Zeeuwen te koop Officiële opening met toespraken en muziek Zeeland herdenkt met Unesco het eigen slavernij-verleden Auteur Doeke Roos: 'Zeeuwen waren niet het ergste geboefte in historie slavernij' 'Monument komt zeker op De Balans' Geboeid slavernijverleden in expositie en speurtocht AGENDA Jaar Zeeuwse Slavernijverleden Middelburgse gebouwen herinneren aan 'besmet' Zeeuws verleden Vrijdag 2 juli Zaterdag 3 juli Juli 2004 September - juni 2004 Oktober 2004 November - juni 2005 18 - 22 april 2005 Mei 2005 22 - 24 juni 2005 1 juli 2005 Driehoekshandel Mea culpa Woensdag 30 juni 2004 De Faam Pagina 19 Z1ERIKZEE - Een slavenkas in Zierikzee, terwijl daarjuist niet aan slavenhandel werd gedaan? Vreemd en logisch tegelijk. Van het geld in de kas werden geen slaven aan geschaft, maar vrijgekocht. Door Betty Blikman-Ruiterkamp Het ging om de bemanning van Zierikzeese schepen, die tijdens hun reis in de buurt van de Middellandse zee werden ge vangen genomen en waar een losprijs voor moest worden be taald. Het brutale optreden van de Barbarij se zeerovers voor de kust van Noord-Afrika werd een ondraaglijke belasting voor zeevarenden. Begin 1734 raakte de Zierikzeese koopvaardij hoe ker 'de Palmboom' met als stuurman Comelis Jacobs Flod der, in de problemen. In de buurt van Rabat, een belangrij ke Marokkaanse stad. werd het schip door zeerovers aangeval len en gekaapt. Het schip werd te koop gezet en stuurman Flod der gevangen. Voor een hoog bedrag aan losgeld mocht hij naar huis. In eerdere gevallen werd er vaak een beroep gedaan op de stadskas of op kerkelijke fondsen. Dit kwam zo vaak voor, dat deze instanties geen geld genoeg hadden om deze mensen te bevrijden. In Zierik zee werd hiervoor een slimme- oplossing bedacht. Als iedereen voor vertrek een bedrag zou storten, was er geld om mensen vrij te kopen. Zo ontstond de Slavenkas, als een vroeg verze keringsfonds. Comelis Flodder was de eerste die ervan profiteerde. In 1741 bleek dat de matrozen Leendert Barendse Anker en Joos Joosse Nolle al veel jaren in slavernij hadden doorgebracht. De fami lie was het niet gelukt om het benodigde losgeld te verzame len. De Slavenkas sprong bij cn in 1743 keerden de Zierikzeese matrozen terug, na bijna tien jaar gevangenschap. Zeven jaar later werd schipper Valentijn van de 'Zeelandia' met zijn hele bemanning gevangen genomen door zeerovers uit Tanger. Pas drie jaar later werden zij be vrijd. Terug in Zierikzee hadden deze mannen financiële hulp nodig. Uit de Slavenkas kreeg de schipper veertig, de stuur man dertig en elke matroos vijf entwintig Zeeuwse rijksdaal ders. Dit. was het begin van een sociaal getint beleid dat hierna door het bestuur werd gevoerd. Want in 1810 heeft een gecom bineerde Engels/Nederlandse vloot hevig huisgehouden op de Middellandse zee, waarbij het zeeroversnest Algiers werd 'uit gerookt'. Steeds minder mensen werden tot slaaf gemaakt en sindsdien worden de gelden van de Slavenkas voor sociale doel einden aangewend. De kas waarin het geld vroeger be waard werd, is te zien in het Maritiem Museum. 15.00 tot 17.00 uur Zeeuwse Bibliotheek Middelburg. Opening van het Jaar van het Zeeuwse Slavernijverleden. 17 15 tot 18.30 uur Zeeuws Archief Middelburg. Ope ning expositie 'Geboeid door het Zeeuwse Slavernij verleden' en presentatie speurtocht 'Geboeid door het Zeeuwse slavernijverle den'. 20.00 tot 21.30 uur Markt Middelburg. Optreden ca- poeira muziek- en dans groep Terras Brazilis. 