Van visie naar werkelijkheid
Van plan tot heden
Alternatieve route fietsers
en voetgangers
Het project Stationsgebied
Parkeren
Foto: Peter Buteijn
Wat is er eigenlijk allemaal gebeurd in het Stationsgebied sinds Palm
boom van den Bout de stedebouwkundige visie in 1998 neerlegde?
Een overzicht:
de provinciale gronden zijn aangekocht door de gemeente;
de Stationsstraat is gereconstrueerd;
de oude monumentale stationsbrug is eind 2000 gedemonteerd;
het seinhuisje is begin 2001 op een ponton getakeld en naar Goes ver
voerd;
de afslag naar het P&R-terrein achter het station vanaf de Schroeweg is
aangelegd;
de Kanaalweg is verlegd, dichter naar het spoor toe;
de fïetstunnel onder het spoor is aangelegd;
de bestaande NS-tunnel is aangepast en er is een lift bijgekomen;
het stationsgebouw kreeg een opknapbeurt;
het zwembad Poelendaele is gesloopt;
de monumentale goederenloods aan de Kanaalweg is gedemonteerd
en verplaatst naar Goes;
het busstation is aangelegd, medio 2002 is die opgeleverd;
7 gedichten van Peter Slager zijn aangebracht in het glas van de wacht
ruimtes van het nieuwe busstation;
•de kade vanaf het Waterschapskanloor tot aan het oude brugbedie-
ningshuisje is verfraaid;
de haag tussen spoor en Kanaalweg is geplant;
de platanen op de nieuw aangelegde kade zijn geplaatst;
het benzinestation Total/Fina is verwijderd;
Carglass en Kwik Fit zijn verhuisd naar Mortiere;
het oude busstation aan de i.oskade is tot een aantrekkelijk terrassen-
plein omgebouwd;
het laatste stuk jaagpad langs het Kanaal tussen Vlissingen en Middel
burg is verlegd tot aan de Schroebrug;
de parkeergarage is gebouwd;
het nieuwe brugbedïeningshuisje in het kanaal is gebouwd;
hel Stadskantoor en Waterschapskantoor zijn/worden opgeleverd.
Wat volgt nog?
het kantoor van Rijkswaterstaat wordt nog afgebouwd en betrokken;
het oude brugwachtershuisje aan de Kanaalweg tegenover het station
wordt nog afgebroken;
de kade naar de Schroebrug wordt nog afgemaakt;
er worden nog kantoren gebouwd aan de Kanaalweg naast het station
richting Schroebrug;
het gebied achter het Stadskantoor richting Arnemuiden wordt nog
verder ontwikkeld
•er komt mogelijk toch nog een brug over het Kanaal, waarschijnlijk
vanaf de andere zijde van de buitenhaven naar de Kanaalweg
Het begon allemaal met de kwaliteitsatlas 2030. Na jarenlang op de to
ko te hebben gepast, wilde het gemeentebestuur leven in de brouwerij.
Meer inwoners trekken om de voorzieningen op peil te kunnen hou
den en meer levendigheid om een bruisende provinciehoofdstad te
kunnen blijven. Riek Bakker werd naar Middelburg gehaald
Stedebouwkundige Riek Bakker
van BVR (adviseurs stedelijke ont
wikkeling, landschap en infrast
ructuur) maakte met haar Kwali
teitsalias 2030 een ambitieus toe
komstplan voor Middelburg. Zij
was het, die adviseerde het sta
tionsgebied tot een bindende fac
tor te maken zodat de stadsdelen
aan weerskanten van het kanaal
aaneen gesmeed zouden worden.
Met deze visie als uitgangspunt
ging Stedenbouwkundige Jaap
van den Bout aan de slag. Hij
kwam met een ontwerp voor het
gebied waarbij naar samenhang
tussen het aanwezige landschap
en de nog te ontwerpen stede-
bouw werd gestreefd. In een in
terview in de eerste Infokanaal
omschreef Van den Bout het toe
komstige stationsgebied: 'Als een
volwaardig verblijfsgebied in de
stad.
Dat is het nu niet. Het kanaal, hel
spoor, de waterkering en de Ka
naalweg maken het gebied tot een
lasagne van infrastructuur. Het
gebied heeft nu geen echte func
tie en vormt een breukzone tus
sen de historische binnenstad en
de naoorlogse woonwijken ten
zuiden van het spoor. De toe
komstplannen voor het gebied
keren dit tij.
Het stationsgebied zal juist als
verbindende schakel fungeren
tussen de twee gebieden in de
stad.'
Uitwerking
Voor het nieuwe Waterschapskan
toor gaal Taco Tuinhof van archi
tectenbureau Rothuizen van
Doorn 't Hoofdt aan de slag. Het
nieuwe gebouw van Rijkswaters
taat dat op het terrein van het
zwembad Poelendaele moet ko
men, wordt ontworpen door Paul
de Ruiter en voor hel Stadskan
toor wordt Thomas Rati aan het
Onder de kantoren van het water
schap en de gemeente is een gro
te parkeergarage gebouwd. In de
ze garage is plaats voor meer dan
driehonderd auto's.
Op werkdagen is een aantal plaat
sen in gebruik bij medewerkers en
bezoekers van beide organisaties.
Maar de overige plaatsen zijn be
schikbaar voor bezoekers aan de
stad of reizigers die verder willen
met de trein of de bus. In de
weekeinden en op koopavonden
zijn vrijwel alle plaatsen voor al
gemeen gebruik.
