gekozen hebben, onze demo cratie. In een democratie wor den beslissingen door een meerderheid genomen en geven we voor- en tegenstan ders de mogelijkheid om hun stem te laten noren. In de amb telijke organisatie gebeurt dat door inspraak en inspraak kost nu eenmaal tijd. Als WD hebben we vrijheid en democratie hoog in het vaandel staan, erg hoog zelfs. Daarom maken we ons zorgen over de ontwikkelingen van dit moment. Inspraak lijkt niet meer belang rijk te zijn. "Ze luisteren toch niet naar ons", is het veel gehoorde credo. Als dan na de inspraak in de raad een beslis sing genomen moet worden en alle belangengroepen en bur gers zijn gehoord, dan komt er plotseling een actiegroep die zegt dat het anders moet. Het komt zelfs voor dat er dreigen de taal gesproken wordt. Een ontwikkeling die ons als WD zorgen baart. Immers, het kan toch niet zo zijn dat we de inspraak naast ons neer leggen en gaan uitvoeren wat een actiegroep zegt of ons dreigt te willen opleggen? Dat is volgens mij het einde van de democratie. In mijn mening is actie voeren een manier om je reeds in de inspraak gedane uitspraken kracht bij te zetten. Maar actie voeren kan nooit de inspraak vervangen en je zult je bij een door de meerderheid genomen besluit neer dienen te leggen. We zullen als VVD blijven luisteren naar de inspraak en naar actievoerders, maar als WD zullen we u altijd principi eel vragen "Waar was u tijdens de inspraak?" Als we de inspraak overslaan, sterft de democratie. Bent u het niet met mij eens of bent u van mening dat de huidi ge manier van inspraak aan vernieuwing toe is? Reageert u dan op dit artikel. Bent u geïn teresseerd in het gehele artikel, kijk dan op www.wdvlissin- gen.nl. Alex Achterhuis aai@vlissingen.nl Onder de bewoners van Oost-Souburg is een handtekeningenactie ge houden om de ouderen- bank op het kruispunt bij het station te handhaven. Tevens is door enkele bewoners op 29 juli jl. tij dens de raadsvergadering een pleidooi gehouden om de Dank te behouden. Daarop heeft de gemeen teraad besloten dat de ouderenbank in de omge ving van het kruispunt zal moeten blijven staan. Gezien het ontwerp en de voort gang van de werkzaamheden in ae Kanaalstraat is het niet moge lijk de bank op de huidige loca tie te laten staan. Daarom is er naar een nieuwe locatie gezocht, die past binnen het raadsbesluit. De nieuw beoogde locatie is gesitueerd in het plantsoen naast ae fietsenstalling van de NS op de hoek van de Bermweg Ka naalstraat. De bank wordt opge nomen in nieuw straatwerk, pas send in het geheel van de Kanaalstraat en stationsomge ving. Dit voorstel is op woensdag 22 september jl. gepresenteerd aan de klankbordgroep en de woord voerders. De klankbordgroep heeft met dit voorstel ingestemd. Omwonenden zijn per brief hier over geïnformeerd. Zij kunnen hun bezwaren of opmerkingen uiterlijk donderdag 30 september 2004 telefonisch doorgeven aan de heer L. Hage van de afdeling Beheer, tel. 487125. Afhankelijk van de uit komst van de inspraakpro cedure streeft de gemeente ernaar de zitbank zo spoe dig te verplaatsen naar de beoogde locatie. Dit om verdere stagnatie van het werk te voorkomen. Op maandag 4 oktober starten de werkzaamheden voor het aanleg gen van tijdelijke terrasvoorzienin gen op het Bellamypark. Voor de afstemming van de werk zaamheden zullen de betrokken De provincie Zeeland is bezig met de aanleg van de rondweg Koudekerke. De Bossenburghweg, ge legen tussen de wijken Rosenburg en Bossen- burg, zal worden aange sloten op de rondweg. Om de werkzaamheden snel en veilig te kunnen uitvoeren, is de Bossenburghweg voor periode van 1 week gedeeltelijk afgeslo ten worden voor al het verkeer. Het betreft het gedeelte tussen het kruispunt Bossenburg/ Rosen burg en de eerste rotonde van de rondweg. Dit betekent dat de hulpdiensten en de bewoners die in de wijk Lammerenburg moeten zijn via de wijk Rosenburg moeten of via de omleiding over de Nieuwe Sl' Op 9 september jl, zat ik met een grote groep omwonenden en (oud-)werknemers van de Schelde in het Arsenaaltheater, Onderwerp van gesprek was de eerste fase van ae sloop van het KSG-terrein. Voordat wij het Spieghelkwartier kunnen gaan bouwen, zal er eerst flink esloopt moeten worden De sloop vindt plaats onder verant woordelijkheid van Koninklijke Schelde Groep. De sloop is opgedeeld in drie fases. Een aantal historische en beeldbe palende gebouwen wordt nog niet gesloopt, zoals het gebouw aan de Koningsweg met het schuine dak. Dat geeft de gemeente de tijd om te bepalen wat we met die gebouwen willen doen en of we er nog iets kun nen maken, want sommige gebouwen verkeren in slechte staat. Van het slopen op zich zullen de omwonenden weinig overlast gaan ondervinden. Het slopen gebeurt zorgvuldig en met klei ne stukjes tegelijk. Ze gaan dus niet met grote klappen even een gebouw tegen de vlakte slaan. Nadat de sloop is afgerond, aaat de gemeente de grond op net terrein saneren Vervolgens kunnen de bouwwerkzaamhe