21.30 tot 22.30 uur Markt Middelburg. Optreden Antiliaanse groep Diferen- te. 14.30 tot 15 uur Balans Middelburg. Optreden to neel- en zangvereniging Amazone. De internet-website ww w. zeeu wssla vern ij verl e- den.nl komt on-line. Hier wordt informatie gegeven over de totstandkoming van het Zeeuws slavernijmonu- ment en alle activiteiten die worden gehouden in het ka der van het Jaar van hel Zeeu wse Sla vern ij verleden Verhalen uit en over Suri name en de Antillen, een li teraire tocht langs Zeeuwse scholen van de Antiliaanse schrijver Frank Martirius Arion en mogelijk de Suri naamse schrijfster Joyce Pool. Wereldreis door Middel burg met het thema 'Ge boeid door het Zeeuwse sla vernijverleden' voor leer lingen van de SSGM Neha- lennia in Middelburg. Lezingencyclus in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg Literaire tocht Suriname en de Antillen op Zeeuwse scholen en in bibliotheken, (onder voorbehoud) Muurschildering in Vlis- singen over de slavernij met een link naar het thema vrijheid, (onder voorbe houd) Bijeenkomst Dossier Suri name en de Antillen, ge koppeld aan de Maand van de Vrijheid in Middelburg. Slave to the Rythm onder deel van het Bevrijdings festival in Vlissingen. Jongerendag Vrijheid en Slavernij in Middelburg of Vlissingen. Wetenschappelijk congres 'Slaverny from within: the Zeeland slavery past in a national and international context' in Middelburg. Onthulling slavernijmonu- ment op de Balans in Middelburg. MIDDELBURG - De Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg is vrij dag 2 juli decor voor de openingsceremonie van het Jaar van het Zeeuwse Slavernijverleden. Gedeputeerde drs. H. van Walraven van cultuur in Zeeland verricht de officiële aftrap voor een jaar vol activiteiten. Daarna opent hij de tentoonstelling 'Geboeid door het Zeeuwse Slavernijverleden' in het Zeeuws Archief. Het begint die vrijdag om 15.00 uur in de bibliotheek. Het openingsprogramma krijgt een passende muzikale inbreng met het optreden van het Trio Violinistico, onderdeel van de groep Terras Brazilis. Het is muziek die is ontstaan in de zeventiende en achttiende eeuw op de suikerplantages in Brazilië. Maar er zijn ook toespraken. Na het welkomswoord door drs. R.L. Koops, voorzitter van de pro jectgroep Zeeuws Slavernijverleden gaat dr. E. Campbell van het Na tionaal Instituut Nederland slavernijverleden en erfenis in op de vraag 'Flet slavernijverleden herdenken of vergeten?'. Directeur prof. dr. G.J. Oostindic van het Koninklijk Instituut voor Taai-Land en Volke- renkunde belicht een mogelijk heikele zaak als 'Hoe Zeeuws is het Nederlands slavernij verleden?'.De groep Terras Brazils treedt in zijn geheel aan die vrijdag op de Markt met een wervelende show van Zuid-Amerikaanse capoeira muziek en dans. De capoeira omvat een aantal jacht- en vechttechnieken die de slaven uit Afrika hadden mee genomen. Nadat de plantagehouders de capoeira haddene verboden, werd deze vechtkunst verder ontwikkeld als dans. Tussen 20.00 cn 20.15 uur demonstreert Terras Brazilis de capoeira in al zijn facetten. De Antiliaanse band Diferente uit Vlissingen besluit de openingsdag van het Jaar van het Zeeuwse Slavernijverleden op de Middelburgse Markt. Om de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Neder landse Antillen op 1 juni 1863 te herdenken worden zaterdag 3 juli liedjes gezongen en gedichten voorgedragen op de Balans in Middel burg. Uitvoerend is de Toneel- en Zangvereniging Amazone. Het ge beurt op uitnodiging van de Stichting Monument Middelburg. Die stichting wil het verleden