Van polderjongens en het ijzeren ros De geschiedenis van het Stationsgebied Open Dag Miniatuur Walcheren krijgt miniatuur Stadskantoor Middelburg heeft een bijzonder bewogen geschiedenis. Maar naarmate de tijd verstrijkt, ver geten de bewoners daar veel van. Want wie weet er iets te vertellen over het moment dat er voor het eerst water door het Kanaal door Walcheren stroomde? Of wie staat wel eens stil bij de overgave van de stad aan de Prins van Oranje in de Tachtigjarige Oor log? In duizend jaar tijd is Middelburg uitgegroeid van een kleine burg, die bescherming bood tegen de plunderende Noormannen, lot een gemeente waar ruim 46.000 mensen wonen en werken. De grenzen van de stad zijn vaak ver legd. Waar eerst akkers en weilan den waren, zijn wegen, wijken en bedrijventerreinen verrezen. En de ontwikkeling van de stad gaat nog altijd verder, zoals op dit mo ment bijvoorbeeld in de Mortiere en het Stationsgebied te zien is. Een gesprek met Peter Sijnke van het Zeeuws Archief over een stuk je Middelburgse stadsgeschiede nis. Je hoort wel eens 'stilstand is achteruitgang'. Hoe zit dat met Middelburg? 'Ik zou het voor Middelburg willen omdraaien. Stilstand is onze redding geweest. We hebben zo'n mooie stad omdat de economische ontwikkelingen een tijd lang niet goed waren, met name in de negentiende eeuw. In die tijd was er in Middelburg geen geld voor nieuwbouw, terwijl an dere steden volop in ontwikkeling waren. Daar haalden ze hele rijen oude panden omver en braken ze stadsmuren en wallen af om met de tijd mee te Op 18 september kunnen alle Middelburgers en an dere belangstellenden het nieuwe Stadskantoor komen bekijken. Ook het Waterschap Zeeuwse Ei landen opent die dag haar deuren. Beide kantoren geven een kijkje achter de schermen. In het Stadskantoor is het die dag mogelijk de pub- lieks-ruimten zoals par keerkelder, centrale hal en raadzaal te bekijken maar ook ruimten die normaal niet voor het publiek toe- gangelijk zijn zoals: be drijfsrestaurant, werk plekken en het uizicht va nuit de hoogste toren. Er is die dag vanalles te doen in en om het gebouw. Ook aan vermaak voor kinderen is gedacht. Meer informatie over de open dag, de openingstij den en parkeermo- gelijkheden, wordt nog bekend gemaakt via onze website www.middel- burg.nl, de gemeentelijke informatiepagina in de FAAM en andere media. Foto: gemeente Middel burg, Mieke Wijnen gaan. is het een door brek mee Ironisch dus wel beetje: geldge- en economische achteruitgang is de monu mentale bin nenstad van Middelburg bewaard gebleven.' Was er vroeger bebouwing in wat nu het Sta tionsgebied is? 'Het huidige Stationsgebied bestaat pas zo'n 130 jaar. Van 1595 tot ongeveer 1870 lag daar een gedeelte van de bolwerken die vandaag de dag nog steeds het grootste deel van de stad om sluiten. Ook de toegangswegen tot de haven lagen daar. In 1873 reden de eerste treinen naar Middelburg. De komst van de 'ijzeren rossen' was een hele gebeurtenis voor de bevolking. Ook het Kanaal door Walcheren stamt uit die tijd. Wat je je in deze tijd trouwens amper kan voorstellen, is dat het kanaal met de hand is gegraven. En niet alleen door Zeeuwen. Van heinde en verre kwamen zogenaamde polderjongens hier graven. Ook uit België en die Belgen gingen onder het uurloon van de Neder landers werken. Zo ontstond een grote rel, waarbij de Koninklijke Marechaussee moest ingrijpen. Van al dat graafwerk en zelfs liet eerste water in het kanaal zijn overigens veel foto's gemaakt, on der meer door fotograaf Ooster huis. Die zijn echt uniek en zeer charmant om te zien.' Brachten het station en het Kanaal door Walcheren Middel burg de voorspoed waarop men hoopte? 'De hoop van de bevolking leefde op. Men verwachtte door de in dustrialisatie meer bedrijvigheid in de stad. Dat viel wat tegen, maar toch ves tigden de Vitrite (1889), de meelfabriek en de ijzergieterij Boddaert zich hier. AJ eerder was de lanrpvoetenfabriek van de ge broeders Boudewijnse, die later in de Vitrite opging, in de stad gekomen. Maar daar bleef het ook wel bij. Middelburg is dus nooit een echte industriestad gewor den. En misschien is dat maar goed ook. Tot slot. Waarom zijn het Kanaal door Walcheren en de spoorrails indertijd niet buiten de bol werken gelegd, maar moesten die worden gesloopt? 'Wist je dat Napoleon die wallen trouwens allemaal, rond de hele stad, wilde afbreken? Gelukkig is dat niet doorgegaan, maar werden het wandelge bieden. In de gemeente-archieven kunnen we terugvinden welke besluiten zijn genomen ten aanzien van het kanaal en het spoor. De locatie was al snel be kend: zoals het spoor en het kanaal er nu liggen, was gewoon de kortste weg. Bovendien was de verdedigingswal niet meer nodig. In die jaren ging trouwens het gerucht dat dit tracé gekozen werd onder druk van grootgrond bezitters, die hun grond buiten de bolwerken niet wilden kwijtraken. Maar uit onderzoek door de heer Van Santen blijkt dat daar hele maal niets van waar is.' Fotografie: Zeeuws Archief, collectie Oosterhuis Op dit moment bouwt miniatuur Walcheren aan een miniatuurversie van het nieuwe Stadskantoor. Op 16 juli wordt het model definitief geplaatst in het miniatuurpark. De gemeente Middelburg, trots op haar nieuwe Stads kantoor, besloot Miniatuur in het kader van haar 50- jarig bestaan te verrassen met een bijdrage om een miniatuurversie van het nieuwe onderkomen te kunnen maken. Zoals de fo to laat zien gaat het een prachtexemplaar worden. Het miniatuur Stadskantoor krijgt een mooie plaats in hel park, aan het kanaal, zoals in het echt. Het miniatuur zal natuurlijk door het uiterlijk maar mede door de afmetingen een opvallende verschijning worden. Door de grote om vang van het werkelijke Stadskantoor, wordt het miniatuur bijna een maxi- matuur in de verhoudingen van Miniatuur Walcheren. Na half juli is dat zeker een bezichtiging waard! Foto: Gemeente Middelburg/Mieke Wijnen Foto: Ellen de Dreu

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2004 | | pagina 23