Van visie naar werkelijkheid Van plan tot heden Alternatieve route fietsers en voetgangers Het project Stationsgebied Parkeren Foto: Peter Buteijn Wat is er eigenlijk allemaal gebeurd in het Stationsgebied sinds Palm boom van den Bout de stedebouwkundige visie in 1998 neerlegde? Een overzicht: de provinciale gronden zijn aangekocht door de gemeente; de Stationsstraat is gereconstrueerd; de oude monumentale stationsbrug is eind 2000 gedemonteerd; het seinhuisje is begin 2001 op een ponton getakeld en naar Goes ver voerd; de afslag naar het P&R-terrein achter het station vanaf de Schroeweg is aangelegd; de Kanaalweg is verlegd, dichter naar het spoor toe; de fïetstunnel onder het spoor is aangelegd; de bestaande NS-tunnel is aangepast en er is een lift bijgekomen; het stationsgebouw kreeg een opknapbeurt; het zwembad Poelendaele is gesloopt; de monumentale goederenloods aan de Kanaalweg is gedemonteerd en verplaatst naar Goes; het busstation is aangelegd, medio 2002 is die opgeleverd; 7 gedichten van Peter Slager zijn aangebracht in het glas van de wacht ruimtes van het nieuwe busstation; •de kade vanaf het Waterschapskanloor tot aan het oude brugbedie- ningshuisje is verfraaid; de haag tussen spoor en Kanaalweg is geplant; de platanen op de nieuw aangelegde kade zijn geplaatst; het benzinestation Total/Fina is verwijderd; Carglass en Kwik Fit zijn verhuisd naar Mortiere; het oude busstation aan de i.oskade is tot een aantrekkelijk terrassen- plein omgebouwd; het laatste stuk jaagpad langs het Kanaal tussen Vlissingen en Middel burg is verlegd tot aan de Schroebrug; de parkeergarage is gebouwd; het nieuwe brugbedïeningshuisje in het kanaal is gebouwd; hel Stadskantoor en Waterschapskantoor zijn/worden opgeleverd. Wat volgt nog? het kantoor van Rijkswaterstaat wordt nog afgebouwd en betrokken; het oude brugwachtershuisje aan de Kanaalweg tegenover het station wordt nog afgebroken; de kade naar de Schroebrug wordt nog afgemaakt; er worden nog kantoren gebouwd aan de Kanaalweg naast het station richting Schroebrug; het gebied achter het Stadskantoor richting Arnemuiden wordt nog verder ontwikkeld •er komt mogelijk toch nog een brug over het Kanaal, waarschijnlijk vanaf de andere zijde van de buitenhaven naar de Kanaalweg Het begon allemaal met de kwaliteitsatlas 2030. Na jarenlang op de to ko te hebben gepast, wilde het gemeentebestuur leven in de brouwerij. Meer inwoners trekken om de voorzieningen op peil te kunnen hou den en meer levendigheid om een bruisende provinciehoofdstad te kunnen blijven. Riek Bakker werd naar Middelburg gehaald Stedebouwkundige Riek Bakker van BVR (adviseurs stedelijke ont wikkeling, landschap en infrast ructuur) maakte met haar Kwali teitsalias 2030 een ambitieus toe komstplan voor Middelburg. Zij was het, die adviseerde het sta tionsgebied tot een bindende fac tor te maken zodat de stadsdelen aan weerskanten van het kanaal aaneen gesmeed zouden worden. Met deze visie als uitgangspunt ging Stedenbouwkundige Jaap van den Bout aan de slag. Hij kwam met een ontwerp voor het gebied waarbij naar samenhang tussen het aanwezige landschap en de nog te ontwerpen stede- bouw werd gestreefd. In een in terview in de eerste Infokanaal omschreef Van den Bout het toe komstige stationsgebied: 'Als een volwaardig verblijfsgebied in de stad. Dat is het nu niet. Het kanaal, hel spoor, de waterkering en de Ka naalweg maken het gebied tot een lasagne van infrastructuur. Het gebied heeft nu geen echte func tie en vormt een breukzone tus sen de historische binnenstad en de naoorlogse woonwijken ten zuiden van het spoor. De toe komstplannen voor het gebied keren dit tij. Het stationsgebied zal juist als verbindende schakel fungeren tussen de twee gebieden in de stad.' Uitwerking Voor het nieuwe Waterschapskan toor gaal Taco Tuinhof van archi tectenbureau Rothuizen van Doorn 't Hoofdt aan de slag. Het nieuwe gebouw van Rijkswaters taat dat op het terrein van het zwembad Poelendaele moet ko men, wordt ontworpen door Paul de Ruiter en voor hel Stadskan toor wordt Thomas Rati aan het Onder de kantoren van het water schap en de gemeente is een gro te parkeergarage gebouwd. In de ze garage is plaats voor meer dan driehonderd auto's. Op werkdagen is een aantal plaat sen in gebruik bij medewerkers en bezoekers van beide organisaties. Maar de overige plaatsen zijn be schikbaar voor bezoekers aan de stad of reizigers die verder willen met de trein of de bus. In de weekeinden en op koopavonden zijn vrijwel alle plaatsen