een plaats geven in het heden. De Balans is gekozen omdat daar in het vroegere gebouw van de Middelburgsche Commercie Compagnie de aanzet is gegeven tot de slavenhandel. Bovendien moet daar een monument komen dat herinnert aan het sla vernijverleden. Het optreden van Amazone begint om 14.30 en is een half uur later afgelopen. MIDDELBURG - Zeeland kon niet verstek laten gaan toen de Unesco 2004 uitriep tot jaar, ge wijd aan de herdenking van de slavernij. De Zeeuwse reders hadden immers tussen 1620 en 1820 rond de tweehonderd dui zend slaven gevangen genomen en verkocht. Bovendien - zo stelt directeur Roelof Koops van het Zeeuws Archief vast - liet de MCC (Middelburgsche Commercie Compagnie)een meters lang archief na. Door Ad Hanneman Dat archief en nog een heleboel wetenswaardigheden worden vanaf zaterdag 3 juli tentoonge steld in het Zeeuws Archief. Die dag zijn trouwens allerlei acti viteiten te bezoeken die in het te ken staan van 'Het jaar van het Zeeuwse slavernijverleden'. Ze zijn de ouverture naar nog meer stilstaan bij die historische smet op het Zeeuwse blazoen. Koops hoopt het jaar te kunnen afsluiten met de onthulling van een slaver nij monument op de Balans. Want daar staat immers nog steeds het gebouw van de MCC, redeneert hij. Dat 'men' nog wat hakketakt over de plaats deert hem niet. "Dat monument komt op De Ba lans," is zijn resolute visie. Slavenhandel was geen vanzelf sprekende zaak voor de Zeeuwen. In 1596 brengt een Rotterdamse kapitein een op de Portugezen buitgemaakt schip naar Middel burg. Aan boord de eerste Afrika ner, ruim honderd mannen, vrou wen en kinderen. "Gekèrstende Afrikaners," benadrukt Koops. Zeeland kent geen slavernij, dus worden ze vrijgelaten. De predi kanten preken dat mensenhandel zonde is. "Het is niet aan de mens om de ander in slavernij te hou den," Voordat de Afrikaner wor den vrijgelaten is er nog een at tractie voor de bevolking om de 'Mooren' te komen bekijken in het Hof van Zeeland, het huidige Ab dijplein. Weinig is bekend over hun verdere lot. Koops: "Aange nomen wordt dat ze in Antwerpen terecht zijn gekomen, waar sla vernij wel voorkwam. Dat is on der meer op een tekening te zien uit 1520 van Hans Hollijn". In 1620 veranderde de opstelling, zo ook de inhoud van de preek van de Middelburgse en Vlissing- se kansels. "We zien dan de eerste nota's van de voetboeien die in Middelburg worden gesmeed. Die worden gebruikt om de sla ven aan boord vast te ketenen. Opmerkelijk hè? Eerst spreken ze er schande van en in amper een kwart eeuw draait het helemaal om. Het brengt immers geld op." Toch blijft er protest van de kan sel komen, andere predikanten met handelaren in hun sporen ver wijzen naar Noach en die vinden hel dus alleszins redelijk. Bij christelijke slaven wordt het ech ter een ander verhaal. Want tot het Christendom bekeerde mannen en vrouwen uit Afrika mogen niet als slaaf worden verhandeld. Volgens Koops stagneerde de bekering: "Dat zou morele problemen bij de handelsvaart hebben opgeleverd. De Spanjaarden hadden daar weer andere regels voor. Ook bekeer den konden als slaaf worden ver kocht." Roelof Koops zegt met een dub bele pet op 'Het jaar van het Zeeuwse slavernijverleden' in te gaan. Hij is namelijk ook nog be stuurslid van de Stichting Zeeuws Slavernijverleden. Onder hel mot to 'Doorbreek die stilte' is die Roelof Koops: "Slaven werden voor straf met een vleeshaak in de borst opgehangen." (reproduc tie: Jaap VVolterbeek) stichting opgericht. Koops meent dat het belangrijk is