In infokanaal nummer drie (juni
2001) stond de volgende tekst:
'Zowel de gemeente als het water
schap streven ernaar een pu
blieksvriendelijke kelder te bou
wen. Dal wil zeggen dat er veel
daglicht naar binnen valt, dat er
zo min mogelijk donkere hoeken
zijn en dat veel binnenverlichting
een bijdrage levert aan de sociale
veiligheid.'
Een kijkje in de kelder leert dat de
bouwers heel goed in zo'n opzet
werk gezet. Kr komen drie prach
tige ontwerpen uit. Allemaal heel
anders, allemaal bijzonder.
Ontwerp van het Stadskantoor
Het Stadskantoor wordt een mo
dern, functioneel en transparant
kantoorgebouw. Thomas Rati pre
senteert zijn ontwerp op 3 mei
2001 aan het publiek. De kleuren
zijn dan nog niet bekend. Wel de
indeling; 'Op de begane grond (de
verdieping boven de parkeergara
ge) komen de expeditie- en ar
chiefruimten en de Raadzaal. De
publieksruimte en de bestuurders
vinden een plek op de eerste ver
dieping. De publiekshal, waar de
burger terecht kan voor alle loket
functies, is de bereiken door mid
del van hellingen die hel verleng
de vormen van de openbare
ruimte om het stadskantoor heen.
Rati heeft in zijn ontwerp gekozen
voor een bovenbouw met vier
werktorens voor de ambtenaren,
liet gebouw lijkt zo een beetje op
een schip in het kanaal. De
dwarsgevels van de torens worden
gemaakt van glas en gelakt 'wes
tern red cedar'-hout. Tussen de
torens in zitten daktuinen
Hel Waterschap Zeeuwse Eilan
den, Gemeente Middelburg, HBG
zijn geslaagd. In de kelder is in
derdaad veel lichtinval van boven
maar ook de elektrische verlich
ting in verschillende kleuren per
zone, van rood en roze tot oranje
en geel doet heel plezierig en vro
lijk aan.
1 let is misschien een geluk bij een
ongeluk dat alle voetgangers rich-
Utiliteitsbouw en HBG Vastgoed
tekenen op 9 mei 2001 een inten
tieovereenkomst voor de nieuw
bouw van de kantoren van Water
schap en Gemeente en de open
bare parkeergarage. Het zwembad
Poelendaele wordt afgebroken om
plaats te maken voor het kantoor
van Rijkswaterstaat.
In 2001 wordt gestart met de
bouw van de parkeergarage. Des
tijds werd de oplevering voorzien
voor eind 2003. Dat is uiteindelijk
verschoven naar medio 2004.
A-l locatie
Als de bouw twee jaar in volle
gang is, geeft de toenmalig ver
antwoordelijk wethouder Bruin-
ooge in Infokanaal nummer 8
duidelijk weer waar het in het sta
tionsgebied allemaal om gaat:
'Tussen de middag is het dicht ge
noeg bij de stad om even over de
markt te lopen, een boodschap te
doen of een kop koffie te drinken
op het terras'. En een eindje ver
der: 'In een kleine straal rond het
station vind je straks het Stads
kantoor, de rechtbank, de biblio
theek, rijkswaterstaat, het water
schap, het belastingkantoor en
nog veel meer zakelijke dienstver
lening. Het is de enige echte
Zeeuwse Al-locatie.'
1-loket
Gaat het er in hel grote plaatje om
dat het gebied tussen zuid en
noord aaneen gesmeed moest
worden. En gaat het er in hel eco
nomische plaatje om dat het ge
bied de A-l titel waardig is. In het
'gewone 'jij en ik -plaatje' is de be
langrijkste uitkomst van het
Stadskantoor, de verbetering van
de dienstverlening aan de burger.
Was het lot nu soms het geval dat
klanten voor de gemeente van de
ene locatie naar de andere wer
den gestuurd om verschillende
zaken te regelen. Vanaf 7 juni is
het altijd duidelijk waar u moet
zijn. Al onze producten worden
vanaf die datum aangeboden in
het Stadskantoor.
ting hel Stadskantoor de eerste
twee maanden door de parkeer
garage worden geleid. Deze be
zoekers krijgen de kans om te zien
hoe mooi de parkeergarage is ge
worden.
Deze alternatieve route is tijdelijk
in verband met de werkzaamhe
den langs de Kanaalweg.
In verband met de werkzaamhe
den aan het Waterschapskan
loor dal enige tijd later klaar zal
zijn, is er voor voetgangers en
fietsers in de eerste twee maan
den een alternatieve route uit
gezet.
Fietsers vanuit de richting Sta
tionsplein moeten omrijden via
de fïetstunnel langs de zuidzijde
van het spoor richting Arnes-
tein. Bij de eerstvolgende spoor-
overgang oversteken en langs de
Kanaalweg richting Stadskan
toor fietsen.
Voetgangers vanuit de richting
Stationsplein kunnen gebruik
maken van de ingang naar de
parkeergarage ter hoogte van de
fïetstunnel en door de parkeer
garage naar het Stadskantoor lo
pen.
De routes worden aangegeven
door middel van borden. Vanaf
richting Arnestein is het Stads
kantoor wel gewoon te bereiken
via de Kanaalweg.