voor al gemeen gebruik. In infokanaal nummer drie (juni 2001) stond de volgende tekst: 'Zowel de gemeente als het water schap streven ernaar een pu blieksvriendelijke kelder te bou wen. Dal wil zeggen dat er veel daglicht naar binnen valt, dat er zo min mogelijk donkere hoeken zijn en dat veel binnenverlichting een bijdrage levert aan de sociale veiligheid.' Een kijkje in de kelder leert dat de bouwers heel goed in zo'n opzet werk gezet. Kr komen drie prach tige ontwerpen uit. Allemaal heel anders, allemaal bijzonder. Ontwerp van het Stadskantoor Het Stadskantoor wordt een mo dern, functioneel en transparant kantoorgebouw. Thomas Rati pre senteert zijn ontwerp op 3 mei 2001 aan het publiek. De kleuren zijn dan nog niet bekend. Wel de indeling; 'Op de begane grond (de verdieping boven de parkeergara ge) komen de expeditie- en ar chiefruimten en de Raadzaal. De publieksruimte en de bestuurders vinden een plek op de eerste ver dieping. De publiekshal, waar de burger terecht kan voor alle loket functies, is de bereiken door mid del van hellingen die hel verleng de vormen van de openbare ruimte om het stadskantoor heen. Rati heeft in zijn ontwerp gekozen voor een bovenbouw met vier werktorens voor de ambtenaren, liet gebouw lijkt zo een beetje op een schip in het kanaal. De dwarsgevels van de torens worden gemaakt van glas en gelakt 'wes tern red cedar'-hout. Tussen de torens in zitten daktuinen Hel Waterschap Zeeuwse Eilan den, Gemeente Middelburg, HBG zijn geslaagd. In de kelder is in derdaad veel lichtinval van boven maar ook de elektrische verlich ting in verschillende kleuren per zone, van rood en roze tot oranje en geel doet heel plezierig en vro lijk aan. 1 let is misschien een geluk bij een ongeluk dat alle voetgangers rich- Utiliteitsbouw en HBG Vastgoed tekenen op 9 mei 2001 een inten tieovereenkomst voor de nieuw bouw van de kantoren van Water schap en Gemeente en de open bare parkeergarage. Het zwembad Poelendaele wordt afgebroken om plaats te maken voor het kantoor van Rijkswaterstaat. In 2001 wordt gestart met de bouw van de parkeergarage. Des tijds werd de oplevering voorzien voor eind 2003. Dat is uiteindelijk verschoven naar medio 2004. A-l locatie Als de bouw twee jaar in volle gang is, geeft de toenmalig ver antwoordelijk wethouder Bruin- ooge in Infokanaal nummer 8 duidelijk weer waar het in het sta tionsgebied allemaal om gaat: 'Tussen de middag is het dicht ge noeg bij de stad om even over de markt te lopen, een boodschap te doen of een kop koffie te drinken op het terras'. En een eindje ver der: 'In een kleine straal rond het station vind je straks het Stads kantoor, de rechtbank, de biblio theek, rijkswaterstaat, het water schap, het belastingkantoor en nog veel meer zakelijke dienstver lening. Het is de enige echte Zeeuwse Al-locatie.' 1-loket Gaat het er in hel grote plaatje om dat het gebied tussen zuid en noord aaneen gesmeed moest worden. En gaat het er in hel eco nomische plaatje om dat het ge bied de A-l titel waardig is. In het 'gewone 'jij en ik -plaatje' is de be langrijkste uitkomst van het Stadskantoor, de verbetering van de dienstverlening aan de burger. Was het lot nu soms het geval dat klanten voor de gemeente van de ene locatie naar de andere wer den gestuurd om verschillende zaken te regelen. Vanaf 7 juni is het altijd duidelijk waar u moet zijn. Al onze producten worden vanaf die datum aangeboden in het Stadskantoor. ting hel Stadskantoor de eerste twee maanden door de parkeer garage worden geleid. Deze be zoekers krijgen de kans om te zien hoe mooi de parkeergarage is ge worden. Deze alternatieve route is tijdelijk in verband met de werkzaamhe den langs de Kanaalweg. In verband met de werkzaamhe den aan het Waterschapskan loor dal enige tijd later klaar zal zijn, is er voor voetgangers en fietsers in de eerste twee maan den een alternatieve route uit gezet. Fietsers vanuit de richting Sta tionsplein moeten omrijden via de fïetstunnel langs de zuidzijde van het spoor richting Arnes- tein. Bij de eerstvolgende spoor- overgang oversteken en langs de Kanaalweg richting Stadskan toor fietsen. Voetgangers vanuit de richting Stationsplein kunnen gebruik maken van de ingang naar de parkeergarage ter hoogte van de fïetstunnel en door de parkeer garage naar het Stadskantoor lo pen. De routes worden aangegeven door middel van borden. Vanaf richting Arnestein is het Stads kantoor wel gewoon te bereiken via de Kanaalweg.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2004 | | pagina 18