om dat verle den te herkennen, te erkennen en te verwerken. "Alleen zo kunnen we de slavernij geschieden is een plaats geven in de maatschappij en in de geschiedenis die recht doet aan de gebeurtenissen. Het zwarte en witte slavernijverleden van Zeeland als twee zijden van één en dezelfde medaille. Want vergeet niet: achttien tot twintig procent van de gevangenen over leed aan boord. Dat moet toch vreselijk zijn geweest?" In de achttiende eeuw komen steeds meer protesten tegen de mensenhandel. "We laten gravu res zien die tonen dat slaven voor straf met een vleeshaak in de borst werden opgehangen." Mensen die het zien gruwelen en spreken er schande van. In Engeland is vanaf 1800 slavenhandel en alles wat er mee heeft te maken taboe, Neder land volgt twintig jaar later. Tot slot voegt Knoops er nog aan toe: "Het lijkt er vaak op alsof Middel burg het grootste aandeel in de slavenhandel had in Zeeland, maar dat klopt niet. Vlissingen had een aandeel van zestig, Middelburg van veertig procent. Flet is wat verborgen gebleven omdat de Vlissingers individueler werkten. Daar zijn geen archieven van. Van Middelburg is alles ge registreerd." Wie het Zeeuwse verleden bestudeert, kijkt ineens met ande re ogen naar de haven van Middelburg, (foto: Ellen de Dreu) MIDDELBURG - Tal van gebouwen in Middelburg to nen nog sporen van het Zeeuwse slavernijverleden. Als centrum van de mensen handel wordt wel het pand Ba lans 17 genoemd (tegenwoor dig in gebruik door de Stich ting Kunstuitleen Zeeland). Hier zetelde van 1732 tot 1807 de Middelburgse Com mercie Compagnie, verant woordelijk voor twintig pro cent van de Nederlandse sla venhandel. De laatste slavenreis vond plaats in 1804, maar veel za kenlieden probeerden nog jaren later het winstgevende instituut nieuw leven in te blazen. plannen strandden defini tief toen koning Willem I in 1814 een verdrag tekende dat een eind maakte aan de slavenreizen. Het zou nog tot 1863 duren voordat de slavernij in Nederland (en de overzeese gebiedsdelen) de finitief werd afgeschaft. VLISSINGEN - Morgen mag het Jaar van de Slavernij dan officieel van start gaan, maar Zeeuwen weten vaak niets van de rol van hun voorouders in de slavenhandel. Dat is betreu renswaardig vindt Doeke Roos, schrijver van het boek 'Zeeuwen en de Westindische Compagnie', want aandacht voor hoofdstukken uit het ver leden is altijd goed, hoe zwart de bladzijden ook zijn. Een ge schiedenisles van Roos over het Zeeuwse slavernijverleden en hoe daar vandaag de dag mee om te gaan. Door Jacco van Maldegem In het Amsterdamse Oosterpark is twee jaar geleden het slaver- nijmonument onthuld, maar die had in Middelburg en Vlissin gen niet misstaan. "Want", zegt Roos, "relatief gezien zijn er meer Afrikanen door Zeeuwen dan door Hollanders naar de an dere kant van de oceaan ver scheept." Na de oprichting van de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) kwam naar schatting 64% van de Neder landse slavenhandel, in drie ecu wen goed voor bijna een half miljoen personen, voor rekening van Zeeuwen. Waar Roos zich aan ergert is de veronderstelling waarin veel Nederlanders verke ren dat 'ons slavernijverleden al leen gerelateerd is aan Surina me'. Voordat Abraham Crijnssen, eveneens een Zeeuw, in 1667 Suriname veroverde op de En gelsen, waren er al duizenden slaven verscheept naar Brazilië en Guyana, waar de West-Indi sche Compagnie (WIC) toen al kleine kolonies had. "Maar dat schijnt niemand te weten. Ieder een denkt bij slaven aan Surina me." Flet Zeeuwse