den van start gaan. Pas wan neer er gebouwd aaat worden, kan er meer overlast ontstaan. Er moet toch een hele nieuwe wijk worden gebouwd. Maar zo ver zijn we voorlopig nog niet niet Vanzelfsprekend komt de gemeente weer bij de omwo nenden terug als er een volgen de fase in het sloopproces aan breekt. En ook over ae inrichting van het Spieghelkwartier mag u als inwoners van de stad nog meerdere malen meepraten en -denken. U heeft wellicht gezien dat de werkzaamheden op het Stadhuisplein aardig vorderen. De komende weken zal u nog veel veranderingen zien Aan de buitenkant van het stadhuis zal niet veel meer veranderen, maar binnen is er volop bewe ging. Al het meubilair wordt aangevoerd, uitgepakt en neer gezet. En vanaf volgende week nemen de eerste medewerkers hun intrek in het vernieuwde gebouw. Natuurlijk mag u ook een keer een kijkje komen nemen. Op 27 november hou den we open huis. Daarover ontvangt u in november meer informatie. ondernemers persoonlijk bena derd worden Voor inlichtingen kunt u contact opnemen met de heer J.J. Wiltenburg van de afdeling Beheer, tel. 487234. Zuidbeekseweg. Dit laatste betreft dezelfde omlei ding als die van voor de bouw vak. Ondanks de werkzaamheden zal de Bossenburghweg meestal begaanbaar zijn voor de hulp diensten in geval van ernstige calamiteiten waarbij dis ver- keersafzetting opzij getrokken kan worden. De werkzaamheden zijn gepland van maandag 27 september 2004 tot en met vrijdag 1 okto ber 2004 (week 40). De geplande werkzaamheden zijn afhankelijk van weersom standigheden en onvoorziene omstandigheden waardoor een verschuiving in de planning kan ontstaan. De afdeling Vlissingen van 3VO organiseert op 25 oktober a.s. een rijvaardig- heidsrit voor automobi listen van 50 jaar en ouder. Door mee te doen, krijgt u de mogelijkheid uw rijgedrag en uw verkeerskennis te testen. Dat gebeurt in een ontspannen sfeer. Het is geheel vrijblijvend en heeft uiteraard geen gevolgen voor uw rijbewijs. Ervaren instructeurs gaan, na een kennismakingsgesprek, met u in uw eigen auto de weg op Na de rit kunt u in een gesprek met de rij- instructeur de rit nog eens doorne men. Hij kan u wellicht een aantal handige tips geven. De kosten bedragen 18 euro per persoon. Deelname is alleen mogelijk voor automobilisten die 50 jaar of ouder zijn en die woonachtig zijn in de gemeente Vlissingen. Als u meer wilt weten over de rij- vaardigheidsrit, kunt u contact opnemebn met: Dhr. Post, tel. 431850; Dhr. Brasser, tel. 465725; Dhr. Assink, tel. 562093. Inschrijven voor 12 oktober 2004 en opsturen naar: 3VO-afdeling Vlissingen De Spaier 6 4374 DD ZOUTELANDE Ja, ik doe mee op 25 oktober 2004 aan de rijvaardigheidsrit Naam: Voorletters:m/v Adres: Postcode: Plaatsnaam: Geboortedatum: Telefoonnummer: Deelname voorkeur: 's ochtends 's middags De gemeenteraad verna dert morgen, donderdag 30 september 2004, in het Arsenaaltheater. De ver gadering is openbaar en begint om 19.30 uur. U kunt deze bijwonen op de publieke tribune. Als u wilt, mag u ook het woord voeren. De volgende onderwerpen staan (onder voorbehoud) op de agen da: 1Raadsvoorstel criteria huis vesting Centrum voor sociale verslavingszorg voorheen HKPD 2. Raadsvoorstel tot aanwijzing windgebied Vlissingen-Oost en bepaling van het aantal te plaatsen windmolens 3. Raadsvoorstel tot ontwikkeling van de Walstraat-Zuid 4. Raadsvoorstel over ontwikke lingen Westerschelde Con- tainerterminal 5. Raadsvoorstel voordracht leden bestuurscommissie Scheldemond 6. Raadsvoorstel over gemeente garantie RPCZ 7. Raadsvoorstel met betrekking tot toetsing van de Samen werkingsovereenkomst tussen BPF-projecten BV en de gemeente Vlissingen t.a.v. ontwikkeling KSG-terrein. 8. Raadsvoorstel inzake beslis sing op een verzoek tot toe kenning van planschade (J. Vermeer-Drijver) 9. Raadsvoorstel inzake beslis sing op een verzoek tot toe kenning van planschade (J. van Son) 10. Raadsvoorstel over begro ting 2005 Stadsgewestelijk Brandweer 1 1Raadsvoorstel tot vaststelling van de 9e wijziging van de bouwverordening. 12. Raadsvoorstel over 4e begrotingswijziging 2004 gemeente Vlissingen De agenda en de stukken liggen ter inzage in de gemeentelijke informatiehoeken in het gebouw Stadhuisplein 20, bibliotheek "t Spui' in de Spuistraat, wijkcen trum 'Open Hof' aan de Alexander Goaelweg, wijkbu reau Blikkenburg 13 in Bossenburgh en de bibliotheek in de Kanaalstraat in Oost- Souburg. Als u de raadsvergadering be zoekt, ligt voor u een raadsagen- da gereed. Als u wilt, kunt u ook het woord voeren over onder werpen die op de agenda staan. In de raadsvergadering is er namelijk een half uur spreekrecht voor burgers. U kunt zich voor het spreekrecht aanmelden tot 12.00 uur van de dag waarop de raadsverga dering wordt gehouden bij de griffier van de gemeenteraad, mevrouw I. Sturm, Stadhuis plein 20, kamer 20, telefoon 48 75 87. E-mail: griffie@vlissingen.nl

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2004 | | pagina 9