slavernijverleden is een Walchers verhaal, meent Roos, hoewel exacte cijfers of schattingen ontbreken. "De rol Doeke Roos bij het standbeeld van Michiel de Ruyter foto: Jaap wolterbeek MIDDELBURG - Het Zeeuws Archief in Middelburg pakt royaal uit met de uitgebreide expositie 'Geboeid door het Zeeuwse Slavernijverleden'. Die is te zien van zaterdag 3 ju li) tot 8 januari. Voor de jeugd heeft het Zeeuws Archief een speurtocht door Middelburg bedacht. De tentoonstelling beantwoordt vragen die kunnen rijzen als het om slavernij gaat. Daarbij wordt gebruik gemaakt van documen ten uit het archief van de MCC' (Middelburgsche Commercie Compagnie - 1720-1889). Het Zeeuwse slavernijverleden wordt belicht aan de hand van de transatlantische driehoekshan- del. Daarin wordt zichtbaar hoe handelsgoederen van Nederland naar de West-Afrikaanse kust worden vervoerd, de aankoop van Afrikanen, het vervoer, de verkoop van Afrikanen, het le ven aan boord van een slaven schip en de handelsgoederen re tour naar Europa. Niet alleen ar chiefstukken laten de mensen handel zien, ook museale voor werpen, beeld en geluid en een virtuele reis aan boord van een slavenschip behoren tot de mo gelijkheden.Kinderen kunnen een speurtocht door Middelburg maken. Ze worden geconfron teerd met gebouwen en plaatsen die herinneren aan het slavernij verleden van de provincie. Korte verhalen en illustraties verleven digen de speurtocht. van Middelburg is door de MCC erg duidelijk en Vlissingen le verde veel bootsvolk. De Beve landers hebben zich in die perio de op maritiem gebied nauwe lijks geroerd. En Zierikzee her bergde vooral koopvaardijsche pen die wellicht wel een keer slaven hebben vervoerd, maar nooit op grote schaal." Slechts enkele oude pakhuizen in Middelburg herinneren nog aan die tijd, zij het slechts indi rect. Immers, er was sprake van de zogenoemde driehoekshan del. Zeeuwen voeren met goede ren als katoen en ijzer en later drank en wapens naar Afrika, om daar van Afrikaanse stam hoofden slaven te kopen, die vervolgens naar de koloniën werden vervoerd. Vanuit de overzeese gebiedsdelen namen de schepen producten uit de plantages, zoals suiker en ka toen, mee naar het vaderland. De Zeeuwen op het vasteland heb ben dus waarschijnlijk weinig tot niets geweten van de slaven handel, zo veronderstelt Roos. "Sterker nog, op een verdwaalde zeeman na hebben veel Zeeuwen waarschijnlijk nooit een Afrikaan gezien." De rol van de Nederlanders wordt schromelijk overschat, meent Roos. Zo hielden de Por tugezen en Spanjaarden zich al honderd jaar bezig met slaven handel voordat er één persoon door Hollanders of Zeeuwen naar de andere kant van de oce aan was gebracht. En elke Eu ropese zeevarende natie heeft er aan meegedaan. Roos: "Zwe den, Denemarken, Engeland, Frankrijk, Portugal en Spanje. In die context komt slechts 5% voor rekening van Nederland en slechts 2,5% voor rekening van de Zeeuwen. We zijn dus niet het ergste geboefte uit die tijd geweest." De aandacht die er door het Jaar van de slavernij voor het sla vernijverleden ontstaat, juicht Roos toe, maar er is binnen dat herinneringsjaar naar zijn me ning geen plaats voor mea cul pa ('door mijn schuld'). "Ik heb mij niet schuldig gemaakt aan de slavenhandel. Dat waren mijn voorouders. Het is nu zo lang geleden, we moeten weten wat er is gebeurd. De geschie denis beschrijven en doorge ven. Dat is onze taak nu, niet het opdringen van een schuld gevoel."

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2004 | | pagina 19